abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91899465
Hallo,

Een aantal weken terug heb ik een nieuwe cv-ketel aangeschaft en laten monteren. Daarna dook het probleem om dat met de nieuwe cv ketel de ene helft van het huis te warm werd. En de andere helft te koud. Probleem is echter dat de installatie moeilijk ingeregeld kan worden doordat door het huis verschillende soorten radiatoren en convectoren geplaatst zijn. Aan de kant waar het te warm werd, zijn vooral van die oude convectoren (doorstroomtoestellen ofzo) te vinden zonder enige instelmogelijkheden, geen thermosstaatkraan of voetventiel o.i.d. Nu heeft de installateur dit opgelost door op de retourleiding die van de warme kant komt een knelkraan te installeren zodat de installatie in balans kan worden gebracht. Dit werkt best wel aardig en door het kraantje een beetje open te draaien worden alle radiatoren in huis goed warm en min of meer op dezelfde temperatuur. Alleen nu dit gedaan is hoor ik een storend geluid als de cv bezig is met pompen. In de de slaapkamer waar de leidingen door naar beneden lopen wordt ik wakker gemaakt door dit geluid. Het geluid is een soort schurend geluid. Het lijkt alsof er het water langs verschillende luchtenbellen/luchtbellen moet. Ik heb daarom de radiatoren die ontlucht kunnen worden al een aantal keer proberen te ontluchten, maar er komt gewoon water uit.

Iemand enig idee hoe ik van dit vervelende geluid af kom.

Trouwens, als ik de knelkraan helemaal openzet, heb ik dit geluid niet.
pi_91900206
Monteur weer even bellen?
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
pi_91900868
Het zijn niet de waterleidingen die het probleem zijn maar de cv leiding
Door het inregelen met een knelkraan is het probleem dus ontstaan.
Is er wel de juiste inregelkraan gebruikt en staat die er goed tussen?
De enige oplossing lijkt me de installateur terug te laten komen en dit in orde te laten maken
pi_91901562
Het zijn inderdaad de cv-leidingen en niet de waterleidingen. Ik heb de termen door elkaar gehaald. Ik heb geen idee of de juiste kraan is gebruikt en of die goed is gemonteerd, zoveel verstand heb ik er niet van. Voor de duidelijkheid even een foto van de kraan, misschien dat jullie hier wat uit af kunnen leiden.

pi_91903563
Als ik me niet vergis is dat een kraantje wat bedoeld is voor toepassing in waterleidingen. ik vraag me af of de afdichting rond de spindel wel bestand is tegen de hogere temperaturen die je in een cv systeem hebt.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_91904083
Nou de hogere temperatuur zal deze kraan wel aan kunnen, maar het is in iedergeval geen inregelkraan en mocht hij soms ook nog tegenstrooms er in staan kan het al een oorzaak zijn van de problemen
pi_91904295
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 18:04 schreef exlurker het volgende:
Nou de hogere temperatuur zal deze kraan wel aan kunnen, maar het is in iedergeval geen inregelkraan maar een stopkraan voor de waterleiding en mocht hij soms ook nog tegenstrooms er in staan kan het al een oorzaak zijn van de problemen
pi_91904791
Oke, maar er zijn dus andere kranen, inregelkranen, te koop die op dit punt gemonteerd kunnen worden. En hoe kan ik zien of deze kraan verkeerd om zit?

Bij de onderste leiding gaat het water naar rechts.
pi_91905024
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 18:22 schreef cloneone het volgende:
Oke, maar er zijn dus andere kranen, inregelkranen, te koop die op dit punt gemonteerd kunnen worden. En hoe kan ik zien of deze kraan verkeerd om zit?

Bij de onderste leiding gaat het water naar rechts.
Op de kraan staat een pijl welke de stroomrichting aan geeft en aan de schuinte van de kraan,die staat tegen de stroomrichting in
pi_91905835
Voorbeeld van een regelafsluiter

pi_91909985
De toegepaste kraan is een stopkraan en inderdaad geen inregelventiel.

Het geluid wat je hoort is het stromingsgeluid van water wat door een nauwe opening gepetst wordt.
Dit wordt veroorzaakt door een hoge watersnelheid in combinatie met een nauwe doorgang.
De nauwe doorgang verspert de makkelijke doorstroming terwijl deze na de vernauwing opeens alle gelegenheid krijgt.

Dat je dit vroeger niet hoorde kan komen doordat de overdruk van je pomp lager is dan de huidige pomp of dat de weerstand in de oude ketel veel hoger was dan de nieuwe, hoe dan ook er is meer vermogen over waardoor de pomp meer water kan rondpompen.

De stopkraan vervangen door een inregelkraan is 1, maar de kans dat hiermee je probleem echt opgelost wordt is 2.

Iedere installatie hoe complex deze soms ook lijkt is gewoon in te regelen, inregelen lukt echter alleen als je hiervoor op de juiste plaatsen de juiste appendages toepast, waaronder inregelventielen, bypassen en eventueel een modulerende pomp.

Misschien ben je al deels geholpen indien je de pomp op een lagere snelheid kan instellen, hiervoor is natuurlijk wel het merk en type nodig.

De beste besparing behaal je echter door de juiste appendages toe te laten passen en de installatie te laten inregelen.
pi_91916699
Oke, ik begrijp het nu allemaal een stuk meer. Dus eigenlijk heeft de installateur een verkeerde kraan erop gezet als ik het zo hoor. Als ik dus bij elke radiator/convector inregelventielen plaats, dan kan ik op een goede manier inregelen. Alleen, als ik het zo bekijk, lijkt me dat een enorm gedoe omdat ik dan veel tijd/geld kwijt ben om de nodige appendages toe te passen. Want dit betekent dat bij elke radiator/convector aanpassingen gedaan moeten worden, want volgens mij erg veel tijd in beslag neemt.
pi_91918713
Wat klipper zegt,
de stopkraan vervangen door een inregelkraan en misschien ben je al deels geholpen indien je de pomp op een lagere snelheid kan instellen
pi_91922244
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 22:00 schreef cloneone het volgende:
Oke, ik begrijp het nu allemaal een stuk meer. Dus eigenlijk heeft de installateur een verkeerde kraan erop gezet als ik het zo hoor. Als ik dus bij elke radiator/convector inregelventielen plaats, dan kan ik op een goede manier inregelen. Alleen, als ik het zo bekijk, lijkt me dat een enorm gedoe omdat ik dan veel tijd/geld kwijt ben om de nodige appendages toe te passen. Want dit betekent dat bij elke radiator/convector aanpassingen gedaan moeten worden, want volgens mij erg veel tijd in beslag neemt.
In het leidingsysteem moet waar nodig een inregelkraan of inregelkranen gemonteerd worden, eventueel al dan niet met een bypas.
Op de radiatoren zelf zou jet beter zijn om radiatorkranen of voetventielen toe te passen die ingeregeld kunnen worden.

Al met al is dit natuurlijk een aardige investering die je eerst aardig wat geld kost voordat je hierop terug gaat verdienen, iets wat de meeste mensen er niet voor over hebben.

Vandaar de tweede en veel goedkopere oplossing door de stopkraan te vervangen door een inregelkraan al dan niet in combinatie met het lager instellen van de pomp.

Lukt het niet om de pomp lager in te stellen, dan zou je nog kunnen overwegen om in de retour voor de ketel nog een inregelkraan te laten monteren om meer weerstand te creëren in het systeem zodat er vanzelf minder water door het gehele systeem wordt getransporteerd zodat de stromingsgeluiden weg zijn.

Een duurdere oplossing is het toepassen van een modulerende pomp, deze past zich aan aan de weerstand in het systeem, deze kan op basis staan, maar beter is om dit in te laten regelen door je installateur.

Of je installateur het echt fout gedaan heeft ga ik niet zeggen, weet ten slotte niet onder welke condities het werk aangenomen is en wat de afspraken daaromtrent zijn.

De inregelkraan die exlurker gepost heeft bijvoorbeeld kost ongeveer 8 x zoveel als de stopkraan welke bij jouw gemonteerd is, tel daarbij de montage op en de keuze is vaak al beslecht door de prijs.

Maar een ketel vervangen door een andere ketel kan altijd problemen geven indien niet alle specificaties gelijk zijn en de installatie anders dan standaard in elkaar zit.
pi_91923575
Ik ga dan de komende tijd eens op zoek naar een inregelkraan. Punt is alleen dat het enige probleem is dat het een vervelend geluid maakt. Op dit moment zijn er kleine temperatuurverschillen in kamers, die geen probleem vormen voor mij. De woonkamer wordt ook goed verwarmd, dus het doet allemaal z'n werk. Ook het gasverbruik is niet erg hoog, dus voor mij is het een te grote investering om inregelkranten, voetventielen enz aan te schaffen of om de oude convectoren te vervangen door nieuwe radiatoren die ingeregeld kunnen worden.

Ik zal eens her en der kijken wat zo'n kraan kost en dan overwegen of ik het waard vind om zo'n kraan aan te schaffen. Het gaat immers alleen maar om het geluid in de cv-leidingen (die ik in de woonkamer niet hoor doordat ze in de muren zitten).

Bedankt voor de reacties. Weet nu hoe de vork in de steel zit en wat ik er aan kan doen wil ik het geluid helemaal weg hebben.
pi_92038599
Zoektip voor je : stad inregelafsluiter
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_92058822
Nu het antwoord op de vraag van de TS duidelijk is, mag ik hier dan nog even een vraag stellen :@

De waterleiding van mijn bovenburen loopt door mijn huis heen, dit is het stuk wat vóór de watermeter zit.
Zodra zij water gebruiken gaat de leiding tikken, hoe meer water hoe sneller.
En dat maakt eigenlijk best veel lawaai, je hoort het door de muren heen, de leiding zit in de meterkast.

Mijn eigen waterleiding doet dat niet. Komt dit door hun watermeter?
Of door wat anders?
pi_92071812
Mijn watermeter tikt ook sneller naarmate er meer water doorheen gaat, is volgens mij vrij normaal ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_92090867
Maar hoor je die ook 10 meter verderop nog?

Ik heb (natuurlijk) zelf ook een watermeter, maar die hoor ik niet.

Ter indicatie, het klinkt hetzelfde als wanneer je CV leidingen warm worden en beginnen te tikken.
Maar dan vrij hard en snel.
pi_92092474
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 23:55 schreef cloneone het volgende:
Ik ga dan de komende tijd eens op zoek naar een inregelkraan. Punt is alleen dat het enige probleem is dat het een vervelend geluid maakt. Op dit moment zijn er kleine temperatuurverschillen in kamers, die geen probleem vormen voor mij. De woonkamer wordt ook goed verwarmd, dus het doet allemaal z'n werk. Ook het gasverbruik is niet erg hoog, dus voor mij is het een te grote investering om inregelkranten, voetventielen enz aan te schaffen of om de oude convectoren te vervangen door nieuwe radiatoren die ingeregeld kunnen worden.

Ik zal eens her en der kijken wat zo'n kraan kost en dan overwegen of ik het waard vind om zo'n kraan aan te schaffen. Het gaat immers alleen maar om het geluid in de cv-leidingen (die ik in de woonkamer niet hoor doordat ze in de muren zitten).

Bedankt voor de reacties. Weet nu hoe de vork in de steel zit en wat ik er aan kan doen wil ik het geluid helemaal weg hebben.
Je installateur heeft dus juist gehandeld.
Ps met 1inregelafsluiter ga je het niet voorkomen dus lekker laten zitten zoals het nu zit.
pi_92092503
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 19:17 schreef R2R het volgende:
Maar hoor je die ook 10 meter verderop nog?

Ik heb (natuurlijk) zelf ook een watermeter, maar die hoor ik niet.

Ter indicatie, het klinkt hetzelfde als wanneer je CV leidingen warm worden en beginnen te tikken.
Maar dan vrij hard en snel.
Het kan ook een defecte terugslagklep zijn.
pi_92189129
Wat is aan te raden als ik er iets aan wil doen?
Energiebedrijf bellen waar ik 't water van krijg?
Mijn bovenburen interesseert het geen reet en die willen derhalve nergens aan meewerken.
pi_92228557
Als het een huurhuis is bij de verhuurder klagen.
Anders moet je het toch met de bovenburen opplossen. Dan zou je ze via juridische weg moeten aanpakken als ze niet meewerken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')