abonnement Unibet Coolblue
pi_91549766
Verbouwde stukjes van Nederland. Hele bekende winkelpanden waar inmiddels iemand anders in huist. Gevels van nog bestaande winkels van bekende ketens, die inmiddels een heel andere huisstijl hebben (van die kleine dingetjes waaraan je kunt zien dat tijden veranderen). Dat soort dingen. Post ze hier. Bij voorkeur van de laatste 30 jaar, ongeveer. Dit voor de herkenbaarheid.

Ik begin alvast; wie heeft er meer?

Stukjes van Amsterdam Centraal Station, net voordat het op de schop ging (circa 2000):





Het pandje waar platenzaak Boudisque in huisde zal je nooit meer zo zien.



Dat van platenzaak Boembox in Rotterdam ook niet.



Déze markante platenzaak,in Den Bosch, ook niet meer, trouwens (helaas was de zaak al gesloten toen ik de foto nam).



Een aantal jaren geleden zag je nog dít als je door Station Arnhem heen liep.





De Free Record Shop-huisstijl, vrij lang geleden. De (bijna onleesbare) woorden op de gevel: 'video, cassette, compact discs, grammafoonplaten' en 'zo'n platenwinkel'. Ik heb die foto opgezocht na voor dit Arnhemse filiaal gestaan te hebben, en te hebben moeten glimlachen om de gedateerdheid (zo'n vijf jaar terug). :)



Tot voor kort stond er nog het een en ander aan troep op het plein voor de Eindhovense Bijenkorf.



...en eveneens wat troep op Plein 1944 in Nijmegen. Hoewel ik het vermoeden heb dat het gezelliger oogde dan het strakke, gestileerde plein wat er in de toekomst gaat komen.







En ik vind het zo'n zonde dat ik me niet kan herinneren ooit door het oude station van Den Bosch heen gelopen te hebben, en dat terwijl ik er redelijk dichtbij woon. Volgens mij was het van binnen ook prachtig, maar de enige foto's die ik van de binnenkant kan vinden komen uit de jaren 50 (wie heeft nieuwere, laten we zeggen uit de 80's of vroege 90's???) :{

1994, inclusief leuke gedateerde busjes:



Een iets duidelijker foto van hetzelfde station, maar wel uit 1980:



[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2011 23:06:38 ]
pi_91550152
Rotterdam CS :{

"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_91550717






Rotterdam Blaak, de situatie voor het station ondergronds gesitueerd werd in 1993. :)

En de situatie nu:

Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_91550897
Het ondergronds gaan van de spoorlijn bij de Blaak is wel een flinke verbetering geweest.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_91551183
De Grotemarkt in Den Haag (winkelgebied)
Vroeger (1983)


Nu
pi_91551219
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 09:11 schreef Stokstaart het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Rotterdam Blaak, de situatie voor het station ondergronds gesitueerd werd in 1993. :)
Wat oogde dat allemaal lekker primitief. O+

Edit: Ik zie dat de foto's in de OP opeens alleen maar kruisjes zijn. Ik mag toch hopen dat dat tijdelijk is. :{

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2011 09:40:04 ]
pi_91551542
Om ook even het station mee te nemen: Den Haag CS door de tijd

1913


1973


Nu
pi_91551556
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 09:37 schreef female81 het volgende:

[..]

Wat oogde dat allemaal lekker primitief. O+

Edit: Ik zie dat de foto's in de OP opeens alleen maar kruisjes zijn. Ik mag toch hopen dat dat tijdelijk is. :{
Ben uit jouw geboortejaar en kan me die situatie nog wel herinneren. Was wel vet gaaf destijds als je met de trein ging keek je over de stad uit en de Maas. O+ Beter dan zo'n saaie spoortunnel. }:| Maar natuurlijk totaal niet praktisch. :X

Nog maar even wat overzichtsfoto's:




Overigens is alles rechts van de spoorlijn op foto 1 inmiddels gesloopt. De oude pandjes op de Hoogstraat en het schooltje. Oude spoorbrug lijkt me logisch, en exact op de locatie waar het oude station Blaak te zien is staat inmiddels een woontoren.

In 2014 moet het totaalplaatje met Markthal er zo uit komen te zien:



De appartementjes naast de Laurenskerk en het complex ter hoogte van de Pannekoekstraat (pal naast de bibliotheek) zijn reeds voltooid :)
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_91590465
Eens kijken naar wat er nog meer in de archieven zit. Excuses voor de lelijke kleuren van de foto's: Ze zijn op de laatste na zelfgemaakt, en op het moment dat dat gebeurde had ik nog niet zo'n goede camera.

Het zeer herkenbare Bijenkorf-Chill-Out-gebouwtje, lang onderdeel van het Rotterdamse straatbeeld, dat sinds enige tijd niet meer aan de rest van de Bijenkorf vast zit.



Het busstation van Oss een paar jaar geleden, sinds kort in puin (en over een aantal maanden herken je het totaal niet meer, naar het schijnt):





De Vrijstraat in Eindhoven: De linkerkant is inmiddels een stuk mooier geworden.



Het busstation in Eindhoven zag er in de eighties duidelijk anders uit dan nu:



[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2011 23:12:33 ]
pi_91590752
Vet topic :D
pi_91591624
Ik heb even de foto's op m'n eigen webspace gezet. Anders vrees ik dat dit topic spoedig dicht gaat, dankzij het momenteel nogal haperende Tinypic, dat halve tijd niets laat zien. :{
pi_91602907
quote:
1s.gif[b] Op woensdag 19 januari 2011 22:51

Het zeer herkenbare Bijenkorf-Chill-Out-gebouwtje, lang onderdeel van het Rotterdamse straatbeeld, dat sinds enige tijd niet meer aan de rest van de Bijenkorf vast zit.

Dat is wel een understatement ja :D Het ding is gesloopt, en het nieuw te bouwen gebouw op die plek is tijdens de bouw ingestort.
pi_91603404
Hmmm, dat wist ik niet eens. Ik wist dat de Chill Out inmiddels weg was, maar ben al een eeuwigheid niet meer in Rotterdam geweest.

Vroeger kwam ik er om de paar maanden wel.
pi_91603558
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 10:49 schreef female81 het volgende:
Hmmm, dat wist ik niet eens. Ik wist dat de Chill Out inmiddels weg was, maar ben al een eeuwigheid niet meer in Rotterdam geweest.

Vroeger kwam ik er om de paar maanden wel.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)trum-Rotterdam.dhtml
pi_91603641
Alles zo snel en goedkoop mogelijk proberen te maken heeft zo z'n keerzijde. :')

Wat is Den Haag Centraal toch gruwelijk lelijk trouwens, als ik nog eens naar die foto's kijk. Een grote grauwe doos met raampjes, meer niet.

[ Bericht 30% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2011 11:10:42 ]
  † In Memoriam † donderdag 20 januari 2011 @ 12:51:14 #16
187254 Giertje
lets all make believe
pi_91607604
oew de boudisque
die mis ik wel heb daar enorm veel van mijn cd gehaald
Life is what happens when youre busy making other plans
Det Som En Gang Var
I dont give a fuck about any fucker its me who comes first
pi_91628232

Oude V&D-warenhuis tegenover de HEMA aan de Veestraat in Helmond

Nu:
"Ignorance is the night of the mind, but a night without moon and star."
  zaterdag 22 januari 2011 @ 11:27:42 #18
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_91699016
Helmond is inderdaad enorm opgeknapt de laatste jaren.
Eindhoven is opgeknapt, maar weet nou niet zeker of ik het écht beter vind.
Ik ben een eckte rapnegert
pi_91699156
Leuk topic.
pi_91699444
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 20:14 schreef Disavowed het volgende:
[ afbeelding ]
Oude V&D-warenhuis tegenover de HEMA aan de Veestraat in Helmond

Nu:
[ afbeelding ]
Die 2e foto vind ik wel erg mooi.
pi_91699904
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 11:27 schreef Gummibeer79 het volgende:
Helmond is inderdaad enorm opgeknapt de laatste jaren.
Eindhoven is opgeknapt, maar weet nou niet zeker of ik het écht beter vind.
Die Mediamarkt, die grote zwarte doos met al die (als ik me niet vergis 18) knalrode verlichte logo's op de gevel, is een redelijke puist in de stad. Maar er valt in ieder geval veel meer te doen, in het centrum. Daar líjkt de komst van de Mediamarkt wel weer aan bijgedragen te hebben. Maar aan de andere kant zijn er in Eindhoven meerdere leuke platenzaakjes gesneuveld sinds 'ie er zit... }:|





Eind jaren 90 was dat nieuwe stuk tussen de Bijenkorf en de Vrijstraat (waar o.a. de nieuwe Selexyz zit) er nog niet, en was er wel een Piazza, maar een hele andere dan nu. Eentje die het bezoeken vermoedelijk nauwelijks waard was. Zie hieronder. Ik moet tot m'n schaamte bekennen dat het me destijds nooit opgevallen is dat er uberhaupt winkels in zaten. Draaide als ik voor de Bijenkorf stond altijd meteen naar links, de Demer (de hoofdwinkelstraat) in, en liet 'dat ene vage gebouw naast de Bijenkorf' links liggen zonder er aandacht aan te schenken. :@

De kleding doet me vermoeden dat de foto uit de jaren 70 zou kunnen komen, dat wel. Ik kan geen foto's vinden waarvan ik zeker weet dat ze van de laatste 30 jaar zijn.



Nijmegen is eveneens opvallend opgewaardeerd sinds eind jaren 90, als je het over het winkelaanbod hebt. De Marikenstraat, zeg maar de Nijmeegse Koopgoot, was er toen nog niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2011 14:39:25 ]
pi_91703972
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 11:27 schreef Gummibeer79 het volgende:
Helmond is inderdaad enorm opgeknapt de laatste jaren.
Eindhoven is opgeknapt, maar weet nou niet zeker of ik het écht beter vind.

Kanaalzone rond '70/'80, gelet op de auto's.





"Ignorance is the night of the mind, but a night without moon and star."
pi_91704140

Begemann-terrein in Helmond, 1989


Nu :P.
"Ignorance is the night of the mind, but a night without moon and star."
pi_91705073




1987 - Nu.

;(.
"Ignorance is the night of the mind, but a night without moon and star."
pi_91746851
Wat in de jaren 80 met veel van die oude stations gedaan is, is inderdaad wel een drama zeg.

Station Heerlen lang geleden, maar het is tot de sloop in de jaren 80 niet zo heel veel veranderd


En nu

( :r )

Wat wel weer heel erg mooi geworden is, is het oude VSL gebouw dat achter het station lag. Ik kan er even geen foto van vinden, ik zal later nog eens zoeken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')