abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90888522
Ik heb eerder op dit forum een aantal vragen gesteld hierover:

De kamerthermostaat staat op de gang omdat er meerdere bewoners g/w/e delen. Nu is het op de gang gemiddeld 14C. De kamers worden dus letterlijk een sauna.

Nu gaat de huisbaas thermostaatknoppen op de radiotoren zetten. Is het probleem nu wel opgelost? Blijven we nu niet nog steeds doorstoken. Enige verschil is dat de kamertemperatuur te regelen is met die knoppen.
pi_90888877
Ja dat scheelt, dan gaat de toevoer dicht bij een bepaalde temperatuur, in te stellen met de knoppen.

De ketel blijft wel gewoon doorstoken trouwens.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_90889098
-

[ Bericht 100% gewijzigd door baquelappe op 05-01-2011 17:21:25 ]
pi_90890617
OK, zoals ik al vermoedde. De cv blijft doorstoken en gas verbruiken. Het gaat dus niet in de kosten schelen.
pi_90892129
Ik zoek even de link met WGR?
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_90892186
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 18:11 schreef JumpingJacky het volgende:
energieverbruik = geldzaken denk ik :D
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
pi_90892599
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 17:45 schreef ChubbyChap het volgende:
OK, zoals ik al vermoedde. De cv blijft doorstoken en gas verbruiken. Het gaat dus niet in de kosten schelen.
Natuurlijk gaat het wel schelen in de stookkosten.
Als je nu eens logisch gaat nadenken dan kom je zelf ook op dat antwoord.

Wanneer de ketel zijn warmte niet kwijt kan gaat deze uit op zijn regelthermostaat.

Jullie moeten gewoon eens leren om doe knoppen op jullie kamer te gebruiken.
En wat de ruimtethermostaat betreft, hij is dus niet onbereikbaar, jullie kunnen ook met zijn allen afspreken om hem s'avonds dus lage te zetten wanneer jullie gaan slapen en degene die het eerst opstaat zorgt ervoor dat deze weer omhoog gezet wordt.

Je kan hopelijk wel wat meer dan alleen klagen.
pi_90892774
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 17:45 schreef ChubbyChap het volgende:
Tuurlijk wel, er hoeft minder gestookt te worden als de radiatoren niet warm worden.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_90894555
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 18:18 schreef klipper het volgende:

[..]

Wanneer de ketel zijn warmte niet kwijt kan gaat deze uit op zijn regelthermostaat.

En wat de ruimtethermostaat betreft, hij is dus niet onbereikbaar, jullie kunnen ook met zijn allen afspreken om hem s'avonds dus lage te zetten wanneer jullie gaan slapen en degene die het eerst opstaat zorgt ervoor dat deze weer omhoog gezet wordt.

Ik twijfel tussen :D :') _O- en ^O^ _O_
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_90898141
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 18:11 schreef JumpingJacky het volgende:
Oh ja ik had dit beter in de klussen&wonen kunnen posten.
pi_90898826
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 18:18 schreef klipper het volgende:

[..]

Ik heb niet zoveel verstand van CV's en ik geloof dat in een ander topic iemand had gezegd dat de CV blijft stoken ook al draai je de thermostaat op de radiator lager.
Laat ik het even beter verwoorden, met het zal niet schelen in de kosten vroeg ik me af of ik dan toch meer stook/duurder uitkom als de thermostaat in de woon/leefruimte hangt ipv op de gang.

De knoppen zijn nog niet aangebracht hoor. We zetten de thermostaat zowieso lager als we gaan slapen, we hadden in het begin niet in de gaten dat de temperatuur op de gang 's nachts 1 graad lager is dan overdag die is nl 14C. En toen begon de CV weer te stoken omdat we hem op 14C hebben gezet en de thermostaat gaf 13C aan. Dus nu zetten we hem 'snachts standaard op 12C/13C.

En nee hor ik klaag niet alleen maar. Ik zie dit ook niet als klagen ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door ChubbyChap op 05-01-2011 20:02:41 ]
  Licht Ontvlambaar woensdag 5 januari 2011 @ 20:14:48 #12
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_90900096
quote:
Op woensdag 5 januari 2011 19:44 schreef ChubbyChap het volgende:

[..]

Oh ja ik had dit beter in de klussen&wonen kunnen posten.
Dan verplaatsen we 'm toch :-)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_90904296
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 19:55 schreef ChubbyChap het volgende:

[..]

Ik heb niet zoveel verstand van CV's
Ik gelukkig ook niet.... :+
quote:
en ik geloof dat in een ander topic iemand had gezegd dat de CV blijft stoken ook al draai je de thermostaat op de radiator lager.
Lees je alleen wat je wilt lezen en sla je de anderen over?
Het tegendeel is namelijk ook al meerdere keren tegen je gezegd!

De cv-ketel blijft stoken op zijn eigen regelthermostaat en schakelt dus in en uit op de regelthermostaat zolang de ruimtethermostaat vragend staat.
Indien er geen en ik herhaal het maar even, indien er geen afname is, lees de radiatoren staan dicht, dan zal hoogstens het leidingsysteem verwarmd worden, dit kost natuurlijk wat meer dan wanneer je op de ruimtethermostaat regelt, maar veel minder dan wanneer het door de radiatoren stroomt.
quote:
Laat ik het even beter verwoorden, met het zal niet schelen in de kosten vroeg ik me af of ik dan toch meer stook/duurder uitkom als de thermostaat in de woon/leefruimte hangt ipv op de gang.
Jij moet de thermostaat delen met je boven buren, in feite zal het honeywell evo systeem wel wat voor jullie zijn, maar of die extra kosten er ooit uitgehaald worden....

Jaje bent duurder uit dan wanneer je op de ruimtethermostaat regelt, maar je bent goedkopere uit als de radiatoren dicht staan.

De duurste optie is stoken via de ketel en geen thermostaatknoppen,
De middelste optie is de ketel laten stoken op zijn ketelthermostaat en naregelen met thermostaatknoppen zoals bij jullie gaat gebeuren,
De goedkoopste optie is stoken via de ruimtethermostaat,
De allergoedkoopste optie is geheel niet stoken.
quote:
De knoppen zijn nog niet aangebracht hoor. We zetten de thermostaat zowieso lager als we gaan slapen, we hadden in het begin niet in de gaten dat de temperatuur op de gang 's nachts 1 graad lager is dan overdag die is nl 14C. En toen begon de CV weer te stoken omdat we hem op 14C hebben gezet en de thermostaat gaf 13C aan. Dus nu zetten we hem 'snachts standaard op 12C/13C.
Waarom s'nachts dan niet op 10 graden zetten?
Maximale nachtverlaging is 5 graden kouder dan d instelling overdag.
quote:
En nee hor ik klaag niet alleen maar. Ik zie dit ook niet als klagen ;)
Je hebt verschillende topic's en allemaal gaan ze over de energie en water kosten.
Wat elektra en gas betreft, regelmatig switchen helpt de kosten laag houden.
pi_90905657
@Klipper Dank voor de uitleg.
Ik zag de andere postings ook, maar omdat er zoveel wordt gezegd vond ik het een beetje verwarrend worden.

Ketelthermostaat? Ok ik ben heel erg noob maar dat is dan zonder de kamerthermostaat stoken?
De kamerthermostaat staat nog steeds op de gang. Ik weet nog niet of het weg wordt gehaald.
pi_90955837
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 21:22 schreef klipper het volgende:

De cv-ketel blijft stoken op zijn eigen regelthermostaat en schakelt dus in en uit op de regelthermostaat zolang de ruimtethermostaat vragend staat.
Indien er geen en ik herhaal het maar even, indien er geen afname is, lees de radiatoren staan dicht, dan zal hoogstens het leidingsysteem verwarmd worden, dit kost natuurlijk wat meer dan wanneer je op de ruimtethermostaat regelt, maar veel minder dan wanneer het door de radiatoren stroomt.
De ketel zal dus (in het geval dat de ruimtethermostaat vraagt en de radiatorthermostaten allemaal dicht staan) aan slaan, even werken, afslaan voor een korte periode, dan weer aan, enz. De leidingen koelen omdat ze niet zo veel water bevatten relatief snel af, zeker in het geval dat ze niet geïsoleerd zijn.

Daarnaast moet de pomp ook harder werken wanneer alle radiatoren zijn afgesloten en kan meer lawaai gaan maken, dat is in elk geval hier zo.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_90961218
quote:
7s.gif Op donderdag 6 januari 2011 22:35 schreef Frezer het volgende:

[..]

De ketel zal dus (in het geval dat de ruimtethermostaat vraagt en de radiatorthermostaten allemaal dicht staan) aan slaan, even werken, afslaan voor een korte periode, dan weer aan, enz. De leidingen koelen omdat ze niet zo veel water bevatten relatief snel af, zeker in het geval dat ze niet geïsoleerd zijn.

Daarnaast moet de pomp ook harder werken wanneer alle radiatoren zijn afgesloten en kan meer lawaai gaan maken, dat is in elk geval hier zo.
Ook dat kun je weer opvangen door in ieder geval en bypass te monteren en om het het pendelgedrag te voorkomen kun je een buffervat installeren.
Bij diverse moderne ketels kun je bovendien de antipndeltijd instellen of de temperatuursdaling waarop het toestel weer aangaat.

De volgende keer dat je onderhoud laat doen kun je ook je wensen kenbaar maken bij de installateur en bespreken welke mogelijkheden er zijn om dit bijvoorbeeld te voorkomen.
Of als je handig bent kun je het eventueel zelf actie nemen op de punten die mogelijk zijn, sommige parameters zullen echter met de installateurscode moeten gebeuren.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 22:05:51 #17
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_90999658
Punt is dat dit soort sub-optimale installaties meestal in huurhuizen zitten. De eigenaar boeit het niet zo heel veel, als de installatie maar niet te duur is. De stookkosten krijgt hij toch wel betaald van zijn huurders. En als huurder wil je natuurlijk ook niet zomaar in zo'n installatie gaan investeren.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_91005976
Duidelijke uitleg Frezer, Klipper.:)
De knoppen zijn op de radiatoren gezet en het werkt nu in ieder geval beter dan zonder. Zit niet meer in de sauna en ik let er op dat ik de kamerthermostaat niet al te hoog zet alleen de buurvrouw is een beetje een koukleum en zet het weer hoger waardoor de boel weer gaat stoken en ik de kranen weer veel lager moet draaien omdat de radiatoren veel warmer aanvoelen.

@Frezer helemaal gelijk. Ik ben nu wel tevreden met de oplossing nu houd ik nog even bij hoeveel gas ik verbruik na installeren van de kranen. Zonder verbruikten we 12m3 per dag. Dat was wel in de maand december toen het ook wat kouder was.

[ Bericht 1% gewijzigd door ChubbyChap op 08-01-2011 12:10:15 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')