Ja die zag ik ookquote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:44 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Bizar dit man. Ik zag op het NOS journaal ook echt zo'n golf over de akkers heen spoelen. Das ook de eerste keer dat je het echt zag aankomen. Ik zie altijd beelden van kolkende rivieren en wegen maar nooit van die eerste 'golf' zeg maar.
Ik keek het zelf al terug, Kan gewoon op de NOS site bij laatste 8 uur journaalquote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:55 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ja die zag ik ookis die nog ergens terug te bekijken? RTL 4 heeft dat niet uitgezonden die beelden.
Ja die had ik al bekeken, niet te geloven zeg!quote:Op dinsdag 11 januari 2011 22:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
http://www.liveleak.com/ Ik zou hier even zoeken. Daar staat altijd veel video materiaal wat het nieuws niet haalt maar vaker wel indrukwekkend is.
edit: http://www.liveleak.com/view?i=19f_1294721633 ook goed te zien hoe snel het stijgt.
quote:De inwoners van de overstroomde delen van Australië hebben een nieuwe bron van zorg. Na agressieve slangen en krokodillen wordt nu ook gewaarschuwd voor haaien. In de plaats Goodna, tientallen kilometers landinwaarts, zou een stierhaai zijn gesignaleerd.
Foto: EPA
Stierhaaien vallen soms mensen aan. Een wethouder waarschuwt de inwoners dan ook niet het water in te gaan. Je hebt het probleem van verontreinigd water, maar ook het risico op stierhaaien en opgegeten worden, zei hij tegen de publieke omroep ABC.
De straat ligt door de enorme overstromingen inmiddels zo'n vier tot zes meter onder water. "Ik had nooit gedacht dat er een risico was om opgegeten te worden door een haai in de hoofddstraat van Goodna", aldus de wethouder.
quote:125 Teletekst wo 12 jan
Overstromingen bereiken Brisbane
` In de Australische staat Queensland
hebben de overstromingen Brisbane
bereikt.De eerste straten staan onder
water en volgens de burgemeester zullen
bijna 20.000 huizen in de stad blank
komen te staan.Het hoogste punt wordt
vanavond Nederlandse tijd verwacht.
In Brisbane en de directe omgeving
wonen bijna 2 miljoen mensen.Duizenden
mensen zijn voor het water gevlucht.
Door de overstromingen in Queensland
zijn tot nu toe zeker 16 mensen om het
leven gekomen.Tientallen mensen worden
vermist.De centrale bank van Australië
schat dat de schade door de watersnood
zal uitkomen op 8 miljard euro.
volgende nieuws weer&verkeer sport
Ja die vond ik ook erg indrukwekkend, die stond hier al gepost dacht ik.. op pagina 1.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 22:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
http://www.liveleak.com/ Ik zou hier even zoeken. Daar staat altijd veel video materiaal wat het nieuws niet haalt maar vaker wel indrukwekkend is.
edit: http://www.liveleak.com/view?i=19f_1294721633 ook goed te zien hoe snel het stijgt.
quote:Worst flooding in 100 years, 20.000 houses destroyed
Authorities in Brisbane have warned the city it is facing its worst flooding in more than 100 years, as up to 20,000 homes face being destroyed.
The sun emerged after a week of monsoon rain over Queensland's capital - but locals were told it was a false dawn.
"Don't take any comfort from the fact that we have blue sky," said the state's premier, Anna Bligh, on Wednesday.
Unprecedented rainfall over much of the northeast Australian state has already devastated scores of towns and cities, including Rockhampton and Toowoomba.
At least 12 people are known to have died and 90 are missing after torrents of water tore through Lockyer Valley.
An area the size of France and Germany has been crippled by floodwaters now on course for Brisbane.
Officials estimate the city's swollen river will peak at 5.5 metres early on Thursday and will not drop until Saturday.
Australia's Prime Minister Julia Gillard told Sky News: "People do have to be prepared for the death toll to rise."
Although the majority of Brisbane's two million people are safe due to the city's hilly suburbs, thousands of properties in low-lying areas are likely to be inundated.
The number of people evacuated is expected to rise as floodwaters filled suburban creeks and tributaries.
Hannah Davies, a British national who has lived in the city for five years, left her house near the river with her young baby to stay with family who live further away from the rising waters.
Her husband Stuart decided to stay in the property to move their furniture and other belongings to safety.
She told Sky News the mood in the city is "surreal".
"It is a shock, I don't think people really expected it would do this.
quote:Watersnood breidt zich uit naar New South Wales
Na Queensland vrezen ook andere staten in Australië voor watersnood. Zo heeft New South Wales besloten om honderden mensen die bij de grens met Queensland wonen, te evacueren. Hun woonplaatsen komen woensdag waarschijnlijk onder water te staan, zo maakte de staat bekend.
Duizenden mensen in New South Wales zijn al afgesloten van de buitenwereld en dat aantal stijgt de komende uren waarschijnlijk. Dat komt onder meer omdat de rivier de Clarence, die ontspringt in Queensland, buiten zijn oevers dreigt te treden.
Het Australische KNMI heeft ook gewaarschuwd voor noodweer in de zuidelijke staten Victoria en Tasmanië. Zware regenval en stormen kunnen leiden tot plotselinge overstromingen.
quote:Brisbane bereidt zich voor op het ergste
De grote Australische stad Brisbane maakt zich op voor fikse overstromingen. De nabijgelegen Brisbane Rivier dreigt buiten zijn oevers te treden en heeft dat op sommige plekken al gedaan. Burgemeester Campbell Newman schat dat tussen de 6.500 en 9.000 gebouwen onder water komen te staan.
De autoriteiten hebben hele wijken afgesloten en duizenden inwoners aangespoord delen van de stad te verlaten. Inwoners zijn geëvacueerd of stapelen zandzakken voor hun woningen. Ook de haven van Brisbane is gesloten. Auto's stroomden de stad uit en lager gelegen buitenwijken zijn al overstroomd. Brisbane is de hoofdstad van de noordoostelijke deelstaat Queensland en de derde stad van Australië, met ongeveer twee miljoen inwoners.
De uitvalswegen van de zakenwijk van Brisbane stonden dinsdag vol met files, doordat vele inwoners tegelijkertijd op de vlucht sloegen. Woensdag wordt hier de stroom uitgeschakeld. De stad richt een noodcentrum in voor mensen die de stad niet willen verlaten.
Premier Anna Bligh van Queensland adviseerde de bevolking zich voor te bereiden: "We moeten kalm blijven en bij elkaar blijven. Als je in een hoger gelegen gebied woont, is nu het moment gekomen om buren de helpende hand te reiken en een bed aan te bieden."
Angstwekkend
Nicolas Colsaerts, de 28-jarige beste Belgische golfer, brengt in de winterperiode zijn spelpeil op punt in Australië en kan de beangstigende situatie dus aan de lijve ondervinden. Hij kan zijn appartement niet verlaten. "De situatie is hier echt desastreus. We kunnen niet meer bewegen en moeten in ons appartement blijven. Brisbane staat onder water. Mijn paspoort ligt in de Indische ambassade, dus moet ik hier wachten voor ik er aan kan denken om naar Aboe Dhabi te vliegen, waar ik normaal vanaf 20 januari aan de slag moet. Het is hier echt angstwekkend: harde wind, zware regenval en overstromingen... Ik hoop voor alle inwoners hier in Queensland dat het snel verbetert, want dit wordt een echte nachtmerrie.".
"De helft van de winkels is dicht, de andere helft is bijna leeg. De straten zijn verlaten'', zegt de Nederlandse Annie Schmidt dan weer. Sinds 1980 woont ze in een hoger gelegen buitenwijk van Brisbane. Annie heeft veel mensen gesproken die net als zij met angst het nieuws volgen. "Je ziet verschrikkelijke beelden op tv van moeders die hun kinderen zien wegdrijven in het kolkende water. Hele auto's worden weggespoeld. Het is verschrikkelijk."
De bewoners werden de afgelopen weken beschermd door de Wivenhoe-stuwdam. Maar het stuwmeer daarachter is nu ook vol. Ingenieurs laten gecontroleerd water door. Zonder deze dam was het waterpeil al hoger geweest dan tijdens de watersnoodramp van 1974. Het hoogste waterpunt wordt donderdag verwacht. Dan wordt het niveau van de Brisbane Rivier van 5,45 meter uit 1974 overschreden.
Vloedgolf
Brisbane is op zijn hoede na een vloedgolf maandag bij de stad Toowoomba en omgeving, ongeveer 100 kilometer naar het westen. Na zware regenval traden rivier en beken bliksemsnel buiten hun oevers. Lokale bestuurders vergeleken het met een binnenlandse tsunami. Het officiële dodental door de overstroming bij Toowoomba staat inmiddels op tien. Dinsdag werden nog steeds ruim zeventig mensen uit de regio vermist.
De overstromingen in Queensland hebben in de afgelopen twee weken in totaal zeker veertien levens geëist. Het dodental loopt vermoedelijk nog flink op. De autoriteiten vrezen dat veel inwoners zijn verdronken in overstroomde auto's en woningen.
De watersnood in Queensland begon eind december. Door een tropische cycloon viel in korte tijd een enorme hoeveelheid regen. Meteorologen hebben dinsdag opnieuw gewaarschuwd voor zware regenval in en rond Brisbane.
WTFquote:Op woensdag 12 januari 2011 00:52 schreef mouzzer het volgende:
Vooral de beelden vanaf 4:30, het is het als in New Orleans na de orkaan.. Bij 5:40 laten ze bij een huis een vergelijking tussen gister en vandaag zien... bizar hoe hoog het water is gekomen.
Damnquote:Op woensdag 12 januari 2011 08:27 schreef Schuifpui het volgende:
Familie van me woont in Brisbane. Het leek eerst gewoon goed te gaan, maar nu hebben zij er ook last van. Ze kunnen niet meer naar het werk, daar staat het al onderwater en de supermarkten schijnen ook helemaal leeg te zijn en niet meer te worden bevoorraad. Ik hoop echt dat dit niet lang meer gaat duren, het ziet er alleen echt niet goed uit de komende dagen.![]()
Die 4 mld schade zal wel een veelvoud worden als Brisbane helemaal onderwater komt.
Nuttige link Thxquote:Op woensdag 12 januari 2011 09:22 schreef Olga het volgende:
Of je er blij van wordt is een ander verhaal maar hier een livestream welke uitkijkt op de Brisbane River. Het lijkt zo'n normaal riviertje op het eerste oog, maar als je ziet wat er voorbijkomt....
http://www.livestream.com/brisbanefloods
Linkquote:Water supply running out in Lockyer Valley
Residents in the flood-ridden Lockyer Valley have received an urgent warning to cut water use as much as possible.
The regional council released an emergency statement telling locals to save their water for essential needs such as drinking and bathing, after severe damage to mains supply.
"All Lockyer Valley residents and businesses in the Lockyer Valley need to conserve water use to essentials only, such as drinking, cooking and showering," a council spokesman said in a statement on Wednesday.
Withcott is out of water, Helidon is expected to run out by 8pm (AEDT) on Wednesday, Gatton will be out early on Thursday morning while Laidley has three days' supply left.
"Queensland Urban Utilities have reported severe damage to the main trunk water line which may take some time to repair," the spokesman added.
"Residents are urged that in order to preserve drinking water supply they cut their water use to an absolute minimum."
quote:BREAKING NEWS: The Brisbane River peak has been revised to 5.2 metres - this is now LOWER than 1974
Ik heb vannacht nog een mailtje gehad en ze waren ook nog op msn, dus nog steeds stroom, internet en ook telefoon. Hun huis staat (nog) niet onder water, schijnt afgelopen dagen wel bijna te zijn gebeurt, maar gelukkig zijn de suburbs op heuvels gebouwd, dus het water is weer snel gezakt. Ze kunnen alleen nergens heen. Ze hebben voorlopig genoeg eten ingeslagen, dus het zou goed moeten komen, tenzij het echt nog weken doorgaat.quote:Op woensdag 12 januari 2011 09:53 schreef Frutsel het volgende:
Is daar de electriciteit ook afgesloten? In delen van Brisbane hadden ze dat toch gedaan?
Hoop dat het meevalt daar.. morgen hoogste peil dacht ik, maar er komt nog meer regen
Sterkte
quote:Australia floods update: Queensland premier urges ‘any residents’ near rising water to leave home immediately
Wat is dat in Nederlandse tijd? 16.00 uur hier ofzo?quote:Australia floods update: Flooding in Brisbane expected to reach peak at 04:00 Australian time - emergency officials via Sky News
19.00 uur dusquote:Op woensdag 12 januari 2011 11:01 schreef Infection het volgende:
http://www.timezoneconverter.com/cgi-bin/tzc.tzc
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |