abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91707516
Een vriend van me liet een filmpje van youtube zien die ik nog niet kende, leuk filmpje ^O^

Maar toen ik 's avonds in bed lag, en nog even over de dag nadacht wist ik gewoon zeker dat ik dat filmpje eerder gezien had :?

Dit heb ik vaker gehad, dat ik als terug denk over iets wat is gebeurd of filmpje zie, dat ik dus achteraf een déjà vu heb van: dat is al gebeurd / heb ik al gezien, maar dan wel al voordat ik het die dag zag.

Herkennen jullie dit?
Typefouten, ik maak ze met trots.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 15:33:36 #2
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_91707643
ja
pi_91707697
Ik heb heel vaak déjà vu's, en het maar niet kunnen verklaren medische wetenschap 8.gif
  zaterdag 22 januari 2011 @ 15:36:53 #4
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91707738
quote:
13s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 15:35 schreef FreezePop het volgende:
Ik heb heel vaak déjà vu's, en het maar niet kunnen verklaren medische wetenschap [ afbeelding ]
Loop jij wetenschappelijk toch even een decennium achter.
pi_91707782
quote:
13s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 15:35 schreef FreezePop het volgende:
Ik heb heel vaak déjà vu's, en het maar niet kunnen verklaren medische wetenschap [ afbeelding ]
Ik kan er nog wel een heel mooi verhaal over vertellen, maar geen zin om het te typen, dus een samenvatting:

Je hersenen lopen een paar milliseconden voor op je bewust zijn, dus als er iets gebeurd hebben je hersens dit al geregistreerd. Soms krijg je een prikkel binnen wat je dus ervaart als een dejavu.

Klinkt heel wazig, is het ook. Maar dit is ook maar 2 regels van een boekwerk van hier tot tokio :')

Maar dat je achteraf het idee hebt van: he dat heb ik al gezien is voor mij nieuw :{
pi_91707787
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 15:36 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Loop jij wetenschappelijk toch even een decennium achter.
Het is allemaal speculatie man, theorieën links en rechts
pi_91707926
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 15:38 schreef FreezePop het volgende:

[..]

Niet eens theorieën, slechts hypothesen.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_91707995
dejavu is bedrog. Je denkt dat je het eerder hebt gezien, maar in feite word je bedrogen door je eigen geheugen en is het niet zo dat je het eerder hebt gezien.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 15:49:27 #9
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91708113
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 15:38 schreef FreezePop het volgende:

[..]

De neurowetenschappers zijn inmiddels wel verder dan hypotheses.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 15:50:42 #11
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91708149
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 15:45 schreef gohan16 het volgende:
dejavu is bedrog. Je denkt dat je het eerder hebt gezien, maar in feite word je bedrogen door je eigen geheugen en is het niet zo dat je het eerder hebt gezien.
Nee je hebt het ook eerder gezien. De onderbewuste waarneming is veel sneller dan de bewuste.

Voorbeelden van onbewust waarnemen zijn reflexen. Bijvoorbeeld als er iets op je afvliegt. Dat je dan je ogen knippert of wegduikt, daar heeft bewustzijn bijvoorbeeld niets mee te maken.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 16:02:34 #12
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_91708518
Je ziet iets maar 1x. Mogelijk is idd dat het mechanisme van eerst onbewust dan bewust verwarring kan brengen en dat je idd denkt het eerder gezien te hebben.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_91708525
Ja, ik herken dat wel.

Een vriend van me liet een filmpje van youtube zien die ik nog niet kende, leuk filmpje

Maar toen ik 's avonds in bed lag, en nog even over de dag nadacht wist ik gewoon zeker dat ik dat filmpje eerder gezien had

Dit heb ik vaker gehad, dat ik als terug denk over iets wat is gebeurd of filmpje zie, dat ik dus achteraf een déjà vu heb van: dat is al gebeurd / heb ik al gezien, maar dan wel al voordat ik het die dag zag.
pi_91708786
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 16:02 schreef Riffey4 het volgende:
Ja, ik herken dat wel.

Een vriend van me liet een filmpje van youtube zien die ik nog niet kende, leuk filmpje

Maar toen ik 's avonds in bed lag, en nog even over de dag nadacht wist ik gewoon zeker dat ik dat filmpje eerder gezien had

Jij bent zo grappig iksdee iksdee
  zaterdag 22 januari 2011 @ 16:12:05 #15
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_91708856
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 15:50 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Nee je hebt het ook eerder gezien. De onderbewuste waarneming is veel sneller dan de bewuste.

Voorbeelden van onbewust waarnemen zijn reflexen. Bijvoorbeeld als er iets op je afvliegt. Dat je dan je ogen knippert of wegduikt, daar heeft bewustzijn bijvoorbeeld niets mee te maken.
maar hoe kan ik iets eerder hebben gezien als ik het nooit eerder heb gezien?
pi_91708910
Ok, dan een wat serieuzer antwoord:

het schijnt dat je gedachten op dat moment per ongeluk naar je lange termijn geheugen verplaatst worden.
Omdat het in je lange termijn geheugen staat, "moet" het wel langer geleden zijn dat je het gezien hebt, terwijl dat niet zo is.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 16:23:51 #17
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91709274
Hmm ik hou het meer op een korte en een lange route door de hersenen (naar de prefrontalcortex??).

