Dat weet hij wel, maar zijn plezier staat voorop.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 17:32 schreef AlexanderC het volgende:
je zou eens moeten weten wat de gevolgen zijn voor die bewoner als je zijn huis opblaast...
Dan is het maar te hopen dat het Venus Project niet volgens democratisch model functioneert, anders valt het toch weer tegen met die vrijheid.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 18:24 schreef AlexanderC het volgende:
wie plezier heeft aan het opblazen van ander mensen hun huizen en dat ziet als 'vrije wil' zou opgenomen moeten worden in een 'mental institution'.
Dus er zijn wel verplichtingen? Ik zeg niet met honderd procent zekerheid dat ik je huis op zal blazen, maar wat nou als dat heel belangrijk is voor mij? Ik probeer erachter te komen hoe je in een samenleving als dit handelt als de belangen van het ene individueel in de weg zit van de belangen van een ander individueel.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 17:59 schreef Gray het volgende:
[..]
Dit is juist het kromme denkwerk waarom TVP is bedacht. Een holbewoner technologie geven is juist wat nu gebeurt. Als men op een beschaafde manier wil leven en op een beschaafde manier technologie wil gebruiken, dan zal men eerst beschaafd moeten denken.
Je laat met je uitlatingen van nu precies zien waarom het onbeschaafde, irrationele denken op de schop moet. Je bent destructief, ipv constructief. Jammer.
quote:
Ja, ik kan je volgen en ga met je mee . Je toont aan waarom dit nooit kan werkenquote:Op zaterdag 19 februari 2011 18:57 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Dus er zijn wel verplichtingen? Ik zeg niet met honderd procent zekerheid dat ik je huis op zal blazen, maar wat nou als dat heel belangrijk is voor mij? Ik probeer erachter te komen hoe je in een samenleving als dit handelt als de belangen van het ene individueel in de weg zit van de belangen van een ander individueel.
Waar beweer ik dat het nooit kan werken dan?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 19:06 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, ik kan je volgen en ga met je mee . Je toont aan waarom dit nooit kan werken
Okee, dan kan ik je niet volgen.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 19:09 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Waar beweer ik dat het nooit kan werken dan?Ik zeg dat ik het niet aantrekkelijk vind, dat is totaal wat anders. Vervolgens leg ik een probleem voor en ben erg nieuwsgierig naar hoe anderen denken dit op te lossen. Hoe ga je om met mensen die bepaalde behoeftes hebben die in de weg staan van andermans behoeftes of die taboe zijn in de huidige maatschappij?
Neem nou die zwemleraar, die enge. Hoe ga je met zo'n iemand om in een maatschappij als deze?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 19:16 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Okee, dan kan ik je niet volgen.
Die zal TBS krijgen mag ik hopen.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 19:25 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Neem nou die zwemleraar, die enge. Hoe ga je met zo'n iemand om in een maatschappij als deze?
Ja precies, maar als ik het goed begrijp zouden er toch geen gevangenissen zijn in venus maatschappij? Of althans "niet meer nodig" zijn?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 19:41 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Die zal TBS krijgen mag ik hopen.
Maar ik denk dat je in elke soort van samenleving, hoe idealistisch ook, dit soort mensen zult hebben.
Nou, die zullen altijd nodig blijven. We blijven mensen he? Dus misdaad hou je altijd.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 19:43 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Ja precies, maar als ik het goed begrijp zouden er toch geen gevangenissen zijn in venus maatschappij? Of althans "niet meer nodig" zijn?
True, maar dan is het ook niet echt meer het utopie dat geschetst wordt hè? Het is de bedoeling dat aan alle behoefte voldaan wordt, als we iedereen die alternatieve belangen heeft in de bak gaan flikkeren komen we natuurlijk nog nergens! Wie gaat in die gevangenis werken dan bijvoorbeeld? Wie wil er dan überhaupt nog politieman zijn terwijl de rest niet meer werkt. Mij niet gezien hoor, teveel negativiteit.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 19:51 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, die zullen altijd nodig blijven. We blijven mensen he?
Jazeker, misdaad zal nooit geheel verdwijnen. Dat pretendeert niemand die voldoende is geïnformeerd, over dit project, maar ook een gezonde dosis mensenkennis.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 19:51 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, die zullen altijd nodig blijven. We blijven mensen he? Dus misdaad hou je altijd.
Het is ook geen utopie. Echt niet. Dat spreken de bedenkers dan ook ten zeerste tegen.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 19:57 schreef HyperViper het volgende:
[..]
True, maar dan is het ook niet echt meer het utopie dat geschetst wordt hè? Het is de bedoeling dat aan alle behoefte voldaan wordt, als we iedereen die alternatieve belangen heeft in de bak gaan flikkeren komen we natuurlijk nog nergens! Wie gaat in die gevangenis werken dan bijvoorbeeld? Wie wil er dan überhaupt nog politieman zijn terwijl de rest niet meer werkt. Mij niet gezien hoor, teveel negativiteit.
Heel nuttige reactie dit, chapeau.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:00 schreef Gray het volgende:
[..]
Het is ook geen utopie. Echt niet. Dat spreken de bedenkers dan ook ten zeerste tegen.
Waarom zo vijandig?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:02 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Heel nuttige reactie dit, chapeau.
Ik bedoel het niet vijandig, maar zou jij in die gevangenis gaan werken dan? Waarom denk jij dat het beter zou moeten werken als bepaalde aspecten nog dermate negatief zijn? Wie zou dat op gaan lossen en waarom?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:07 schreef Gray het volgende:
[..]
Waarom zo vijandig?
Ik geef slechts aan dat je hier een stelling plaatste die geen betrekking heeft op het concept waar je kritiek op hebt.
Alsof je zegt dat bomen slecht zijn door het metaal waarvan ze zijn gemaakt en ik aangeef dat het niet van metaal, maar van hout is gemaakt.
TVP is geen utopie, maar slechts een andere benaderingswijze van hoe een samenleving zou kunnen zijn. Rationeel gezien zou die beter moeten werken, maar perfect? Nooit. TVP is dan ook niet een middel om een utopie te maken, maar een middel om het nastreven van een utopie te stimuleren.
Ik weet niet eens of er gevangenissen zijn in die samenleving, jij volgens mij ook niet. Tot die tijd kunnen we geen van beide hier iets nuttigs over zeggen.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:09 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Ik bedoel het niet vijandig, maar zou jij in die gevangenis gaan werken dan? Waarom denk jij dat het beter zou moeten werken als bepaalde aspecten nog dermate negatief zijn? Wie zou dat op gaan lossen en waarom?
Ik denk wel dat het een utopie is.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:00 schreef Gray het volgende:
[..]
Het is ook geen utopie. Echt niet. Dat spreken de bedenkers dan ook ten zeerste tegen.
De geesteszieken blijf je houden, sommige mensen worden helaas geboren met een hogere aanleg om gestoord gedrag te vertonen.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:20 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik denk wel dat het een utopie is.
Juist omdát we mensen zijn. Niets menselijks is ons dus vreemd. Neem bijvoorbeeld jaloezie. Zelfs in een ideale samenleving zal dat voorkomen, en uit jaloezie kunnen mensen rare dingen doen.
Ook mensen met een psychische stoornis zullen er tussen zitten. Gevaarlijke mensen in sommige gevallen. Hoe ga je daar mee om? Sluit je die op? Neem je de gok om ze gewoon-heel idealistisch-in de maatschappij te laten, met de grote kans dat ze in de fout gaan? Je moet natuurlijk deze ideale maatschappij ook veilig maken voor iedereen.
Het is een geweldig idee, maar ben bang dat het niet gaat lukken. Jammer.
volgens mij is het meer de omgeving waarin iemand opgroeitquote:Op zaterdag 19 februari 2011 21:37 schreef Gray het volgende:
[..]
