Ik kreeg overlaatst te horen dat het beter is om de laatste kilometers voordat je aankomt wat rustiger te rijden zodat alles wat kan afkoelen (indien je daarvoor stevig doorgereden hebt op de snelweg o.i.d.). Stationair laten draaien is dan niet nodig.quote:Op donderdag 30 december 2010 16:17 schreef vosss het volgende:
De mijne wel en die rij ik ALTIJD rustig warm.
En op de plaats van bestemming laat ik hem ALTIJD 3 minuten stationair nalopen, ookal ben ik telaat voor iets.
Waarom is dat niet goed dan? Ivm die olie die niet omhoog gepompt kan worden? Da's bij een diesel natuurlijk wel funest. Ik doe eigenlijk niet anders; altijd starten en dan krabben, maar als dat echt zo negatief is moet ik er misschien maar eens mee stoppenquote:Op donderdag 30 december 2010 17:42 schreef draaijer het volgende:
Warm rijden : YES
Ik ben van mening dat wanneer je laag toeren rijdt op de momenten dat de motor koud is, de slijtage kans verkleind. Ik draai eigenlijk nooit boven de 2.000 toeren met mijn V6 diesel als de auto koud is. Tevens heb ik hier op fok ook gezien waarom het nu eigenlijk slecht is om je auto tijdens het ontdoen van sneeuw en ijs aan te zetten. Dat doe ik ook niet meer.
Ja, mijn auto bleef ook al 40km rijden in de derde of vierde versnelling zonder dat ik het gaspedaal aanraakte. Wat verbruikt hij dan eigenlijk? Kan me niet voorstellen dat de brandstofleidingen dan ook dichtgeknepen zijn zoals normaal bij gas los, namelijk.quote:Op donderdag 30 december 2010 19:35 schreef .Neovo. het volgende:
Vanmiddag gingen we even weg met de Punto die buiten stond. Ik had een minuutje van te voren de motor aangezet, voordat we weggingen. Je kon horen dat ie het koud had. Hij bleef stationair wat draaien rond de 1300 toeren, normaal draait ie rond de 900
Da's vrij fors voor een koude motor.quote:Op donderdag 30 december 2010 19:03 schreef Palomar het volgende:
Rij zolang de temperatuurmeter niet op 90 staat wel aardig rustig (tot 3500rpm),
Wat maakt het jou nou uit.quote:Op donderdag 30 december 2010 17:42 schreef draaijer het volgende:
Warm rijden : YES
Ik ben van mening dat wanneer je laag toeren rijdt op de momenten dat de motor koud is, de slijtage kans verkleind. Ik draai eigenlijk nooit boven de 2.000 toeren met mijn V6 diesel als de auto koud is. Tevens heb ik hier op fok ook gezien waarom het nu eigenlijk slecht is om je auto tijdens het ontdoen van sneeuw en ijs aan te zetten. Dat doe ik ook niet meer.
Voor mij is het meer een gevoel. Ik heb het idee dat het goed is en dus doe ik het
als je koude motor hebt rijdt ie 2x zo onzuinigquote:Op donderdag 30 december 2010 15:33 schreef Microtubuli het volgende:
Warm rijden is alleen nuttig als je van plan bent om je auto langer dan 200K km's mee te laten gaan. Tegen die tijd ruil ik hem toch al weer in dus boeien.
Te lage toeren aanhouden is dus ook niet goed. Smering is niet optimaal en een lagere oliedruk helpt dan niet bepaald.quote:Op donderdag 30 december 2010 17:42 schreef draaijer het volgende:
Warm rijden : YES
Ik ben van mening dat wanneer je laag toeren rijdt op de momenten dat de motor koud is, de slijtage kans verkleind. Ik draai eigenlijk nooit boven de 2.000 toeren met mijn V6 diesel als de auto koud is.
Half uur is wel erg overdreven...quote:Op donderdag 30 december 2010 21:26 schreef KIoontje het volgende:
Dat is vaak pas na een kilometer of 20 of een half uurtje rijden (afhankelijk van de route en de rijstijl natuurlijk).
Niet constant, alleen tijdens het accelereren en dan schakelen bij 3000-3500. Weet het ook niet precies, je moet dat gewoon een beetje op gevoel/gehoor doenquote:Op donderdag 30 december 2010 20:49 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Da's vrij fors voor een koude motor.
Toerentellers zijn voor mietjes.quote:Op donderdag 30 december 2010 21:43 schreef Palomar het volgende:
[..]
Niet constant, alleen tijdens het accelereren en dan schakelen bij 3000-3500. Weet het ook niet precies, je moet dat gewoon een beetje op gevoel/gehoor doen
Als je in de stad rijdt kan het toch echt akelig lang duren.quote:
Ja. De vorige had een olietemp. meter (ik vind het onbegrijpelijk dat die bij mijn huidige auto niet aanwezig is). En die plas olie van maar liefst 11,5 liter was normaliter in 10 minuten warm.quote:Op donderdag 30 december 2010 21:52 schreef KIoontje het volgende:
Als je in de stad rijdt kan het toch echt akelig lang duren.
Wel eens gereden met een olietemperatuurmeter?
Valt me een beetje van je tegen dat je dan niet dat metertje erbij laat bouwen, zeker omdat je ermee de Ring op gaatquote:Op donderdag 30 december 2010 21:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja. De vorige had een olietemp. meter (ik vind het onbegrijpelijk dat die bij mijn huidige auto niet aanwezig is). En die plas olie van maar liefst 11,5 liter was normaliter in 10 minuten warm.
Precies dat niks goed door het blok gepompt word.quote:Op donderdag 30 december 2010 20:16 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Waarom is dat niet goed dan? Ivm die olie die niet omhoog gepompt kan worden? Da's bij een diesel natuurlijk wel funest. Ik doe eigenlijk niet anders; altijd starten en dan krabben, maar als dat echt zo negatief is moet ik er misschien maar eens mee stoppen
Dat is extreem snel. De auto's met olietemperatuurmeter die ik gereden heb hadden allemaal veel meer tijd nodig (en hadden veel minder olie aan boord).quote:Op donderdag 30 december 2010 21:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja. De vorige had een olietemp. meter (ik vind het onbegrijpelijk dat die bij mijn huidige auto niet aanwezig is). En die plas olie van maar liefst 11,5 liter was normaliter in 10 minuten warm.
Vroeger deed ik het wat minder en het heeft mij een koppakking gekost. Nou mag ie lekker stationair lopen totdat ie een beetje warm is.quote:Op donderdag 30 december 2010 17:42 schreef draaijer het volgende:
Warm rijden : YES
Ik ben van mening dat wanneer je laag toeren rijdt op de momenten dat de motor koud is, de slijtage kans verkleind. Ik draai eigenlijk nooit boven de 2.000 toeren met mijn V6 diesel als de auto koud is. Tevens heb ik hier op fok ook gezien waarom het nu eigenlijk slecht is om je auto tijdens het ontdoen van sneeuw en ijs aan te zetten. Dat doe ik ook niet meer.
Voor mij is het meer een gevoel. Ik heb het idee dat het goed is en dus doe ik het
waarom gaat de thermostaat open als je de kachel aanhebt??quote:Op vrijdag 31 december 2010 08:05 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Vroeger deed ik het wat minder en het heeft mij een koppakking gekost. Nou mag ie lekker stationair lopen totdat ie een beetje warm is.![]()
Wat ook dom is dat mensen meteen hun verwarming in de auto aandoen waardoor de motor nog moeilijker op temp komt doordat de thermostaat open gaat en je na 10 minuten nog niet warm bent.
Mazda?quote:Op vrijdag 31 december 2010 04:33 schreef Faxie het volgende:
Wankelaar hier, dus zeker rustig warmrijden anders mag je na 100k of eerder al een nieuw blok kopen.
Eerste 10 minuten onder de 4000 blijven, tot 20 minuten onder de 7000. Laatste minuten houd ik het ook rustig.
Als de thermostaat dichtblijft dan zal de koelvloeistof afgesloten zijn van de radiator. Als je de kachel aanzet dan wilt hij de warmte hebben van je motor en tieft hij de thermostaat open.quote:Op vrijdag 31 december 2010 08:17 schreef gateway het volgende:
[..]
waarom gaat de thermostaat open als je de kachel aanhebt??
Hier zit de verwarming toch echt in het kleine circuit, en gaat de thermostaat pas open als het kleine circuit de 90 graden bereikt heeft
Je weet wel dat een koelwatercircuit minstens 2 thermostaten heeft?quote:Op vrijdag 31 december 2010 10:40 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Als de thermostaat dichtblijft dan zal de koelvloeistof afgesloten zijn van de radiator. Als je de kachel aanzet dan wilt hij de warmte hebben van je motor en tieft hij de thermostaat open.
Normaal gesproken gaat hij bij de 90 graden open ja.
Kan ook per auto verschillen hoor.
Nou, als ik bij de Ring aan kom, dan is de motor inmiddels wel warm...quote:Op donderdag 30 december 2010 22:58 schreef Sounddragon het volgende:
Valt me een beetje van je tegen dat je dan niet dat metertje erbij laat bouwen, zeker omdat je ermee de Ring op gaat
Misschien dat je dan veel te laag in de toeren blijft?quote:Op vrijdag 31 december 2010 07:57 schreef KIoontje het volgende:
Dat is extreem snel. De auto's met olietemperatuurmeter die ik gereden heb hadden allemaal veel meer tijd nodig (en hadden veel minder olie aan boord).
Mijn 3.2 911 begint een beetje op temp. te komen na ongeveer 30 km. op een 80 km weg. Rij dan ongeveer 95-100 km/u= 20 minuten voordat ie warm is. Precies op de plek waar een hele lange bocht ligt in de N-weg waar je op zondagochtend met 160 lekker doorheen kan.quote:Op vrijdag 31 december 2010 07:57 schreef KIoontje het volgende:
[..]
Dat is extreem snel. De auto's met olietemperatuurmeter die ik gereden heb hadden allemaal veel meer tijd nodig (en hadden veel minder olie aan boord).
Ik zou eerder denken dat de auto waar jij mee gereden hebt de uitzondering is (olie warm in 10 minuten).quote:Op vrijdag 31 december 2010 11:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Misschien dat je dan veel te laag in de toeren blijft?
En waarom is dat nou weer?quote:Op donderdag 30 december 2010 17:42 schreef draaijer het volgende:
Tevens heb ik hier op fok ook gezien waarom het nu eigenlijk slecht is om je auto tijdens het ontdoen van sneeuw en ijs aan te zetten. Dat doe ik ook niet meer.
Olietemperatuurmeter is bij mijn weten nooit gangbaar geweest.quote:Op vrijdag 31 december 2010 12:45 schreef Jimmie het volgende:
Zou het verdwijnen van de olietemperatuurmeter niet iets te maken hebben met dat met moderne productie toleranties het gas er wel op kan zodra het blok (water) warm is?
Ik heb geen olietemperatuurmeter en ook geen koelvloeistofmeter, vind ik ook wel raar. Zal het eens bij de garage navragen.quote:Op vrijdag 31 december 2010 12:45 schreef Jimmie het volgende:
Zou het verdwijnen van de olietemperatuurmeter niet iets te maken hebben met dat met moderne productie toleranties het gas er wel op kan zodra het blok (water) warm is?
Wat dacht je van bedrijfstemperatuur.quote:Op vrijdag 31 december 2010 12:26 schreef KIoontje het volgende:
Ik zou eerder denken dat de auto waar jij mee gereden hebt de uitzondering is (olie warm in 10 minuten).
Tenzij we wat anders bedoelen met "warm".
In de instructieboekjes van onze auto's lees ik ook dat je na een lange rit de motor het best even stationair laat draaien, zodat de temperatuur in de motorruimte kan dalen. Ik zie daar niet bepaald het nut van in. Als je de motor uitschakelt daalt de temp. toch ook?quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:00 schreef Dinaridar het volgende:
Met mijn Ibiza 1.9TDI rijd ik de eerste 20 minuten rustig, oftewel zoveel mogelijk beneden de 2000 toeren blijven en bescheiden accelereren. Na een rit laat ik de auto even stationair draaien (langer stationair bij langere/intensievere ritten) om oververhitting van de turbo te voorkomen.
Wordt veel gedaan bij high performance turbo motoren (een TSI's en TDI's dus).quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:15 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
In de instructieboekjes van onze auto's lees ik ook dat je na een lange rit de motor het best even stationair laat draaien, zodat de temperatuur in de motorruimte kan dalen. Ik zie daar niet bepaald het nut van in. Als je de motor uitschakelt daalt de temp. toch ook?
Het idee daar achter is dat de turbo ontzettend veel toeren per minuut draait en zodra je de motor uitzet is ook de oliedruk en dus de smering weg.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:15 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
In de instructieboekjes van onze auto's lees ik ook dat je na een lange rit de motor het best even stationair laat draaien, zodat de temperatuur in de motorruimte kan dalen. Ik zie daar niet bepaald het nut van in. Als je de motor uitschakelt daalt de temp. toch ook?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |