abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90641341
Rij zolang de temperatuurmeter niet op 90 staat wel aardig rustig (tot 3500rpm), echter als ik op de snelweg kom ga ik wel gewoon 120/130 rijden. Bij mijn auto zit je dan al tegen de 4000rpm. Ik woon dicht bij de snelweg, dus hij is dan ook nog niet helemaal op temperatuur. Maarja, moet ie maar tegen kunnen ;) ik ga iig de eerste 20 minuten niet extreem veel toeren maken (>5000rpm). Doe ik sowieso bijna nooit, dus denk dat mn auto wel redelijk goed behandeld wordt ;)
pi_90641482
Ik trap na het starten altijd direct plankgas, = eerder op temp dus minder slijtage :)
pi_90641518
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 16:17 schreef vosss het volgende:
De mijne wel en die rij ik ALTIJD rustig warm.
En op de plaats van bestemming laat ik hem ALTIJD 3 minuten stationair nalopen, ookal ben ik telaat voor iets.

:)
Ik kreeg overlaatst te horen dat het beter is om de laatste kilometers voordat je aankomt wat rustiger te rijden zodat alles wat kan afkoelen (indien je daarvoor stevig doorgereden hebt op de snelweg o.i.d.). Stationair laten draaien is dan niet nodig.

[ Bericht 2% gewijzigd door SToRM81 op 30-12-2010 19:16:21 ]
PSN id: NL_SToRM
  donderdag 30 december 2010 @ 19:35:42 #54
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_90642782
Vanmiddag gingen we even weg met de Punto die buiten stond. Ik had een minuutje van te voren de motor aangezet, voordat we weggingen. Je kon horen dat ie het koud had :P. Hij bleef stationair wat draaien rond de 1300 toeren, normaal draait ie rond de 900
En toen we weggingen gewoon netjes 50 rijden, en buiten de bebouwde kom langzaam opbouwen naar 80. dan draait ie mooi 2500 toeren, en is ie na 4 km al warm. :)
pi_90642814
Goed verhaal.
  donderdag 30 december 2010 @ 19:36:53 #56
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_90642833
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 19:36 schreef Palomar het volgende:
Goed verhaal.
dank u
  donderdag 30 december 2010 @ 20:12:30 #57
262938 ForzaScuderiaFerrari
Subaru Impreza GT Turbo
pi_90644399
Rustig rijden. Tot 3000 toeren ofzo, na een kwartier is de olie ook wel redelijk warm en kan het harder.
Forza Scuderia Ferrari
Subaru Power!
pi_90644626
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 17:42 schreef draaijer het volgende:
Warm rijden : YES :Y
Ik ben van mening dat wanneer je laag toeren rijdt op de momenten dat de motor koud is, de slijtage kans verkleind. Ik draai eigenlijk nooit boven de 2.000 toeren met mijn V6 diesel als de auto koud is. Tevens heb ik hier op fok ook gezien waarom het nu eigenlijk slecht is om je auto tijdens het ontdoen van sneeuw en ijs aan te zetten. Dat doe ik ook niet meer.
Waarom is dat niet goed dan? Ivm die olie die niet omhoog gepompt kan worden? Da's bij een diesel natuurlijk wel funest. Ik doe eigenlijk niet anders; altijd starten en dan krabben, maar als dat echt zo negatief is moet ik er misschien maar eens mee stoppen :)
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_90644999
Vroeger, tegenwoordig zijn de oliepompen wel een beetje beter....
pi_90645147
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 19:35 schreef .Neovo. het volgende:
Vanmiddag gingen we even weg met de Punto die buiten stond. Ik had een minuutje van te voren de motor aangezet, voordat we weggingen. Je kon horen dat ie het koud had :P. Hij bleef stationair wat draaien rond de 1300 toeren, normaal draait ie rond de 900
Ja, mijn auto bleef ook al 40km rijden in de derde of vierde versnelling zonder dat ik het gaspedaal aanraakte. Wat verbruikt hij dan eigenlijk? Kan me niet voorstellen dat de brandstofleidingen dan ook dichtgeknepen zijn zoals normaal bij gas los, namelijk.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_90646218
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 19:03 schreef Palomar het volgende:
Rij zolang de temperatuurmeter niet op 90 staat wel aardig rustig (tot 3500rpm),
Da's vrij fors voor een koude motor.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_90646567
Ik rij mijn auto warm. Dat houdt meer in dan alleen niet boven een bepaald toerental komen, dat houdt ook in dat je niet veel gas geeft bij lage toeren. En voor mij tevens: de turbo niet mee laten doen, of iig niet echt op druk laten komen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_90646616
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 17:42 schreef draaijer het volgende:
Warm rijden : YES :Y
Ik ben van mening dat wanneer je laag toeren rijdt op de momenten dat de motor koud is, de slijtage kans verkleind. Ik draai eigenlijk nooit boven de 2.000 toeren met mijn V6 diesel als de auto koud is. Tevens heb ik hier op fok ook gezien waarom het nu eigenlijk slecht is om je auto tijdens het ontdoen van sneeuw en ijs aan te zetten. Dat doe ik ook niet meer.

Voor mij is het meer een gevoel. Ik heb het idee dat het goed is en dus doe ik het
Wat maakt het jou nou uit.
Jij doet toch maar max. 3 jaar met een auto...
pi_90646675
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 15:33 schreef Microtubuli het volgende:
Warm rijden is alleen nuttig als je van plan bent om je auto langer dan 200K km's mee te laten gaan. Tegen die tijd ruil ik hem toch al weer in dus boeien.
als je koude motor hebt rijdt ie 2x zo onzuinig
pi_90646842
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 17:42 schreef draaijer het volgende:
Warm rijden : YES :Y
Ik ben van mening dat wanneer je laag toeren rijdt op de momenten dat de motor koud is, de slijtage kans verkleind. Ik draai eigenlijk nooit boven de 2.000 toeren met mijn V6 diesel als de auto koud is.
Te lage toeren aanhouden is dus ook niet goed. Smering is niet optimaal en een lagere oliedruk helpt dan niet bepaald.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_90648066
Starten, minstens 10 seconden stationair laten lopen (gordel om, radio aan, etc).
Eerste stuk niet teveel toeren, maar ook niet te weinig. Dat laatste vind ik moeilijker dan het eerste. Warm zit ik meestal rond de 1500 rpm, koud probeer ik de diesel op de 2000 rpm te houden.

Veel mensen weten niet wanneer hun auto echt warm is. Dat is vaak pas na een kilometer of 20 of een half uurtje rijden (afhankelijk van de route en de rijstijl natuurlijk). Een olietemperatuurmeter is daarvoor erg nuttig maar helaas inderdaad erg schaars.

Overigens vindt eigenlijk iedereen die ik ken dat hij of zij de auto netjes en rustig warm rijdt. Toch zitten er nogal verschillen in de manier waarop en wat men onder "netjes en rustig" verstaat.
Ja, ik kan toch niet alles posten onder mijn ook al niet echte naam!?
pi_90648344
Starten, kort stationair draaien en dan rustig wegrijden. 1 > 2 > 3 zo rond de ~2000-2500 rpm, 3 > 4 toch liever tussen de 2500 en 3000 want anders gaat de motor brommen, dat lijkt me ook niet echt best voor de auto.
pi_90648582
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 21:26 schreef KIoontje het volgende:
Dat is vaak pas na een kilometer of 20 of een half uurtje rijden (afhankelijk van de route en de rijstijl natuurlijk).
Half uur is wel erg overdreven...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_90649003
quote:
Op donderdag 30 december 2010 20:49 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Da's vrij fors voor een koude motor.
Niet constant, alleen tijdens het accelereren en dan schakelen bij 3000-3500. Weet het ook niet precies, je moet dat gewoon een beetje op gevoel/gehoor doen :P
pi_90649294
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 21:43 schreef Palomar het volgende:

[..]

Niet constant, alleen tijdens het accelereren en dan schakelen bij 3000-3500. Weet het ook niet precies, je moet dat gewoon een beetje op gevoel/gehoor doen :P
Toerentellers zijn voor mietjes. ^O^
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_90649552
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 21:35 schreef DS4 het volgende:

[..]

Half uur is wel erg overdreven...
Als je in de stad rijdt kan het toch echt akelig lang duren.

Wel eens gereden met een olietemperatuurmeter?
Ja, ik kan toch niet alles posten onder mijn ook al niet echte naam!?
pi_90650009
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 21:52 schreef KIoontje het volgende:

Als je in de stad rijdt kan het toch echt akelig lang duren.

Wel eens gereden met een olietemperatuurmeter?
Ja. De vorige had een olietemp. meter (ik vind het onbegrijpelijk dat die bij mijn huidige auto niet aanwezig is). En die plas olie van maar liefst 11,5 liter was normaliter in 10 minuten warm.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  donderdag 30 december 2010 @ 22:58:36 #73
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_90653994
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 21:59 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ja. De vorige had een olietemp. meter (ik vind het onbegrijpelijk dat die bij mijn huidige auto niet aanwezig is). En die plas olie van maar liefst 11,5 liter was normaliter in 10 minuten warm.
Valt me een beetje van je tegen dat je dan niet dat metertje erbij laat bouwen, zeker omdat je ermee de Ring op gaat ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 31 december 2010 @ 00:55:47 #74
71602 tong_poh
Mylee! Good Fuck!
pi_90660380
Ik heb een tijd terug een topic gemaakt met de vraag: hoeveel toeren je max mag maken met een koude motor. Ondanks het feit, dat ik redelijk veel kilometers per jaar maak, rijd ik toch het meeste op korte afstanden. Als ik met mijn vorige auto een beetje wilde doorrijden, moest ik toch wel een beetje toeren maken. Met name bij het invoegen. Mede daarom heb ik mijn huidige auto gekozen. Namelijk een BMW 535d . Ik kan makkelijk invoegen op een snelweg zonder boven de 2500 toeren te komen. Ook inhalen indien nodig is geen probleem. Dus wat betreft het warm laten worden van de motor heb ik eigenlijk geen last. Om eerlijk te zijn spreek ik het volle vermogen van mijn auto bijna nooit aan. Is gewoonweg niet nodig,

[ Bericht 0% gewijzigd door tong_poh op 31-12-2010 02:00:26 ]
Horrible Cunt!
  vrijdag 31 december 2010 @ 00:57:43 #75
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_90660470
Automaat SUV, dus geen probleem, dat gaat altijd vrij relaxed als ik niet volop gas geef. 8-)

Heb de auto altijd in de garage, dat kan ook een slok op een borrel schelen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_90664244
Wankelaar hier, dus zeker rustig warmrijden anders mag je na 100k of eerder al een nieuw blok kopen.

Eerste 10 minuten onder de 4000 blijven, tot 20 minuten onder de 7000. Laatste minuten houd ik het ook rustig.
pi_90664721
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 20:16 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Waarom is dat niet goed dan? Ivm die olie die niet omhoog gepompt kan worden? Da's bij een diesel natuurlijk wel funest. Ik doe eigenlijk niet anders; altijd starten en dan krabben, maar als dat echt zo negatief is moet ik er misschien maar eens mee stoppen :)
Precies dat niks goed door het blok gepompt word.
pi_90664753
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 21:59 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ja. De vorige had een olietemp. meter (ik vind het onbegrijpelijk dat die bij mijn huidige auto niet aanwezig is). En die plas olie van maar liefst 11,5 liter was normaliter in 10 minuten warm.
Dat is extreem snel. De auto's met olietemperatuurmeter die ik gereden heb hadden allemaal veel meer tijd nodig (en hadden veel minder olie aan boord).
Ja, ik kan toch niet alles posten onder mijn ook al niet echte naam!?
pi_90664778
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 17:42 schreef draaijer het volgende:
Warm rijden : YES :Y
Ik ben van mening dat wanneer je laag toeren rijdt op de momenten dat de motor koud is, de slijtage kans verkleind. Ik draai eigenlijk nooit boven de 2.000 toeren met mijn V6 diesel als de auto koud is. Tevens heb ik hier op fok ook gezien waarom het nu eigenlijk slecht is om je auto tijdens het ontdoen van sneeuw en ijs aan te zetten. Dat doe ik ook niet meer.

Voor mij is het meer een gevoel. Ik heb het idee dat het goed is en dus doe ik het
Vroeger deed ik het wat minder en het heeft mij een koppakking gekost. Nou mag ie lekker stationair lopen totdat ie een beetje warm is. ~O>
Wat ook dom is dat mensen meteen hun verwarming in de auto aandoen waardoor de motor nog moeilijker op temp komt doordat de thermostaat open gaat en je na 10 minuten nog niet warm bent.
  vrijdag 31 december 2010 @ 08:17:23 #80
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_90664821
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 08:05 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Vroeger deed ik het wat minder en het heeft mij een koppakking gekost. Nou mag ie lekker stationair lopen totdat ie een beetje warm is. ~O>
Wat ook dom is dat mensen meteen hun verwarming in de auto aandoen waardoor de motor nog moeilijker op temp komt doordat de thermostaat open gaat en je na 10 minuten nog niet warm bent.
waarom gaat de thermostaat open als je de kachel aanhebt??

Hier zit de verwarming toch echt in het kleine circuit, en gaat de thermostaat pas open als het kleine circuit de 90 graden bereikt heeft
pi_90664855
ik zit binnen 2 kilometer op de snelweg en dan ga ik niet als een ouwe lul invoegen :N
die 2 kilometer doe ik wel rustig, maar daarna gaat gewoon het gas erop (niet volgas ;) )

al de ruiten bevroren zijn start ik altijd eerst de auto om dan de ramen te krabben om daarna normaal weg te rijden.

vorige auto (ibiza 1.9 diesel) na 160.000km ingeleverd zonder dat hij ook maar een druppel olie of kvs verbruikte ^O^

misschein dat mijn manier iets meer slijtage veroorzaakt, maar met de hedendaagse autotechniek en olie-soorten ben ik ervan overtuigt dat die slijtage pas bij hele hoge kilometerstanden last gaat geven (en dan is de rest van de auto toch ook al verrot :P ). zolang je niet met een koude motor volgas wegtrekt bij stoplichten mol je ook geen koppakkingen
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  vrijdag 31 december 2010 @ 09:55:13 #82
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_90666049
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 04:33 schreef Faxie het volgende:
Wankelaar hier, dus zeker rustig warmrijden anders mag je na 100k of eerder al een nieuw blok kopen.

Eerste 10 minuten onder de 4000 blijven, tot 20 minuten onder de 7000. Laatste minuten houd ik het ook rustig.
Mazda? :D
pi_90667356
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 08:17 schreef gateway het volgende:

[..]

waarom gaat de thermostaat open als je de kachel aanhebt??

Hier zit de verwarming toch echt in het kleine circuit, en gaat de thermostaat pas open als het kleine circuit de 90 graden bereikt heeft
Als de thermostaat dichtblijft dan zal de koelvloeistof afgesloten zijn van de radiator. Als je de kachel aanzet dan wilt hij de warmte hebben van je motor en tieft hij de thermostaat open.
Normaal gesproken gaat hij bij de 90 graden open ja.
Kan ook per auto verschillen hoor.
  vrijdag 31 december 2010 @ 11:06:31 #84
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_90668246
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 10:40 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Als de thermostaat dichtblijft dan zal de koelvloeistof afgesloten zijn van de radiator. Als je de kachel aanzet dan wilt hij de warmte hebben van je motor en tieft hij de thermostaat open.
Normaal gesproken gaat hij bij de 90 graden open ja.
Kan ook per auto verschillen hoor.
Je weet wel dat een koelwatercircuit minstens 2 thermostaten heeft? :)
De thermostaat die wel of niet koelvloeistof door der radiator stuurt heeft niets te maken met de thermostaat die koelvloeistof de verwarmingsradiator/warmtewisselaar in laat stromen, of niet. De laatste regel je met je verwarmingsbediening.

Als je de verwarming aanzet duurt het idd. wat langer voordat je motor warm wordt; maar niet omdat de grote radiator voorin open wordt gezet, dus.

Mijn climatecontrol wacht met het aanjagen van de kachel totdat de koelvloeistof een bepaalde temp. heeft. Pas dan gaat de aanjager flink draaien; aanjager heeft weinig nut als de kachel nog koud is, en je ontrekt niet on-nodig warmte aan het nog koude blok.

[ Bericht 15% gewijzigd door Hyperdude op 31-12-2010 11:17:07 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_90670076
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 22:58 schreef Sounddragon het volgende:

Valt me een beetje van je tegen dat je dan niet dat metertje erbij laat bouwen, zeker omdat je ermee de Ring op gaat ;)
Nou, als ik bij de Ring aan kom, dan is de motor inmiddels wel warm...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_90670134
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 07:57 schreef KIoontje het volgende:

Dat is extreem snel. De auto's met olietemperatuurmeter die ik gereden heb hadden allemaal veel meer tijd nodig (en hadden veel minder olie aan boord).
Misschien dat je dan veel te laag in de toeren blijft?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  vrijdag 31 december 2010 @ 12:09:16 #87
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_90670708
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 07:57 schreef KIoontje het volgende:

[..]

Dat is extreem snel. De auto's met olietemperatuurmeter die ik gereden heb hadden allemaal veel meer tijd nodig (en hadden veel minder olie aan boord).
Mijn 3.2 911 begint een beetje op temp. te komen na ongeveer 30 km. op een 80 km weg. Rij dan ongeveer 95-100 km/u= 20 minuten voordat ie warm is. Precies op de plek waar een hele lange bocht ligt in de N-weg waar je op zondagochtend met 160 lekker doorheen kan. :)

NB1.
En idd geen olie temp. meter in een 911 :X
In de huidige BMW's zit er ook nog maar alleen zo'n FIAT lichtje. :{w
Is er niet een handige fix voor je Kever zodat je de olie temp. op je boordcompu kan zien oid.?

NB2.

Bij de BMW houd ik 2 keer de watertemp.meter = OK-tijd aan, voordat ik gas geef.

edit: plaatje toegevoegd
Zo moet het ;) :

vlnr.: benzineniveau, olieniveau in olietank, olietemp. oliedrukmeter en oliedruklampje. :)
Beetje overdreven wellicht voor een huis-tuin-keuken-bakkie. Oude Alfa 75 had overigens een oliedrukmeter; als daar de druk wat daalde een paar minuten ar de start wist je ook dat de temp. wat begon te klimmen/olie dunner werd, waardoor de druk daalde.

[ Bericht 18% gewijzigd door Hyperdude op 31-12-2010 14:20:10 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_90671354
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 11:53 schreef DS4 het volgende:

[..]

Misschien dat je dan veel te laag in de toeren blijft?
Ik zou eerder denken dat de auto waar jij mee gereden hebt de uitzondering is (olie warm in 10 minuten).

Tenzij we wat anders bedoelen met "warm".
Ja, ik kan toch niet alles posten onder mijn ook al niet echte naam!?
pi_90671987
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 17:42 schreef draaijer het volgende:
Tevens heb ik hier op fok ook gezien waarom het nu eigenlijk slecht is om je auto tijdens het ontdoen van sneeuw en ijs aan te zetten. Dat doe ik ook niet meer.

En waarom is dat nou weer?
I got soul, but I'm not a soldier
pi_90672051
Zou het verdwijnen van de olietemperatuurmeter niet iets te maken hebben met dat met moderne productie toleranties het gas er wel op kan zodra het blok (water) warm is?
pi_90672283
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 12:45 schreef Jimmie het volgende:
Zou het verdwijnen van de olietemperatuurmeter niet iets te maken hebben met dat met moderne productie toleranties het gas er wel op kan zodra het blok (water) warm is?
Olietemperatuurmeter is bij mijn weten nooit gangbaar geweest.

De laatste jaren zie je wel een trend dat de koelvloeistoftemperatuurmeter verdwijnt uit de auto's en vervangen wordt door een lampje dat (blauw) oplicht zolang de motor nog echt ijskoud is.

Aangezien 9 van de 10 mensen toch denken dat het temperatuurmetertje voor de motor is (ipv voor de koelvloeistof) maakt het inderdaad niet veel uit.
En kokende motoren zijn redelijk uit de tijd.
Ja, ik kan toch niet alles posten onder mijn ook al niet echte naam!?
pi_90672288
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 12:45 schreef Jimmie het volgende:
Zou het verdwijnen van de olietemperatuurmeter niet iets te maken hebben met dat met moderne productie toleranties het gas er wel op kan zodra het blok (water) warm is?
Ik heb geen olietemperatuurmeter en ook geen koelvloeistofmeter, vind ik ook wel raar. Zal het eens bij de garage navragen.
I got soul, but I'm not a soldier
pi_90672756
Verbaast me dat zo weinig mensen een olietemperatuurmeter hebben. Die is in mijn toch niet al te dure 206 zelfs terug te vinden. In principe schakel ik altijd bij 2250 toeren, dan valt ie terug naar 1750 toeren in de volgende versnelling, dus gemiddeld altijd rond de 2000 toeren. Pas starten als je weg gaat rijden, en denk dat dit wel de beste manier is. Op de snelweg rij ik eigenlijk ook nooit harder dan 100, geeft 2750 toeren per minuut en dan zou het blok ook het maximale koppel moeten hebben, dus rijdt hij het zuinigste denk ik :) Olie is na een km of 10 wel op temperatuur, ook zo'n 90 graden.
pi_90672834
Warmrijden? Nee.

Maar dat zal wel aan het type wagen liggen... Met een Prius gaat dat wel moeilijk, omdat de motor zeer snel kan afslaan. (In de zomer na +- 1 km, in de winter na +- 2 km, zonder chauffage aan dan).

Ik let er wel wat op dat ik in het begin niet te snel accelereer, zodat de batterij niet leegloopt en de motor kan bijsturen (gaat ook tamelijk snel). Als je echt snel optrekt in het begin dan is je batterij direct leeg en moet je motor zowel opwarmen, de batterij bijladen en voor de nodige energie zorgen om de auto voort te bewegen.
pi_90673056
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 12:26 schreef KIoontje het volgende:

Ik zou eerder denken dat de auto waar jij mee gereden hebt de uitzondering is (olie warm in 10 minuten).

Tenzij we wat anders bedoelen met "warm".
Wat dacht je van bedrijfstemperatuur.

Eerdere auto's met olietemperatuurmeter deden er grofweg even lang over. Laat het een kwartier geweest zijn bij anderen...

Ik zorg echter wel tussen 2000 en 3000 tpm te blijven. En de verwarming pas echt aan als de motor warm is.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  vrijdag 31 december 2010 @ 17:00:21 #96
320171 Dinaridar
Operation Repo
pi_90682692
Met mijn Ibiza 1.9TDI rijd ik de eerste 20 minuten rustig, oftewel zoveel mogelijk beneden de 2000 toeren blijven en bescheiden accelereren. Na een rit laat ik de auto even stationair draaien (langer stationair bij langere/intensievere ritten) om oververhitting van de turbo te voorkomen.
It ain't no joke if you don't pay that note!
  vrijdag 31 december 2010 @ 17:15:59 #97
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_90683406
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 17:00 schreef Dinaridar het volgende:
Met mijn Ibiza 1.9TDI rijd ik de eerste 20 minuten rustig, oftewel zoveel mogelijk beneden de 2000 toeren blijven en bescheiden accelereren. Na een rit laat ik de auto even stationair draaien (langer stationair bij langere/intensievere ritten) om oververhitting van de turbo te voorkomen.
In de instructieboekjes van onze auto's lees ik ook dat je na een lange rit de motor het best even stationair laat draaien, zodat de temperatuur in de motorruimte kan dalen. Ik zie daar niet bepaald het nut van in. Als je de motor uitschakelt daalt de temp. toch ook?
pi_90688709
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 17:15 schreef .Neovo. het volgende:

[..]

In de instructieboekjes van onze auto's lees ik ook dat je na een lange rit de motor het best even stationair laat draaien, zodat de temperatuur in de motorruimte kan dalen. Ik zie daar niet bepaald het nut van in. Als je de motor uitschakelt daalt de temp. toch ook?
Wordt veel gedaan bij high performance turbo motoren (een TSI's en TDI's dus).
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_90690006
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 17:15 schreef .Neovo. het volgende:

[..]

In de instructieboekjes van onze auto's lees ik ook dat je na een lange rit de motor het best even stationair laat draaien, zodat de temperatuur in de motorruimte kan dalen. Ik zie daar niet bepaald het nut van in. Als je de motor uitschakelt daalt de temp. toch ook?
Het idee daar achter is dat de turbo ontzettend veel toeren per minuut draait en zodra je de motor uitzet is ook de oliedruk en dus de smering weg.
Je turbo draait dan nog maar krijgt geen olie meer en dat is aardig funest voor zo'n ding.
Met even stationair laten draaien geef je de turbo de tijd om te zakken in toeren voor je de auto uitzet en zal ie dus minder slijten.
pi_90691424
Alsof je de motor uitzet terwijl de turbo nog draait :?
Op het moment dat je afremt om te stoppen gaat de turbo ook al omlaag in toeren. Tegen de tijd dat je stilstaat en de motor uit kan doen draait de turbo echt niet hard meer. :)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')