Dit dusquote:Op zondag 16 januari 2011 15:10 schreef Meike26 het volgende:
Alles wat van je moeder was was ook al van je vader. Het recht van alles gaat over op de langstlevende.
Mijn beide ouders (eerst mijn moeder en toen mijn vader) zijn overleden en mijn broer en ik waren de beide erfgenamen, nooit hoeven doen waar jij het over hebt, gewoon datgene wat er is splitten onder het aantal kinderen en met wat overleg kom je er wel uit wie wat krijgt van de spullen in huis of hebben we het hier over kapitalen en haat en nijd onder de kinderen?quote:Op zondag 16 januari 2011 15:22 schreef LightBulb het volgende:
Ik weet dat mijn vader nu erfgenaam is, waar het om gaat is wat er straks gebeurt als mijn vader ook overlijdt. Wat er bepaald moet worden is ons kindsdeel, daarvoor moeten alle bezittingen van mijn ouders opgetekend worden.
Waarom zou je dat willen? Laat je vader toch genieten van zijn spullen en geld zolang hij nog leeft. Dat lijkt mij belangrijker dan jullie erfenis toch? Het komt een beetje hebberig op me over... Rouw toch om je moeder en steun je vader ipv je druk te maken om materiële zaken... Maar dat is mijn mening.quote:Op zondag 16 januari 2011 15:22 schreef LightBulb het volgende:
Ik weet dat mijn vader nu erfgenaam is, waar het om gaat is wat er straks gebeurt als mijn vader ook overlijdt. Wat er nu bepaald moet worden is ons kindsdeel, daarvoor moeten alle bezittingen van mijn ouders opgetekend worden.
En stel dat hij een maand voor z'n overlijden alles weggeeft aan anderen? Doe je weinig aan hoor...quote:Op zondag 16 januari 2011 15:22 schreef LightBulb het volgende:
Ik weet dat mijn vader nu erfgenaam is, waar het om gaat is wat er straks gebeurt als mijn vader ook overlijdt. Wat er nu bepaald moet worden is ons kindsdeel, daarvoor moeten alle bezittingen van mijn ouders opgetekend worden.
Apart, zo las ik het inderdaad ook.quote:Op zondag 16 januari 2011 15:35 schreef jeroen25 het volgende:
Je vrouw is overleden en je kinderen komen het huis leeghalen.
Dan heb je pech gehadquote:Op zondag 16 januari 2011 15:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En stel dat hij een maand voor z'n overlijden alles weggeeft? Doe je weinig aan hoor...
nou inderdaad! Rare bedoening en weinig zinvol. Wat nou als pa nog 10 jaar leeft. Alles heeft tzt toch een andere waarde.quote:Op zondag 16 januari 2011 15:35 schreef jeroen25 het volgende:
Je vrouw is overleden en je kinderen komen het huis leeghalen.
en dit idd....quote:Op zondag 16 januari 2011 15:28 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Waarom zou je dat willen? Laat je vader toch genieten van zijn spullen en geld zolang hij nog leeft. Dat lijkt mij belangrijker dan jullie erfenis toch? Het komt een beetje hebberig op me over... Rouw toch om je moeder en steun je vader ipv je druk te maken om materiële zaken... Maar dat is mijn mening.
quote:Op zondag 16 januari 2011 15:26 schreef trovey het volgende:
Mijn beide ouders (eerst mijn moeder en toen mijn vader) zijn overleden en mijn broer en ik waren de beide erfgenamen, nooit hoeven doen waar jij het over hebt, gewoon datgene wat er is splitten onder het aantal kinderen en met wat overleg kom je er wel uit wie wat krijgt van de spullen in huis of hebben we het hier over kapitalen en haat en nijd onder de kinderen?
Ondanks dat mijn ouders niet geheel onvermogend zijn, zijn de financiën van ondergeschikt belang. Daar zijn de kinderen unaniem over, maar de huidige situatie vereist wel dat die zaken nu geregeld worden.quote:Op zondag 16 januari 2011 15:28 schreef Marijkezwolle het volgende:
Waarom zou je dat willen? Laat je vader toch genieten van zijn spullen en geld zolang hij nog leeft. Dat lijkt mij belangrijker dan jullie erfenis toch? Het komt een beetje hebberig op me over... Rouw toch om je moeder en steun je vader ipv je druk te maken om materiële zaken... Maar dat is mijn mening.
Leuk stel kinderen zijn jullie. Stelletje profiteursquote:Op zondag 16 januari 2011 15:01 schreef LightBulb het volgende:
Mijn moeder is pas overleden en nu zijn we bezig om allerlei zaken af te handelen en te regelen. Voor veel zaken is de medewerking van mijn vader nodig (denk aan bepaling van de inboedel ivm erfrecht, bankzaken, andere dingen die mijn ouders samen hadden). Een probleem waar we tegenaan dreigen te lopen is dat mijn vader daar met zeer grote waarschijnlijkheid niet vrijwillig aan mee gaat werken.
Mijn ouders waren getrouwd in gemeenschap van goederen en mijn vader is in het ouderlijk huis achtergebleven.
We zijn ons nu aan het oriënteren over de mogelijkheden om dat -indien nodig- buiten mijn vader om te doen. Het plan is om diverse instanties te gaan bellen om te zien wat de mogelijkheden zijn.
Mijn vraag is of er medefokkers zijn die ervaring met dit soort kwesties hebben, of andere nuttige bruikbare adviezen hebben, of dat er bepaalde websites zijn waar het eea duidelijk wordt gemaakt.
Bvd
hoezo kan dat niet even wachten? Pa is vast aan het rouwen, nu zo snel met dit soort dingen bij hem aankomen terwijl zijn hooft er totaal niet naar staat (wat niet vreemd is nu natuurlijk) is wat ehm, ongevoelig?quote:Op zondag 16 januari 2011 15:45 schreef LightBulb het volgende:
[..]
[..]
Ondanks dat mijn ouders niet geheel onvermogend zijn, zijn de financiën van ondergeschikt belang. Daar zijn de kinderen unaniem over, maar de huidige situatie vereist wel dat die zaken nu geregeld worden.
Welke zaken moeten er nu dan geregeld worden? Je vader heeft sowieso vruchtgebruik en mag vrij beschikken over het volledige vermogen.quote:Op zondag 16 januari 2011 15:45 schreef LightBulb het volgende:
Ondanks dat mijn ouders niet geheel onvermogend zijn, zijn de financiën van ondergeschikt belang. Daar zijn de kinderen unaniem over, maar de huidige situatie vereist wel dat die zaken nu geregeld worden.
Tot 2010 was dat niet zo - pappie had toen gewoon een schuld bij de kinderen voor het kindsdeel (er van uitgaande dat er geen testament was). Als ie alles op wilde maken mochten de kinderen hem dus tegenhouden. En ook voor de belastingdienst moest alles geinventariseerd worden.quote:Op zondag 16 januari 2011 15:41 schreef trovey het volgende:
[..]
Dan heb je pech gehad....dat geld en de spullen zijn voor die vader en niet voor de kinderen
Ik snap echt serieus nog steeds niet wat er in hemelsnaam zo belangrijk kan zijn dat dat nu geregeld moet worden... Het lijkt wel alsof het jullie kinderen geen klap uitmaakt dat jullie moeder is overledenquote:Op zondag 16 januari 2011 15:45 schreef LightBulb het volgende:
[..]
[..]
Waarom is jullie situatie dan anders dan destijds die van mijn broer en ik? Alles naar langslevende toe en na het overlijden van de laatste ouder vervalt alles naar de kinderen toe die dat met onderling overleg verdelen. Ik zie niet in waarom alles nu al moet worden vastgelegd wat er is. Je vader (en ik neem aan jullie ook) zit nu in de rouw en heeft wel wat anders aan zijn hoofd dan dat zijn kinderen hem lastigvallen met zoiets banaals als hun kindsdeel van de erfenis. Waarom moet dat vastgelegd worden en waarom nu meteenquote:Op zondag 16 januari 2011 15:45 schreef LightBulb het volgende:
[..]
[..]
Tsja. Er moet natuurlijk wel binnen een jaar aangifte gedaan worden bij de belasting.quote:Op zondag 16 januari 2011 15:52 schreef trovey het volgende:
Waarom is jullie situatie dan anders dan destijds die van mijn broer en ik? Alles naar langslevende toe en na het overlijden van de laatste ouder vervalt alles naar de kinderen toe die dat met onderling overleg verdelen. Ik zie niet in waarom alles nu al moet worden vastgelegd wat er is
Misschien moet je dan sowieso iets meer uitleg geven ? dit komt namelijk gewoon over als Ma is dood en ik wil mn deel zodat ik wat leuks kan kopen.quote:Op zondag 16 januari 2011 15:55 schreef LightBulb het volgende:
Zo ken ik Fok weer, velen hebben een mening klaar zonder enig inzicht te hebben in de situatie en de beweegredenen van een TS. Denken jullie niet dat, als het op een gemoedelijke, familiaire manier geregeld zou kunnen worden, wij dat dan niet zouden doen?
Niet iedereen krijgt direct dollartekens in de ogen. Het lijkt weer ouderwets bashen te worden, eens zien of er verder nog iets nuttigs gemeld wordt.
Tenzij er een ouderlijke boedelverdeling is, is dit niet van toepassing en mag papa doen en laten met zijn geld wat hij wil.quote:Op zondag 16 januari 2011 15:48 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Tot 2010 was dat niet zo - pappie had toen gewoon een schuld bij de kinderen voor het kindsdeel (er van uitgaande dat er geen testament was). Als ie alles op wilde maken mochten de kinderen hem dus tegenhouden. En ook voor de belastingdienst moest alles geinventariseerd worden.
Hoe het tegenwoordig werkt weet ik niet.
Bij ons moest alleen mijn broer successierechten betalen, ik viel er door mijn leeftijd (te jong) buiten. We hebben het gewoon van het gehele geldbedrag afgehaald en toen het resterende verdeeld. We hebben niet zo moeilijk gedaan met de erfenis. Mijn broer en ik kunnen goed met elkaar opschieten en willen dat ook graag zo houden. Geld en spullen waren niet zo belangrijk, dat mijn vader was overleden hield ons meer bezig.quote:Op zondag 16 januari 2011 15:54 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Tsja. Er moet natuurlijk wel binnen een jaar aangifte gedaan worden bij de belasting.
Moet pappie de successierechten van de kinderen nog steeds voorschieten, of is dat al veranderd?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |