abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91946334
Hallo ik heb een parttime contract van 30 uur. Als ik zo nu en dan extra uren werk krijg ik deze uitbetaald volgens het normale uurloon (dus geen toeslag of iets dergelijks). Nu ben ik erachter komen dat ik geen verlofuren opbouw met deze extra oftewel meeruren die ik maak.
Kan dit?

Ik bedoel als een collega van mij 36 uur werkt dan bouwt deze wel verlofdagen op voor de 36 uur die hij maakt (logisch). Ik zou dan toch ook recht moeten hebben op opbouw van verlofdagen op de extra uren die ik maak?
Always keep an open mind and a compassionate heart
  donderdag 27 januari 2011 @ 16:35:15 #2
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_91946395
Heb je een CAO?
Meestal staat daar wel iets genoemd over het opbouwen van vakantieuren. Iets in de vorm van 'Over ieder gewerkt uur wordt x uur aan vakantieuren opgebouwd.'
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_91946552
Nee geen CAO. Wel krijgen mijn voltijd collega's overwerktoeslag als ze meer dan 36 uur werken, maar dit is anders.
Ik dacht dat een werkgever verplicht is verlofopbouw te geven bij extra uren. Volgensmij staat het zelfs in de wet.
  donderdag 27 januari 2011 @ 16:39:31 #4
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_91946628
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 16:38 schreef Innercircle het volgende:
Nee geen CAO. Wel krijgen mijn voltijd collega's overwerktoeslag als ze meer dan 36 uur werken, maar dit is anders.
Ik dacht dat een werkgever verplicht is verlofopbouw te geven bij extra uren. Volgensmij staat het zelfs in de wet.
Het lijkt mij ook logisch. Maar heb zo even de wetteksten niet bij de hand. (En even niet de tijd om er in te duiken.) Dus even wachten op Sjeen of sanger. Die schudden het vast zo uit hun mouw. :s)
pi_91947000
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 16:35 schreef ManAtWork het volgende:
Heb je een CAO?
Meestal staat daar wel iets genoemd over het opbouwen van vakantieuren. Iets in de vorm van 'Over ieder gewerkt uur wordt x uur aan vakantieuren opgebouwd.'
Waarbij x vrijwel altijd kleiner zal zijn dan 1 :P
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  donderdag 27 januari 2011 @ 16:47:48 #6
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_91947044
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 16:46 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Waarbij x vrijwel altijd kleiner zal zijn dan 1 :P
Maar hopelijk voor de werknemer wel groter dan nul. :P
pi_91947126
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 16:47 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Maar hopelijk voor de werknemer wel groter dan nul. :P
Dat is nou precies de vraag in de OP :P
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  donderdag 27 januari 2011 @ 16:50:54 #8
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_91947172
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 16:49 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Dat is nou precies de vraag in de OP :P
I know. Maar kleiner dan 1 kan ook negatief zijn. En dat is niet te hopen. ;)
pi_91947286
Uitbetaling overwerk in ieder geval voor parttime

Als je meer uren hebt gewerkt dan je arbeidscontract aangeeft, is je werkgever verplicht:

je vaste uurloon te betalen plus vakantiegeld daarover, pensioenpremie, eindejaarsuitkering, reiskostenvergoeding, inkomensafhankelijke zorgverzekeringspremie - kortom alles wat je ook over je normale werkuren krijgt;
je vakantieopbouw te geven over de extra gewerkte uren;
Als je bijvoorbeeld vier uur meer werkt per week, hoor je hetzelfde beloond te worden als een collega met een contract voor die uren. Als je werkgever hier niet aan tegemoet wil komen, kun je je melden bij de Commissie Gelijke Behandeling.
pi_91947399
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 16:53 schreef klipper het volgende:
Uitbetaling overwerk

Als je meer uren hebt gewerkt dan je arbeidscontract aangeeft, is je werkgever verplicht:

je vaste uurloon te betalen plus vakantiegeld daarover, pensioenpremie, eindejaarsuitkering, reiskostenvergoeding, inkomensafhankelijke zorgverzekeringspremie - kortom alles wat je ook over je normale werkuren krijgt;
Als je bijvoorbeeld vier uur meer werkt per week, hoor je hetzelfde beloond te worden als een collega met een contract voor die uren. Als je werkgever hier niet aan tegemoet wil komen, kun je je melden bij de Commissie Gelijke Behandeling.

Ok bedankt :) . Maar er is dus wel een verschil tussen overwerk waarbij je dus een toeslag krijgt (geen opbouw van vakantie dagen etc) en meeruren (geen toeslag, maar wel opbouw vakantiedagen (etc).
  donderdag 27 januari 2011 @ 20:23:26 #11
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_91956789
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 16:56 schreef Innercircle het volgende:

[..]

Ok bedankt :) . Maar er is dus wel een verschil tussen overwerk waarbij je dus een toeslag krijgt (geen opbouw van vakantie dagen etc) en meeruren (geen toeslag, maar wel opbouw vakantiedagen (etc).
Klopt. En in de CAo is normaliter opgenomen wat de definitie van een overuur is :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_91957720
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 20:23 schreef sanger het volgende:

[..]

Klopt. En in de CAo is normaliter opgenomen wat de definitie van een overuur is :)
Maar TS valt niet onder een CAO.
  donderdag 27 januari 2011 @ 20:41:01 #13
65960 sanger
pi_91957758
In het BW (BW7, titel 10, artikel 634 tm 645) wordt alleen gesproken over een opbouw van minimaal 4x de overeengekomen arbeidsduur van een week.

Ik heb het net even doorgenomen voor de zekerheid, maar er staat niets in over opbouw over incidenteel gewerkte uren.
  donderdag 27 januari 2011 @ 20:41:39 #14
65960 sanger
pi_91957792
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 20:40 schreef Light het volgende:

[..]

Maar TS valt niet onder een CAO.
Klopt, had ik overheen gelezen :)
pi_91961242
Ik ben er al uit. Wat Klipper zegt klopt.

Bij meeruren of extra uren (geen overuren dus zonder toeslag) heb je gewoon recht op opbouw vakantiedagen, pensioenpremie etc. Dus als je een 30 uur contract hebt en je werkt 35 uur in de week. Over die 5 meeruren heb je recht op vakantieopbouw etc. hetzelfde als de fulltimer.
pi_91963696
Nou hier sta ik van te kijken, en als werkgever zijnde heb ik hier ook nog niet van gehoord.
Wij hebben gewoon afspraken over wat er met die overuren gebeurt, en bij sommige medewerkers passen we tijdelijk het contract aan.
Maar met extra uren (plusuren noemen wij dat) die ze weer gewoon vrij kunnen nemen, bouwen ze geen verlof op. Dat wordt gewoon apart van het salaris bijgehouden.
  donderdag 27 januari 2011 @ 22:22:32 #17
65960 sanger
pi_91964320
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 16:53 schreef klipper het volgende:
Uitbetaling overwerk in ieder geval voor parttime

Dit is alleen als het een niet incidenteel karakter heeft (en dus structureel).
  donderdag 27 januari 2011 @ 22:23:20 #18
65960 sanger
pi_91964368
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 21:38 schreef Innercircle het volgende:
Ik ben er al uit. Wat Klipper zegt klopt.

Bij meeruren of extra uren (geen overuren dus zonder toeslag) heb je gewoon recht op opbouw vakantiedagen, pensioenpremie etc. Dus als je een 30 uur contract hebt en je werkt 35 uur in de week. Over die 5 meeruren heb je recht op vakantieopbouw etc. hetzelfde als de fulltimer.
Dan zou ik, als ik jou was, de artikel uit het betreffende deel van het BW nog eens nalezen. Het gaat om de artikelen 634 t/m 645, BW7, titel 10.
pi_91965845
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:12 schreef lezzer het volgende:
Nou hier sta ik van te kijken, en als werkgever zijnde heb ik hier ook nog niet van gehoord.
Wij hebben gewoon afspraken over wat er met die overuren gebeurt, en bij sommige medewerkers passen we tijdelijk het contract aan.
Maar met extra uren (plusuren noemen wij dat) die ze weer gewoon vrij kunnen nemen, bouwen ze geen verlof op. Dat wordt gewoon apart van het salaris bijgehouden.
Voor een dergelijke regeling hoef je ook geen verlofuren of vakantiegeld op te bouwen, aangezien het hier om een tijd-voor-tijd constructie gaat. Uiteindelijk werken de mensen alsnog het aantal contracturen. (ze werken eerst meer en later minder uren).

Pas wanneer je er voor kiest om de tijd-voor-tijd uren uit te betalen, zal je een opslag moeten hanteren zodat zij ook gecompenseerd worden voor de vakantieuren. Bij mijn werkgever krijg ik bijvoorbeeld 116% of 118% van het normale uurtarief.
pi_91965960
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:23 schreef sanger het volgende:

[..]

Dan zou ik, als ik jou was, de artikel uit het betreffende deel van het BW nog eens nalezen. Het gaat om de artikelen 634 t/m 645, BW7, titel 10.
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:12 schreef lezzer het volgende:
Je hebt gelijk als ik het zo her en der leest.
Blijft er echter over wat voor ts interessanter is, meeruren tegen 100% of de meeruren tegen de geldende overwerkvergoeding die fulltimers ook krijgen.

Het is in ieder geval zo dat meeruren tegen 100% erg aantrekkelijk voor de werkgever is, immers hij betaalt hier geen pensioenpremie of vakantiegeld over en dat kan een aanmerkelijke besparing voor hem opleveren.

In vele cao's wordt de overwerkvergoeding gebaseerd op 125% hoger kan natuurlijk ook zeker als de tijden of dagen erg onaantrekkelijk worden, deze hogere vergoeding is om het tekort aan vakantiegeld en dagen te compenseren.

Kortom meeruren tegen 100% is voor de werkgever erg interessant en voor de werknemer niet, beter kan ze dus afspreken dat ze in ieder geval dezelfde overwerkvergoeding krijgt als degene met een fulltime contract, dan is het voor ts ook aantrekkelijker om over te werken en een stuk eerlijker.
En wil je werkgever daar niet aan, dan is de beste optie om de meeruren op te nemen als compensatieuren, dan ga je er in ieder geval niet op achteruit in vergelijking met een fulltimer.
  donderdag 27 januari 2011 @ 23:32:31 #21
65960 sanger
pi_91968891
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:46 schreef snabbi het volgende:

[..]

Voor een dergelijke regeling hoef je ook geen verlofuren of vakantiegeld op te bouwen, aangezien het hier om een tijd-voor-tijd constructie gaat. Uiteindelijk werken de mensen alsnog het aantal contracturen. (ze werken eerst meer en later minder uren).

Pas wanneer je er voor kiest om de tijd-voor-tijd uren uit te betalen, zal je een opslag moeten hanteren zodat zij ook gecompenseerd worden voor de vakantieuren. Bij mijn werkgever krijg ik bijvoorbeeld 116% of 118% van het normale uurtarief.
Die toeslag heeft niets te maken met opbouw van vakantiedagen. Dat is meer een toeslag voor werk op onregelmatige tijden of overwerk.

Daarnaast is er over TVT niets geregeld in het BW, dus moet iets dergelijks in een CAO of tussen werkgever en werknemer individueel moeten zijn vastgelegd. Dan had TS wsl. wel geweten hoe het had gegaan :)
pi_91977052
Ik heb de keuze of tijd voor tijd of extra oftewel meeruren uitbetaald te krijgen. Mijn collega's die fulltime werken krijg een overuren toeslag van 130% of 150%.

Ik neem aan dat als ik 35 uur werk ik de 5 meeruren plus vakantieopbouw etc krijg anders is het geen gelijke behandeling.

Zie ook >
Een parttimer die meeruren maakt, bouwt over die meeruren vakantiegeld en vakantierechten op. Anders is er sprake van ongelijke behandeling ten opzichte van de fulltimer, die ook vakantierechten en vakantiegeld opbouwt over alle uren van zijn werkweek (tot de normale arbeidsomvang van 36/38/40/etc. uren).

Sommige bedrijven kennen een toeslag op het uurloon toe voor meerwerk van een parttimer ter compensatie van "niet opgebouwde" vakantierechten, maar een dergelijke toeslag is in strijd met de wet voor zover daarmee de wettelijke vakantiedagen worden afgekocht.

en >

Artikel 7:648 leden 1 en 2 BW luiden voor zover relevant:

"1. De werkgever mag geen onderscheid maken tussen werknemers op grond van een verschil in arbeidsduur in de voorwaarden waaronder een arbeidsovereenkomst wordt aangegaan (...)
2. Een beding in strijd met lid 1 is nietig."

In de parlementaire geschiedenis is het standpunt ingenomen, onder verwijzing naar de uitspraak van het Hof van Justitie van de EG in de zaak Helmig (15 december 1994, zaak C-399/92, Jur. 1994, p. I-5727), dat "voor hetzelfde aantal uren, gewerkt binnen de betreffende periode, de totale beloning gelijk moet zijn, ongeacht of een gewerkt uur voor de ene werknemer wel en voor de andere werknemer niet binnen zijn contractuele arbeidsduur valt." (Kamerstukken II 1995/96, 24 498, nr. 3, p. 11)

Dit standpunt wordt ook in de rechtspraak en bijvoorbeeld de commissie gelijke behandeling ingenomen. Illustratief: http://www.cgb.nl/node/14331/volledig

Een voorbeeld. Fulltime dienstverband is 40 uur per week. Over al deze uren, dus bijvoorbeeld ook de uren 21 t/m 25, worden vakantierechten opgebouwd. Een parttimer werkt normaal 20 uur per week. In een bepaalde week maakt hij 5 meeruren. Net als de fulltimer over de uren 21 t/m 25 recht heeft op opbouw van vakantierechten, heeft de parttimer dat ook.

Bron: http://www.hrbase.nl/forum/topics/verlof-toekennen-over-meeruren
pi_91977074
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:48 schreef klipper het volgende:

[..]

[..]

Je hebt gelijk als ik het zo her en der leest.
Blijft er echter over wat voor ts interessanter is, meeruren tegen 100% of de meeruren tegen de geldende overwerkvergoeding die fulltimers ook krijgen.

Het is in ieder geval zo dat meeruren tegen 100% erg aantrekkelijk voor de werkgever is, immers hij betaalt hier geen pensioenpremie of vakantiegeld over en dat kan een aanmerkelijke besparing voor hem opleveren.

Meeruren tegen 100% moet de werkgever dus vakantieopbouw etc bijbetalen. Je schijnt zelfs meer over te houden bij meeruren dan bij overuren voor een parttimer.

Zie ook >>

Parttimers opgelet: u krijgt vaak te weinig betaald. Dat komt doordat werkgevers net als u waarschijnlijk niet weten wat het verschil is tussen 'meeruren en 'overwerk. Gevolg is een foute berekening van uw loon. Een voorbeeld: een parttimer met een contract van 28 uur heeft als hij 34 uur werkt 6 meeruren. Extra gewerkte uren heten namelijk meeruren en geen overwerk als ze binnen het in de cao vastgestelde aantal uren vallen voor fulltimers, vaak is dat 38 uur. Nuttig om te weten: overwerk levert meestal minder op dan een zogeheten meeruur.

Voor deze meeruren hoort een parttimer hetzelfde te krijgen als een fulltimer. Hij heeft voor deze uren dus ook recht op toeslagen als vakantiegeld, de dertiende maand en pensioenpremie. 'Maar dat gaat heel vaak mis. Dus ik raad parttimers aan zelf hun uren bij te houden, zegt Gerda van der Wilt van Holland Van Gijzen Advocaten en Notarissen. Werkgevers die meeruren niet volgens de regels betalen, maken zich volgens de wet schuldig aan discriminatie. Kreeg u voor meeruren te weinig betaald, dan heeft u recht op nabetaling van het tekort. Uw werkgever moet in dat geval ook rente betalen over het bruto misgelopen bedrag en een boete van maximaal 50 procent van datzelfde bedrag.

Bron: http://www.elsevier.nl/we(...)is-Parttime-pech.htm
pi_91977347
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 20:41 schreef sanger het volgende:
In het BW (BW7, titel 10, artikel 634 tm 645) wordt alleen gesproken over een opbouw van minimaal 4x de overeengekomen arbeidsduur van een week.

Ik heb het net even doorgenomen voor de zekerheid, maar er staat niets in over opbouw over incidenteel gewerkte uren.
Hier staat wel iets over behandeling van arbeidsduur >>

"1. De werkgever mag geen onderscheid maken tussen werknemers op grond van een verschil in arbeidsduur in de voorwaarden waaronder een arbeidsovereenkomst wordt aangegaan (...)

In de parlementaire geschiedenis is het standpunt ingenomen, onder verwijzing naar de uitspraak van het Hof van Justitie van de EG in de zaak Helmig (15 december 1994, zaak C-399/92, Jur. 1994, p. I-5727), dat "voor hetzelfde aantal uren, gewerkt binnen de betreffende periode, de totale beloning gelijk moet zijn, ongeacht of een gewerkt uur voor de ene werknemer wel en voor de andere werknemer niet binnen zijn contractuele arbeidsduur valt." (Kamerstukken II 1995/96, 24 498, nr. 3, p. 11)

Dit standpunt wordt ook in de rechtspraak en bijvoorbeeld de commissie gelijke behandeling ingenomen.

Eerlijk gezegd is het ook meer dan logisch. Waarom zou ik geen vakantieopbouw etc. krijgen en mijn collega's wel over die uren?
  vrijdag 28 januari 2011 @ 09:43:25 #25
65960 sanger
pi_91978949
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 08:01 schreef Innercircle het volgende:

[..]

Hier staat wel iets over behandeling van arbeidsduur >>

Dit artikel handelt niet specifiek over vakantieopbouw, zoals artikel 634 tm 645 wel doen. Nietemin kun je hier wellicht op wijzen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')