abonnement Unibet Coolblue
pi_93701507
pi_93702040
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 21:05 schreef muzas het volgende:
[ link | afbeelding ]
Schitterend zeg! Ook die andere van de vos! Wat voor lens? :P
pi_93703017
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 21:18 schreef LeNick het volgende:

[..]

Schitterend zeg! Ook die andere van de vos! Wat voor lens? :P
Staat in de EXIF. 100-400L met een 50D. Dank je voor je compliment.

quote:
Camera Canon EOS 50D
Exposure 0.002 sec (1/500)
Aperture f/8.0
Focal Length 340 mm
ISO Speed 320
pi_93708228
Hallo Allemaal,

Mijn eerste post hier, hoop dat jullie hem mooi vinden :)

pi_93708631
Ik vind hem zeker mooi. Is die extreme weerspiegeling met PhotoShop gedaan?
pi_93708712
veel en veel te bewerkt om mooi te zijn in mijn ogen..
pi_93709878
@LeNick:

Dit is het stappen plan zoals ik het gedaan heb
Lightroom 3 > HDR Effects Pro > Photoshop CS 5 > Viveza 2 > Silver Efex Pro

@Puala:
Kan me voorstellen, als je niet van HDR foto's houdt, tja...dan vind je dit niet mooi.
Maar gelukkig, smaken verschillen....in ieder geval bedankt voor je reactie :)
pi_93710937
Nou,... je hebt HDR en HDR,...
Dit is naar mijn (!) smaak echt 'way over the top'.
Enorm aan allerlei schuiven geschoven.

Maar ach,.... het is in mijn ogen sowieso een lelijke bak,...

Wat ik wel leuk vind aan dit soort platen is om te zien hoeveel digitale 'informatie' er uiteindelijk nog steeds in je daadwerkelijke opname zit.
Heel veel details en accenten die je in de oorspronkelijke foto niet ziet, komen er met HDR ineens wel uit.
Ik denk dat driekwart van al die (overdreven) reflecties in de originele opname niet te zien zijn.
Dat blijf ik toch frappant vinden om te zien! :-)
pi_93711289
Dit is trouwens het origineel, zoals ik hem vanmiddag geschoten heb :)



@Ekoyt

Ja, er zit inderdaad nog erg veel data die je normaal niet te zien krijgt in een foto....leuk om mee te spelen.
pi_93713551
Afgezien van dat er wel een geile auto op staat (ik hou nou eenmaal van Porsche O+), is de originele foto meer een 'vastlegging' van de auto dan echt een fotografisch interessante plaat. Qua compositie, hoek, etc. vind ik het eigenlijk gewoon een standaard kiekje. En nee, hij wordt niet ineens interessant als er een over the top HDR effect overheen zit.

HDR is als je het mij vraagt een mooie techniek om in lastig verlichte situaties toch een goed belichte foto te kunnen krijgen (simpelweg om het beperkte dynamische bereik van de camera te compenseren dus), maar dat is bij deze foto totaal niet nodig. Het overdreven effect dat je normaal gesproken bereikt wanneer je bij een échte HDR te enthousiast aan de schuifjes trekt, schijnen sommige mensen helemaal fantastisch te vinden, maar mij heb je er niet echt mee. Laat staan wanneer dat effect expres uit één exposure getrokken wordt.

Wel vind ik de onbewerkte foto tien keer mooier dan de 'HDR'-variant. :)
  zondag 6 maart 2011 @ 02:03:52 #136
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_93714963
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 01:08 schreef Omniej het volgende:
Het overdreven effect dat je normaal gesproken bereikt wanneer je bij een échte HDR te enthousiast aan de schuifjes trekt, schijnen sommige mensen helemaal fantastisch te vinden, maar mij heb je er niet echt mee. Laat staan wanneer dat effect expres uit één exposure getrokken wordt.

Wel vind ik de onbewerkte foto tien keer mooier dan de 'HDR'-variant. :)
Ik vind dat je een punt hebt, al valt er over smaak niet te twisten. Ik heb hierboven ook een keer te veel aan de schuifjes getrokken en twijfel dan zelf of het allemaal niet té psychedelisch wordt. Echter zie ik dat dergelijke platen regelmatig veel kijkers trekken en dan denk ik : misschien is het niet zo fout als dat sommigen (waaronder ik) soms denken. Ik heb er zelf niet veel mee, maar maak me er ook schuldig aan, hetzij incidenteel.

Wél vind ik HDR een enorme toegevoegde waarde, niet altijd, maar wel vaker dan ik zou willen (want extra werk). In de foto hieronder irriteer ik me eerder aan die dynamiek, maar ik vind het zelf een gruwelijk mooie plaat (en ook nog uit eigen hand) :

The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_93715315
Nou ja, ik zei dus ook, sommige mensen vinden het helemaal fantastisch... Zie ook op Flickr bijvoorbeeld dat overdreven HDR's vaak enorm populair zijn, maar ik zit duidelijk in het 'andere kamp'. ;) Persoonlijk vind ik HDR's het mooist als je niet direct kunt zien dat het een HDR is.
pi_93715340
Het oogt vaak zo ontzettend nep vind ik :{ ik heb niet echt super verstand van foto's, maar ik vind naturel foto's vaak mooi omdat ze niet perfect zijn, en sfeer uitademen. Die bewerkte foto's vind ik dan echt niks :N
♥ scars make us who we are ♥
  zondag 6 maart 2011 @ 02:30:37 #139
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_93715431
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 02:24 schreef Mama_Mia het volgende:
Het oogt vaak zo ontzettend nep vind ik :{ ik heb niet echt super verstand van foto's, maar ik vind naturel foto's vaak mooi omdat ze niet perfect zijn, en sfeer uitademen. Die bewerkte foto's vind ik dan echt niks :N
Dat ben ik met je eens. Al vind ik mijn foto hierboven niet overdreven. Je ziet het er ook niet snel vanaf, maar als je weet in welke condities die foto gemaakt is, dan zie je dat hij nooit zo dynamisch had kunnen zijn. En dat vind dan wel weer het mooie uit HDR, ook goed geschoten foto's kunnen een enorme dynamiek krijgen door HDR. Al ziet mijn foto hierboven er nog zo naturel uit, ik denk niet dat iemand hem uit 1 opname had kunnen maken op deze manier.

Maar eigenlijk onderschrijf ik wat je zegt, zolang je het niet te nadrukkelijk ziet. Al vind ik persoonlijk sommige psychedelische HDR effecten wel kicken (mijn overtrokken foto eerder hierboven valt daar niet onder, da's een experimentje).

Ow en voordat iemand zegt dat het gras er nep uitziet, die kleur is nog redelijk op peil zo aan het einde van de droge moesson)
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_93715636
Die laatste van Elcastel hierboven vind ik nog wel te doen, al is 'ie wat mij betreft op het randje. Aan deze foto is namelijk nog wel duidelijk te zien dat het een HDR is, alleen ligt het er niet te dik bovenop. :)

Ik zat net mijn eigen archiefje door te bladeren op zoek naar mijn laatste HDR... Ik moest terug tot maart 2010. :') Dat was mijn HDR-periode zo te zien, aangezien ik er toen heel wat heb geschoten, maar sindsdien ben ik er blijkbaar vanaf. :P
  zondag 6 maart 2011 @ 02:48:45 #141
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_93715715
Even een vraag, wat vind je op het randje aan de foto ? Ik ben gewoon benieuwd waar hij ergens de grens bereikt ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_93715816
Persoonlijk vind ik een écht goede HDR er eentje waarvan je niet meteen ziet dat het een HDR is, een slechte is er een waar 'HDR' vanaf spat inclusief overdreven tonemapping, op het randje vind ik 'm wanneer je wel direct ziet dat het een HDR is, maar de overdreven tonemapping gelukkig achterwege is gelaten.

Bij jouw laatste foto was waarschijnlijk minder goed te zien dat het een HDR was, als je de lucht wat lichter had gelaten. :P Die is nu in verhouding met het landschap eronder wel heel perfect belicht.
  zondag 6 maart 2011 @ 02:56:58 #143
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_93715841
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 02:55 schreef Omniej het volgende:
Persoonlijk vind ik een écht goede HDR er eentje waarvan je niet meteen ziet dat het een HDR is, een slechte is er een waar 'HDR' vanaf spat inclusief overdreven tonemapping, op het randje vind ik 'm wanneer je wel direct ziet dat het een HDR is, maar de overdreven tonemapping gelukkig achterwege is gelaten.

Bij jouw laatste foto was waarschijnlijk minder goed te zien dat het een HDR was, als je de lucht wat lichter had gelaten. :P Die is nu in verhouding met het landschap eronder wel heel perfect belicht.
Ja, duidelijk.
(echt)
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_93715881
quote:
14s.gif Op zondag 6 maart 2011 02:56 schreef elcastel het volgende:
(echt)
:D

Maar hey, dit is ook maar mijn smaak natuurlijk. Vooral in het HDR-topic zitten nog veel meer mensen die exact het tegenovergestelde vinden.
  zondag 6 maart 2011 @ 03:13:54 #145
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_93716088
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2011 02:59 schreef Omniej het volgende:
:D

Maar hey, dit is ook maar mijn smaak natuurlijk. Vooral in het HDR-topic zitten nog veel meer mensen die exact het tegenovergestelde vinden.
Ik ben het met al je commentaar eens hoor. Ik kan je wel vertellen dat het tegen de regentijd was en de zon scheen door een gat in de bewolking wat in mijn ogen juist een mooi licht gat gaf op een plek waar nou nét niet het onderwerp zit, maar ik snap dat het wat onwerkelijk over kan komen. Da's niet alleen een kwestie van smaak, wat jij ziet (goed of fout) kan ik ook zien.

Dat ik het lekker vind om 'het randje' op te zoeken is inderdaad een kwestie van smaak.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zondag 6 maart 2011 @ 05:12:38 #146
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_93716928
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2011 02:03 schreef elcastel het volgende:
[ afbeelding ]
Mooie! Een zeldzame HDR foto waarvoor als basis gewoon een mooie foto genomen is en waarbij het effect niet overdreven is :)
pi_93732713
Wel leuk zo'n discussie over HDR en ik begrijp ook precies wat jullie bedoelen. Het heeft denk ik ook een deel te maken wat iemand wel of niet mooi vind. De een vind het heel erg mooi, dan vind de ander het meestal spuug lelijk.

Hier heb ik een voorbeeld van een andere HDR die ik een paar weken geleden gemaakt heb in Breda, denk dat hier meer het punt van een paar post hier boven komt.....een HDR kan mooi zijn, maar alleen als het niet op valt :)

pi_93733286
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 17:27 schreef Perry76 het volgende:
Wel leuk zo'n discussie over HDR en ik begrijp ook precies wat jullie bedoelen. Het heeft denk ik ook een deel te maken wat iemand wel of niet mooi vind. De een vind het heel erg mooi, dan vind de ander het meestal spuug lelijk.

Hier heb ik een voorbeeld van een andere HDR die ik een paar weken geleden gemaakt heb in Breda, denk dat hier meer het punt van een paar post hier boven komt.....een HDR kan mooi zijn, maar alleen als het niet op valt :)

[ afbeelding ]
Juist. Hieraan zie je inderdaad niet dat het een HDR is, perfect gedaan dus. :)
pi_93733499
Net gemaakt.. Vind hem best goed gelukt, voor gewoon met een 'simpele' Sony DSC H10.. :P

  zondag 6 maart 2011 @ 18:07:59 #150
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_93734148
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 17:27 schreef Perry76 het volgende:
Wel leuk zo'n discussie over HDR en ik begrijp ook precies wat jullie bedoelen. Het heeft denk ik ook een deel te maken wat iemand wel of niet mooi vind. De een vind het heel erg mooi, dan vind de ander het meestal spuug lelijk.

Hier heb ik een voorbeeld van een andere HDR die ik een paar weken geleden gemaakt heb in Breda, denk dat hier meer het punt van een paar post hier boven komt.....een HDR kan mooi zijn, maar alleen als het niet op valt :)

[ afbeelding ]
Mooie plaat hoor ! En zoals ik hierboven aangaf, ik vind dat psychedelysche ook niet heel tof, maar soms wel. Als ik in het HDR topic hier kijk, dan is 90% in mijn ogen ronduit slecht. Ik hou mijn mond daarover, want het is een kwestie van smaak.

Van mij mag het best een beetje opvallen, zoals de kritiek Omniej hierboven op mijn foto van de Borobudor; ik snap de kritiek, maar ben het er niet helemaal mee eens. Soms, heel soms heb je best onwerkelijke situaties en als je dan ziet dat de foto HDR is, dan gooi je het er (misschien te) snel op.

Dit gaat niet over de foto van de Spoorbrug, want die is inderdaad vreselijk overtrokken. Ik had gewoon zin in die uitglijder.
;).

Volgens mij zitten we inmiddels in een cirkeltje en weten we precies wat we van elkaar bedoelen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')