quote:
Op zaterdag 30 juli 2011 20:38 schreef GoudIsEcht het volgende:Voor de waarde - of zelfs het bestaan - van je bankrekening ben je bijvoorbeeld ieder moment afhankelijk van de bank; er kan altijd iets misgaan zoals een bankrun of een faillissement.
Voor je goud niet. Dat kan je gewoon in eigen beheer houden zonder van iemand afhankelijk te zijn.
Ik vrees niet dat het spaargeld op een bankrekening tot een bepaald bedrag verloren gaat bij een faillisement van de bank, gezien de wetgeving in-de-maak die erin voorziet dat spaargeld (samen met systeem bedreigende zaken) in de toekomst word losgekoppeld van insolvabele banken en zodoende gegarandeerd blijven. Ook als overheden niet meer het kapitaal hebben om bailouts te verstrekken aan dat bankwezen. In feite krijgen spaarders een stapje voor op andere schuldeisers.
Ik vrees wel voor inflatie, echter blijft het bij een vrees. Om al te vaak vertelde redenen lijkt het me namelijk niet waarschijnlijk dat we hoge inflatie krijgen de komende jaren. Ik verlies op dit moment ongeveer 1,2% (inflatie word vergoed door rente, maar vermogensrendementbelasting speelt parte) per jaar in reele termen op het overgrote deel van mijn spaargeld, maar dat zijn opportinitycosts voor het vermijden van mogelijke een forse crash in vrijwel alle assets die momenteel overgewaardeerd zijn en in te kunnen stappen na een dergelijke crash.