abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91359027
Wat is het verschil tussen borderline en narcisme?
Weet iemand dat?
pi_91359055
probeer google en wikipedia eens. Vergelijk ze en kom dan tot een conclusie.
pi_91359059
Volgens mij heeft het bijzonder weinig met elkaar te maken :')
  zaterdag 15 januari 2011 @ 11:08:02 #4
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_91359067
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 11:07 schreef geelkuikentje het volgende:
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zaterdag 15 januari 2011 @ 11:09:17 #5
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_91359090
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 11:07 schreef geelkuikentje het volgende:
  zaterdag 15 januari 2011 @ 11:09:30 #6
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_91359096
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 11:07 schreef Maverick_tfd het volgende:
Borderliners hebben vaak narcistische trekken, maar verder is het totaal verschillend.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_91359242
Borderline is een grijs gebied, waar veel psychische aandoeningen duidelijke symptomen hebben is dat bij borderline niet zo.
Wie dit leest is een lezer van dit.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 18:39:40 #8
298150 YouCanLeaveYourHeadOn
Als je dit leest ben je dom.
pi_91375601
Narcisten zijn gewoon kuttige mensen die aandacht willen en anderen daarom naar behandelen en arrogant doen.
Borderlinetjes zijn gewoon flupjes met een wisselende persoonlijkheid, moodswings
En god zag dat YouCanLeaveYourHeadOn gelijk had.
pi_91375632
Geen, zit allebei tussen de oren.
pi_91375642
Volgens mij heb ik een hele lichte vorm van Narcisme, weet niet waar ik dat kan testen maar zo een gevoel heb ik gewoon.
Dingen die af en toe voorvallen geven mij dat idee.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 18:45:27 #11
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_91375888
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 18:39 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:
Borderlinetjes zijn gewoon flupjes met een wisselende persoonlijkheid, moodswings
De gemiddelde vrouw dus? :P
pi_91376323
Narcisten hebben een positiever zelfbeeld.
pi_91376430
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 18:40 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Dat dus. Maar als je beweert dat je "eraan lijdt" krijg je meteen levenslang een uitkering.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_91376855
Wat is het verschil tussen een appel en een banaan?
  zaterdag 15 januari 2011 @ 19:08:56 #15
298150 YouCanLeaveYourHeadOn
Als je dit leest ben je dom.
pi_91376957
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 19:06 schreef gnilrednoz het volgende:
Wat is het verschil tussen een appel en een banaan?
Een appel kun je in je mond stoppen maar niet in je kont stoppen.
En god zag dat YouCanLeaveYourHeadOn gelijk had.
pi_91376991
Narcisten en egocentristen zijn echt enorme klootzakken die de hele wereld naar hun hand willen hebben. Een afschuwelijke eigenschap, ze maken hun hele umwelt kapot.

Ik ken er een, het is een afschuwelijke persoon en met mij vinden velen dat. Alles is goed zolang het maar om hem draait. :r Bah, op dat hij snel sterft.
pi_91377013
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 19:08 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:

[..]

Een appel kun je in je mond stoppen maar niet in je kont stoppen.
http://xhamster.com/movies/127852/3_apples_in_ass.html
  zaterdag 15 januari 2011 @ 19:13:43 #18
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_91377146
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 18:40 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Hersenen zitten tussen de oren. Dat is volledig aantastbaar.
pi_91382917
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 19:09 schreef b4kl4p het volgende:
Narcisten en egocentristen zijn echt enorme klootzakken die de hele wereld naar hun hand willen hebben. Een afschuwelijke eigenschap, ze maken hun hele umwelt kapot.

Ik ken er een, het is een afschuwelijke persoon en met mij vinden velen dat. Alles is goed zolang het maar om hem draait. :r Bah, op dat hij snel sterft.
Dit dus. Zulke mensen moeten ze eens 1 maand lang naar Afrika sturen
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
pi_91390990
Op wiki staan de criteria van borderline wel en daarnaast ook van narcisme.

Er zijn zeker grote verschillen, al kan ik bijv. bij een persoon die ik ken met ADD ook wel narcistische eigenschappen en borderline trekjes terugvinden. Maar dat krijg je met extreme persoonlijkheidsstoornissen.
pi_91391069
quote:
Narcisten hebben een positiever zelfbeeld.
Scheelt weinig. Borderliners overscheeuwen hun negatieve zelfbeeld soms en narcisten gedragen zich arrogant en voelen zich beter dan de rest omdat het de enige manier is dat ze kunnen omgaan met gevoelens van onzekerheid.
pi_91391259
quote:
DSM-IVHet DSM-IV (301.83) definieert de borderline-persoonlijkheidsstoornis als een aanhoudend patroon van instabiele interpersoonlijke relaties, een instabiel zelfbeeld, instabiele emoties en een sterke impulsiviteit. De stoornis uit zich in de vroege volwassenheid in verschillende situaties. De diagnose kan worden gesteld als sprake is van vijf of meer van de volgende situaties:

1.De persoon probeert verwoed werkelijke of ingebeelde verlating te voorkomen. (In dit verband wordt het suïcidale of automutilerende gedrag van criterium 5 niet meegerekend.)
2.De persoon vertoont een patroon van instabiele en intense persoonlijke relaties, waarbij idealisatie en minachting elkaar afwisselen.
3.De persoon heeft een identiteitsprobleem: een aanhoudend sterk instabiel zelfbeeld of een sterk negatieve eigenwaarde.
4.De persoon is impulsief op minimaal twee terreinen die mogelijk zelfbeschadigend zijn (bijvoorbeeld met geld smijten, seks, drugs- of alcoholmisbruik, gevaarlijk rijden, te veel of te weinig eten). (In dit verband wordt het suïcidale of automutilerende gedrag van criterium 5 niet meegerekend.)
5.De persoon vertoont regelmatig suïcidaal of automutilerend gedrag of dreigt hiermee.
6.De persoon is affectief instabiel door wisselende stemmingen (bijvoorbeeld intense episoden van woede, irritatie of stress, die meestal enkele uren duren en zelden langer dan een paar dagen).
7.De persoon heeft chronische gevoelens van leegheid.
8.De persoon heeft intense woedeaanvallen of problemen om de woede te beheersen (bijvoorbeeld regelmatige driftbuien, aanhoudende woede of herhaaldelijke vechtpartijen).
9.De persoon heeft door stress veroorzaakte paranoïde ideeën of ernstige dissociatieve verschijnselen.
[bewerken] ICD-10In de ICD-10 (F60.3) wordt de emotioneel instabiele persoonlijkheidsstoornis vermeld die in twee typen is ingedeeld:

Impulsief type (F60.30) - emotionele instabiliteit, slechte impulsbeheersing, emotionele uitbarstingen.
Borderlinetype (F60.31) - emotionele instabiliteit, negatief zelfbeeld, gevoelens van leegte, instabiele relaties, verlatingsangst, zelfdestructief gedrag.
quote:
Het DSM-IV definieert de narcistische persoonlijkheidsstoornis als een pervasief patroon van grootsheid (in fantasie of gedrag), behoefte aan bewondering en gebrek aan inlevingsgevoel, meestal beginnend in de vroege volwassenheid en aanwezig in verschillende situaties. De stoornis kan worden gediagnosticeerd als sprake is van vijf of meer van de volgende criteria:

De persoon heeft gevoelens van grootsheid en eigen belangrijkheid (hij overdrijft bijvoorbeeld zijn prestaties, talent, kennis, contacten en persoonlijke eigenschappen en eist als superieur beschouwd te worden, ook als zijn prestaties hiertoe geen aanleiding geven).
De persoon is geobsedeerd door fantasieën over succes, roem, (al)macht, genialiteit (de cerebrale narcist), schoonheid of seksuele prestaties (de somatische narcist) of een ideale, blijvende liefde.
De persoon ziet zichzelf als uniek en meent dat hij alleen begrepen kan worden door even unieke of speciale mensen (of instellingen).
De persoon heeft enorme behoefte aan bewondering, aandacht en bevestiging of wil gevreesd en berucht zijn.
De persoon gelooft dat hij meer rechten heeft dan anderen. Hij wil dat anderen zich aanpassen aan zijn "onredelijke" verwachting van een voorkeursbehandeling.
De persoon is manipulerend en gebruikt anderen om zijn doel te bereiken.
De persoon heeft een onderontwikkeld inlevingsvermogen. Hij of zij kan of wil geen rekening houden met de behoeften of opvattingen van anderen.
De persoon is vaak jaloers, wat gepaard kan gaan met woede. Dit leidt tot paranoïde wanen, omdat hij denkt dat anderen jaloers zijn op hem en zich op dezelfde manier gedragen als hij.
De persoon gedraagt zich arrogant. Hij voelt zich superieur, boven de wet verheven en alom aanwezig (magisch denken). Hij wordt kwaad als hij wordt tegengesproken door mensen die hij als minderwaardig beschouwt.
ENORM verschillend als je het mij vraagt. :D

Trouwens hebben narcisten vrijwel altijd een laag inlevingsvermogen, borderliners niet. Het lijkt alleen dat ze niet aan anderen denken op het moment dat ze overwhelmed worden door emoties en nogal heftig reageren. Maar ik denk dat niemand op het moment van enorme kwaadheid of sterke emoties zich goed kan inleven in de andere persoon, je bent verblind door je eigen emoties. Maar als dat weer redelijk stabiel is kan een borderliner wel spijt en schaamte voelen, narcisten hebben dit stukken minder.
pi_91395229
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 11:07 schreef Maverick_tfd het volgende:
Toch wel, want ze vallen allebei onder cluster B.
signatuurloos
  zondag 16 januari 2011 @ 01:22:48 #24
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_91395624
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 23:57 schreef -Strawberry- het volgende:

Trouwens hebben narcisten vrijwel altijd een laag inlevingsvermogen, borderliners niet. Het lijkt alleen dat ze niet aan anderen denken op het moment dat ze overwhelmed worden door emoties en nogal heftig reageren. Maar ik denk dat niemand op het moment van enorme kwaadheid of sterke emoties zich goed kan inleven in de andere persoon, je bent verblind door je eigen emoties. Maar als dat weer redelijk stabiel is kan een borderliner wel spijt en schaamte voelen, narcisten hebben dit stukken minder.
Over borderline kan ik niet echt wat zeggen, maar ik weet wel het nodige over narcisme.

Wat ik hier aan wil toevoegen is dat bij narcisten ook heel gemakkelijk de stemming kan omslaan. Als je aan al hun wensen voldoet ben je de meest geliefde persoon, maar oh wee als je niet ingaat op een verzoek, dan slaat de stemming in een keer de andere kant op. Ze willen altijd hun zin krijgen, ook al gaat het ten koste van anderen. Narcisten zijn heel doortrapt. Ze kunnen heel gemakkelijk mensen voor zich winnen, maar na een tijdje begin je dingen te zien dat hun voorkomen niet hun werkelijke voorkomen is. Bij mijn tante begonnen alle stukjes pas vorig jaar redelijk te vallen. Sinds vorig jaar heb ik het contact tot een minimum beperkt. Ik wilde het contact wel verbreken, maar dan ben ik bang dat ze mij de omgang ontzegt met mijn puberneef. Hij mag hiervan niet de dupe worden.

Narcisten zijn heel slecht in het werkelijk inleven in anderen. Ze doen het wel voorkomen dat ze met je meeleven, maar in werkelijkheid telt alleen hun eigen belang. Hierdoor krijgen ze ook vaak ruzie met anderen die hun gedrag niet accepteren. Ze kunnen dus hierdoor niet of nauwelijks aangeven dat ze fout zaten, want ze zijn er van overtuigd dat ze niet fout zaten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')