Dat... slaat als een tang op een varken.quote:Op donderdag 17 februari 2011 16:39 schreef 100% Tukker het volgende:
Ik geloof in het Venus Project. Waarom? Nanotechnologie/nanobots... sim-pel...
Graag gedaan.
Want? Volgens mij mist iedereen hier een beetje de clou...quote:Op donderdag 17 februari 2011 18:37 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat... slaat als een tang op een varken.
Onwaarschijnlijk dat wij dit nog mee gaan maken...quote:Op vrijdag 18 februari 2011 11:28 schreef summer2bird het volgende:
Zeer interessant, als dit op een dag werkelijkheid wordt doe ik mee.
Ben nanotech niet tegengekomen in deze docu.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 08:58 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Want? Volgens mij mist iedereen hier een beetje de clou...
In a nutshell: technologie zal ons voorzien in al onze (basis)behoeftes. Het produceren van goederen wordt van A tot Z door technologie verzorgd (robots, nanobots). Voor noppes.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:38 schreef Gray het volgende:
[..]
Ben nanotech niet tegengekomen in deze docu.
Maar verlicht ons, als je kan.
Ah yes. Toch is nanotech iets dat niet in The Venus Project is genoemd. Al is dat natuurlijk met veel technologie. Het is wél bedoeld om nieuwe technologieën te integreren.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:53 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
In a nutshell: technologie zal ons voorzien in al onze (basis)behoeftes. Het produceren van goederen wordt van A tot Z door technologie verzorgd (robots, nanobots). Voor noppes.
quote:Traditionally, economists have argued that while new forms of automation may displace jobs in the short run, over longer periods of time economic growth and job creation have continued to outpace any job-killing technologies. For example, over the past century and a half the shift from being a largely agrarian society to one in which less than 1 percent of the United States labor force is in agriculture is frequently cited as evidence of the economys ability to reinvent itself.
Kernfusie anders ook niet en dat is toch iets wat ik een beetje vreemd vind. Men praat toch over de toekomst dus waarom kernfusie er niet bij hoort is mij een raadsel. Het is mogelijk en het is een kwestie van tijd voordat wij deze vorm tot ons arsenaal van energieproductie kunnen voegen.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 17:45 schreef Gray het volgende:
[..]
Ah yes. Toch is nanotech iets dat niet in The Venus Project is genoemd. Al is dat natuurlijk met veel technologie. Het is wél bedoeld om nieuwe technologieën te integreren.
En dat gevaar zit er wel in dan.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 19:48 schreef Salvad0R het volgende:
Collectivisme is kut. Robotisering prima, zolang mensen maar niet als robots geleefd worden.
Hoe is dat anders dan nu? Nu worden ook huizen gebouwd wanneer nodig. Tenzij natuurlijk daar geen geld voor is, terwijl er wel geld in wapens gestoken worden voor oorlogsvoering, waarbij zowel je medemens (je buur), als je verre vriend (iemand uit een ander land, maar nog steeds een mens net als jij) sterft.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 19:40 schreef HyperViper het volgende:
Ik vind het er maar whack uitzien, allemaal in hetzelfde dorp in van die shit huizen, alles automatisch. Fuck die shit. Sowieso dat er dan nano bots gehacked gaan worden voor eigen gebruik, denk aan pulse rifles etc. Gewoon omdat het kan en ik dan de tijd heb om er rustig voor te gaan zitten.
Hoe omschrijf jij collectivisme? Wanneer men gezamenlijk naar een doel streeft dat voor iedereen goed is, kan dat toch niet slecht zijn?quote:Op vrijdag 18 februari 2011 19:48 schreef Salvad0R het volgende:
Collectivisme is kut. Robotisering prima, zolang mensen maar niet als robots geleefd worden.
Waarom denk je dat?quote:Op vrijdag 18 februari 2011 21:21 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
En dat gevaar zit er wel in dan.
