abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91130688
Leuk topic. Maar ik ben wel een beetje in shock dat er gootsteenontstopper in gaat! Waar is dat voor?
  maandag 10 januari 2011 @ 20:16:08 #27
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_91130751
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 20:14 schreef sweetmarylou het volgende:
Leuk topic. Maar ik ben wel een beetje in shock dat er gootsteenontstopper in gaat! Waar is dat voor?
Dan spoelt het doucheputje gelijk schoon
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_91131734
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 20:14 schreef sweetmarylou het volgende:
Dat heeft ermee te maken hoe een zeepmolecuul er uitziet.

Een zeepmolecuul heeft een "kop" en een "staart". De staart is hydrofoob (waterafstotend). De kop is hydrofiel (waterminnend, wateroplosbaar).

Zeep is in staat om vet oplosbaar te maken in water. Het hydrofobe deel steekt in een vetdeeltje (eigenlijk wordt het door het water afgestoten, waardoor het in het vetdeeltje wordt gedrukt). Als dat met genoeg moleculen gebeurt, vormen de hydrofiele koppen een laagje om het vetdeeltje waardoor het vetdeeltje wateroplosbaar wordt.

De gootsteenontstopper (de natronloog) is nodig om de gebruikte vetten/oliën van zo'n hydrofiele kop te voorzien, zodat je zeepmoleculen krijgt.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_91131901
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 20:34 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Een zeepmolecuul heeft een "kop" en een "staart". De staart is hydrofoob (waterafstotend). De kop is hydrofiel (waterminnend, wateroplosbaar).

Zeep is in staat om vet oplosbaar te maken in water. Het hydrofobe deel steekt in een vetdeeltje (eigenlijk wordt het door het water afgestoten, waardoor het in het vetdeeltje wordt gedrukt). Als dat met genoeg moleculen gebeurt, vormen de hydrofiele koppen een laagje om het vetdeeltje waardoor het vetdeeltje wateroplosbaar wordt.

De gootsteenontstopper (de natronloog) is nodig om de gebruikte vetten/oliën van zo'n hydrofiele kop te voorzien, zodat je zeepmoleculen krijgt.
Ik denk dat ze dit principe wel begrijpt maar dat het voor je gevoel wat raar is :P
pi_91131975
gemaakte zeep uit loog dat hard lijkt geworden mag je ook pas na een maand gebruiken, eerst moet de loog de kans krijgen uit de zeep te vertrekken
pi_91153532
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 20:34 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

^O^

Als je dus de NaOH niet toe zou voegen zou je dus gewoon een vet brei krijgen waar je eerder vies dan schoon van wordt. Nu heeft ieder vet ook weer een andere werking in de zeep, bijvoorbeeld kokosolie zorgt voor veel schuim etc..
Voor die blauwe zeep heb ik bv dit recept gebruikt:
Palmvet 400 gr
Castorolie 50 gr
Cocosoil 100 gr
209g water
77 naoh

Met een zeepcalculator bereken je de waarde van het water en NaOH ten opzichte van de gebruikte vetten.

Als je de loogoplossing en de vetten samenvoegt bij 50 graden en je gaat dan mixen(wat wel een uur kan duren!) krijg je een massa, het loog wordt samengevoegd met het vet waardoor een verzepingsproces ontstaat.
pi_91155375
gootsteenontstopper om zeep te maken vond ik eerst ook raar :) maar als je eraan begint; wel gootsteenontstopper zonder aluminiumdeetljes kiezen ;)

@audryroot, met wie uit het zeepforum heb ik btw het genoegen ?
pi_91163746
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 11:45 schreef EilandjeOnline het volgende:
gootsteenontstopper om zeep te maken vond ik eerst ook raar :) maar als je eraan begint; wel gootsteenontstopper zonder aluminiumdeetljes kiezen ;)

@audryroot, met wie uit het zeepforum heb ik btw het genoegen ?
Heette daar fjur maar heb niet zoveel gepost :)
  † In Memoriam † dinsdag 11 januari 2011 @ 15:36:28 #34
37843 lady-wrb
kortaf
pi_91164086
wat leuk, dat zou ik ook wel eens willen proberen :Y
pi_91181014
Leuk topic. Dat wil ik wel leren.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_91198710
Ik heb een tijd geleden zeep gemaakt van goudsbloemolie, maar die werd niet hard.
Ik had daarvoor normale zonnebloemolie gemacereerd met goudsbloemblaadjes. Hiervoor staan een week de olie met de blaadjes op een warme plek. Daarna de boel zeven.

Het zeep maken was volgens dit recept:
230 ml water
650 gram olie
82 gram natriumhydroxide

Maar ja ik kon dus blijven roeren en mixen tot ik een ons woog. Maar een mooie zeep werd het niet.

Iemand enig idee waar dat aan lag? Verkeerd recept?
  † In Memoriam † woensdag 12 januari 2011 @ 08:05:24 #37
37843 lady-wrb
kortaf
pi_91198812
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 21:19 schreef nokwanda het volgende:
Leuk topic. Dat wil ik wel leren.
wat heb jij trouwens een leuk poesje in je icoontje. is die ergens van?
pi_91198948
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 08:05 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

wat heb jij trouwens een leuk poesje in je icoontje. is die ergens van?
Als je nou PM gebruikt voor je poesjesjacht, dan blijft het topic een beetje schoon. En da's in dit geval wel een leuk idee. :P
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_91199360
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 07:56 schreef Oceanonix het volgende:
Ik heb een tijd geleden zeep gemaakt van goudsbloemolie, maar die werd niet hard.
Ik had daarvoor normale zonnebloemolie gemacereerd met goudsbloemblaadjes. Hiervoor staan een week de olie met de blaadjes op een warme plek. Daarna de boel zeven.

230 ml water
650 gram olie
82 gram natriumhydroxide

Maar ja ik kon dus blijven roeren en mixen tot ik een ons woog. Maar een mooie zeep werd het niet.

de olieverhoudingen klopten denk ik niet, en ik gebruik een staafmixer, gaat veel sneller,
hou http://zeep.vanderleden.com/calculator/ er maar naast bij je nieuwe poging, dat heb ik ook gedaan bij mijn 2 pogingen ;)
pi_91199677
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 08:50 schreef EilandjeOnline het volgende:

[..]

de olieverhoudingen klopten denk ik niet, en ik gebruik een staafmixer, gaat veel sneller,
hou http://zeep.vanderleden.com/calculator/ er maar naast bij je nieuwe poging, dat heb ik ook gedaan bij mijn 2 pogingen ;)
Ik gebruik een standmixer. Nog makkelijker, alleen aanzetten en ondertussen de rest van de boel opruimen.
Zal van het weekend eens beginnen met het maceren van de lavendel. En het weekend daarop kan ik dan de zeep maken met de nieuwe verhoudingen. Thanks.
pi_91201526
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 07:56 schreef Oceanonix het volgende:

230 ml water
650 gram olie
82 gram natriumhydroxide

Welke olie heb je gebruikt of alleen goudsbloemolie? Hou er rekening mee dat een zeep die puur uit vloeibare olie bestaat HEEL lang uit moet harden, ik had er een vast vet zoals palm bij gedaan.
Je waarden kan ik niet controleren, heb je een zeepcalculator gebruikt? Ik kan namelijk nergens goudsbloemolie of calendualaolie in de zeepcalculator vinden dus hoe ben je tot deze waarden gekomen?
pi_91203798
de basis van goudsbloemolie is gewoon zonnebloemolie. Het een aftreksel en geen pure olie.
Dus met de waardes van zonnebloemolie zou ik dan moeten rekenen. Maar de waardes die ik heb gerbuikt zijn van een eerder wel gelukte pure olijfoliezeep.
pi_91204841
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 11:27 schreef Oceanonix het volgende:
de basis van goudsbloemolie is gewoon zonnebloemolie. Het een aftreksel en geen pure olie.
Dus met de waardes van zonnebloemolie zou ik dan moeten rekenen. Maar de waardes die ik heb gerbuikt zijn van een eerder wel gelukte pure olijfoliezeep.
Maar met olijfolie zit je toch aan heel andere waardes dan zonnebloemolie? Dan klopt je NaOH toch niet meer? Hou er wel rekening mee dat zeep van zonnebloemolie niet lang houdbaar is.
pi_91213830
Wel eens zelf zeep gemaakt :) Was alleen niet zo'n suc6 geworden :X
"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
pi_91213989
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 15:20 schreef DjinN het volgende:
Wel eens zelf zeep gemaakt :) Was alleen niet zo'n suc6 geworden :X
Nog een keer dan! Oefening baart kunst of zoiets ;)
pi_91257874
Bedankt voor de uitleg Jordy-B. Ik wist wel dat zeep vet oplosbaar in water maakt, maar niet dat het zo ging. Leuk om te weten!
pi_91352197
Dat bovenste zeepje, dat mannetje, Het is dat ik weet dat het van zeep is , maar ik zou er zo in bijten :D :D
pi_91357834
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 00:40 schreef Tammymara het volgende:
Dat bovenste zeepje, dat mannetje, Het is dat ik weet dat het van zeep is , maar ik zou er zo in bijten :D :D
:Y Hij ruikt ook heel lekker, denk alleen niet dat hij lekker smaakt :N
pi_91357948
Misschien een hele domme vraag, Maar als je nou van die goedkope zeep koopt (Bijv bij de action, vijf voor een euro) en je smelt die op een of andere manier, en giet het dan in van die vormpjes zoals dat poppetje, En laat dat weer hard worden, zou dat werken? Dus dat je je eigen vormpjes van al bestaande zeep maakt?
pi_91358028
dat heet rebatchen en volgens mij kan dat ook, van stukjes oude zeep nieuwe zeep maken

maar dan is glycerine zeep leuker
.

het kan met kleurstof in een mooie licht transparante zeep worden, tis een nieuwe zeep en veel makkelijker te maken dan loogzeep; je mengt vloeibare zeep met o.a. kleurstof en je laat het harden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')