ligt eraan wat je afspreektquote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:09 schreef WillemBier het volgende:
Mensen die een huis op erfpacht kopen.
ja, wel. je kunt een bedrag voor x-jaar afspreken en ook een maximale looptijd waarna de grond van jou wordt.quote:
Jahoor. Echt veel beter dan geen 11 euro in de maand betalen, omdat de grond gewoon van jou is.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:19 schreef 49R het volgende:
[..]
Eeuwigdurende erfpacht voor zo'n 11 euro in de maand is best wel oké hoor...
Aangaande het onderwerp 'bezit', vergeten mensen vaak dat ze sterfelijk zijn en feitelijk dus alles maar tijdelijk in bezit hebben.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:21 schreef WillemBier het volgende:
[..]
Jahoor. Echt veel beter dan geen 11 euro in de maand betalen, omdat de grond gewoon van jou is.
Volgens mij blijft je rechtspositie minder sterk dan met eigendom.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:19 schreef 49R het volgende:
[..]
Eeuwigdurende erfpacht voor zo'n 11 euro in de maand is best wel oké hoor...
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Die grond gaat naar je erfgenamen as je sterft en alles is afbetaald.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Aangaande het onderwerp 'bezit', vergeten mensen vaak dat ze sterfelijk zijn en feitelijk dus alles maar tijdelijk in bezit hebben.
Ik betaal liever 11 euro per maand erfpacht dan 22 euro rente op de hypotheek voor de grond. Uiteindelijk heb je in Nederland toch nooit 'eigen' grond (kan afgepakt worden) en op de lange termijn ben je die grond ook weer kwijt omdat je dood bent.
in welke gevallen?quote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:28 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Volgens mij blijft je rechtspositie minder sterk dan met eigendom.
Mwah. Als de staat vindt dat je weg moet, dan ga je toch wel. 'eigendom' of niet. Schadevergoedingen zullen elkaar niet veel ontlopen. Netto maakt het niet zoveel uit denk ik.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:28 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Volgens mij blijft je rechtspositie minder sterk dan met eigendom.
Dan verkopen ze die grond en dan? Kan ik ook wel gewoon voor ze sparen. Zoveel maakt het echt allemaal niet uit.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:30 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Die grond gaat naar je erfgenamen as je sterft en alles is afbetaald.
Dat ben ik met je eens. Het hang allemaal nogal van de situatie af. Ik denk dat het voor veel mensen echter een gevoelskwestie is. Ze willen kopen en niey half kopen, half huren (de erfpacht).quote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan verkopen ze die grond en dan? Kan ik ook wel gewoon voor ze sparen. Zoveel maakt het echt allemaal niet uit.
ach, het gros koopt toch alleen maar middels een hypotheek. dan is het nog steeds niet van jezelf aangezien het louter als onderpand dient voor de hypotheekquote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:33 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Het hang allemaal nogal van de situatie af. Ik denk dat het voor veel mensen echter een gevoelskwestie is. Ze willen kopen en niey half kopen, half huren (de erfpacht).
Dat denk ik ook, het is een gevoelskwestie. Bij kopen is het echt je bezit. Terwijl de feitelijke verschillen tussen huren (met alle rechten die je als huurder hebt), erfpacht (met een levensloop langer dan jouw leven) of kopen (waar je rechten zeker niet absoluut zijn en je onteigend kunt worden en je schuld initieel net zo groot als je bezit) eigenlijk helemaal niet zo gigantisch groot zijn.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:33 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Het hang allemaal nogal van de situatie af. Ik denk dat het voor veel mensen echter een gevoelskwestie is. Ze willen kopen en niey half kopen, half huren (de erfpacht).
Couldn't agree more. Maar voor het gros van de mensen is gevoel nu eenmaal leidend. Ik moet eerlijk bekennen dat aan het eind van mijn zoektocht ik (naja, we, mijn vriendin mocht ook meebeslissen) 3 huizen hadden waaruit we onze keuze wilden maken.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, het is een gevoelskwestie. Bij kopen is het echt je bezit. Terwijl de feitelijke verschillen tussen huren (met alle rechten die je als huurder hebt), erfpacht (met een levensloop langer dan jouw leven) of kopen (waar je rechten zeker niet absoluut zijn en je onteigend kunt worden en je schuld initieel net zo groot als je bezit) eigenlijk helemaal niet zo gigantisch groot zijn.
Nog los wat financieel op welk moment het gunstigst is.
Ik zou denk ik meer geld over hebben voor 'bezit'. Al zou het in de praktijk niks uitmaken.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:48 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Couldn't agree more. Maar voor het gros van de mensen is gevoel nu eenmaal leidend. Ik moet eerlijk bekennen dat aan het eind van mijn zoektocht ik (naja, we, mijn vriendin mocht ook meebeslissen) 3 huizen hadden waaruit we onze keuze wilden maken.
Eén viel af omdat de ligging het minste was. De andere twee waren vrijwel "gelijkwaardig" wat betreft ruimte, ligging, afwerking, onderhoud en totale kosten. Eén was een huis met erfpacht, de ander zonder. En ik heb voor die laatste gekozen vanwege het erfpacht, alhoewel het qua kosten echt niets uitmaakte. Gevoelskwestie
De crux zit in je laatste zin. Ik bekijk dus juist de financiële risico's, en die zijn bij erfpacht in principe gigantisch:quote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, het is een gevoelskwestie. Bij kopen is het echt je bezit. Terwijl de feitelijke verschillen tussen huren (met alle rechten die je als huurder hebt), erfpacht (met een levensloop langer dan jouw leven) of kopen (waar je rechten zeker niet absoluut zijn en je onteigend kunt worden en je schuld initieel net zo groot als je bezit) eigenlijk helemaal niet zo gigantisch groot zijn.
Nog los wat financieel op welk moment het gunstigst is.
En jij krijgt die grond gratis??? Over het algemeen heb je daar enkele tot vele tienduizenden euro's voor moeten betalen (en lenen).quote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:21 schreef WillemBier het volgende:
Jahoor. Echt veel beter dan geen 11 euro in de maand betalen, omdat de grond gewoon van jou is.
Wat is eigenlijk het voordeel van de verkopende partij om erfpacht te verstrekken? Volgens mij kom je hier op het terrein van de schimmige, financiele transacties. Als je iets koopt, is het echt van jou. Je loopt dan veel minder risico's bij wetswijzigingen.quote:Op zondag 23 januari 2011 23:59 schreef 49R het volgende:
[..]
En jij krijgt die grond gratis??? Over het algemeen heb je daar enkele tot vele tienduizenden euro's voor moeten betalen (en lenen).
Wat niet weg neemt dat ik nooit een huis op erfpacht grond zou kopen (tenzij de genoemde euwigdurende voor weinig).
Hier in de buurt gebruiken ze het bij de starterswoningen om die goedkoop te houden (je betaalt immers initieel alleen de opstal en dus relatief lage hypotheeklening) en het pachtbedrag wordt per jaar bepaalt aan de hand van je (gezins)inkomen. Bij een fatsoenlijk inkomen ben je al met al net zoveel kwijt als gewoon grond in eigendom volgens mijquote:Op woensdag 26 januari 2011 20:03 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk het voordeel van de verkopende partij om erfpacht te verstrekken? Volgens mij kom je hier op het terrein van de schimmige, financiele transacties. Als je iets koopt, is het echt van jou. Je loopt dan veel minder risico's bij wetswijzigingen.
Niet alles,quote:Op woensdag 26 januari 2011 20:07 schreef Guus Muisarm het volgende:
Amsterdam heeft toch de gehele stad in erfpacht aan de gemeente?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |