Geen idee maar zal vast wel iemand zijn hier die dat weetquote:Op woensdag 23 februari 2011 14:20 schreef SemperSenseo het volgende:
Okee guys, mischien is dit al eerder gesteld, maar vraagje: waar kan ik het meest goedkoop fysiek goud en zilver kopen, van betrouwbare kwaliteit, zonder dat ze al te veel extra kosten in rekening brengen? Een betrouwbare leverancier, en die snel levert?
Ik weet niet waarom dat is, maar ik doe niet aan speculeren en korte termijn. Ik doe aan beleggen over jaren. Bij goud en zilver moet je over minstens een heel jaar kijken en niet per maandquote:Op woensdag 23 februari 2011 14:29 schreef sitting_elfling het volgende:
Toen goud sinds Januari flink naar beneden ging zag je de post frequentie hier (en op andere fora lichtelijk dalen). Zonder sterke argumenten te vinden waarom het eigenlijk naar beneden ging.
Als ik ergens iets op korte termijn zou bekijken is het wel goud en zilver. Goud nog meer dan zilver.quote:Op woensdag 23 februari 2011 14:38 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ik weet niet waarom dat is, maar ik doe niet aan speculeren en korte termijn. Ik doe aan beleggen over jaren. Bij goud en zilver moet je over minstens een heel jaar kijken en niet per maand
Ik heb zelf goede ervaringen met drie bedrijven.quote:Op woensdag 23 februari 2011 14:20 schreef SemperSenseo het volgende:
Okee guys, mischien is dit al eerder gesteld, maar vraagje: waar kan ik het meest goedkoop fysiek goud en zilver kopen, van betrouwbare kwaliteit, zonder dat ze al te veel extra kosten in rekening brengen? Een betrouwbare leverancier, en die snel levert?
I don't get it, maar goed, ik ben mij aan het orienteren op goud en zilver. Nu kan het nog.quote:Op woensdag 23 februari 2011 14:45 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Als ik ergens iets op korte termijn zou bekijken is het wel goud en zilver. Goud nog meer dan zilver.
Goud heeft geen onderliggende waarde, creëert geen dividend en 'doet' in wezen niks. Industriële waarde van rotjeknor en een loze verhouding tussen demand/supply . Op basis van die gegevens zou ik er nooit in investeren. Goud is alleen interessant als er geen andere opties zijn. Zijn er op dit moment veel opties? Rente is laag, aandelenmarkt ietwat te hoog gewaardeerd, investeren in obligaties en dat soort zaken duurt het tot 2250 voor ik er wat fatsoenlijk uit kan halen. Dan worden goedjes zoals zilver&goud interessant.
Hey, erg bedankt!quote:Op woensdag 23 februari 2011 14:53 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Ik heb zelf goede ervaringen met drie bedrijven.
1: http://bullionvault.com/
Kort door de bocht huur je een kluis en koop je fysiek goud/zilver wat zij tegen een bewaarloon voor je opslaan. Voordeel: geen btw (voor zilver) en geen angst voor diefstal, nadeel het bedrijf zou in theorie door het putje kunnen gaan en je hebt het spul niet in huis maar in london, bern of new york liggen.
2. http://nieuws.goudmarkt.nl/
Betrouwbaar, goede service.
Voor munten en baren.
3. amsterdamgold.com (de middelkoop site)
Snelle levering, goede service, betrouwbaar.
Voor munten, baren en sinds kort ook opslag (met het laatste heb ik geen ervaring).
Ik kan niet garanderen dat deze 3 je de beste prijs geven. Zo heb ik gehoord dat je in Duitsland veel goedkoper uit kan zijn. Kortom, zelf op onderzoek uitgaan heeft mijn aanbeveling.
Maar wat is dan de onderliggende reden dat dit zo omhoog is gegaan?quote:Op woensdag 23 februari 2011 14:56 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
I don't get it, maar goed, ik ben mij aan het orienteren op goud en zilver. Nu kan het nog.
Spot Gold is over afgelopen jaar 222 Euro/oz gestegen van 799 Eur/oz rond vorig jaar februari naar 1022 Eur/oz dit jaar februari (nu dus). En als je over 5 jaar kijkt zijn de cijfers nog extremer. En als je afgelopen januari had gekeken lag de prijs nog hoger. Maar goed, dat bekent dus een toename van 28%. Zelfs als je dit corrigeert voor inflatie is dit indrukwekkend te noemen.
De aandelenmarkten vind ik hier niet zo'n betrouwbare parameter voor de staat van de werkelijke economie. Alleen interessant als je handelt binnen de bubbel van de beurs. Ik heb het idee dat wall street soms buiten de werkelijkheid staat van main street. Kijk maar naar de internet bubble, en nu is er zich een nieuwe bubble aan het ontwikkelen wat weg heeft van een lange en grote dead cat bounce.quote:Op woensdag 23 februari 2011 15:04 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Maar wat is dan de onderliggende reden dat dit zo omhoog is gegaan?
Zijn de aandelen markten die periode naar beneden gegaan?
Dat zou kunnen, maar dit is een beetje een cirkelredenering, want bij verval van een financieel systeem vlucht iedereen per definitie naar een veilige haven (goud/zilver/etc?). Ergo, meer vraag naar goud. Totdat er weer een nieuw financieel systeem wordt geintroduceerd. De levensvatbaarheid van zo'n systeem is zo'n 30 tot 40 jaar.quote:Is er 28% meer vraag naar goud geweest?
Bedankt, maar dat snap ik dus niet, is het bizars wat ik hier vraag? Ligt het zo ver buiten het paradigm hier op Fok?quote:Op woensdag 23 februari 2011 17:42 schreef Blandigan het volgende:
Met goud en zilver moet je je eigen weg zoeken SemperSenseo. Daar zul je op Fok maar weinig steun voor vinden.
Laat je vooral niet ontmoedigen maar lees de informatie die rijkelijk op internet te vinden is en maak je eigen afweging.
Veel succes.
Kort antwoord: ja.quote:Op woensdag 23 februari 2011 17:53 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Bedankt, maar dat snap ik dus niet, is het bizars wat ik hier vraag? Ligt het zo ver buiten het paradigm hier op Fok?
Ik heb liever goede kritische argumenten van een persoon betreffende een investering dan een iemand die goud/zilver in de porto heeft en dat niet goed weet te verdedigen. Zie dvr, je kunt zeggen wat je wilt maar zijn argumenten zijn mijn inziens helder en toch(!) pro-goud/zilver.quote:Op woensdag 23 februari 2011 17:57 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Kort antwoord: ja.
Alle argumenten zijn wel gewisseld maar ik denk dat je je best moet doen om hier een tiental mensen te vinden die zelf in goud of zilver zitten.
Het aantal dat bubbel roept is behoorlijk in de meerderheid.
Geen idee wat je hiermee wil zeggen.quote:Op woensdag 23 februari 2011 18:07 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik heb liever goede kritische argumenten van een persoon betreffende een investering dan een iemand die goud/zilver in de porto heeft en dat niet goed weet te verdedigen. Zie dvr, je kunt zeggen wat je wilt maar zijn argumenten zijn mijn inziens helder en toch(!) pro-goud/zilver.
En .. heeft ook nog eens goud in de porto zitten.
Zo vaak kom je niet een kritische blik tegen over een investment als diegene het zelf in de porto heeft. Maar dat is logisch
Wat ik hier mee wil zeggen is dat argumenten en een hogere koers niet aan elkaar gerelateerd zijn. Als ik argumenten geef over een bedrijf en de koers gaat omhoog wil het toch niet zeggen dat het omhoog ging op basis van mijn argumenten? Ik kan ook wel zeggen dat Ajax een toffe voetbal club is, en gewoon super goed is. Een week later verkoop ik het voor +10%. So what? Dat is puur op basis van geluk.quote:Op woensdag 23 februari 2011 18:10 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Geen idee wat je hiermee wil zeggen.
Ik was in ieder geval een van de eerste op Fok die zilver in zijn portefeuille had, en met argumenten omkleed aangaf waarom.
Daar kunnen alle mensen die cash zitten en bubbel roepen een puntje aan zuigen.
Hmm. Nogmaals, verkeerde interpretatie van mijn woordenquote:Op woensdag 23 februari 2011 18:32 schreef Blandigan het volgende:
Dus als je cash zit en bubbel roept heb je gelijk, en als je zilver koopt en het stijgt en je maakt winst dan is het geluk?
LOL.
Sorry SE maar dit soort antwoorden is jou onwaardig.
Jij weet ook dat er hier mensen zijn die 0 risico nemen maar wel hoog van de toren blazen.
Het is blijkbaar wel toegestaan om aandelen (ik noem het maar even de mainstream gedachte van Fok) te verdedigen zelfs als iedereen weet dat we Bernanke mogen bedanken voor recente stijgingen en het weinig met macro-economie of bedrijven van doen heeft, maar als iemand het lef heeft en beargumenteert tegen de geldende opinie in dat je in PM moet beleggen dan zou het geluk zijn.
Het heeft niets met geluk en alles met een analyse van wat er in de wereld aan de hand is, te maken.
Goud is op dit moment enorm overgewaardeerd in historisch perspectief, procentueel zelfs nog veel meer dan amerikaans vastgoed. Toch blijf je bijkopen als het kan, hoe zit dat dan?quote:Op maandag 21 februari 2011 16:59 schreef GoudIsEcht het volgende:
Overgewaardeerde zooi zou ik niet kopen, zeker niet als je er al voor een groot deel in zit. Onzinnig advies dus.
Nogmaals, de geldgroei zegt op eerste gezicht niets over de prijsinflatie. Een geldhoeveelheid die meegroeit met de economische activiteit en inflatie word doorgaans als gezond gezien. Op dit moment zitten we daar zelfs onder en de trend sinds de crisis is geldkrimp, ik snap je argumenten dan ook niet. De 'inflatie' die je ziet is een poging kredietinflatie en door het wegblijven daarvan monetaire inflatie, ofja inflatie? Tot voor kort kromp het shadow banking system nog ondanks market to myth boekhouding en stimulansen.quote:Een geldhoeveelheid die kleiner is dan groie+inflatie? Een hoeveelheid kan niet kleiner zijn dan een richting piepeloi. los daarvan zien we toch overal de drukpers aanstaan en horen we zelfs de ECB toegeven dat voedselprijzen waarschijnlijk blijven stijgen. Ik zie daarin toch inflatie en snap niet hoe je dat anders kunt zien.
Ik denk niet dat we ooit nog teruggaan naar een soort van goudstandaard, omdat het een enorme rem op de welvaart zet. Ik denk wel dat we (op termijn) gaan naar een nieuw soort monetair systeem.quote:We zijn momenteel bezig met een mogelijke transitie in het financiële systeem en een terugkomst van goud.
Als de ECB en de markt echt bang was voor hogere prijsinflatie (en daarbij een hogere rente) waren de monetaire instrumenten aan beide zijden allang wat strakgespannen op zijn zachts gezegd. Zowel de ECB/Fed als de markt vrezen nog steeds de deflationaire krachten die op elk moment ontketend kunnen worden en in mijn inziens terecht.quote:Dan moeten we uiteindelijk wel onder de prijzen van een tijdje terug gaan eindigen, anders hebben we uiteindelijk per saldo gewoon inflatie gehad. En ik zie dat (zulke lage prijzen) niet gebeuren. De ECB en de markt voorlopig ook nog niet.
De vraag dus of die argumenten (voor een daling) er zijn.quote:Toen goud sinds Januari flink naar beneden ging zag je de post frequentie hier (en op andere fora lichtelijk dalen). Zonder sterke argumenten te vinden waarom het eigenlijk naar beneden ging.
Je uitspraak over onderliggende waarde wordt door de markt al tien jaar ontkracht. Goud is waarde! Daarom hoeft het ook niet meer te 'doen'. Geld (spaargeld) creeërt overigens ook geen rente, stop het maar eens in een schoenendoos en kom een jaar later terug. Daarnaast zitten er geen schuldenclaims aan goud, terwijl ieder bedrijf vol schulden steekt en zelfs een aandeel eigenlijk maar een claim is. Mensen kiezen dus toenemend voor de zekerheid (schuldenvrijheid) van goud. Ik vind dat niet echt korte termijn denken en snap ook niet hoe je dat anders kan zien. Die mensen zijn bezig met het structurele schuldenprobleem van onze economie. Waar dacht je bijvoorbeeld dat deze crisis vandaan kwam? Hij is er niet gekomen omdat al het papier zoveel 'onderliggende waarde' had of zoveel rente 'creëerde'.quote:Goud heeft geen onderliggende waarde, creëert geen dividend en 'doet' in wezen niks. Industriële waarde van rotjeknor en een loze verhouding tussen demand/supply . Op basis van die gegevens zou ik er nooit in investeren. Goud is alleen interessant als er geen andere opties zijn.
Zie boven: onzekerheid mbt oplopende schulden.quote:Maar wat is dan de onderliggende reden dat dit zo omhoog is gegaan?
Zijn de aandelen markten die periode naar beneden gegaan? Is er 28% meer vraag naar goud geweest?
Ik lees hier mee om onderbouwde kritiek mee te nemen, maar tot nu toe blijft de plaat een beetje haperen bij rente/divididend/goud is voor gekken/papier is gaaf.quote:Zo vaak kom je niet een kritische blik tegen over een investment als diegene het zelf in de porto heeft.
Onzin. Voedselprijzen stijgen, brandstofprijzen stijgen, mensen in cash verliezen koopkracht en staan bloot aan een permanent risico. En de afgelopen tien jaar is goud aan het stijgen geweest, en met reden. Noem het volatiel, de fundamentele kracht is duidelijk daar.quote:En de mensen die cash zitten en bubble roepen hebben aan hun kant natuurlijk ook gewoon gelijk. Daar zitten een aantal tussen die hiermee geen risico willen nemen. Je kunt moeilijk ontkennen dat zilver en goud niet volatiel zijn.
Wederom een totaal onzinnige opmerking. De markt is goud al tien jaar (!) omhoog aan het waarderen, terwijl vastgoed momenteel daalt. Hoe kan jij nou in godsnaam bepalen wat de werkelijke waarde is. Je roept maar wat, en al zouden sommige je visie onderbouwen als je hem überhaupt helder maakt dan nog zijn er meer dan genoeg die hem ontkrachten. Dit is toch echt geen argument, een beetje uit het niets roepen over overwaardering.quote:Goud is op dit moment enorm overgewaardeerd in historisch perspectief, procentueel zelfs nog veel meer dan amerikaans vastgoed. Toch blijf je bijkopen als het kan, hoe zit dat dan?
Olie en goud meten de inflatie, gekkie. En zolang die ondergewaardeerd blijven denk jij 'all is well' en met jou hele kuddes anderen. Blijf er vol vuur in geloven en laat de tijd je je les leren zou ik zeggen. Alle grondstoffen stijgen momenteel, dus heel veel gelijk heb je nog niet.quote:Nogmaals, de geldgroei zegt op eerste gezicht niets over de prijsinflatie. Een geldhoeveelheid die meegroeit met de economische activiteit en inflatie word doorgaans als gezond gezien.
Dat hele shadow-systeem is er om de inflatie weg te houden van de straat. Zodra hij zijn weg toch vind (grondstofprijzen stijgen al, kijk je daar wel eens naar?) dan doet dat shadow-systeem er niet meer toe en zal het allicht krimpen. Wie wil er nog in die papieren troep zitten als grondstoffen elke dag duurder worden...quote:Tot voor kort kromp het shadow banking system nog ondanks market to myth boekhouding en stimulansen.
Dus toch gezien... Of het van korte duur is moeten we maar afwachten, niet? Er zal allicht wat vertraging in de doorberekening zitten, maar als zelfs de ECB zegt rekening te houden met stijgende voedselprijzen is het toch echt de consument en zijn koopkracht die de stijging 'opnemen'.quote:Die monetaire 'inflatie' weerspiegeld zich onder andere in de commoditys en die op zijn beurt weer in het CPI. Echter is dat maar van korte duur en niet erg groot omdat die commoditys maar kleine fracties van de producten in het CPI zijn en die prijsstijgingen worden vroeg of laat zijn 'opgenomen'.
Natuurlijk komt er geen goudstandaard, veel te beperkend. Dat betekent echter niet dat goud geen rol gaat spelen. Waarom denk jij eigenlijk dat China en Rusland er zoveel van kopen. Omdat ze niet doorhebben wat bubbels zijn?quote:Ik denk niet dat we ooit nog teruggaan naar een soort van goudstandaard, omdat het een enorme rem op de welvaart zet. Ik denk wel dat we (op termijn) gaan naar een nieuw soort monetair systeem.
Alsof de ECB die instrumenten naar hartelust strak kan spannen in de huidige omgeving waar meerdere landen in de Europese periferie door schuldenproblemen geteisterd worden... De ECB heeft gewoon niet zoveel bewegingsvrijheid, net als de Fed.quote:Als de ECB en de markt echt bang was voor hogere prijsinflatie (en daarbij een hogere rente) waren de monetaire instrumenten aan beide zijden allang wat strakgespannen op zijn zachts gezegd. Zowel de ECB/Fed als de markt vrezen nog steeds de deflationaire krachten die op elk moment ontketend kunnen worden en in mijn inziens terecht.
Het is niet meer dan logisch dat iedereen in zijn eigen portomonnee kijkt, een afweging maakt, en dan er naar handelt. Niets mis mee en mij zul je daar nooit over horen.quote:Op woensdag 23 februari 2011 19:57 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hmm. Nogmaals, verkeerde interpretatie van mijn woorden. Ik ben het met je eens dat er wel wat fundamentele waardes achter zilver zitten (nog meer dan met goud het geval is). Maar iets wat in korte tijd 20 tot 30% stijgt, valt haast nooit te rijmen met de onderliggende fundamentele waardes. Is de vraag voor zilver met 30% omhoog gegaan? Er zit gewoon veel speculatie in. Ik zie veel van mijn winsten puur als geluk en een klein beetje wijsheid.
Immers als je met heldere analyses veel geld kon verdienen waren er een boel meer rijke mensen geweest.
En ja, er zijn een boel mensen hier die mijn inziens onnodig in cash zitten, maar een aantal van die lui zijn al met pensioen. Vanuit die visie(!) is het volledig te begrijpen waarom mensen liever in cash zitten dan in iets andere investeringen. En dus irriteer ik me ook niet aan het 'hoog van de toren blazen'. En dus beschouw ik dat ook niet zo.
En ze zijn vaak nog eens anti-aandelen. Er zijn genoeg mensen die korte ritjes maken met aandelen, maar dat wil niet zeggen dat ze pro-aandelen zijn. Zelfs in een enorme recessie waar alles keldert kun je korte winstgevende ritjes met aandelen maken. Dat wil dus niet zeggen dat je maar niks met aandelen moet doen
Je ziet het mijn inziens te zwart wit.
Toen wist piepeloi nog heel zeker dat de CPI altijd juist was en dat anders 'de vrije markt' wel snel 'zijn ding' zou doen omdat eventuele scheefheid te herstellen.quote:Ik vind het daarnaast goedkoop om iemand die maanden geleden al riep dat we voedselinflatie kregen, dat de CPI niet de werkelijkheid liet zien, en dat we als gevolg van falend wereldwijd monetair beleid o.a. zilver fors zou stijgen, en er ook naar handelde, neer te zetten als iemand die het zwart-wit zou zien.
Je zit vast in een paradigma waarbij je denkt dat het uitkomen van gebeurtenissen synoniem staat voor het halen van je gelijk maar jammergenoeg is dat niet zo. Als ik 100x op een rij voorspel welke aandelen omhoog gaan ben ik nog steeds niemand meer dan iemand die 100x op een rij een juiste gok maakt. Jij denkt daar anders over en daarom blijf je hangen in je cirkelredenaties.quote:Op donderdag 24 februari 2011 09:12 schreef Blandigan het volgende:
Zelfs nu nog zie ik mensen volharden in hun mantra van deflatie en PM bubbels. Terwijl de halve wereld letterlijk of figuurlijk in brand staat. Dan begin ik me zo langzamerhand af te vragen of het niet gewoon domheid is.
Ik ben geen belegger voor volgende week of een paar maanden. Ik denk in jaren.quote:Op donderdag 24 februari 2011 12:04 schreef dvr het volgende:
De analyse onder zilver is wel degelijk een heel fundamentele, alleen berust hij niet zozeer op de vraag- maar op de aanbodsituatie van het metaal. Wat ook ongebruikelijk is, is dat het voor buitenstanders moeilijk te bepalen is of de aanbodkrapte 'echt' is of een gevolg van doelbewuste manipulatie. In dat laatste geval zou de grote stijging door een plotselinge snelle daling gevolgd kunnen worden wanneer de manipulant zijn voorraad te gelde maakt. Blijft dat uit, dan zitten de huidige zilverbezitters op een gouden bedje en zal de prijs de komende weken en maanden nog een stuk verder stijgen.
Vind jij dat dit ook voor goud geldt? * Ben het trouwens met je eens dat zilver ook hoger kan *quote:Op donderdag 24 februari 2011 15:20 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Ik ben geen belegger voor volgende week of een paar maanden. Ik denk in jaren.
De zilvervoorraad is ten opzichte van 1980 (vorige all time high) fors afgenomen. De wereldbevolking is fors toegenomen. De toepassingen waar zilver voor nodig is, idem. Ondertussen is de prijs gecorrigeerd voor inflatie fors lager dan in 1980.
Je kunt op de achterkant van een sigarendoosje uitrekenen waarom de huidige prijs een lachertje is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |