abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 januari 2011 @ 17:24:36 #51
261627 sciter
The world is my playground.
pi_91620025
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 16:55 schreef 49euro het volgende:
Jaartje terug ook mijn fiets terug gestolen. Nadat ik aangifte had gedaan nooit meer iets gehoord van de politie. Twee weken later vond ik hem terug, fiets meegenomen en thuis het slot er afgehaald. Ik dacht zo bijdehand te zijn om even aan de politie te melden dat ik ze niet meer nodig had maar in eerste instantie werd er moeilijk opgereageerd. Ik meen het het scheelt je een hoop bureaucratisch en administratief werk. Doe het niet.
Zoals je in de post boven je zag kan je zien dat een aangifte je wel een voordeel geeft als het ooit een rechtszaak word. Dus misschien moet het bureaucratisch geneuzel dan maar op de koop toe worden genomen.
  donderdag 20 januari 2011 @ 17:34:53 #52
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_91620506
Of je zegt gewoon dat je de fiets terug hebt gevonden, zonder te zeggen dat je m terug gejat hebt om gezeik te voorkomen.
Ook hoi !
  donderdag 20 januari 2011 @ 17:36:26 #53
261627 sciter
pi_91620571
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 17:34 schreef Inlognaam het volgende:
Of je zegt gewoon dat je de fiets terug hebt gevonden, zonder te zeggen dat je m terug gejat hebt om gezeik te voorkomen.
Dan lieg je wel tegen de politie.
  donderdag 20 januari 2011 @ 18:14:30 #54
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_91621957
Ja, nou en? Het gaat erom dat die fiets terug is en de aangifte ingetrokken kan worden.
Beter gezegd: dat de plank waar de aangifte naar verdwenen is een dossiertje minder herbergt.
Ook hoi !
pi_91622263
Ik had gewoon gewacht tot die pipo weer die fiets zou meenemen. Maar dan wel met een knokploeg oid. En ja daar heb ik wel even een paar uurtjes wachten voor over.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  donderdag 20 januari 2011 @ 19:06:09 #56
165633 eriksd
The grand facade...
pi_91624182
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 18:34 schreef o.us het volgende:
Ja.
Nee.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_91624436
edit: nee

[ Bericht 96% gewijzigd door Five_Horizons op 20-01-2011 19:16:10 ]
Feyenoord Rotterdam
  donderdag 20 januari 2011 @ 21:30:25 #58
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_91632665
quote:
10s.gif Op donderdag 20 januari 2011 17:36 schreef sciter het volgende:

[..]

Dan lieg je wel tegen de politie.
Nee
  donderdag 20 januari 2011 @ 22:59:59 #59
261627 sciter
pi_91638554
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 21:30 schreef dennishk het volgende:

[..]

Nee
Jawel.
  donderdag 20 januari 2011 @ 23:02:03 #60
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_91638686
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 16:43 schreef Inlognaam het volgende:
Eigenlijk is dit best een interessant vraagstuk. Deze vraag kun je namelijk tweeledig stellen:

-Is het civielrechtelijk toegestaan?
-Is het strafrechtelijk toegestaan?

Civielrechtelijk gezien ben jij nog steeds de eigenaar, immers heeft de huidige 'eigenaar' (lees: bezitter) het eigendom niet. Jij bent de eigenaar omdat de verkrijging van de fiets niet helemaal volgens de regeltjes van het BW verlopen: de beschikkingsbevoegdheid ontbrak en dus is er geen geldige eigendomsoverdracht geweest. Tenzij de fiets is gekocht bij een fietsenwinkel; dan is er weer wel een geldige eigendomsoverdracht geweest en is degene die er tot voor kort zonder jouw medeweten op reed de eigenaar.

Tja, dan strafrechtelijk. Kun je iets jatten wat jouw eigendom is? Ik denk het niet, maar dat is voor interpretatie vatbaar. Want wie is nu de eigenaar? Zie hierboven...

Maar, groot gelijk. Ik zou hetzelfde hebben gedaan. Die fiets is van jou, dus jat je 'm terug.

Denk eigenlijk dat als zoiets voor de rechter komt, dat het vanwege dit gezeik geseponeerd zal worden als jij kan aantonen dat je aangifte hebt gedaan van diefstal betreffende die fiets.
U vergeet de derdenbescherming, wat het antwoord op beide vragen beïnvloedt.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_91641951
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 16:43 schreef Inlognaam het volgende:
Tja, dan strafrechtelijk. Kun je iets jatten wat jouw eigendom is?
Nee. Art 310 Sr heeft het over de wederrechtelijke toeeigening. Een zaak die al tot je vermogen behoort, kun je je nooit wederrechtelijk toeeigenen.

quote:
Ik denk het niet, maar dat is voor interpretatie vatbaar. Want wie is nu de eigenaar? Zie hierboven...
Nee, dat is niet voor interpretatie vatbaar. Het ligt immers al besloten in de vraag (kun je iets jatten wat jouw eigendom is). Als niet duidelijk is wie de eigenaar is, dan geldt een andere vraag, Overigens is het dan nog zo dat degene die de zaak onder zich heeft, ook wordt vermoed eigenaar te zijn. De 'oorspronkelijk eigenaar' zal dan dat rechtsvermoeden moeten weerleggen, wil hij aanspraak maken op de fiets (en een kans maken op vrijspraak).

quote:
Denk eigenlijk dat als zoiets voor de rechter komt, dat het vanwege dit gezeik geseponeerd zal worden als jij kan aantonen dat je aangifte hebt gedaan van diefstal betreffende die fiets.
Als de zaak al voor de rechter is, valt er weinig meer te seponeren. Daarnaast snap ik niet wat het doen van aangifte bewijst ten aanzien van de eigendomsverhouding.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 01:19:19 #62
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_91644455
Bewijzen doet het eigenlijk niets. Maar stel, jij doet 1 jan. aangifte en vind en jat 'm 1 juli terug. Op 2 juli komt dan aangifte nummer 2 van degene die nu z'n fiets mist. Ik denk dat in zo'n geval nummertje 1 sterker staat voor wat betreft het eigendom en dat nummer 2 dan maar aan zet is om aan te tonen hoe ie aan die fiets is gekomen als beide aangiften met framenummer zijn gedaan.

Sowieso lijkt me dat de politie niets kan doen zonder aangifte van nummer 2 trouwens.

En idd, als het voor de rechter komt zal het niet gesoponeerd kunnen worden. Dat had de ovj moeten doen.

De interpretatie in eerder genoemde geval wat ik bedoelde: van wie is die fiets op het moment dat een (straf?) rechter erover moet oordelen?
Ook hoi !
pi_91645617
Ik heb het wel gedaan. Mijn fiets stond in de achtertuin bij een vriend, niet op slot :{ , maar achter de hoge schutting. En volgens mij zaten zijn ouders zelfs in de woonkamer beneden.....maar dat weet ik niet exact meer. In ieder geval, ik wilde 's avonds laat weer naar huis en fiets weg! :'(

Die vriend van mij liep met me mee naar huis en onderweg kwamen we gewoon mijn fiets tegen *O* , op slot bij iemand in zijn portiek. Fiets meegenomen, terwijl ie op slot stond en thuis opengezaagd (natuurlijk had ik nog maar een sleutel over |:( ). Nieuw slot erop en klaar.

Als iemand me "betrapt" had, dan stond mijn postcode er nog ingegraveerd.

Volgende dag daar nog aangebeld, maar werd natuurlijk ontkent. Politie nog gebeld die dag, maar die konden ook niets doen.... Maar goed dat ik ze 's nachts niet gebeld had.
pi_91648045
Als ik die fiets gejat had had ik aangeklaagd voor vernieling van mijn slot >:)
  vrijdag 21 januari 2011 @ 11:34:49 #65
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_91652112
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 18:39 schreef Elmostyle het volgende:
Officieel niet, volgens de regels moet je de politie bellen en laten controleren blablabla...

Maar aangezien die politie toch nooit komt opdagen en niets doet, vind ik: Gewoon doen.
Das niet waar, bij mij kwam de politie mooi met materiaal om m'n fiets los te halen (mijn grote voordeel was dat ik mijn sleutel in het slot deed en deze mooi openging). Ja er zat nog een ander slot om welke niet van mij was.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_91653206
Ik vind ook dat je het beste contact kunt opnemen met de politie. Ik heb het ook een keer gehad, dat ik m'n gestolen fiets ergens voor een huis zag op de stoep zag staan (met enkel het originele slot erop ook). Omdat ik thuis nog een reserve sleutel had liggen ben ik daar eerst omgegaan en heb voor het gemak ook maar meteen het proces verbaal van de aangifte meegenomen en mijn eigendomspapieren van de fiets. Toen ik terugkwam stond de fiets er nog (en het poltiebureau zat daar toevallig ook om de hoek), maar onderweg naar het politiebureau kwam ik een politiewagen tegen. Aan de agenten de situatie uitgelegd en hen de papieren en mijn reservesleutel overhandigd. Ze hebben er welgeteld 2 minuten na gekeken, mijn fiets van het slot gehaald en ik mocht 'm zo weer meenemen. Nooit meer wat van gehoord ook...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')