De korte route is onbewust en die gaat op basis van emoties. Deze delen van je hersenen maken meestal initieel, geheel onbewust een keuze in alle situaties. Dan komt je bewustzijn er achteraan en die interpreteert de informatie die je binnenkrijgt nauwkeuriger en langzamer via de lange route.
Alles wat via de lange route gaat is in woorden uit te drukken. Alles wat via de korte route gaat is bijzonder lastig (of gewoon niet) in woorden uit te drukken.

Wanneer je onderbewuste in de eerste instantie iets anders heeft besloten dan wat je bewustzijn heeft besloten wordt heel subtiel je mening aangepast.

Een déjà vu is een miscommunicatie tussen de hogere en de lagere hersenen.

Of in het geval van TS met z'n deja vu's achteraf, gewoon een verdomde slecht geheugen. Dat gokken je hersenen ook maar wat, wanneer het gebeurd zou kunnen zijn.
pi_91709336
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 16:23 schreef Daniel1976 het volgende:
Hmm ik hou het meer op een korte en een lange route door de hersenen (naar de prefrontalcortex??).

De korte route is onbewust en die gaat op basis van emoties. Deze delen van je hersenen maken meestal initieel, geheel onbewust een keuze in alle situaties. Dan komt je bewustzijn er achteraan en die interpreteert de informatie die je binnenkrijgt nauwkeuriger en langzamer via de lange route.
Alles wat via de lange route gaat is in woorden uit te drukken. Alles wat via de korte route gaat is bijzonder lastig (of gewoon niet) in woorden uit te drukken.

Wanneer je onderbewuste in de eerste instantie iets anders heeft besloten dan wat je bewustzijn heeft besloten wordt heel subtiel je mening aangepast.

Een déjà vu is een miscommunicatie tussen de hogere en de lagere hersenen.

Of in het geval van TS met z'n deja vu's achteraf, gewoon een verdomde slecht geheugen. Dat gokken je hersenen ook maar wat, wanneer het gebeurd zou kunnen zijn.
Dus je noemt me dom?

Vast niet :') , je verhaaltje klinkt wel logisch. Maar komt vast niet door mijn slechte geheugen die ik niet heb :{
  zaterdag 22 januari 2011 @ 16:45:17 #19
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_91710011
Ik heb wel eens vaak het idee dat ik bijv een gesprek heb met iemand of iets op Tv zie en dan denk; Verrek, hier heb ik eens over gedroomd of eerder gezien.

Ik lag eens op de bank en toen belde mijn vrouw een vriendin om te vragen of ze mee ging naar de stad, Dus zei begint het gesprek en ik zei al meteen; Nee,ze kan niet want ze gaat met *** naar de film terwijl ik die persoon eigenlijk niet ken. En het was ook nog zo...kan toeval zijn maar toch :{
pi_91710137
je TT is dubbelop.
pi_91710337
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 16:45 schreef penny-wise het volgende:
Ik heb wel eens vaak het idee dat ik bijv een gesprek heb met iemand of iets op Tv zie en dan denk; Verrek, hier heb ik eens over gedroomd of eerder gezien.

Ik lag eens op de bank en toen belde mijn vrouw een vriendin om te vragen of ze mee ging naar de stad, Dus zei begint het gesprek en ik zei al meteen; Nee,ze kan niet want ze gaat met *** naar de film terwijl ik die persoon eigenlijk niet ken. En het was ook nog zo...kan toeval zijn maar toch :{
Of je vrouw zei dat je gelijk had terwijl ze heel iets anders ging doen.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 16:56:02 #22
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_91710455
quote:
12s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 16:52 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Of je vrouw zei dat je gelijk had terwijl ze heel iets anders ging doen.
Nee, want uiteindelijk bleef ze dus thuis, werd het toch nog gezellig :')
pi_91711150
Ik zweer dat ik dit topic eerder hebt gezien.

deja vu in een deja vu (topic)?
pi_91712354
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 16:56 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Nee, want uiteindelijk bleef ze dus thuis, werd het toch nog gezellig :')
Ik had het er over dat die vriendin iets anders deed of ging doen. Dat is hier namelijk soms ook heel normaal, dat je soms niet alles verteld. Dan is iemand in de waan laten wel het makkelijkste wat je kan doen.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 20:00:43 #25
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_91718864
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 17:36 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Ik had het er over dat die vriendin iets anders deed of ging doen. Dat is hier namelijk soms ook heel normaal, dat je soms niet alles verteld. Dan is iemand in de waan laten wel het makkelijkste wat je kan doen.
Nou, dan nog is het erg toevallig dat ik thuis zeg dat de vriendin met een ander naar de film gaat, en dat ze dat dan als smoes zou gebruiken. Maar volgens mij snap je het gesprek niet helemaal..
- Mijn vrouw belt vriendin om te vragen naar de stad te gaan
- Ik; hoeft niet te bellen, ze gaat met *** naar de film
-Vrouw, jaja blabla ik bel al..
- Vrouw vraagt aan vriendin; ga je mee naar stad?
-Vriendin zegt dus; Nee ik ga naar de film met ***
-Vrouw; Huh? dat wordt hier net gezegd, hoe weet ie dat nou?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')