abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 januari 2011 @ 22:56:00 #1
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_91777319
vandaag druk aan het klussen geweest in mijn gang.
De schrootjes die er zitten gaan er eindelijk uit! En ervoor in de plaats komen gipsplaten die ik laa stucen.

Nu lopen de gipsplaten, door de toch al scheve gang, niet helemaal netjes langs elkaar (ben bezig langs de trap).

kan dit kwaad? ik zag net een kier die 8 of 9 mm breed is.
moet ik dit opvullen? Of opnieuw mn plaat snijden (met het risico dat het straks ergens anders scheef is...)

thanks!

sjoerd
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_91779127
Waarom eerst gipsplaten monteren en dan stucen en niet gelijk stucen?
Je hoeft hier niets aan te doen als je het laat stucen, de stucadoor smeert het vanzelf gelijk mee en dicht.
  FOK!fotograaf zondag 23 januari 2011 @ 23:29:02 #3
17893 Forno
pi_91779146
Kieren breder dan 5mm opvullen met PUR, en na het uitharden even netjes afsnijden. Daar kan gewoon een gaasbandje overheen.
  maandag 24 januari 2011 @ 07:09:16 #4
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_91785577
@klipper, omdat je niet kan stucen over hout?
@Forno, en gipsplaat kierenvuller van knauf? Heb het zelfde spul gebruikt om de naden weg te werken op een andere plek (waar ik niet heb laten stucen) zou ik dat ook kunnen gebruiken?
Ecosia
pi_91785677
Ik zou inderdaad eerder gipsplaatvuller gebruiken of wat roodband dan purschuim.
Mede om de uitzettingscoëfficiënt gelijk te houden en de kans op scheurvorming sterk te verminderen.

Hoewel ze in nieuwbouwhuizen vaak de aanhechting van de ene wand op de andere wand wel eerst dichtpurren en dan afstucen ben ik er niet echt voorstander van.
  maandag 24 januari 2011 @ 08:04:23 #6
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_91785913
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 07:33 schreef klipper het volgende:
Ik zou inderdaad eerder gipsplaatvuller gebruiken of wat roodband dan purschuim.
Mede om de uitzettingscoëfficiënt gelijk te houden en de kans op scheurvorming sterk te verminderen.

Hoewel ze in nieuwbouwhuizen vaak de aanhechting van de ene wand op de andere wand wel eerst dichtpurren en dan afstucen ben ik er niet echt voorstander van.
Daarnaast hecht het ook niet goed op pur :N

Ik zou eerder voor gaasband met roodband gaan :Y zeker als het nog gestucced moet worden.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_91786495
Lekker laten zitten en niks aan doen, lost de stucadoor wel op.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
  FOK!fotograaf maandag 24 januari 2011 @ 09:59:11 #8
17893 Forno
pi_91787735
Gipsplaatvuller of roodband kan ook.

Het gaat er vooral om dat je de dunne affilmlaag, niet ter plaatse van de naden kan indrukken. Voor de hechting van de filmlaag zijn de gipsplaten en het gaasbandje zelf. Heb het zelf ook gedaan, op advies van een stucadoor, en geen scheur te zien. :)
  maandag 24 januari 2011 @ 10:41:51 #9
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_91788969
oke, dus de grote naden even vullen met wat roodband of nadenvuller, de stucadoor zelf mag de wel goed aansluitende naden doen met gaasband...

Over dat werk van hem was ik de vorige keer wel tevreden. De hele bovenverdieping nog geen scheur te zien :-) Maar over deze kier maakte ik me toch wel zorgen :)
Ecosia
  maandag 24 januari 2011 @ 11:01:08 #10
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_91789589

de patient...

kon mn hand niet meer stilhouden voor de foto :')
Ecosia
  maandag 24 januari 2011 @ 11:45:48 #11
545 dop
:copyright: dop
pi_91791081
buiten dat kiertje heb zie ik wel een groter probleem
je hebt gipsplaat gebruikt , maar daar kan je niet overheen stucen.
hoeft geen ramp te zijn als je alleen de naden met gipsplaat vuller doet en daarna verft of behangetje gebruikt

aan de naad te zien heb je overigens 0.95cm plafondplaat gebruikt naden kan zonder band vullen met rigips plandondplaat vuller (gamma)

stucplaat kun je wel overheen stucen

p.s. zet je schroeven niet zo kort op een gesnedenhoek.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_91791185
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 11:45 schreef dop het volgende:
buiten dat kiertje heb zie ik wel een groter probleem
je hebt gipsplaat gebruikt , maar daar kan je niet overheen stucen.
hoeft geen ramp te zijn als je alleen de naden met gipsplaat vuller doet en daarna verft of behangetje gebruikt

aan de naad te zien heb je overigens 0.95cm plafondplaat gebruikt naden kan zonder band vullen met rigps plandondplaat vuller

p.s. zet je schroeven niet zo kort op een gesnedenhoek.
Waarom zou je niet over gipsplaten heen kunnen stucen?
Als het moet kan je ze altijd even insmeren met wat flevopol.

Denk dat de stucadoor het alleen niet leuk gaat vinden als die schroeven zo uitsteken :')
"so if your message ain't shit, fuck the records you sold, cuz if you go platinum, it's got nothing to do with luck, it just means that a million people are stupid as fuck"
  maandag 24 januari 2011 @ 11:50:26 #13
545 dop
pi_91791232
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 11:48 schreef Cubewood. het volgende:

[..]

Waarom zou je niet over gipsplaten heen kunnen stucen?

Denk dat de stucadoor het alleen niet leuk gaat vinden als die schroeven zo uitsteken :')
kans op slechte hechting en scheuren misschien?
waarom bestaat er stucplaat denkje ?

als het niet anders kan is het wel mogelijk, maar is gewoon geen handige keuze.
gipsplaat moet je apart voorbehandelen stucplaat knal je zo overheen
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_91791268
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 11:50 schreef dop het volgende:

[..]

Beetje flevopol oid erop smeren en het komt allemaal goed.
"so if your message ain't shit, fuck the records you sold, cuz if you go platinum, it's got nothing to do with luck, it just means that a million people are stupid as fuck"
  maandag 24 januari 2011 @ 11:53:07 #15
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_91791303
oh? Volgens mij heb ik dit wel vaker gebruikt en overheen laten stucen.
Ongeveer 60 m2 en geen scheur te zien...
Ecosia
  maandag 24 januari 2011 @ 11:56:36 #16
545 dop
pi_91791426
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 11:51 schreef Cubewood. het volgende:

[..]

Beetje flevopol oid erop smeren en het komt allemaal goed.
dat kan maar het blijft een slechte keuze om gipsplaat te gebruiken als je weet dat je er over gaat stucen
op die fiets had je ook glasvezel op je schroten kunnen plakken en daar overheen stucen niet waar.
  FOK!fotograaf maandag 24 januari 2011 @ 12:00:27 #17
17893 Forno
pi_91791549
Laten we zeggen dat er meerdere wegen naar Rome zijn.

Ik strijk stucplaten ook voor met verdunde voorstrijk. :)
pi_91791669
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 11:56 schreef dop het volgende:

[..]

dat kan maar het blijft een slechte keuze om gipsplaat te gebruiken als je weet dat je er over gaat stucen
op die fiets had je ook glasvezel op je schroten kunnen plakken en daar overheen stucen niet waar.

Ja natuurlijk zijn stucplaten beter om te gebruiken als je weet dat er stuc overheen komt maar, aangezien hij nu alles er al op heeft geschroefd moet met een beetje voorstrijk ook wel goed komen.
  maandag 24 januari 2011 @ 15:19:30 #19
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_91800230
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 12:04 schreef Cubewood. het volgende:

[..]

Ja natuurlijk zijn stucplaten beter om te gebruiken als je weet dat er stuc overheen komt maar, aangezien hij nu alles er al op heeft geschroefd moet met een beetje voorstrijk ook wel goed komen.
och, ik heb pas 1,20 gedaan. Het enige wat het zou betekenen is meer rachelwerk maken...
het is namelijk wel langs mijn trap... die gebruik je veel dus veel trillingen door je stucwerk (@dop, klopt toch?)

Kijk, ik heb de zelfde platen gebruikt voor 5 andere wandjes op de bovenverdieping en dat zit er na een jaar nog steeds goed op. Vandaar dat ik een beetje in dubio zit over wat ik zal doen. Gipsplaat gebruiken? Gaat een stuk sneller. Of toch maar stucplaat? Minder kans op scheuren...

lastig ;(
Ecosia
pi_91803774
Als je gewoon die platen goed insmeert met een voorstrijk middel moet er niks aan de hand zijn.

Zou alleen wel zorgen dat je die kieren niet te groot maakt anders krijg je zeker scheuren, maar zoals op die foto moet hij wel kunnen hebben normaal gesproken.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 00:16:56 #21
545 dop
pi_91830924
waarom wil je er over heen stucen eigenlijk
gelijk over de gipsplaat heen verven en de naden met rigips gipsplaat vuller
eventueel eerst glasweefsel behangetje er op en daar over verven
pi_91831178
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 11:50 schreef dop het volgende:

[..]

als het niet anders kan is het wel mogelijk, maar is gewoon geen handige keuze.
gipsplaat moet je apart voorbehandelen stucplaat knal je zo overheen
Dan kun je de gipsplaten toch gewoon stucen?

In mijn huis is het wel op die manier gebeurd.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 00:36:20 #23
545 dop
pi_91831712
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 00:22 schreef skrn het volgende:

[..]

Dan kun je de gipsplaten toch gewoon stucen?

In mijn huis is het wel op die manier gebeurd.
dat kan inderdaad , maar stucplaat is ook stugger als gipsplaat , niet voor niets hoef je onder stucplaat minder rachelwerk te doen.
het kan dus wel maar is 1 duurder en 2 minder geschikt.
dat het eindresultaat minder goed is ga ik niet roepen want dat is erg afhankelijk van de spullen die je gebruikt en het vakmanschap van de stucadoor

ik zou zelf bij een dergelijk wandje een sandwich maken
laag 1 osb laag 2 gipsplaat laag 3 voorstrijk of goedkope latex laag 4 gasvezel laag 5 latex (kwalitijd geen bouwmarkt meuk wat er met 3 lagen op moet omdat er weinig pigment in zit)

wel even voor de duidelijkheid er is een verschil tussen naden afwerken en de gehele gipswand stucen met gips, naden afwerken doe je met een voegen vuller voor gipsplaat, dat noem ik dus geen stucen

[ Bericht 9% gewijzigd door dop op 25-01-2011 00:48:24 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')