Ja, als alles lukt dan ga ik hier de foto's posten! Leuk juist om zo'n topic te hebben!quote:Op vrijdag 21 januari 2011 01:37 schreef devl1nsect het volgende:
Wij willen de foto's!
Leuk verhaal. Ben benieuwd of het gaat lukken met het zwanger worden. Wat kost eigenlijk een jonge BST kitten met stamboom?
Ja, dat klopt. En ja, het is veel geld...ben ik met je eens. Maar laten we eerst maar eens kijken hoevel baby's ze krijgt, als ze al zwanger is!..dan rekenen we de kosten gewoon om. En tja, met 2 kittens komen we niet uit de kosten, helaas. Het lastige is: je doet het goed, of je doet het niet.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 01:52 schreef devl1nsect het volgende:
Best nog prijzig voor zo'n mooie kat.
Moet je ook namen bedenken voor de kittens, omdat ze een stamboom hebben of is dat alleen bij puppies/ honden? Namen die beginnen met een bepaalde letter volgens stamboom etc?
quote:
Wat een baan.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 01:14 schreef capricia het volgende:
De eigenaar van de kater heeft ook foto's gemaakt van de dekking, ter bewijs. Want bij een gelukte dekking moeten we 325 afrekenen.
Je weet niet hoe dat gaat...je gaat in een deuk liggen als je dat weet! Bij mensen gaat het soms makkelijker...in ieder geval verlang ik geen dna-test van mijn partner..lol!quote:Op vrijdag 21 januari 2011 02:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat een baan.Lijkt me nogal een klus want hoe weet je wanneer ze bezig zijn. Straks ben je net boodschappen aan het doen ofzo.
Toch valt wel erg vaak het woord Euro hier. Ik dacht dat TS vooral blij zou zijn met de kittens zelf. Lijkt me nogal leuk om die te zien opgroeien.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 02:50 schreef trovey het volgende:
Voor alle users die nu ineens denken: Hee ik heb ook een raskat en wat extra geld zou welkom zijn.(dus niet jij TS
)
Ik heb wat kennissen in de kattenfokkerskringen zitten....je gaat er niet rijk van worden als je het goed wilt doen (dus goede fokdieren, goede gezondheidszorg geven aan de dieren etc.)....herhaling...je gaat er niet rijk van worden. Je ergert je wel dood aan de geniepige streken en afgunst van zogenaamde medefokkers als je succes hebt.En als je echt pech hebt dan gaat het fokken ook niet lekker, de verhalen daarover zal ik je besparen want daar ga je niet vrolijk van worden
. Dat laatste is dan ook de reden waarom ik er nooit aan begonnen ben ondanks diverse verzoeken.
Helemaal met je eens.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 02:50 schreef trovey het volgende:
Voor alle users die nu ineens denken: Hee ik heb ook een raskat en wat extra geld zou welkom zijn.(dus niet jij TS
)
Ik heb wat kennissen in de kattenfokkerskringen zitten....je gaat er niet rijk van worden als je het goed wilt doen (dus goede fokdieren, goede gezondheidszorg geven aan de dieren etc.)....herhaling...je gaat er niet rijk van worden. Je ergert je wel dood aan de geniepige streken en afgunst van zogenaamde medefokkers als je succes hebt.En als je echt pech hebt dan gaat het fokken ook niet lekker, de verhalen daarover zal ik je besparen want daar ga je niet vrolijk van worden
. Dat laatste is dan ook de reden waarom ik er nooit aan begonnen ben ondanks diverse verzoeken.
Die toon werd een beetje gezet door de eerste reactie op de OP.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 03:00 schreef Adames het volgende:
[..]
Toch valt wel erg vaak het woord Euro hier. Ik dacht dat TS vooral blij zou zijn met de kittens zelf. Lijkt me nogal leuk om die te zien opgroeien.
quote:Op vrijdag 21 januari 2011 02:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Je weet niet hoe dat gaat...je gaat in een deuk liggen als je dat weet! Bij mensen gaat het soms makkelijker...in ieder geval verlang ik geen dna-test van mijn partner..lol!
Ze zitten trouwens ook niet bij elkaar als de eigenaar er niet is.
Caprice heeft daar een compleet eigen kamer met alle kattenbenodigdheden en speeltjes die je je maar kunt bedenken..chique..in katten-wereld zeg maar.
Ze zien elkaar wel door een raam, zodat ze kunnen wennen aan elkaar. En de eerste dag zijn ze misschien 10 minuten samen. Daarna is de kamer weer alleen voor haar. Uiteindelijk heeft het 3 dagen geduurt voordat zij niet meer blies naar hem. En een beetje normaal deed. Toen mochten ze een uur samen zijn. Samen eten was dat.
De avond daarna begon Caprice zich heel krols te gedragen voor het raam naar die kater (over de grond rollen, roepen etc)..en toen wist de eigenaar dat het tijd was..:)
En daarna vond de dekking dus plaats. en nu slapen ze samen en zijn ook verliefd op elkaar.
Naar wat ik begrijp is dat niet altijd zo..soms mogen ze elkaar gewoon niet en dan wordt het niets.
En nou levert een Brits korthaar kitten tussen de 5 en 600 euro op (even afwachten qua aantal of je een beetje uit de kosten komt), maar zo'n sfinx (naaktkat) kost al gauw 1100 euro per kitten.
En voor een goede dekkater rekent men al snel meer dan een halve kitten aan dekgeld..reken maar uit! Dan zit je zo op 700 euro per dekking.
En een dekking duurt 5 a 6 dagen.
Laten we zeggen dat het een wereld apart is, waarvan ik ook het bestaan niet wist.
Stel dat je twee of drie van die gewilde katers hebt..je laat ze jaarlijks testen a 200 euro en je rekent 300 euro per dekking..wat gemiddeld 5 dagen duurt...reken maar uit!
Wel gaat hij iedere show af met die beesten..want een kampioen levert natuurlijk meer op qua dekking. En laat deze kater nou Europees kampioen zijn ( ik leen mijn poes ook niet voor minder uit!)
Zelf heb ik nooit geweten dat het zo'n business was. Tot ik een nestje wilde fokken. Dan ga je stambomen naast elkaar leggen en betaal je graag wat meer voor een 'exclusieve' kater.
Ik wil tenslotte ook niet dat hij 50% van de bestaande populatie als nakomeling heeft. Dat is niet goed voor het ras.
Ik hoop dat het allemaal goed mag gaan.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 03:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Helemaal met je eens.
Je doet het niet voor het geld. Je doet het voornamelijk om het ras te verbeteren en omdat je van het ras houdt.
Voorbeeld:
Stel dat de bevalling hier straks niet goed gaat en ik moet midden in de nacht de dierenarts bellen en hij gaat een keizersnee uitvoeren (wat helemaal zo raar nog niet is)..wat denk je dat de kosten daarvoor zijn? Dat loopt in de honderden euro's. En dat voor misschien 1 of 2 kittens.
Of stel dat een kitten een te laag gewicht heeft, en te klein geboren wordt..ik heb vakantiedagen gereserveerd om thuis te zijn en dat kitten met de hand te voeden voor in ieder geval 3 volle weken. Niet vanwege het geld wat ik zgn zou willen verdienen, maar omdat het mijn keuze en mijn verantwoording is dat het beestje geboren is.
Dan heb je geluk gehadquote:Op vrijdag 21 januari 2011 03:11 schreef dandybleu het volgende:
ha ik heb heel mn leven katten gehad en kittens....
ja als ze gaan bevallen dan "poepen" ze de kittens er gewoon uit.... heb nog nooit complicaties meegemaakt ( wel bij mensen maar niet bij katten )
ik had nooit een oficiele "geboorte kist" maar gewoon een bananendoos en daar gooide ik een paar oude tshirts in ( lekker zacht ).....
ja ik had wel raskatten ( europees korthaar wit ) maar ja meestal deed ik ze voor 24 e weg....
Tot nu toe zijn de plannen om het bij 1 nestje te houden en niet verder te fokken. Je bent al met al toch wel een half jaar bezig hiermee. En je gaat dan ook niet op vakantie of zo. Maar ook bij 1 nest weet ik dat er risico's zijn.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 03:10 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik hoop dat het allemaal goed mag gaan.Heb in de loop van de jaren contact gehouden met de fokkers van mijn katten er zijn echt dingen voorgevallen waar ze niets aan konden doen maar die nou eenmaal gebeuren als je met levende wezens te maken krijgt en helaas gebeuren die dingen niet alleen tijdens of direct na de geboorte. Het is heel zuur voor een fokker om een kitten van 8 weken te hebben wat binnen een paar uur doodziek wordt en komt te sterven ook al doe je er alles aan, of een moderpoes die bezwijkt tijdens de geboorte van de kittens.
Ook heb ik een kennis die in de jaren 80 serieus gefokt heeft met een bepaald ras, behoorde zelfs tot de top. De verhalen die ik van hem te horen heb gekregen over de onderlinge haat en nijd in "het wereldje" doen me de haren ten berge rijzen, het is niet voor niets dat hij nu niets meer met dat wereldje te maken wil hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |