En met automatisch opladen is het in dit opzicht ook makkelijker.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:22 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Zelfredzaamheid my ass. Het grote argument voor de OV Chipkaart was toch om het de reiziger makkelijker te maken?
je vindt het normaal dat kaartlezers en automaten 1 km van elkaar staan ?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:08 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Wat is er mis met zelf van te voren het saldo te checken? Verwacht je soms ook dat een conducteur je pielemuis komt vasthouden en je kont afveegt als je in de trein naar de wc gaat ofzo?![]()
De zelfredzaamheid en eigen verantwoording is ver te zoeken soms..
Oh je moet je saldo zelf onthouden als je een maand later weer met de trein reist.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:30 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
En met automatisch opladen is het in dit opzicht ook makkelijker.
Zonder ook trouwens. Iedere keer als je uitcheckt zie je hoeveel er nog op je kaart staat. Dat jij er voor kiest niets met die informatie te doen is jouw probleem
En het hele opzetten van het OV-Chipkaart traject kostte natuurlijk niet zo heel veel.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 10:35 schreef macca728 het volgende:
De kosten door fraude met de onlangs gekraakte ov-chipkaart wegen volgens de woordvoerder nog niet op tegen de koste van een versnelde invoer van een beter beveiligde chip.
“Het is een kostenafweging”, aldus de zegsman. De nieuwe, beter beveiligde chip, is aan het einde van dit jaar beschikbaar. Met de invoering zou volgens De Telegraaf zo’n honderd miljoen euro zijn gemoeid.
en het werd juist opgezet om zwartrijden te voorkomen.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:35 schreef CasB het volgende:
[..]
En het hele opzetten van het OV-Chipkaart traject kostte natuurlijk niet zo heel veel.
Ik reageerde op de zelfredzaamheid. De ultieme vorm van zelfredzaamheid zou zijn: gewoon een kaartje kopen aan het loket zonder verder gezeik.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:30 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
En met automatisch opladen is het in dit opzicht ook makkelijker.
Zonder ook trouwens. Iedere keer als je uitcheckt zie je hoeveel er nog op je kaart staat. Dat jij er voor kiest niets met die informatie te doen is jouw probleem
OF je loopt even naar de automaat nadat je uitcheckt en laadt hem meteen op. Of dat doe je de volgende keer als je boodschappen doet bij AH. Dat saldo blijft sowieso een paar jaar geldig.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:34 schreef macca728 het volgende:
[..]
Oh je moet je saldo zelf onthouden als je een maand later weer met de trein reist.
lees eens even, die automaten staan op veel stations een km van de kaartlezers.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:49 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
OF je loopt even naar de automaat nadat je uitcheckt en laadt hem meteen op. Of dat doe je de volgende keer als je boodschappen doet bij AH. Dat saldo blijft sowieso een paar jaar geldig.
Alvast een papieren kaartje kopen voor "ergens over een maand" is ietsje lastiger - en kan alleen op het station
En ze staan ook in je supermarkt en sigarenboer. Itt vroeger waar je alleen een kaartje op het station kon krijgen kan je nu al ruim vantevoren op een plek vlak bij huis alvast het equivalent van een kaartje "voor ergens in de komende jaren" kopen. Zelfredzaamheid mensen. Zelfredzaamheidquote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:58 schreef macca728 het volgende:
[..]
lees eens even, die automaten staan op veel stations een km van de kaartlezers.
voorbeelden ? reis je zelf niet. Neem aan dat je automaten en kaartlezers bedoeld ?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 14:21 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
En ze staan ook in je supermarkt en sigarenboer. Itt vroeger waar je alleen een kaartje op het station kon krijgen kan je nu al ruim vantevoren op een plek vlak bij huis alvast het equivalent van een kaartje "voor ergens in de komende jaren" kopen. Zelfredzaamheid mensen. Zelfredzaamheid
Overigens ben ik benieuwd in welke stations de automaten meer dan 50m van elkaar verwijderd zijn. Voorbeelden iemand ?
Je weet het mooi te brengen. Vroeger kocht je inderdaad gewoon een kaartje op het station, want he, je moest daar toch zijn omdat je met de trein wilde reizen. Nu moet je eerst allerlei handelingen verrichten voordat je in kan stappen.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 14:21 schreef MisterSqueaky het volgende:
En ze staan ook in je supermarkt en sigarenboer. Itt vroeger waar je alleen een kaartje op het station kon krijgen kan je nu al ruim vantevoren op een plek vlak bij huis alvast het equivalent van een kaartje "voor ergens in de komende jaren" kopen. Zelfredzaamheid mensen. Zelfredzaamheid
Overigens ben ik benieuwd in welke stations de automaten meer dan 50m van elkaar verwijderd zijn. Voorbeelden iemand ?
Ik loop het station in, blieb langs die paal, oh onvoldoende saldo, ik doe 15 passen naar rechts, en heej, ik kan hem opwaarderen. Kost evenveel tijd als een kaartje uit een automaat trekken. (die staat er nl pal naast) Als iemand daar de tijd niet voor kan vinden, moet die maar wat eerder met zijn luie donder vertrekken van huis.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:39 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Je weet het mooi te brengen. Vroeger kocht je inderdaad gewoon een kaartje op het station, want he, je moest daar toch zijn omdat je met de trein wilde reizen. Nu moet je eerst allerlei handelingen verrichten voordat je in kan stappen.
dat kan dus lang niet bij elk station. Lees eens even.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:46 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik loop het station in, blieb langs die paal, oh onvoldoende saldo, ik doe 15 passen naar rechts, en heej, ik kan hem opwaarderen. Kost evenveel tijd als een kaartje uit een automaat trekken. (die staat er nl pal naast) Als iemand daar de tijd niet voor kan vinden, moet die maar wat eerder met zijn luie donder vertrekken van huis.
Had ik al wel door hoor. Snap jij ook dat het geschetste probleem dus bij veel andere stations niét speelt?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:48 schreef macca728 het volgende:
[..]
dat kan dus lang niet bij elk station. Lees eens even.
Ja , wat heb ik daaraan ?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:50 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Had ik al wel door hoor. Snap jij ook dat het geschetste probleem dus bij veel andere stations niét speelt?
De korte versie is ja. De lange versie heeft te maken met de ondergrondse infrastructuur, blokkeren van ontruimingsroutes, doorstroom van grote mensenmassa's etc etc etc.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:53 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja , wat heb ik daaraan ?
maar waarom kan het bij het ene station wel en bij het andere niet ?
Waarom de kaartlezers op het ene station wel op het perron, bij het andere weer niet ?
Is dat zo moeilijk voor de NS ?
ja lekker lullen doet ook mee.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:05 schreef fruityloop het volgende:
[..]
De korte versie is ja. De lange versie heeft te maken met de ondergrondse infrastructuur, blokkeren van ontruimingsroutes, doorstroom van grote mensenmassa's etc etc etc.
En schiphol heeft benenden de lezers staan en boven de automaten.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:09 schreef macca728 het volgende:
ja lekker lullen doet ook mee.
Station R'dam Lombardijen heeft 4 perrons, allemaal met automaten en 6 kaartlezers beneden een steile trap als je binnenkomt. Ook gigantisch druk hoor met die 2 sneltreinen per uur.
In de oude situatie moest je langs de kaartautomaat voor een papieren kaartje.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:39 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Je weet het mooi te brengen. Vroeger kocht je inderdaad gewoon een kaartje op het station, want he, je moest daar toch zijn omdat je met de trein wilde reizen. Nu moet je eerst allerlei handelingen verrichten voordat je in kan stappen.
hoezo ? je vind het normaal om als je bij de lezers er acher komt dat je te weinig saldo heb, je helemaal naar het begin van een station moet lopen om je kaart op te waarderen ?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En schiphol heeft benenden de lezers staan en boven de automaten.
Maar dat zal allemaal wel. Dit laatste geschetste probleem waar je je nu weer druk over maakt is niets anders dan het zoeken van spijkers op laag water.
ik vind de nieuwe situatie geen verslechtering.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:13 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
In de oude situatie moest je langs de kaartautomaat voor een papieren kaartje.
In de nieuwe situatie moet je langs de kaartautomaat om je chip te laden.
In de nieuwe situatie heb je echter OOK de optie om met een vooruitziende blik je kaartje vantevoren op te waarderen bij het boodschappen doen. Of om meteen op te waarderen voor meerdere reizen, waarbij je nog niet hoeft te beslissen waarvandaan, waarheen en wanneer die reizen gaan plaatsvinden.
Waarom is de nieuwe situatie een verslechtering ?
Dat is 1 van de 380 stations, that's it. Hier staan ze wel mooi bij elkaar, en de laatste keer dat ik op station Grou-Irnsum was, stonden ze daar ook op kruip-afstand van elkaar.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja lekker lullen doet ook mee.
Station R'dam Lombardijen heeft 4 perrons, allemaal met automaten en 6 kaartlezers beneden een steile trap als je binnenkomt. Ook gigantisch druk hoor met die 2 sneltreinen per uur.
Dat is even vervelend ja, maar is het voor de gebruiker van zo'n kaart nu zo moeilijk om in de gaten te houden hoeveel saldo er nog op staat?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
hoezo ? je vind het normaal om als je bij de lezers er acher komt dat je te weinig saldo heb, je helemaal naar het begin van een station moet lopen om je kaart op te waarderen ?
bij Breda ook bv, Den Haag HS 2e ingang ook, vast nog wel meer.quote:Op woensdag 2 februari 2011 11:05 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat is 1 van de 380 stations, that's it. Hier staan ze wel mooi bij elkaar, en de laatste keer dat ik op station Grou-Irnsum was, stonden ze daar ook op kruip-afstand van elkaar.
Maar als jij het zoals zoveel mensen weer beter weet dan de professionals, stel ik voor dat je per direkt je onmetelijke talenten aanbied bij Strukton of Imtech, die zullen je met open armen ontvangen.
Maar zo slecht als jij het wilt doen voorkomen is het gelukkig ook niet.quote:Op woensdag 2 februari 2011 11:40 schreef macca728 het volgende:
Zo goed is het allemaal niet geregeld.
Zet gewoon dat automagisch opwaarderen aan, en wees blij met vooruitgang.quote:Op woensdag 2 februari 2011 11:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
bij Breda ook bv, Den Haag HS 2e ingang ook, vast nog wel meer.
Als je niet tegen kritiek kan moet je niet voor de OV chipkaart BV werken.
Zo goed is het allemaal niet geregeld.
En hoe is dit slechter dan de situatie waarin je langs diezelfde automaten moest om een kaartje te kopen ?quote:Op woensdag 2 februari 2011 11:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
bij Breda ook bv, Den Haag HS 2e ingang ook, vast nog wel meer.
Als je niet tegen kritiek kan moet je niet voor de OV chipkaart BV werken.
Zo goed is het allemaal niet geregeld.
dat laatste mag ook wel, je gaat geen 1+ miljard investeren om iets niet te verbeteren toch ?quote:Op woensdag 2 februari 2011 12:05 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
En hoe is dit slechter dan de situatie waarin je langs diezelfde automaten moest om een kaartje te kopen ?
Nu heb je tenminste ook nog wat alternatieven. Tuurlijk - het kan beter, maar het is in dit opzicht al beter dan het was.
Denk je dat ik voor OV chipkaart BV werk, enkel omdat ik wel een aantal voordelen kan beamen? Dan zit je fout, ik werk niet voor die club.quote:Op woensdag 2 februari 2011 11:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
bij Breda ook bv, Den Haag HS 2e ingang ook, vast nog wel meer.
Als je niet tegen kritiek kan moet je niet voor de OV chipkaart BV werken.
Zo goed is het allemaal niet geregeld.
Bij de oude kaartjes waren er plenty zwartijders, al tientallen jaren, hoe ruk moet dat systeem dan wel niet zijn volgens je redenatie?quote:Op woensdag 2 februari 2011 12:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
dat laatste mag ook wel, je gaat geen 1+ miljard investeren om iets niet te verbeteren toch ?
En ik noem het nergens een verslechtering, ik geef alleen punten aan waarop het beter kan.
En er zitten 5 jaar na de invoering nog genoeg fouten in.
Landverrader. En dat meen ik.quote:Het zal ongetwijfeld beter zijn om anonieme kaarten af te schaffen want alleen terroristen en fraudeurs willen niet de hele dag gevolgd worden door particuliere bedrijven en de overheid.
1,5 % zwartrijders is niet echt veel he, cijfers NSquote:Op woensdag 2 februari 2011 12:43 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Bij de oude kaartjes waren er plenty zwartijders, al tientallen jaren, hoe ruk moet dat systeem dan wel niet zijn volgens je redenatie?
en ik zeg nergens dat het nieuwe systeem niet beter is, integendeelquote:Op woensdag 2 februari 2011 12:43 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Bij de oude kaartjes waren er plenty zwartijders, al tientallen jaren, hoe ruk moet dat systeem dan wel niet zijn volgens je redenatie?
Je bent gewoon te beroerd om op tijd op te staan, en om een paar meter extra te lopen, I get it.quote:Op woensdag 2 februari 2011 13:46 schreef macca728 het volgende:
[..]
en ik zeg nergens dat het nieuwe systeem niet beter is, integendeel
het is helemaal schandalig want juist nu verhoogt Arriva de losse kaartjes in de bus van 1,50 naar 2 euro en die van 2 euro naar 4 euro !!quote:Op donderdag 3 februari 2011 18:35 schreef fs180 het volgende:
Laat weer eens zien waar de prioriteiten liggen; niet bij de klanten or service
quote:• • Klanten boos na prijsstijging Arriva-kaartjes
• • 3 februari 2011
• • Arriva heeft de prijzen voor losse kaartjes in het stad- en streekvervoer in en om Dordrecht donderdag verhoogd. De enkeltjes van 1,50 en twee euro kosten nu twee of vier euro. Chauffeurs krijgen veel klachten van verbaasde reizigers.
• • Ook verkoopt het vervoerbedrijf zelf geen strippenkaarten meer, ondanks dat de definitieve invoering van de OV-chipknip een maand is uitgesteld. FNV Bondgenoten noemt de handelswijze van Arriva schandalig. Volgens de vakbond klopt Arriva een maand lang extra geld uit de zakken van de passagiers en scheept het bedrijf de eigen buschauffeurs op met boze klanten
En zonder de mogelijkheid anonieme kaarten te kopen slaat die kaart sowieso niet aan, plus dat toeristen en mensen die onverwacht op het ov zijn aangewezen dan een probleem hebben.quote:Op donderdag 3 februari 2011 19:39 schreef wiebelstront het volgende:
zo zie je maar, overal is een hack voor.
zolang ze anonieme kaarten verkopen, zal er fraude worden gepleegd. en maar goed ook.
Ook gecontroleerd door controleurs met mobiele scanners? In trein, bus of tram?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:03 schreef Armageddon het volgende:
Ik reis al dagen op een gehackte kaart nu. Geen vuiltje aan de lucht.
Yup. Niks aan de hand.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:23 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Ook gecontroleerd door controleurs met mobiele scanners? In trein, bus of tram?
quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:07 schreef SKa_BoSS het volgende:
Wat een ongelooflijk faalding is het toch ook hè...![]()
Hacken is niet eens nodig.
en later krijg je de rekening thuisgestuurd ?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:07 schreef SKa_BoSS het volgende:
Wat een ongelooflijk faalding is het toch ook hè...![]()
Hacken is niet eens nodig.
Hoe zeker ben je dat ze daarnaast niet een echt kaartje hadden?quote:Op zondag 6 februari 2011 16:39 schreef rubje het volgende:
Ik heb een vraag nav de TT en wel of je niet strafrechterlijk vervolgd kan worden als je duidelijk laat zien een gehackte OV chipkaart te gebruiken om gratis door heel NL te reizen.![]()
Je zag dus in de laatste PowNed uitzending een oude vent die thuis mbh die internetjournalist duidelijk zij OV chipkaart hacken en een lekker saldo erop zetten om gratis te kunnen reizen.![]()
![]()
ps:[sub] betekent het dat je met een gehackte OV chipkaart ook in andere steden kan reizen met het OV dan alleen in je eigen stad of dorp?
Maakt dat uit ? Je hebt sowieso fraude gepleegd. Er is geld dat niet bestaat van je kaartje afgeschreven.quote:Op zondag 6 februari 2011 21:10 schreef Zith het volgende:
[..]
Hoe zeker ben je dat ze daarnaast niet een echt kaartje hadden?
quote:Fout in OV-chipkaart legt NS-kaartverkoop plat
Uitgegeven: 11 februari 2011 20:06
Laatst gewijzigd: 11 februari 2011 19:53
UTRECHT – Een goed gehackte OV-chipkaart kan met één druk op de knop een kaartjesautomaat van de NS platleggen. Daardoor beïnvloeden de beveiligingsproblemen van de chip ook de verkoop van papieren kaartjes.
© ANP
Wie een OV-chipkaart zo aanpast dat de inhoud op slechts één karakter niet klopt, kan een kaartjesautomaat platleggen. Bij het lezen van de kaart slaat de software vast, zodat er helemaal niets gebeurt.
Door de eenvoud is het mogelijk de hele papieren kaartverkoop plat te leggen, terwijl het voor reizigers ook niet meer mogelijk is hun OV-chipkaart op te laden. Het probleem is wel te verhelpen, maar wordt niet automatisch gedetecteerd. Pas na melding wordt de programmatuur in de automaat herstart.
Strafbaar
De NS reageert getergd op de onthulling en roept reizigers op vooral geen aanval te doen. "Met het platleggen van een kaartautomaat hebt je vooral je medereizigers die een papieren kaartje willen kopen. Met gewone ov-chipkaarten werkt de kaartautomaat wel naar behoren. Je kaart hacken mag niet”, reageert Rob Hageman. “Ga niet zitten hobbyen, het is strafbaar. Hou er mee op. Betaal voor je reis, zoals het hoort."
Hans van de Looy, oprichter van het beveiligingsbedrijf Madison Ghurkha, deelt de mening van de spoorwegen niet. Hij benadrukt dat een dergelijk probleem ook kan optreden met goede OV-chipkaarten. “Dit kan ook zonder manipulatie gebeuren. Een zogenaamde bitfout, waarbij gegevens op de kaart staan veranderen, komen wel eens voor. Het kan best zijn dat een kaart zelf defect raakt.”
Meer mogelijk
Van de Looy zijn dit soort fouten vaak een voorbode van meer ellende in de programmatuur. “Dan zijn er heel andere aanvallen denkbaar. Hier moet goed naar worden gekeken”, stelt hij ook. Over de reactie van de NS is hij verder kort: “Zorg er nou eens voor dat dit soort zaken veilig zijn."
Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu wil niet op de stroom aan recente problemen met de chipkaart reageren. Het departement komt over twee à drie weken met de resultaten van een onderzoek naar de recente kraak en reageert tot die tijd niet op “ieder incident.”
Met het verkeerde bit uit bed gestapt?quote:Op zaterdag 12 februari 2011 10:57 schreef OVchipkaart het volgende:
Ik had al een bit niet zo lekker zitten vandaag
quote:Op zaterdag 12 februari 2011 11:22 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Met het verkeerde bit uit bed gestapt?
Dat is voor mij dus bijna een reden om zo'n kaart aan te schaffen terwijl ik geen gebruik maak van het OV.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |