Nu op Nederland 1. Kijkt er nog iemand?
quote:
Levenslied draait om het wel en wee van leden van een zangkoor. In de dramaserie komen personages van verschillende achtergronden samen. Zo zingen onder meer een bankier, een IT’er en een vmbo-leraar van Libanese afkomst mee.
Leiding van het koor is in handen van dirigent Betty (Anna Drijver). “Zij is het baken van het koor, de moeder en beste vriendin van de leden. Iedereen komt met sores naar haar toe. Maar ze heeft het zelf ook moeilijk. Ze heeft in de gevangenis gezeten en probeert nu haar leven weer op de rails te krijgen. Betty is een ploeterende vrouw; iemand die heel ver van mij af staat.”
Zingen
In de serie wordt veel gezongen. Toch heeft de regisseur gekozen voor acteurs zonder al te veel zangachtergrond. “Ze moesten niet te goed klinken. We spelen geen musical waarin iedereen heel goed moet kunnen zingen om te spelen. Maar mensen zoals jij en ik die op een zangkoor zitten en dat voor de lol doen.”
Drijver was desondanks onder de indruk van de zangkwaliteiten van haar collega’s. “Zij hebben me verbaasd. Ik vond het echt heel goed. Er kwamen af en toe liedjes voorbij als Nobody’s wife van Anouk en dan dacht ik 'shit, ik wil ook meezingen'. Maar het is ook heel leuk om te dirigeren. Ik sta voor een groep van zeventien man Mr. Bojangles te dirigeren. Dat is ook heel gaaf.”
Tragisch
Er zit ook een tragische kant aan Levenslied. Het was de laatste tv-rol van Antonie Kamerling voor hij zelfmoord pleegde. “Toen we het hoorden, zijn we ons rot geschrokken. We zagen het niet aankomen, en de mensen om hem heen ook niet. We weten er het fijne niet van. Hij speelde een hele goede rol in de serie. Het was een eer om met hem te spelen.”
Veel bekende acteurs, weinig opsmuk, ik kijk het iig wel even aan