abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100151947
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 20:38 schreef GoudIsEcht het volgende:
Voor de waarde - of zelfs het bestaan - van je bankrekening ben je bijvoorbeeld ieder moment afhankelijk van de bank; er kan altijd iets misgaan zoals een bankrun of een faillissement.

Voor je goud niet. Dat kan je gewoon in eigen beheer houden zonder van iemand afhankelijk te zijn.
Ik vrees niet dat het spaargeld op een bankrekening tot een bepaald bedrag verloren gaat bij een faillisement van de bank, gezien de wetgeving in-de-maak die erin voorziet dat spaargeld (samen met systeem bedreigende zaken) in de toekomst word losgekoppeld van insolvabele banken en zodoende gegarandeerd blijven. Ook als overheden niet meer het kapitaal hebben om bailouts te verstrekken aan dat bankwezen. In feite krijgen spaarders een stapje voor op andere schuldeisers.

Ik vrees wel voor inflatie, echter blijft het bij een vrees. Om al te vaak vertelde redenen lijkt het me namelijk niet waarschijnlijk dat we hoge inflatie krijgen de komende jaren. Ik verlies op dit moment ongeveer 1,2% (inflatie word vergoed door rente, maar vermogensrendementbelasting speelt parte) per jaar in reele termen op het overgrote deel van mijn spaargeld, maar dat zijn opportinitycosts voor het vermijden van mogelijke een forse crash in vrijwel alle assets die momenteel overgewaardeerd zijn en in te kunnen stappen na een dergelijke crash.
pi_131104704
ik vind het maar een vreemd plaatje in de OP een troy ounce goud koste in 1971 toch 30 dollar ?
  vrijdag 13 september 2013 @ 08:42:35 #78
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131119202
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 20:04 schreef arjan1212 het volgende:
ik vind het maar een vreemd plaatje in de OP een troy ounce goud koste in 1971 toch 30 dollar ?
Het laat zien wat goud kostte in 2011 dollars. In 1971 kostte 1oz ongeveer $200 gerekend in de waarde van vandaag. Als goud dus "waardevast" is en je neemt 1971 als ijkpunt, dan zou goud vandaan ongeveer $200 mogen kosten. Neem je het gemiddelde van de1870-1971 periode (de laatste 100 jaar voorafgaand aan loslaten van de goudstandaard/ goud koppeling) dan is dat $396.

[ Bericht 8% gewijzigd door SeLang op 13-09-2013 08:48:00 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_131120455
Dankzij technische ontwikkelingen kunnen wij veel producten efficienter en dus goedkoper produceren. Is het niet beter om alleen naar producten te kijken waar de productieproces nauwelijks veranderd is in 100 jaar?
Noodles
pi_131120523
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 09:53 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Dankzij technische ontwikkelingen kunnen wij veel producten efficienter en dus goedkoper produceren. Is het niet beter om alleen naar producten te kijken waar de productieproces nauwelijks veranderd is in 100 jaar?
een kilo varkensvlees ?
pi_131120828
Ja, maar dan lokaal en biologisch en niet in megastallen.
Noodles
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')