De geesteszieken blijf je houden, sommige mensen worden helaas geboren met een hogere aanleg om gestoord gedrag te vertonen.
Ben het voor een heel groot deel met je eens, maar leven we nu eigenlijk al niet zo?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 21:37 schreef Gray het volgende:
[..]
De geesteszieken blijf je houden, sommige mensen worden helaas geboren met een hogere aanleg om gestoord gedrag te vertonen.
Maar denk eens na, hoe doen we dat nu? We geven ze medicijnen, geven ze een plek waar ze zichzelf en anderen geen pijn kunnen doen, of helpen ze met psychotherapie te leven met hun probleem. Waarom zou dat in TVP niet kunnen?
Wanneer we het hebben over rationele misdaad (die procentueel miniem zou moeten zijn), dan zijn die personen prima in staat om te rehabiliteren. Het is gebleken dat wanneer overtreders in een misdaadvrije omgeving geplaatst worden, een plek waar ook negatief gedrag niet met negatieve reactie word ontvangen, zij niet snel terug zullen vallen in het oude patroon. Terwijl opsluiting daarentegen klaarblijkelijk niet helpt veelplegers te voorkomen. In veel gevallen stimuleert het zelfs.
Ik denk dat wanneer mensen een denkwijze hanteren die gebaseerd is op andere grondbeginselen dan nu, dit concept heel goed mogelijk is en waarschijnlijk een betere optie is dan hoe we het nu doen. Een utopie is realistisch gezien onmogelijk, maar tussen barbarisme en utopie zitten ze veel verschillende tussenvormen. Ten opzichte van nu zijn er nog meer aan de kant van utopie uit te proberen dan aan de kant van barbarisme.
Als we de wereldsamenleving van nu in dat spectrum moeten plaatsen, hangen we mijns inziens sterk naar de kant van barbarisme. Dat is niet omdat dat 'zo hoort', of 'in de menselijke natuur zit', maar omdat we als samenleving nog erg jong zijn. Plannen van samenlevingen is iets waar we nochtans louter slechte voorbeelden van hebben gezien, maar het spreekwoordelijke mes kan prima aan twee kanten snijden. Aangezien nog nooit een staatsvorm of samenleving onveranderlijk heeft voort kunnen leven, maar allen ooit vallen, is het niet ondenkbaar (integendeel) dat ook de samenleving zoals we die nu kennen aan zijn einde gaat komen. De vraag is, wat doen we daarna? Ik hoop ten zeerste dat we niet dezelfde fouten maken en buiten het huidige kader durven denken. Ik zie TVP als een zeer geschikt alternatief als doorstart voor een betere samenleving voor ieder mens dat leeft, maar ook voor de natuur.
Veel zaken zullen ook niet bijzonder veel anders zijn, zeker aanvankelijk niet. Maar verandering is iets dat we op het moment heel moeilijk vinden, zowel individueel als gemeenschappelijk. Je kan er echter niet omheen dat alles veranderlijk is, toch? Tel daarbij op dat er zaken zijn in de wereld die ronduit fout zijn, dan kan je toch niet anders concluderen dat we verandering móeten aanbrengen?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 22:09 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ben het voor een heel groot deel met je eens, maar leven we nu eigenlijk al niet zo?
Als je het even houdt bij de problemen die we noemden.
Het grote verschil zal zijn dat we dan geen geld meer hebben.
Enfin, aan dit plan moet nog heel veel gesleuteld worden denk ik, maar wie weet?
Zo, zaterdagavond nu, lekker ontspannen
Je kan er niet omheen dat sommige mensen anders geboren worden, op een manier dat het spectrum van hun potentie smaller is dan bij anderen. Down-syndroom is een goed voorbeeld, al dan niet psychisch van aard.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 22:02 schreef AlexanderC het volgende:
[..]
volgens mij is het meer de omgeving waarin iemand opgroeit
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |