quote:
Op dinsdag 11 januari 2011 20:27 schreef john2406 het volgende:Klipper dan houd het dus in dat het voor de rest van het huis ook te klein vermogen er hangt, dus niet berekent op witte radiatoren maar op rode radiatoren, als je verwarming termen kunt weet je ook wat ik met rode radiatoren bedoel.
Ik weet wat je bedoelt.
Het ging erom dat de ex van ts flink aan het rommelen is geweest in dat huis, en daardoor kunnen er dingen geheel anders zijn.
Voor een juiste berekening moet je altijd nog uitgaan van de NEN- en 442, voor het omrekenen naar andere temperatuursregimes kun je dan de isso 66 gebruiken.
quote:
Voor het geval dat je het niet weet leg ik het even uit, dat houd in dat je het huis nooit warm krijgt met een voorloop themparatuur van 40 to 60 graden, wat de meest nieuwe ketels modulerende ketels van vandaag de dag dus wel doen. Pas als de thermostaat merkt dat hij het met die temparatuur niet warm krijgt gaat hij de ketel hoger sturen op 90 graden.
Vele modulerende ketels worden og steeds simpel aangesloten met een aan uit thermostaat ipv de meer en beter geschikte modulerende thermostaat.
Vele ketels moduleren dan ook niet op ruimtetemperatuur maar adaptief op aanvoertemperatuur.
quote:
Word volgens mij vaak geen rekening mee gehouden bij het plaatsen van mudulerende ketels, maar dat is mijn menig, iedereen denkt maar wat die wil zeg ik altijd maar.
Het moduleren heeft niets te maken met het wel of niet op temperatuur krijgen van een woning cq ruimte, het geplaatste vermogen wel.
quote:
Maar feit blijft er is berekent na een bepaalde formule en als die formule niet juist was of is dan klopt die voor de rest van de bereking ook niet, hier bedoel ik dus mee je kunt niet zomaar iets veranderen aan die formule dan moet je alles opnieuw berekenen en dus overal nieuwe of grotere radiatoren gaan hangen.
Met de hedendaagse norm inderdaad, maar vroeger werd er zeer veel aangekloot en werd er gewoon opgehangen wat er op voorraad was, het moest snel en goedkoop en de eerste besparing was natuurlijk al bezuinigen op de berekening.
Tegenwoordig moet alles ingeregeld zijn, nu nog de verplichting dat dit duidelijk kenbaar gemaakt wordt naar de klant inclusief de opgestelde rapportage.
quote:
in de belangrijke ruimtes woonkamer keuken en badkamer vind ik belangrijke vertreken de rest vind ik persoonliijk maar da is ook weer mijn mening niet belangrijk, anders word het natuurlijk als er op de slaapvertrekken ook geleefd word dus als er iemand bedliggerig is in huis.
Nu spreek je jezelf tegen
quote:
Je kunt wel een rekenformule aanhouden maar daar komt nog bij ligt het huis helemaal vrij of heeft het huis muren op de noordoost kant hoeveel ramen kent een vertrek etc etc.
Een echte berekening houd echt wel wat meer in dan de simpele rekentools via internet.
quote:
Teveel vermogen kan er nooit hangen na mijn idee dan kan er met een lagere voorloop temparatuur gestookt worden en spaar je na mij idee energie. Maar dan wel in alle vertrekken
hetzelfde teveel vermogen, vind ik.
Overal waar te voor staat is niet goed dat weet je toch?
Te weinig is niet goed, maar teveel is ook niet goed.
Buiten het feit dat het onnodig extra ruimte inneemt.