Het lijkt mij ook logisch. Maar heb zo even de wetteksten niet bij de hand. (En even niet de tijd om er in te duiken.) Dus even wachten op Sjeen of sanger. Die schudden het vast zo uit hun mouw.quote:Op donderdag 27 januari 2011 16:38 schreef Innercircle het volgende:
Nee geen CAO. Wel krijgen mijn voltijd collega's overwerktoeslag als ze meer dan 36 uur werken, maar dit is anders.
Ik dacht dat een werkgever verplicht is verlofopbouw te geven bij extra uren. Volgensmij staat het zelfs in de wet.
Waarbij x vrijwel altijd kleiner zal zijn dan 1quote:Op donderdag 27 januari 2011 16:35 schreef ManAtWork het volgende:
Heb je een CAO?
Meestal staat daar wel iets genoemd over het opbouwen van vakantieuren. Iets in de vorm van 'Over ieder gewerkt uur wordt x uur aan vakantieuren opgebouwd.'
Maar hopelijk voor de werknemer wel groter dan nul.quote:Op donderdag 27 januari 2011 16:46 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Waarbij x vrijwel altijd kleiner zal zijn dan 1
Dat is nou precies de vraag in de OPquote:Op donderdag 27 januari 2011 16:47 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Maar hopelijk voor de werknemer wel groter dan nul.
I know. Maar kleiner dan 1 kan ook negatief zijn. En dat is niet te hopen.quote:Op donderdag 27 januari 2011 16:49 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Dat is nou precies de vraag in de OP
Ok bedanktquote:Op donderdag 27 januari 2011 16:53 schreef klipper het volgende:
Uitbetaling overwerk
Als je meer uren hebt gewerkt dan je arbeidscontract aangeeft, is je werkgever verplicht:
je vaste uurloon te betalen plus vakantiegeld daarover, pensioenpremie, eindejaarsuitkering, reiskostenvergoeding, inkomensafhankelijke zorgverzekeringspremie - kortom alles wat je ook over je normale werkuren krijgt;
je vakantieopbouw te geven over de extra gewerkte uren;
Als je bijvoorbeeld vier uur meer werkt per week, hoor je hetzelfde beloond te worden als een collega met een contract voor die uren. Als je werkgever hier niet aan tegemoet wil komen, kun je je melden bij de Commissie Gelijke Behandeling.
Klopt. En in de CAo is normaliter opgenomen wat de definitie van een overuur isquote:Op donderdag 27 januari 2011 16:56 schreef Innercircle het volgende:
[..]
Ok bedankt. Maar er is dus wel een verschil tussen overwerk waarbij je dus een toeslag krijgt (geen opbouw van vakantie dagen etc) en meeruren (geen toeslag, maar wel opbouw vakantiedagen (etc).
Maar TS valt niet onder een CAO.quote:Op donderdag 27 januari 2011 20:23 schreef sanger het volgende:
[..]
Klopt. En in de CAo is normaliter opgenomen wat de definitie van een overuur is
Klopt, had ik overheen gelezenquote:
Dit is alleen als het een niet incidenteel karakter heeft (en dus structureel).quote:Op donderdag 27 januari 2011 16:53 schreef klipper het volgende:
Uitbetaling overwerk in ieder geval voor parttime
Als je meer uren hebt gewerkt dan je arbeidscontract aangeeft, is je werkgever verplicht:
je vaste uurloon te betalen plus vakantiegeld daarover, pensioenpremie, eindejaarsuitkering, reiskostenvergoeding, inkomensafhankelijke zorgverzekeringspremie - kortom alles wat je ook over je normale werkuren krijgt;
je vakantieopbouw te geven over de extra gewerkte uren;
Als je bijvoorbeeld vier uur meer werkt per week, hoor je hetzelfde beloond te worden als een collega met een contract voor die uren. Als je werkgever hier niet aan tegemoet wil komen, kun je je melden bij de Commissie Gelijke Behandeling.
Dan zou ik, als ik jou was, de artikel uit het betreffende deel van het BW nog eens nalezen. Het gaat om de artikelen 634 t/m 645, BW7, titel 10.quote:Op donderdag 27 januari 2011 21:38 schreef Innercircle het volgende:
Ik ben er al uit. Wat Klipper zegt klopt.
Bij meeruren of extra uren (geen overuren dus zonder toeslag) heb je gewoon recht op opbouw vakantiedagen, pensioenpremie etc. Dus als je een 30 uur contract hebt en je werkt 35 uur in de week. Over die 5 meeruren heb je recht op vakantieopbouw etc. hetzelfde als de fulltimer.
Voor een dergelijke regeling hoef je ook geen verlofuren of vakantiegeld op te bouwen, aangezien het hier om een tijd-voor-tijd constructie gaat. Uiteindelijk werken de mensen alsnog het aantal contracturen. (ze werken eerst meer en later minder uren).quote:Op donderdag 27 januari 2011 22:12 schreef lezzer het volgende:
Nou hier sta ik van te kijken, en als werkgever zijnde heb ik hier ook nog niet van gehoord.
Wij hebben gewoon afspraken over wat er met die overuren gebeurt, en bij sommige medewerkers passen we tijdelijk het contract aan.
Maar met extra uren (plusuren noemen wij dat) die ze weer gewoon vrij kunnen nemen, bouwen ze geen verlof op. Dat wordt gewoon apart van het salaris bijgehouden.
quote:Op donderdag 27 januari 2011 22:23 schreef sanger het volgende:
[..]
Dan zou ik, als ik jou was, de artikel uit het betreffende deel van het BW nog eens nalezen. Het gaat om de artikelen 634 t/m 645, BW7, titel 10.
Je hebt gelijk als ik het zo her en der leest.quote:Op donderdag 27 januari 2011 22:12 schreef lezzer het volgende:
Nou hier sta ik van te kijken, en als werkgever zijnde heb ik hier ook nog niet van gehoord.
Wij hebben gewoon afspraken over wat er met die overuren gebeurt, en bij sommige medewerkers passen we tijdelijk het contract aan.
Maar met extra uren (plusuren noemen wij dat) die ze weer gewoon vrij kunnen nemen, bouwen ze geen verlof op. Dat wordt gewoon apart van het salaris bijgehouden.
Die toeslag heeft niets te maken met opbouw van vakantiedagen. Dat is meer een toeslag voor werk op onregelmatige tijden of overwerk.quote:Op donderdag 27 januari 2011 22:46 schreef snabbi het volgende:
[..]
Voor een dergelijke regeling hoef je ook geen verlofuren of vakantiegeld op te bouwen, aangezien het hier om een tijd-voor-tijd constructie gaat. Uiteindelijk werken de mensen alsnog het aantal contracturen. (ze werken eerst meer en later minder uren).
Pas wanneer je er voor kiest om de tijd-voor-tijd uren uit te betalen, zal je een opslag moeten hanteren zodat zij ook gecompenseerd worden voor de vakantieuren. Bij mijn werkgever krijg ik bijvoorbeeld 116% of 118% van het normale uurtarief.
Meeruren tegen 100% moet de werkgever dus vakantieopbouw etc bijbetalen. Je schijnt zelfs meer over te houden bij meeruren dan bij overuren voor een parttimer.quote:Op donderdag 27 januari 2011 22:48 schreef klipper het volgende:
[..]
[..]
Je hebt gelijk als ik het zo her en der leest.
Blijft er echter over wat voor ts interessanter is, meeruren tegen 100% of de meeruren tegen de geldende overwerkvergoeding die fulltimers ook krijgen.
Het is in ieder geval zo dat meeruren tegen 100% erg aantrekkelijk voor de werkgever is, immers hij betaalt hier geen pensioenpremie of vakantiegeld over en dat kan een aanmerkelijke besparing voor hem opleveren.
Hier staat wel iets over behandeling van arbeidsduur >>quote:Op donderdag 27 januari 2011 20:41 schreef sanger het volgende:
In het BW (BW7, titel 10, artikel 634 tm 645) wordt alleen gesproken over een opbouw van minimaal 4x de overeengekomen arbeidsduur van een week.
Ik heb het net even doorgenomen voor de zekerheid, maar er staat niets in over opbouw over incidenteel gewerkte uren.
Dit artikel handelt niet specifiek over vakantieopbouw, zoals artikel 634 tm 645 wel doen. Nietemin kun je hier wellicht op wijzen.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 08:01 schreef Innercircle het volgende:
[..]
Hier staat wel iets over behandeling van arbeidsduur >>
Artikel 7:648 leden 1 en 2 BW luiden voor zover relevant:
"1. De werkgever mag geen onderscheid maken tussen werknemers op grond van een verschil in arbeidsduur in de voorwaarden waaronder een arbeidsovereenkomst wordt aangegaan (...)
2. Een beding in strijd met lid 1 is nietig."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |