abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91372347
Heb sinds een paar weken een nieuwe HR combiketel. Gister helaas een lekkage moeten ontdekken in een koppeling in de rookgas afvoer. Er kwam water uit lopen. Krijg er geen beweging in en met het oog op garantie verder maar niets aan gedaan, maar bij inspectie om te kijken hoe serieus het lek is ketel aangezet en kan ik niet om een zeer licht waarneembare gaslucht heen. (als de brander een tijdje aan staat)

Is dit normaal of is 1 + 1 2 in dit geval? Gezien er ook water (condens?) uit lekt. Installateur uiteraard (gister) al gebeld maar doet erg moeilijk over dat even te komen repareren, ook al gaf hij te kennen dat het wellicht een klusje van niets is.
Gezien ik het vrij fris vind zo zonder CV, is dit zelf op te lossen zonder dat bovengenoemde moeilijk kan gaan doen over het leveren van garantie? En hoe? Ik weet niet hoe je die buizen normaliter uit elkaar trekt.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 17:30:24 #2
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_91372962
Gewoon een paar uur aan laten staan en daarna met een lucifertje kijken of er nog steeds gas lekt.
Als er inderdaad gas lekt dan merk je dat vrij snel...

Ik weet niet of die monteur een 24-uurs service heeft maar ik zou 'm toch maar even bellen, ook al zou het vrij simpel op te lossen zijn, met gas moet je niet kloten.
pi_91373150
Het is de gaslucht afvoer, niet een gasleiding. Volgens mij zijn die dingen niet zo heel spannend. Die vent kan maandag of dinsdag pas wat me betekenen uiteraard binnen kantoortijden.
Ik heb de laatste tijd al een week aan vakantie uren aan gort liggen aan allerlei onzin hier, ik wil daar eigenlijk wel mee kappen.
pi_91373209
Met gas moet je niet kloren, maar er wel een lucifer bijhouden............?
wie een kuil graaft voor een ander....is nooit werkloos. Inmiddels 69+
pi_91377949
Ach is zo'n fok reactie, in de hoop dat er een dag later in de krant staat dat mijn appartement is ontploft.

Lezen doet hij ook niet, want ik heb het over de pijpen die de koolmonoxide moeten afvoeren, gas dat dus al verbrand is en niet nog een maal in de fik gaat vliegen. :')
pi_91384541
Kan je zoiets niet zelf? Wat moet er gebeuren? Waar zit de buis vast?
Je zou ze inderdaad zo van elkaar moeten kunnen trekken. Nieuwe rubbertjes halen bij de speciaalzaak en stoken met die hap. Desnoods is er teertape te verkrijgen in de bouwmarkt. Daar komt niets meer langs (overigens krijg je de teertape er daarna ook bijna niet meer af).
pi_91384759
Ik zou een trui aantrekken en wachten tot de "expert" langsgekomen is.

Met dit soort dingen zou ik echt geen risico nemen.

Koolmonoxide is geen fijn goedje.
pi_91385015
Zit dat rubbertje in de buis niet gewoon los of van zijn plek? Vanzelfsprekend niet de ketel aanzetten als de buizen er niet op zitten of lek zijn :)
pi_91386821
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 22:05 schreef Onverlaatje het volgende:
Zit dat rubbertje in de buis niet gewoon los of van zijn plek? Vanzelfsprekend niet de ketel aanzetten als de buizen er niet op zitten of lek zijn :)
Er zit geen rubbertje in een rookgasafvoer maar een blauwe lippenring die beschadigd kan zijn
pi_91387699
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 22:37 schreef exlurker het volgende:

[..]

Er zit geen rubbertje in een rookgasafvoer maar een blauwe lippenring die beschadigd kan zijn
pi_91388825
Okè dan, de lippenring voor rookgasbuizen zijn er dan ook in een andere kleur, maar altijd nog gemaakt van siliconen, Een rubbertje gebruik je ergens anders voor :P
pi_91401279
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 19:34 schreef Netherlander het volgende:
Ach is zo'n fok reactie, in de hoop dat er een dag later in de krant staat dat mijn appartement is ontploft.

Lezen doet hij ook niet, want ik heb het over de pijpen die de koolmonoxide moeten afvoeren, gas dat dus al verbrand is en niet nog een maal in de fik gaat vliegen. :')
Als je toestel de koolmonoxide moet afvoeren, dan zou ik hem gelijk maar eens na laten kijken want dan gaat er verbrandingstechnisch iets niet goed. :')

Voor alle duidelijkheid koolmonoxide is reuk en kleurloos, het enige wat je vooraf zou kunnen ruiken is de vorming van formaldehyde.

De buizen kun je overigens gewoon uit elkaar trekken vaak met een wat draaiende beweging.
En vervolgens kun je controleren of de lippenringen wel op zijn plaats is gebleven tijdens montage.

Voor montage is het beter om de lippenringen in te smeren met een daarvoor geschikt glijmiddel zodat montage niet alleen makkelijker gaat maar ook de kans dat de lippenringen weggedrukt worden vele malen kleiner is.

Is het toestel na montage wel in bedrijf gesteld of was het stekker erin en weg wezen?
pi_91414297
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 23:15 schreef exlurker het volgende:
Okè dan, de lippenring voor rookgasbuizen zijn er dan ook in een andere kleur, maar altijd nog gemaakt van siliconen, Een rubbertje gebruik je ergens anders voor :P
Blauwe zitten in aluminium rookgasafvoerbuizen, zwart in pp rookgasafvoerbuizen en rood in RVS rookgasafvoerbuizen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_91414366
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 10:01 schreef klipper het volgende:

[..]

Als je toestel de koolmonoxide moet afvoeren, dan zou ik hem gelijk maar eens na laten kijken want dan gaat er verbrandingstechnisch iets niet goed. :')

Voor alle duidelijkheid koolmonoxide is reuk en kleurloos, het enige wat je vooraf zou kunnen ruiken is de vorming van formaldehyde.

De buizen kun je overigens gewoon uit elkaar trekken vaak met een wat draaiende beweging.
En vervolgens kun je controleren of de lippenringen wel op zijn plaats is gebleven tijdens montage.

Voor montage is het beter om de lippenringen in te smeren met een daarvoor geschikt glijmiddel zodat montage niet alleen makkelijker gaat maar ook de kans dat de lippenringen weggedrukt worden vele malen kleiner is.

Is het toestel na montage wel in bedrijf gesteld of was het stekker erin en weg wezen?
Waarschijnlijk het laatste, in bedrijf stellen kan niet meer voor de spotprijzen waar ze tegenwoordig een ketel voor ophangen :{
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_91470847
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 10:01 schreef klipper het volgende:

[..]

Toestel was aangezet en bleef even een broodje doen om te kijken of hij goeed liep. Lekkage ontstond pas na een week ook.
Hij is inmiddels geweest en de oorzaak was zo'n kapot rubber/silicoon/w.e. :)

Insmeren werd inderdaad gedaan overigens.

Verder niets mis met installatie/die vent, vond het alleen een beetje gaar dat hij niet meer even dat wou komen repareren omdat het na 6 uur zou worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Netherlander op 17-01-2011 17:19:18 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')