quote:
Op woensdag 26 januari 2011 22:00 schreef cloneone het volgende:Oke, ik begrijp het nu allemaal een stuk meer. Dus eigenlijk heeft de installateur een verkeerde kraan erop gezet als ik het zo hoor. Als ik dus bij elke radiator/convector inregelventielen plaats, dan kan ik op een goede manier inregelen. Alleen, als ik het zo bekijk, lijkt me dat een enorm gedoe omdat ik dan veel tijd/geld kwijt ben om de nodige appendages toe te passen. Want dit betekent dat bij elke radiator/convector aanpassingen gedaan moeten worden, want volgens mij erg veel tijd in beslag neemt.
In het leidingsysteem moet waar nodig een inregelkraan of inregelkranen gemonteerd worden, eventueel al dan niet met een bypas.
Op de radiatoren zelf zou jet beter zijn om radiatorkranen of voetventielen toe te passen die ingeregeld kunnen worden.
Al met al is dit natuurlijk een aardige investering die je eerst aardig wat geld kost voordat je hierop terug gaat verdienen, iets wat de meeste mensen er niet voor over hebben.
Vandaar de tweede en veel goedkopere oplossing door de stopkraan te vervangen door een inregelkraan al dan niet in combinatie met het lager instellen van de pomp.
Lukt het niet om de pomp lager in te stellen, dan zou je nog kunnen overwegen om in de retour voor de ketel nog een inregelkraan te laten monteren om meer weerstand te creëren in het systeem zodat er vanzelf minder water door het gehele systeem wordt getransporteerd zodat de stromingsgeluiden weg zijn.
Een duurdere oplossing is het toepassen van een modulerende pomp, deze past zich aan aan de weerstand in het systeem, deze kan op basis staan, maar beter is om dit in te laten regelen door je installateur.
Of je installateur het echt fout gedaan heeft ga ik niet zeggen, weet ten slotte niet onder welke condities het werk aangenomen is en wat de afspraken daaromtrent zijn.
De inregelkraan die exlurker gepost heeft bijvoorbeeld kost ongeveer 8 x zoveel als de stopkraan welke bij jouw gemonteerd is, tel daarbij de montage op en de keuze is vaak al beslecht door de prijs.
Maar een ketel vervangen door een andere ketel kan altijd problemen geven indien niet alle specificaties gelijk zijn en de installatie anders dan standaard in elkaar zit.