abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91828266
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is fijn voor de banken, maar het probleem van de NL-se huizenmarkt is niet dat mensen hun hypo's niet betalen maar dat starters hun financiering niet rond krijgen. Daarom ligt die stil en op dat vlak verwacht ik ook geen verbetering dit jaar.
ja maar dat zal ook weer niet gaan leiden tot een serieuze daling van de prijzen. Het zit aardig op slot dus gaat het niet omhoog maar ook niet substantieel omlaag.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_91828349
quote:
7s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:27 schreef du_ke het volgende:

ja maar dat zal ook weer niet gaan leiden tot een serieuze daling van de prijzen. Het zit aardig op slot dus gaat het niet omhoog maar ook niet substantieel omlaag.
Dus jij bent in de veronderstelling dat dit geen gevolgen gaat hebben? Dat is toch wel een heel bijzondere aanname.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_91828432
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:28 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dus jij bent in de veronderstelling dat dit geen gevolgen gaat hebben? Dat is toch wel een heel bijzondere aanname.
Geen bijzonder grote gevolgen inderdaad. Nou ja starters zullen wat langer sparen en meer eigen geld inbrengen in hun woning maar dat lijkt me niet erg.
  maandag 24 januari 2011 @ 23:32:35 #229
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91828546
quote:
7s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:27 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dit jaar niet in ieder geval. De markt stagneert, wat vooral voor de makelaars en de schatkist niet fijn is. En voor de mensen die willen verhuizen is het ook erg lastig.

Op langere termijn ontstaat er natuurlijk wel een pool van verkopers die maar blijven zitten met hun huis. Zeker voor diegenen met dubbele woonlasten wordt het na het aflopen van de dubbele HRA (3 tot 4 jaar) wel steeds moeilijker om dit te blijven betalen. Maar dat is voorlopig nog niet aan de orde.
The End Times are wild
pi_91828549
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 20:36 schreef Scorpie het volgende:
Van mij part dondert de woningmarkt ineen, ik zit de aankomende dertig jaar riant in mijn eengezinswoning met rente vast voor 30 jaar :D Eat That Bitches :D
Als je bereid bent om 30 jaar lang op dezelfde plek te zitten, dan ja, misschien kan het je niet schelen. Dan nog had je 30 jaar lang goedkoper kunnen zitten als je twee of drie jaar op een lagere prijs wacht.

Als je 30 jaar vast wil zitten en dat niet erg ben en blij mee bent dan goed, Ik ben persoonlijk niet bereid om 30 jaar lang op dezelfde plek te zitten, ik wil het een en ander zien. Ik verhuis graag van stad of land en wil niet kopen als ik niet binnen vijf jaar zonder verlies weer kan verkopen.
pi_91828578
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:30 schreef du_ke het volgende:

Geen bijzonder grote gevolgen inderdaad. Nou ja starters zullen wat langer sparen en meer eigen geld inbrengen in hun woning maar dat lijkt me niet erg.
Ondertussen bouwen bedrijven voor de leegstand en laten de erven hun woning ook maar leegstaan, hopend op betere tijden? Ook de vastgoedspeculantjes met meer dan 1woning gaan gewoon de ellende uitzitten?
I'll sing you a lullaby.
  maandag 24 januari 2011 @ 23:33:58 #232
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91828614
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:32 schreef de_ier het volgende:

[..]

Als je bereid bent om 30 jaar lang op dezelfde plek te zitten, dan ja, misschien kan het je niet schelen. Dan nog had je 30 jaar lang goedkoper kunnen zitten als je twee of drie jaar op een lagere prijs wacht.

Als je 30 jaar vast wil zitten en dat niet erg ben en blij mee bent dan goed, Ik ben persoonlijk niet bereid om 30 jaar lang op dezelfde plek te zitten, ik wil het een en ander zien. Ik verhuis graag van stad of land en wil niet kopen als ik niet binnen vijf jaar zonder verlies weer kan verkopen.
Dan kun je sowieso beter huren, want zelfs in een stijgende markt verlies je toch geld als je iedere vijf jaar verhuist. Die KK haal je er dan wel uit bij de verkoop, maar je moet dan ook weer een duurdere woning terugkopen (met KK).
The End Times are wild
pi_91828623
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:30 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat is een goede zaak, hopelijk beginnen ze dan ook de waarde van geld te beseffen. Vooral als je spaart merkt je het goed.

Waardoor ze wel 3x nadenken om een rijtjeshuis te kopen van 300.000.
pi_91828837
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:33 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ondertussen bouwen bedrijven voor de leegstand en laten de erven hun woning ook maar leegstaan, hopend op betere tijden? Ook de vastgoedspeculantjes met meer dan 1woning gaan gewoon de ellende uitzitten?
Een deel zal verlies nemen een deel wacht maar ik zie geen substantiële daling inderdaad.
pi_91828871
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:34 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Dat is een goede zaak, hopelijk beginnen ze dan ook de waarde van geld te beseffen. Vooral als je spaart merkt je het goed.

Waardoor ze wel 3x nadenken om een rijtjeshuis te kopen van 300.000.
Ach en dat ligt er weer aan waar die woning staat. Locatie is alles nog altijd.
pi_91828952
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:38 schreef du_ke het volgende:

[..]

Een deel zal verlies nemen een deel wacht maar ik zie geen substantiële daling inderdaad.
Als een deel zijn verlies gaat nemen dan heeft dit dus gevolgen.... :')
I'll sing you a lullaby.
pi_91829003
Waar blijft zeepbel om iets mooiste van wikipedia te quoten :P
I'll sing you a lullaby.
  maandag 24 januari 2011 @ 23:42:08 #238
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91829073
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:40 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ja, een whopping 0.8% gevolgen... we zijn zwaar onder de indruk.
Face it Xenotje, die 30% daling gaat er nooit komen. 20% ook niet. 10% waarschijnlijk ook niet. Misschien 5%. Staat mooi tegenover jouw huurstijging ;)

Bedtijd nu. Droom lekker Xeno! Over ooit een eigen huis misschien ;)
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_91829120
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 20:30 schreef Freak188 het volgende:

[..]

Goede vergelijking.... NOT.

Wat wil je hiermee zeggen? Ga in Drenthe wonen en daar heb je voor 2 ton een vrijstaand huis met flinke lap grond... maar ja... locatie he? Dat zegt de woningmarkt-scepticus niks. Die ziet alleen de schrijnende gevallen van mensen die in een krot wonen en hun baan verloren zijn. Maar 95% van de hypotheekbezitters zitten er warmpjes bij en ook al daalt de huizenprijs, alsnog bouw je meer op dan huren.
Ik heb het niet over huren voor de rest van je leven. Alleen dat de starters van nu beter kunnen afwachten en tijdelijk huren.

Als de huisprijzen met 30% omlaag gaan, dan zit iemand van nu met een hypotheek van 200.000 op een huis van 154.000, met dus een onderwaarde van 46.000 euro. Dan krijg je het heel warm inderdaad. Terwijl iemand die nu huurt straks het huis d'r naast voor 154.000 euro koopt. Heeft dus lagere maandlasten, en geen onderwaarde.

Het feit dat er overal in Europa een zeepbel instort, en dat het al eerder in Nederland gebeurde 30 jaar geleden, zou mij vertellen dat ik nu, op de piek of vlak na de piek, niet moet kopen. En als ik dan ongelijk heb? Dan betekent dat twee of drie jaar onnodig gehuurd tijdens het afwachten. Geen ramp. Liever twee/drie jaar huren en ongelijk krijgen dan je 30 jaar lang vastbinden aan een huis met onderwaarde.

[ Bericht 0% gewijzigd door de_ier op 24-01-2011 23:49:40 ]
  maandag 24 januari 2011 @ 23:43:36 #240
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91829158
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:42 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Face it Xenotje, die 30% daling gaat er nooit komen. 20% ook niet. 10% waarschijnlijk ook niet. Misschien 5%. Staat mooi tegenover jouw huurstijging ;)

Aangezien een huis duurder is dan een jaar huur, is het bij 5% daling toch de moeite waard om nog af te wachten!
The End Times are wild
pi_91829161
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:42 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Geduld Whuzz.... ooit zal je aan je kleinkinderen vertellen hoe het was om op de top van de www.huizenmarkt-zeepbel.nl gekocht te hebben.
I'll sing you a lullaby.
pi_91829209
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:40 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Kan maar die hoeven niet groot te zijn. Daarnaast roep jij dit nu al meer dan twee jaar op FOK en er is nog verdomde weinig gebeurd. Enig idee op welke termijn dit wel gaat gebeuren?

Kijk voor de gein eens terug naar het nieuwsbericht uit de opening van het eerste topic uit deze reeks. Een daling van 20% in twee jaar werd voorspeld. Komen we al in de buurt?
pi_91829311
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:43 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Geduld Whuzz.... ooit zal je aan je kleinkinderen vertellen hoe het was om op de top van de www.huizenmarkt-zeepbel.nl gekocht te hebben.
Nee dat was ik, begin 2008 gekocht op een tijdelijk contractje waarvan ik wist dat het afliep en met koopsubsidie ^O^ .
  maandag 24 januari 2011 @ 23:46:25 #244
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91829316
quote:
14s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:44 schreef du_ke het volgende:

[..]

Kan maar die hoeven niet groot te zijn. Daarnaast roep jij dit nu al meer dan twee jaar op FOK en er is nog verdomde weinig gebeurd. Enig idee op welke termijn dit wel gaat gebeuren?

Kijk voor de gein eens terug naar het nieuwsbericht uit de opening van het eerste topic uit deze reeks. Een daling van 20% in twee jaar werd voorspeld. Komen we al in de buurt?
Alles goed en eerlijk, maar de huizenmarkt is er natuurlijk niet beter voor komen te staan de afgelopen 2 jaar. Wat dat betreft is er wel een puntje voor de bears.
De effectieve daling gaat erg langzaam, met name door overheidsmaatregelen die de marktwerking verstoren, maar het was sowieso de moeite geweest om in 2008 te wachten met kopen tot nu.
En dat overheidsingrijpen heeft een daling van de prijzen wel enorm ingedamt, maar tegelijkertijd ook een herstel verhinderd.
The End Times are wild
pi_91829451
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dan kun je sowieso beter huren, want zelfs in een stijgende markt verlies je toch geld als je iedere vijf jaar verhuist. Die KK haal je er dan wel uit bij de verkoop, maar je moet dan ook weer een duurdere woning terugkopen (met KK).
Yup, dat overdrachtsbelasting is naast HRA nog een storende factor op de markt. Mensen gooien graag 6% op de prijs als ze verkopen om het terug te krijgen. Zorgt voor een hardere groeiende zeepbel. Overdrachtsbelasting moet afgeschaft worden en vervangen door een hogere WOZ.
pi_91829485
quote:
6s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:46 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nee dat was ik, begin 2008 gekocht op een tijdelijk contractje waarvan ik wist dat het afliep en met koopsubsidie ^O^ .
Zie daar de oorzaak van cognitieve dissonantie. Je weet dat de markt gaat instorten maar hoopt van niet. Daarom ga je hier lopen vertellen dat er niets aan de hand is. :)
I'll sing you a lullaby.
  maandag 24 januari 2011 @ 23:49:47 #247
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91829508
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:48 schreef de_ier het volgende:

[..]

Yup, dat overdrachtsbelasting is naast HRA nog een storende factor op de markt. Mensen gooien graag 6% op de prijs als ze verkopen om het terug te krijgen. Zorgt voor een hardere groeiende zeepbel. Overdrachtsbelasting moet afgeschaft worden en vervangen door een hogere WOZ.
Waarom moet de WOZ omhoog? Je moet juist een incentive voor aflossing creeeren! Bij een hoge WOZ en 100% HRA is het helemaal gunstig om zo'n hoog mogelijke schuld aan te blijven gaan.
The End Times are wild
pi_91829599
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Alles goed en eerlijk, maar de huizenmarkt is er natuurlijk niet beter voor komen te staan de afgelopen 2 jaar. Wat dat betreft is er wel een puntje voor de bears.
De effectieve daling gaat erg langzaam, met name door overheidsmaatregelen die de marktwerking verstoren, maar het was sowieso de moeite geweest om in 2008 te wachten met kopen tot nu.
Hier in de buurt niet hoor. Waar ik woon is ongeveer gelijk in prijs gebleven en ok ik ben meer gaan verdienen dus ik had wat groters kunnen kopen maar ook niet substantieel. Heb er dus geen centje spijt van.
Maar 0,8% laat wel zien dat het met de bears niet zo opschiet.
pi_91829657
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:49 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Zie daar de oorzaak van cognitieve dissonantie. Je weet dat de markt gaat instorten maar hoopt van niet. Daarom ga je hier lopen vertellen dat er niets aan de hand is. :)
_O- Ik betaal mijn hypotheek fluitend en zie de jaarlijkse storting als gevolg van de HRA op mijn rekening als extra vakantiegeld. Valt de HRA morgen weg dan kan me dat echt niks schelen :).
pi_91829668
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Waarom moet de WOZ omhoog? Je moet juist een incentive voor aflossing creeeren! Bij een hoge WOZ en 100% HRA is het helemaal gunstig om zo'n hoog mogelijke schuld aan te blijven gaan.
Maar ik vind dat HRA ook weg moet...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')