FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / VOS-1 melding op Schiphol
drummerdudevrijdag 21 januari 2011 @ 11:59
quote:
Schiphol - De hulpdiensten zijn vrijdagmorgen groot uitgerukt voor een VOS-1 melding op vliegveld Schiphol. Een VOS-1 melding is een waarschuwing van een piloot dat er iets aan de hand is.

Het vliegtuig staat aan Pier D. Een twitteraar meldt in zijn tweet:
"Wilde net in vliegtuig stappen, plots 2 brandweerwagens, 3 ME busjes en veel politie met machinegeweren. Gate ontruimd, 'iets' in vliegtuig. "
Bron
Iemand een idee hoe ernstig zo'n VOS-1 melding eigenlijk is?

De melding zelf:

PRIO 1 D-PIER RANDWEG C 502 SGB SCHIPHOL LUCHTVAART ONGEVAL VOS 1 [ 597 341 ] #durftevragen
PiRANiAvrijdag 21 januari 2011 @ 12:06
Ik zag het net op twitter. Even volgen.
Nibb-itvrijdag 21 januari 2011 @ 12:07
Dit zijn natuurlijk de radicalen van het studentenprotest. :P
#ANONIEMvrijdag 21 januari 2011 @ 12:07
BAM!
HLV_Siemprevrijdag 21 januari 2011 @ 12:07
OMFG OMFG OMFG OMFG
Dagonetvrijdag 21 januari 2011 @ 12:09
WouterSjerp Wouter Sjerp
#luchtvaartongeval #schiphol niks aan de hand ze dachten doos met explosieven gevonden te hebben. Vals alarm
#ANONIEMvrijdag 21 januari 2011 @ 12:10
quote:
WouterSjerp #luchtvaartongeval #schiphol niks aan de hand ze dachten doos met explosieven gevonden te hebben. Vals alarm
1 minute ago via Twitter for BlackBerry®
johndoo82 Niks aan de hand op #Schiphol alles weer weg
Opgelost, slotje

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2011 12:10:31 ]
Nibb-itvrijdag 21 januari 2011 @ 12:10
Wie had dat gedacht :')
Infectionvrijdag 21 januari 2011 @ 12:21
Zal ook eens niet vals alarm zijn. :')
IHVKvrijdag 21 januari 2011 @ 12:30
Het was een doos met ontploffende confetti
#ANONIEMvrijdag 21 januari 2011 @ 12:31
Bin Laden!!!!!!!!!!111
Qebbelvrijdag 21 januari 2011 @ 12:37
Welke vlucht was het?
Nieuwschierigzaterdag 22 januari 2011 @ 16:37
VOS-1 is alleen een melding van een storing. Bijvoorbeeld een rammeltje in het dashbord.
VOS-7 is een incident waarbij er meer dan 249 zielen aan boord zijn
greavyzondag 6 maart 2011 @ 19:29
Misschien laat, maar lijkt me wel handig:
VOS 1: panpancall, mogelijk problemen, kan van alles zijn.
VOS 2: maydaycall tot 50 pax maximaal.
VOS 3: maydaycall 50 tot 250 pax maximaal.
VOS 4: maydaycall meer dan 250 pax.
VOS 5: crash tot 50 pax.
VOS 6: crash 50 tot 250 pax maximaal.
VOS 7: crash meer dan 250 pax.

Weetjes (alweer enigszins gedateerd):

- De VOS wordt altijd geformaliseerd door de Airside Operations Manager. Hij is de Amsterdam Airport Schiphol operationeel leider verantwoordelijk voor o.a. veiligheid en continuiteit luchthaventerrein.

- Hij of zij verzameld de informatie van Airport Authority, AAS Brandweer, LVNL, KLM Hub control, flight crew en afhandelaar. De havendienst voert alle registratie en secretariaat van de VOS.

- Apron Control, Koepel, roept vluchtgegevens om en regiseert bus-, sleep en andere begeleidingen. Allocatie vliegtuig opstel plaats (en gate).

- Er bestaat een voorkeur om een incident ernstiger in te zetten dan wellicht daadwerkelijk het geval is. Liever meer materieel dan te weinig.

- Daarna wordt er afgeschaald. Einde VOS 1 betekent ook niet dat de afhandeling ten einde is. Deze is soms nog dagen voelbaar voor de vluchtuitvoering (vanwege bijvoorbeeld werktijden crew).

- Elke incident en ongeval wordt gerapporteerd door luchthaven, luchtvaartmaatschappij en afhandelingsmaatschappij. De luchthaven rapportages worden geanalyseerd, overlegd en leiden (soms) tot nieuwe regelgeving en veiligheidscampagnes.
Bolkesteijnzondag 6 maart 2011 @ 20:31
Tof, naast de PRIO en de GRIP, nu ook de VOS.
Psy-freakzondag 6 maart 2011 @ 20:58
quote:
14s.gif Op zondag 6 maart 2011 20:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
Tof, naast de PRIO en de GRIP, nu ook de VOS.
Je hebt ook TAS!
wahtzondag 6 maart 2011 @ 21:15
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 12:10 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Opgelost, slotje
Mooi. Liever vals alarm dan echte calamiteiten.