Juist de verschillen tussen mensen maakt het leven boeiend.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 04:38 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Waarom denk je dat?
Ik denk dat veel mensen daar bang voor zijn omdat ze geen wereld zonder klasseverschillen kunnen voorstellen of zonder verschillen in baan. Alsof iedereen zijn individualiteit verliest als er geen onderlinge verschillen meer zijn. En juist in een omgeving waar er voor je wordt gewerkt door technologische toepassingen, heb je juist alle vrijheid en tijd om jezelf te ontplooien.
En aan het einde van de dag zijn we ook gewoon een collectief en als we dat niet kunnen inzien, dan mogen we straks aan onze kinderen uitleggen waarom we nooit samen als mensheid hebben geprobeerd er een betere wereld van te maken.
Ik snap niet goed wat dat te maken heeft met mijn betoog, ik zeg niet dat onze huidige samenleving goed is. De samenleving die hier geschetst wordt vind ik gewoon niet aantrekkelijk, zo'n samenleving lijkt mij nog killer dan de huidige. Sowieso geloof ik niet in het fabeltje dat we samen zullen streven naar een doel dat voor iedereen goed is, ik heb misschien wel hele andere ideeën over wat goed voor mij is. Het klinkt als een saaie samenleving, je mag dan wel alle vrije tijd hebben om jezelf te ontplooien en dat is allemaal heel leuk, maar verwacht niet dat er geen rotzooi geschopt zal worden. Ik geloof niet dat aan de wensen van iedereen voldaan kan worden binnen een samenleving, daarvoor zijn we simpelweg te verschillend.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 04:32 schreef Gray het volgende:
[..]
Hoe is dat anders dan nu? Nu worden ook huizen gebouwd wanneer nodig. Tenzij natuurlijk daar geen geld voor is, terwijl er wel geld in wapens gestoken worden voor oorlogsvoering, waarbij zowel je medemens (je buur), als je verre vriend (iemand uit een ander land, maar nog steeds een mens net als jij) sterft.
[..]
Hoe omschrijf jij collectivisme? Wanneer men gezamenlijk naar een doel streeft dat voor iedereen goed is, kan dat toch niet slecht zijn?
Robotisering is slecht wanneer mensen daar slecht af mee zijn. Wanneer het gebruikt word om menselijke lasten mee te verlichten is het zo slecht nog niet. Dat zie je terug in verschillende vormen van science-fiction; helaas zijn het meestal de (post-)apocalyptische en cyber-punk gerelateerde die ons het meest bijblijven, vanwege het mogelijke gevaar dat zij schetsen. Daarentegen geeft een literair/film epos als 2001: A Space Odyssey en zijn vervolgen goed aan dat de keuze is aan onszelf, gezien wij de creationisten zijn. Worden wij ondergeschikt aan ons eigen denkvermogen, of helpen wij onszelf middels ons denkvermogen datzelfde denkvermogen naar een volgend niveau te brengen?
Ik kies voor het laatste.
Het kwam op mij over alsof je verwacht dat het voorgestelde concept ook echt als zodanig in de praktijk komt. Je ziet nu 'whack' huizen, die slechts een voorbeeld zijn, terwijl dat soort zaken volledig naar behoefte en wens aangeboden zouden worden. Hetzelfde geldt voor luxeproducten. Is het er niet? Dan bedenk je het. Is er niet genoeg? Dan werk je mee aan productie omhoog schroeven, zodat jij en anderen vanaf dan genoeg hebben. Het is een probleem-oplossende manier van leven en denken. Iets wat we nu ook al doen, maar in mindere mate, die ook minder efficiënt lijkt te werken in de praktijk.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 09:58 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Ik snap niet goed wat dat te maken heeft met mijn betoog, ik zeg niet dat onze huidige samenleving goed is. De samenleving die hier geschetst wordt vind ik gewoon niet aantrekkelijk, zo'n samenleving lijkt mij nog killer dan de huidige. Sowieso geloof ik niet in het fabeltje dat we samen zullen streven naar een doel dat voor iedereen goed is, ik heb misschien wel hele andere ideeën over wat goed voor mij is. Het klinkt als een saaie samenleving, je mag dan wel alle vrije tijd hebben om jezelf te ontplooien en dat is allemaal heel leuk, maar verwacht niet dat er geen rotzooi geschopt zal worden. Ik geloof niet dat aan de wensen van iedereen voldaan kan worden binnen een samenleving, daarvoor zijn we simpelweg te verschillend.
Mooi, dus je zou het niet erg vinden als ik dan jouw huis op zou blazen? Bij wijze van een experiment natuurlijk.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 15:55 schreef Gray het volgende:
[..]
Het kwam op mij over alsof je verwacht dat het voorgestelde concept ook echt als zodanig in de praktijk komt. Je ziet nu 'whack' huizen, die slechts een voorbeeld zijn, terwijl dat soort zaken volledig naar behoefte en wens aangeboden zouden worden. Hetzelfde geldt voor luxeproducten. Is het er niet? Dan bedenk je het. Is er niet genoeg? Dan werk je mee aan productie omhoog schroeven, zodat jij en anderen vanaf dan genoeg hebben. Het is een probleem-oplossende manier van leven en denken. Iets wat we nu ook al doen, maar in mindere mate, die ook minder efficiënt lijkt te werken in de praktijk.
Waar haalt iedereen vandaan dat mensen allemaal hetzelfde moeten zijn? Zoals Probably_on_PCP zegt heeft men alle ruimte om aan zelfontplooiing te werken. Omdat iedereen dezelfde mogelijkheden krijgt aangeboden, wil dat niet zeggen dat iedereen hetzelfde moet wezen...
Hum, waarom dat?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 16:10 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Mooi, dus je zou het niet erg vinden als ik dan jouw huis op zou blazen? Bij wijze van een experiment natuurlijk.
Gewoon, omdat het kan. Niet om jou te benadelen maar gewoon, ik zou dan graag experimenteren met grote explosieven en dan heb ik geen zin om alleen maar saaie dingen op te blazen, deel van het ontplooien zeg maar. Ook wil ik beschikking over alle technologie dat ontwikkeld wordt voor de ontwikkeling van wapens, ik hou namelijk ook van jagen en wat is er nou vetter dan een hert omleggen met een nieuw soort vlammenwerper, scheelt ook weer koken. Als je dat soort vrijheid bedoelt dan waardeer ik dat wel.quote:
Ik kan mij niet permitteren daar rekening mee te houden natuurlijk, we doen allemaal ons best om er wat van te maken.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 17:32 schreef AlexanderC het volgende:
je zou eens moeten weten wat de gevolgen zijn voor die bewoner als je zijn huis opblaast...
/sarcasme?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 17:36 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Ik kan mij niet permitteren daar rekening mee te houden natuurlijk, we doen allemaal ons best om er wat van te maken.
Dit is juist het kromme denkwerk waarom TVP is bedacht. Een holbewoner technologie geven is juist wat nu gebeurt. Als men op een beschaafde manier wil leven en op een beschaafde manier technologie wil gebruiken, dan zal men eerst beschaafd moeten denken.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 16:18 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Gewoon, omdat het kan. Niet om jou te benadelen maar gewoon, ik zou dan graag experimenteren met grote explosieven en dan heb ik geen zin om alleen maar saaie dingen op te blazen, deel van het ontplooien zeg maar. Ook wil ik beschikking over alle technologie dat ontwikkeld wordt voor de ontwikkeling van wapens, ik hou namelijk ook van jagen en wat is er nou vetter dan een hert omleggen met een nieuw soort vlammenwerper, scheelt ook weer koken. Als je dat soort vrijheid bedoelt dan waardeer ik dat wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |