abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93199662
Toen goud sinds Januari flink naar beneden ging zag je de post frequentie hier (en op andere fora lichtelijk dalen). Zonder sterke argumenten te vinden waarom het eigenlijk naar beneden ging.

Nu gaat het weer omhoog en je ziet al weer posts verschijnen of ze het eventueel moeten aanschaffen. Oeff..

quote:
5s.gif Op woensdag 23 februari 2011 14:20 schreef SemperSenseo het volgende:
Okee guys, mischien is dit al eerder gesteld, maar vraagje: waar kan ik het meest goedkoop fysiek goud en zilver kopen, van betrouwbare kwaliteit, zonder dat ze al te veel extra kosten in rekening brengen? Een betrouwbare leverancier, en die snel levert?
Geen idee maar zal vast wel iemand zijn hier die dat weet :)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 23 februari 2011 @ 14:38:59 #127
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_93200125
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 14:29 schreef sitting_elfling het volgende:
Toen goud sinds Januari flink naar beneden ging zag je de post frequentie hier (en op andere fora lichtelijk dalen). Zonder sterke argumenten te vinden waarom het eigenlijk naar beneden ging.

Ik weet niet waarom dat is, maar ik doe niet aan speculeren en korte termijn. Ik doe aan beleggen over jaren. Bij goud en zilver moet je over minstens een heel jaar kijken en niet per maand :{w
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_93200448
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 14:38 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Ik weet niet waarom dat is, maar ik doe niet aan speculeren en korte termijn. Ik doe aan beleggen over jaren. Bij goud en zilver moet je over minstens een heel jaar kijken en niet per maand :{w
Als ik ergens iets op korte termijn zou bekijken is het wel goud en zilver. Goud nog meer dan zilver.

Goud heeft geen onderliggende waarde, creëert geen dividend en 'doet' in wezen niks. Industriële waarde van rotjeknor en een loze verhouding tussen demand/supply . Op basis van die gegevens zou ik er nooit in investeren. Goud is alleen interessant als er geen andere opties zijn. Zijn er op dit moment veel opties? Rente is laag, aandelenmarkt ietwat te hoog gewaardeerd, investeren in obligaties en dat soort zaken duurt het tot 2250 voor ik er wat fatsoenlijk uit kan halen. Dan worden goedjes zoals zilver&goud interessant.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_93200848
quote:
5s.gif Op woensdag 23 februari 2011 14:20 schreef SemperSenseo het volgende:
Okee guys, mischien is dit al eerder gesteld, maar vraagje: waar kan ik het meest goedkoop fysiek goud en zilver kopen, van betrouwbare kwaliteit, zonder dat ze al te veel extra kosten in rekening brengen? Een betrouwbare leverancier, en die snel levert?
Ik heb zelf goede ervaringen met drie bedrijven.

1: http://bullionvault.com/
Kort door de bocht huur je een kluis en koop je fysiek goud/zilver wat zij tegen een bewaarloon voor je opslaan. Voordeel: geen btw (voor zilver) en geen angst voor diefstal, nadeel het bedrijf zou in theorie door het putje kunnen gaan en je hebt het spul niet in huis maar in london, bern of new york liggen.

2. http://nieuws.goudmarkt.nl/
Betrouwbaar, goede service.
Voor munten en baren.

3. amsterdamgold.com (de middelkoop site)
Snelle levering, goede service, betrouwbaar.
Voor munten, baren en sinds kort ook opslag (met het laatste heb ik geen ervaring).

Ik kan niet garanderen dat deze 3 je de beste prijs geven. Zo heb ik gehoord dat je in Duitsland veel goedkoper uit kan zijn. Kortom, zelf op onderzoek uitgaan heeft mijn aanbeveling.
  woensdag 23 februari 2011 @ 14:56:48 #130
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_93200997
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 14:45 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Als ik ergens iets op korte termijn zou bekijken is het wel goud en zilver. Goud nog meer dan zilver.

Goud heeft geen onderliggende waarde, creëert geen dividend en 'doet' in wezen niks. Industriële waarde van rotjeknor en een loze verhouding tussen demand/supply . Op basis van die gegevens zou ik er nooit in investeren. Goud is alleen interessant als er geen andere opties zijn. Zijn er op dit moment veel opties? Rente is laag, aandelenmarkt ietwat te hoog gewaardeerd, investeren in obligaties en dat soort zaken duurt het tot 2250 voor ik er wat fatsoenlijk uit kan halen. Dan worden goedjes zoals zilver&goud interessant.
I don't get it, maar goed, ik ben mij aan het orienteren op goud en zilver. Nu kan het nog.

Spot Gold is over afgelopen jaar 222 Euro/oz gestegen van 799 Eur/oz rond vorig jaar februari naar 1022 Eur/oz dit jaar februari (nu dus). En als je over 5 jaar kijkt zijn de cijfers nog extremer. En als je afgelopen januari had gekeken lag de prijs nog hoger. Maar goed, dat bekent dus een toename van 28%. Zelfs als je dit corrigeert voor inflatie is dit indrukwekkend te noemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door SemperSenseo op 23-02-2011 15:02:20 ]
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  woensdag 23 februari 2011 @ 15:01:43 #131
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_93201246
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 14:53 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Ik heb zelf goede ervaringen met drie bedrijven.

1: http://bullionvault.com/
Kort door de bocht huur je een kluis en koop je fysiek goud/zilver wat zij tegen een bewaarloon voor je opslaan. Voordeel: geen btw (voor zilver) en geen angst voor diefstal, nadeel het bedrijf zou in theorie door het putje kunnen gaan en je hebt het spul niet in huis maar in london, bern of new york liggen.

2. http://nieuws.goudmarkt.nl/
Betrouwbaar, goede service.
Voor munten en baren.

3. amsterdamgold.com (de middelkoop site)
Snelle levering, goede service, betrouwbaar.
Voor munten, baren en sinds kort ook opslag (met het laatste heb ik geen ervaring).

Ik kan niet garanderen dat deze 3 je de beste prijs geven. Zo heb ik gehoord dat je in Duitsland veel goedkoper uit kan zijn. Kortom, zelf op onderzoek uitgaan heeft mijn aanbeveling.
Hey, erg bedankt!

Wat ik belangrijk vind aan een bedrijf is dat het betrouwbaar is en je niet oplicht. Dus goede kwaliteit goud/zilver (hoge zuiverheid, creditatie), betrouwbare levering, en geen exorbitante extra sluipkosten ('bedrijfskosten', leveringkosten, BTW, etc.). Amsterdamgold.com lijkt mij wel betrouwbaar, maar is wel erg duur.
pi_93201374
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 14:56 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

I don't get it, maar goed, ik ben mij aan het orienteren op goud en zilver. Nu kan het nog.

Spot Gold is over afgelopen jaar 222 Euro/oz gestegen van 799 Eur/oz rond vorig jaar februari naar 1022 Eur/oz dit jaar februari (nu dus). En als je over 5 jaar kijkt zijn de cijfers nog extremer. En als je afgelopen januari had gekeken lag de prijs nog hoger. Maar goed, dat bekent dus een toename van 28%. Zelfs als je dit corrigeert voor inflatie is dit indrukwekkend te noemen.
Maar wat is dan de onderliggende reden dat dit zo omhoog is gegaan?

Zijn de aandelen markten die periode naar beneden gegaan? Is er 28% meer vraag naar goud geweest?
  woensdag 23 februari 2011 @ 15:18:41 #133
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_93202277
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 15:04 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Zijn de aandelen markten die periode naar beneden gegaan?
De aandelenmarkten vind ik hier niet zo'n betrouwbare parameter voor de staat van de werkelijke economie. Alleen interessant als je handelt binnen de bubbel van de beurs. Ik heb het idee dat wall street soms buiten de werkelijkheid staat van main street. Kijk maar naar de internet bubble, en nu is er zich een nieuwe bubble aan het ontwikkelen wat weg heeft van een lange en grote dead cat bounce.

quote:
Is er 28% meer vraag naar goud geweest?
Dat zou kunnen, maar dit is een beetje een cirkelredenering, want bij verval van een financieel systeem vlucht iedereen per definitie naar een veilige haven (goud/zilver/etc?). Ergo, meer vraag naar goud. Totdat er weer een nieuw financieel systeem wordt geintroduceerd. De levensvatbaarheid van zo'n systeem is zo'n 30 tot 40 jaar.
pi_93209650
Met goud en zilver moet je je eigen weg zoeken SemperSenseo. Daar zul je op Fok maar weinig steun voor vinden.
Laat je vooral niet ontmoedigen maar lees de informatie die rijkelijk op internet te vinden is en maak je eigen afweging.
Veel succes.
  woensdag 23 februari 2011 @ 17:53:09 #135
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_93210158
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 17:42 schreef Blandigan het volgende:
Met goud en zilver moet je je eigen weg zoeken SemperSenseo. Daar zul je op Fok maar weinig steun voor vinden.
Laat je vooral niet ontmoedigen maar lees de informatie die rijkelijk op internet te vinden is en maak je eigen afweging.
Veel succes.
Bedankt, maar dat snap ik dus niet, is het bizars wat ik hier vraag? Ligt het zo ver buiten het paradigm hier op Fok? :?
pi_93210363
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 17:53 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Bedankt, maar dat snap ik dus niet, is het bizars wat ik hier vraag? Ligt het zo ver buiten het paradigm hier op Fok? :?
Kort antwoord: ja.
Alle argumenten zijn wel gewisseld maar ik denk dat je je best moet doen om hier een tiental mensen te vinden die zelf in goud of zilver zitten.
Het aantal dat bubbel roept is behoorlijk in de meerderheid.
pi_93210785
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 17:57 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Kort antwoord: ja.
Alle argumenten zijn wel gewisseld maar ik denk dat je je best moet doen om hier een tiental mensen te vinden die zelf in goud of zilver zitten.
Het aantal dat bubbel roept is behoorlijk in de meerderheid.
Ik heb liever goede kritische argumenten van een persoon betreffende een investering dan een iemand die goud/zilver in de porto heeft en dat niet goed weet te verdedigen. Zie dvr, je kunt zeggen wat je wilt maar zijn argumenten zijn mijn inziens helder en toch(!) pro-goud/zilver. :P
En .. heeft ook nog eens goud in de porto zitten.

Zo vaak kom je niet een kritische blik tegen over een investment als diegene het zelf in de porto heeft. Maar dat is logisch O+
pi_93210923
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 18:07 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik heb liever goede kritische argumenten van een persoon betreffende een investering dan een iemand die goud/zilver in de porto heeft en dat niet goed weet te verdedigen. Zie dvr, je kunt zeggen wat je wilt maar zijn argumenten zijn mijn inziens helder en toch(!) pro-goud/zilver. :P
En .. heeft ook nog eens goud in de porto zitten.

Zo vaak kom je niet een kritische blik tegen over een investment als diegene het zelf in de porto heeft. Maar dat is logisch O+
Geen idee wat je hiermee wil zeggen.
Ik was in ieder geval een van de eerste op Fok die zilver in zijn portefeuille had, en met argumenten omkleed aangaf waarom.
Daar kunnen alle mensen die cash zitten en bubbel roepen een puntje aan zuigen.
pi_93211568
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 18:10 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Geen idee wat je hiermee wil zeggen.
Ik was in ieder geval een van de eerste op Fok die zilver in zijn portefeuille had, en met argumenten omkleed aangaf waarom.
Daar kunnen alle mensen die cash zitten en bubbel roepen een puntje aan zuigen.
Wat ik hier mee wil zeggen is dat argumenten en een hogere koers niet aan elkaar gerelateerd zijn. Als ik argumenten geef over een bedrijf en de koers gaat omhoog wil het toch niet zeggen dat het omhoog ging op basis van mijn argumenten? Ik kan ook wel zeggen dat Ajax een toffe voetbal club is, en gewoon super goed is. Een week later verkoop ik het voor +10%. So what? Dat is puur op basis van geluk.

En goed dat je zilver al lang in de porto hebt zitten maar dat wil toch niet zeggen dat je ook gelijk hebt? Uiteraard hulde voor je centen (zit zelf ook in Zilver) maar ik zie het puur als geluk.

En de mensen die cash zitten en bubble roepen hebben aan hun kant natuurlijk ook gewoon gelijk. Daar zitten een aantal tussen die hiermee geen risico willen nemen. Je kunt moeilijk ontkennen dat zilver en goud niet volatiel zijn. En als je doel(!) kapitaal behoud is kan ik het me voorstellen dat je niet in goud en zilver wil investeren. Zo heel frappant is dat toch niet? Het zou gek zijn als ze op zoek zijn naar kapitaal vermeerdering(!) en niet in goud/zilver willen investeren. Daar voor zou het een uitermate geschikte investering zijn.

En als je zelf zo veel vertrouwen had in Zilver. Waarom heb je dan niet je complete vermogen in een CFD gestopt vanaf het moment dat je begon? Als je met een (hoog) 5-cijfer bedrag had geïnvesteerd in een zilver CFD vanaf het laagste punt vanaf midden januari had je nu bijna 4 miljoen bij kunnen schrijven!
pi_93211811
Dus als je cash zit en bubbel roept heb je gelijk, en als je zilver koopt en het stijgt en je maakt winst dan is het geluk?

LOL.

Sorry SE maar dit soort antwoorden is jou onwaardig.
Jij weet ook dat er hier mensen zijn die 0 risico nemen maar wel hoog van de toren blazen.
Het is blijkbaar wel toegestaan om aandelen (ik noem het maar even de mainstream gedachte van Fok) te verdedigen zelfs als iedereen weet dat we Bernanke mogen bedanken voor recente stijgingen en het weinig met macro-economie of bedrijven van doen heeft, maar als iemand het lef heeft en beargumenteert tegen de geldende opinie in dat je in PM moet beleggen dan zou het geluk zijn.
Het heeft niets met geluk en alles met een analyse van wat er in de wereld aan de hand is, te maken.

[ Bericht 35% gewijzigd door Blandigan op 23-02-2011 18:42:06 ]
pi_93216590
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 18:32 schreef Blandigan het volgende:
Dus als je cash zit en bubbel roept heb je gelijk, en als je zilver koopt en het stijgt en je maakt winst dan is het geluk?

LOL.

Sorry SE maar dit soort antwoorden is jou onwaardig.
Jij weet ook dat er hier mensen zijn die 0 risico nemen maar wel hoog van de toren blazen.
Het is blijkbaar wel toegestaan om aandelen (ik noem het maar even de mainstream gedachte van Fok) te verdedigen zelfs als iedereen weet dat we Bernanke mogen bedanken voor recente stijgingen en het weinig met macro-economie of bedrijven van doen heeft, maar als iemand het lef heeft en beargumenteert tegen de geldende opinie in dat je in PM moet beleggen dan zou het geluk zijn.
Het heeft niets met geluk en alles met een analyse van wat er in de wereld aan de hand is, te maken.
Hmm. Nogmaals, verkeerde interpretatie van mijn woorden ;(. Ik ben het met je eens dat er wel wat fundamentele waardes achter zilver zitten (nog meer dan met goud het geval is). Maar iets wat in korte tijd 20 tot 30% stijgt, valt haast nooit te rijmen met de onderliggende fundamentele waardes. Is de vraag voor zilver met 30% omhoog gegaan? Er zit gewoon veel speculatie in. Ik zie veel van mijn winsten puur als geluk en een klein beetje wijsheid.

Immers als je met heldere analyses veel geld kon verdienen waren er een boel meer rijke mensen geweest.

En ja, er zijn een boel mensen hier die mijn inziens onnodig in cash zitten, maar een aantal van die lui zijn al met pensioen. Vanuit die visie(!) is het volledig te begrijpen waarom mensen liever in cash zitten dan in iets andere investeringen. En dus irriteer ik me ook niet aan het 'hoog van de toren blazen'. En dus beschouw ik dat ook niet zo.

En ze zijn vaak nog eens anti-aandelen. Er zijn genoeg mensen die korte ritjes maken met aandelen, maar dat wil niet zeggen dat ze pro-aandelen zijn. Zelfs in een enorme recessie waar alles keldert kun je korte winstgevende ritjes met aandelen maken. Dat wil dus niet zeggen dat je maar niks met aandelen moet doen :P

Je ziet het mijn inziens te zwart wit.
  woensdag 23 februari 2011 @ 20:28:37 #142
326340 The_Silver_Surfer
Shine like never before
pi_93218437
Zoals iedereen weet ben ik een die-hard FIAT-currency-system. Echter, het ziet er naar uit dat op option expiration day voor zilver vandaag, de zilverprijs boven de $ 33,- sluit.

Weet iemand of de Comex en JP Morgan hier blij mee is?
pi_93220118
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 16:59 schreef GoudIsEcht het volgende:
Overgewaardeerde zooi zou ik niet kopen, zeker niet als je er al voor een groot deel in zit. Onzinnig advies dus.
Goud is op dit moment enorm overgewaardeerd in historisch perspectief, procentueel zelfs nog veel meer dan amerikaans vastgoed. Toch blijf je bijkopen als het kan, hoe zit dat dan?

Nogmaals als ik zou uitgaan van hyperinflatie zou ik serieus nadenken om een deel van het vermogen in 'kwalitatief' vastgoed te stoppen. Ondanks dat het overgewaardeerd is.

quote:
Een geldhoeveelheid die kleiner is dan groie+inflatie? Een hoeveelheid kan niet kleiner zijn dan een richting piepeloi. los daarvan zien we toch overal de drukpers aanstaan en horen we zelfs de ECB toegeven dat voedselprijzen waarschijnlijk blijven stijgen. Ik zie daarin toch inflatie en snap niet hoe je dat anders kunt zien.
Nogmaals, de geldgroei zegt op eerste gezicht niets over de prijsinflatie. Een geldhoeveelheid die meegroeit met de economische activiteit en inflatie word doorgaans als gezond gezien. Op dit moment zitten we daar zelfs onder en de trend sinds de crisis is geldkrimp, ik snap je argumenten dan ook niet. De 'inflatie' die je ziet is een poging kredietinflatie en door het wegblijven daarvan monetaire inflatie, ofja inflatie? Tot voor kort kromp het shadow banking system nog ondanks market to myth boekhouding en stimulansen.

Die monetaire 'inflatie' weerspiegeld zich onder andere in de commoditys en die op zijn beurt weer in het CPI. Echter is dat maar van korte duur en niet erg groot omdat die commoditys maar kleine fracties van de producten in het CPI zijn en die prijsstijgingen worden vroeg of laat zijn 'opgenomen'. Pas als het core-cpi en de lonen (fors) gaan stijgen moet je je zorgen maken over prijsinflatie, omdat dat duurzamere ontwikkelingen zijn.

quote:
We zijn momenteel bezig met een mogelijke transitie in het financiële systeem en een terugkomst van goud.
Ik denk niet dat we ooit nog teruggaan naar een soort van goudstandaard, omdat het een enorme rem op de welvaart zet. Ik denk wel dat we (op termijn) gaan naar een nieuw soort monetair systeem.

quote:
Dan moeten we uiteindelijk wel onder de prijzen van een tijdje terug gaan eindigen, anders hebben we uiteindelijk per saldo gewoon inflatie gehad. En ik zie dat (zulke lage prijzen) niet gebeuren. De ECB en de markt voorlopig ook nog niet.
Als de ECB en de markt echt bang was voor hogere prijsinflatie (en daarbij een hogere rente) waren de monetaire instrumenten aan beide zijden allang wat strakgespannen op zijn zachts gezegd. Zowel de ECB/Fed als de markt vrezen nog steeds de deflationaire krachten die op elk moment ontketend kunnen worden en in mijn inziens terecht.
pi_93242093
quote:
De vraag dus of die argumenten (voor een daling) er zijn.

quote:
Goud heeft geen onderliggende waarde, creëert geen dividend en 'doet' in wezen niks. Industriële waarde van rotjeknor en een loze verhouding tussen demand/supply . Op basis van die gegevens zou ik er nooit in investeren. Goud is alleen interessant als er geen andere opties zijn.
Je uitspraak over onderliggende waarde wordt door de markt al tien jaar ontkracht. Goud is waarde! Daarom hoeft het ook niet meer te 'doen'. Geld (spaargeld) creeërt overigens ook geen rente, stop het maar eens in een schoenendoos en kom een jaar later terug. Daarnaast zitten er geen schuldenclaims aan goud, terwijl ieder bedrijf vol schulden steekt en zelfs een aandeel eigenlijk maar een claim is. Mensen kiezen dus toenemend voor de zekerheid (schuldenvrijheid) van goud. Ik vind dat niet echt korte termijn denken en snap ook niet hoe je dat anders kan zien. Die mensen zijn bezig met het structurele schuldenprobleem van onze economie. Waar dacht je bijvoorbeeld dat deze crisis vandaan kwam? Hij is er niet gekomen omdat al het papier zoveel 'onderliggende waarde' had of zoveel rente 'creëerde'.

quote:

Zijn de aandelen markten die periode naar beneden gegaan? Is er 28% meer vraag naar goud geweest?
Zie boven: onzekerheid mbt oplopende schulden.

quote:
Zo vaak kom je niet een kritische blik tegen over een investment als diegene het zelf in de porto heeft.
Ik lees hier mee om onderbouwde kritiek mee te nemen, maar tot nu toe blijft de plaat een beetje haperen bij rente/divididend/goud is voor gekken/papier is gaaf.

Fundamentele zaken als de almaar groeiende schuldopbouw, verschuiving van de economische macht weg van de VS etc. kom ik veel minder tegen, terwijl ze er veel meer toe doen dan een dichtgetikte blik op papier en rente.

quote:
En de mensen die cash zitten en bubble roepen hebben aan hun kant natuurlijk ook gewoon gelijk. Daar zitten een aantal tussen die hiermee geen risico willen nemen. Je kunt moeilijk ontkennen dat zilver en goud niet volatiel zijn.
Onzin. Voedselprijzen stijgen, brandstofprijzen stijgen, mensen in cash verliezen koopkracht en staan bloot aan een permanent risico. En de afgelopen tien jaar is goud aan het stijgen geweest, en met reden. Noem het volatiel, de fundamentele kracht is duidelijk daar.

quote:
Goud is op dit moment enorm overgewaardeerd in historisch perspectief, procentueel zelfs nog veel meer dan amerikaans vastgoed. Toch blijf je bijkopen als het kan, hoe zit dat dan?
Wederom een totaal onzinnige opmerking. De markt is goud al tien jaar (!) omhoog aan het waarderen, terwijl vastgoed momenteel daalt. Hoe kan jij nou in godsnaam bepalen wat de werkelijke waarde is. Je roept maar wat, en al zouden sommige je visie onderbouwen als je hem überhaupt helder maakt dan nog zijn er meer dan genoeg die hem ontkrachten. Dit is toch echt geen argument, een beetje uit het niets roepen over overwaardering.

En je 'historische perspectief' an sich is natuurlijk zo lek als een mandje. Kijk eens hoe de hoeveelheid dollars zich historisch ontwikkelde, doe hetzelfde voor dollarschulden en zeg het dan nog eens.

Als we het over historische perspectieven gaan hebben zou ik eerder stellen dat goud al enkele decennia enorm(!) is ondergewaardeerd.

quote:
Nogmaals, de geldgroei zegt op eerste gezicht niets over de prijsinflatie. Een geldhoeveelheid die meegroeit met de economische activiteit en inflatie word doorgaans als gezond gezien.
Olie en goud meten de inflatie, gekkie. En zolang die ondergewaardeerd blijven denk jij 'all is well' en met jou hele kuddes anderen. Blijf er vol vuur in geloven en laat de tijd je je les leren zou ik zeggen. Alle grondstoffen stijgen momenteel, dus heel veel gelijk heb je nog niet.

quote:
Tot voor kort kromp het shadow banking system nog ondanks market to myth boekhouding en stimulansen.
Dat hele shadow-systeem is er om de inflatie weg te houden van de straat. Zodra hij zijn weg toch vind (grondstofprijzen stijgen al, kijk je daar wel eens naar?) dan doet dat shadow-systeem er niet meer toe en zal het allicht krimpen. Wie wil er nog in die papieren troep zitten als grondstoffen elke dag duurder worden...

quote:
Die monetaire 'inflatie' weerspiegeld zich onder andere in de commoditys en die op zijn beurt weer in het CPI. Echter is dat maar van korte duur en niet erg groot omdat die commoditys maar kleine fracties van de producten in het CPI zijn en die prijsstijgingen worden vroeg of laat zijn 'opgenomen'.
Dus toch gezien... Of het van korte duur is moeten we maar afwachten, niet? Er zal allicht wat vertraging in de doorberekening zitten, maar als zelfs de ECB zegt rekening te houden met stijgende voedselprijzen is het toch echt de consument en zijn koopkracht die de stijging 'opnemen'.

quote:
Ik denk niet dat we ooit nog teruggaan naar een soort van goudstandaard, omdat het een enorme rem op de welvaart zet. Ik denk wel dat we (op termijn) gaan naar een nieuw soort monetair systeem.
Natuurlijk komt er geen goudstandaard, veel te beperkend. Dat betekent echter niet dat goud geen rol gaat spelen. Waarom denk jij eigenlijk dat China en Rusland er zoveel van kopen. Omdat ze niet doorhebben wat bubbels zijn?

quote:
Als de ECB en de markt echt bang was voor hogere prijsinflatie (en daarbij een hogere rente) waren de monetaire instrumenten aan beide zijden allang wat strakgespannen op zijn zachts gezegd. Zowel de ECB/Fed als de markt vrezen nog steeds de deflationaire krachten die op elk moment ontketend kunnen worden en in mijn inziens terecht.
Alsof de ECB die instrumenten naar hartelust strak kan spannen in de huidige omgeving waar meerdere landen in de Europese periferie door schuldenproblemen geteisterd worden... De ECB heeft gewoon niet zoveel bewegingsvrijheid, net als de Fed.
pi_93242858
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 19:57 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hmm. Nogmaals, verkeerde interpretatie van mijn woorden ;(. Ik ben het met je eens dat er wel wat fundamentele waardes achter zilver zitten (nog meer dan met goud het geval is). Maar iets wat in korte tijd 20 tot 30% stijgt, valt haast nooit te rijmen met de onderliggende fundamentele waardes. Is de vraag voor zilver met 30% omhoog gegaan? Er zit gewoon veel speculatie in. Ik zie veel van mijn winsten puur als geluk en een klein beetje wijsheid.

Immers als je met heldere analyses veel geld kon verdienen waren er een boel meer rijke mensen geweest.

En ja, er zijn een boel mensen hier die mijn inziens onnodig in cash zitten, maar een aantal van die lui zijn al met pensioen. Vanuit die visie(!) is het volledig te begrijpen waarom mensen liever in cash zitten dan in iets andere investeringen. En dus irriteer ik me ook niet aan het 'hoog van de toren blazen'. En dus beschouw ik dat ook niet zo.

En ze zijn vaak nog eens anti-aandelen. Er zijn genoeg mensen die korte ritjes maken met aandelen, maar dat wil niet zeggen dat ze pro-aandelen zijn. Zelfs in een enorme recessie waar alles keldert kun je korte winstgevende ritjes met aandelen maken. Dat wil dus niet zeggen dat je maar niks met aandelen moet doen :P

Je ziet het mijn inziens te zwart wit.
Het is niet meer dan logisch dat iedereen in zijn eigen portomonnee kijkt, een afweging maakt, en dan er naar handelt. Niets mis mee en mij zul je daar nooit over horen.

Waar je mij wel over hoort is als iemand die in cash zit, vervolgens zilver een bubbel noemt met als reden dat er geen fundamentele analyse is voor een 30% stijging van de prijs. Dat klinkt dan een beetje als "ik heb de verkeerde keuze gemaakt maar moet koste wat kost mijn gelijk halen".
Dan zeg ik A) in cash zitten=geld verliezen aan inflatie en B) doe je huiswerk mbt zilver nog maar eens over.

Ik vind het daarnaast goedkoop om iemand die maanden geleden al riep dat we voedselinflatie kregen, dat de CPI niet de werkelijkheid liet zien, en dat we als gevolg van falend wereldwijd monetair beleid o.a. zilver fors zou stijgen, en er ook naar handelde, neer te zetten als iemand die het zwart-wit zou zien. Als ik zaken verkeerd zie ben ik de eerste om dat toe te geven -immers niemand heeft alle wijsheid in pacht- maar dat geldt dan ook omgekeerd voor mensen die al een jaar roepen dat de prijs van PM wel moet dalen (bubbel!), dat we deflatie krijgen (lol), dat de FED alles onder controle heeft, en dat stijgende beurzen een teken zijn dat het goed gaat met de economie.
Zelfs nu nog zie ik mensen volharden in hun mantra van deflatie en PM bubbels. Terwijl de halve wereld letterlijk of figuurlijk in brand staat. Dan begin ik me zo langzamerhand af te vragen of het niet gewoon domheid is.
pi_93245168
quote:
Ik vind het daarnaast goedkoop om iemand die maanden geleden al riep dat we voedselinflatie kregen, dat de CPI niet de werkelijkheid liet zien, en dat we als gevolg van falend wereldwijd monetair beleid o.a. zilver fors zou stijgen, en er ook naar handelde, neer te zetten als iemand die het zwart-wit zou zien.
Toen wist piepeloi nog heel zeker dat de CPI altijd juist was en dat anders 'de vrije markt' wel snel 'zijn ding' zou doen omdat eventuele scheefheid te herstellen.

Dezelfde persoon weet wel doodleuk te beweren dat goud overgewaardeerd zou zijn. Blijkbaar telt 'de markt' die 'altijd gelijk heeft' daar dan even niet... misschien te druk met zaken rondom de CPI, want die inflatie - die volgens piepeloi onmogelijk is - lijkt nu toch zijn kop beginnen op te steken. In GB zit men volgens de officiële cijfers (die kloppen per definitie en anders .. de markt.. ) is het al rond de 4%. En dat terwijl alle commodities rap oplopen...
pi_93248531
De analyse onder zilver is wel degelijk een heel fundamentele, alleen berust hij niet zozeer op de vraag- maar op de aanbodsituatie van het metaal. Wat ook ongebruikelijk is, is dat het voor buitenstanders moeilijk te bepalen is of de aanbodkrapte 'echt' is of een gevolg van doelbewuste manipulatie. In dat laatste geval zou de grote stijging door een plotselinge snelle daling gevolgd kunnen worden wanneer de manipulant zijn voorraad te gelde maakt. Blijft dat uit, dan zitten de huidige zilverbezitters op een gouden bedje en zal de prijs de komende weken en maanden nog een stuk verder stijgen.
pi_93252221
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 09:12 schreef Blandigan het volgende:
Zelfs nu nog zie ik mensen volharden in hun mantra van deflatie en PM bubbels. Terwijl de halve wereld letterlijk of figuurlijk in brand staat. Dan begin ik me zo langzamerhand af te vragen of het niet gewoon domheid is.
Je zit vast in een paradigma waarbij je denkt dat het uitkomen van gebeurtenissen synoniem staat voor het halen van je gelijk maar jammergenoeg is dat niet zo. Als ik 100x op een rij voorspel welke aandelen omhoog gaan ben ik nog steeds niemand meer dan iemand die 100x op een rij een juiste gok maakt. Jij denkt daar anders over en daarom blijf je hangen in je cirkelredenaties.

Zolang de renstestand laag staat, is er wel zeker een aannemlijk risico voor de commodities om in prijs te dalen op het moment dat de rente hoger wordt. Shorters krijgen dan rente en de cashmarkten worden dan concurrerend. Daarnaast acht ik de kans op deflatie nog steeds als significant op basis van eerder genoemde argumenten. Hier zit echter het verschil, ik doe NOOIT aan voorspellingen en geef alleen mogelijke scenario's. Dat de markt op korte termijn contrair beweegt doet helemaal niets af aan de discussies. Zo ook met het inflatieverhaal, niemand heeft ooit beweerd dat er geen inflatie kon optreden, we vinden het alleen leuk om scenario's te beschrijven waarbij het ook anders kan verlopen met een zekere aannemelijkheid aangezien we dan daar op kunnen acteren.

Wat betreft de posities in cash. Ik ben nog steeds 100% bullish op aandelen en op dit moment leveren aandelen nog steeds meer rendement dan obligaties of cash maar het gepaarde risico is op dit moment erg hoog nu de aandelenmarkten bijna 55% overgewaardeerd staan. Mijn positie in cash is dus om het neerwaartse risico af te dekken in de hoop dat de beurzen flink kelderen zodat ik met fikse korting tenminste voor 15-25 jaar aan buy&hold kan doen. Aangezien die termijn redelijk lang is heb ik helemaal geen haast om halsoverkop een beetje rendement te maken als de vooruitzichten veel meer rendement beloven.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_93257383
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 12:04 schreef dvr het volgende:
De analyse onder zilver is wel degelijk een heel fundamentele, alleen berust hij niet zozeer op de vraag- maar op de aanbodsituatie van het metaal. Wat ook ongebruikelijk is, is dat het voor buitenstanders moeilijk te bepalen is of de aanbodkrapte 'echt' is of een gevolg van doelbewuste manipulatie. In dat laatste geval zou de grote stijging door een plotselinge snelle daling gevolgd kunnen worden wanneer de manipulant zijn voorraad te gelde maakt. Blijft dat uit, dan zitten de huidige zilverbezitters op een gouden bedje en zal de prijs de komende weken en maanden nog een stuk verder stijgen.
Ik ben geen belegger voor volgende week of een paar maanden. Ik denk in jaren.
De zilvervoorraad is ten opzichte van 1980 (vorige all time high) fors afgenomen. De wereldbevolking is fors toegenomen. De toepassingen waar zilver voor nodig is, idem. Ondertussen is de prijs gecorrigeerd voor inflatie fors lager dan in 1980.
Je kunt op de achterkant van een sigarendoosje uitrekenen waarom de huidige prijs een lachertje is.
  donderdag 24 februari 2011 @ 17:09:02 #150
256829 Sokz
Livin' the life
pi_93262901
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 15:20 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Ik ben geen belegger voor volgende week of een paar maanden. Ik denk in jaren.
De zilvervoorraad is ten opzichte van 1980 (vorige all time high) fors afgenomen. De wereldbevolking is fors toegenomen. De toepassingen waar zilver voor nodig is, idem. Ondertussen is de prijs gecorrigeerd voor inflatie fors lager dan in 1980.
Je kunt op de achterkant van een sigarendoosje uitrekenen waarom de huidige prijs een lachertje is.
Vind jij dat dit ook voor goud geldt? * Ben het trouwens met je eens dat zilver ook hoger kan *
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')