Rijksoverheid.nl
U bevindt zich hier: Home > Documenten en publicaties > Vragen en antwoorden > Ben ik verplicht een advocaat te nemen voor mijn rechtszaak en wat kost een advocaat?
Vraag en antwoord
Ben ik verplicht een advocaat te nemen voor mijn rechtszaak en wat kost een advocaat?
Of u een advocaat moet inschakelen hangt af van de soort rechtszaak en het gerecht dat de rechtszaak behandelt. Zo bent u verplicht een advocaat in te schakelen als u zelf een kort geding start. Ook in civiele procedures die het kantongerecht niet behandelt, is het verplicht om een advocaat in de arm te nemen.
* Civiele procedure
* Strafzaak
* Bestuursrechtelijke procedure
* Kort geding
* Advocaat toegestaan
* Kosten advocaat
Civiele procedure
Een civiele procedure is een zaak waarin het gaat om juridische conflicten tussen burgers en/of organisaties onderling. Als de het kantongerecht de zaak behandelt, hoeft u geen advocaat in te schakelen. Het kantongerecht behandelt zaken die gaan om een bedrag van ¤ 5000 of minder. Verder behandelt het zaken over werk, huur, huurkoop en pacht, ook als het bij deze onderwerpen gaat om een bedrag van meer dan ¤ 5000. Bij alle andere civiele procedures bent u wel verplicht om een advocaat in te schakelen.
http://www.rijksoverheid.(...)er-civiele-procedure