abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90529903
Hallo Allmaal,

In mijn Ford KA uit '06 komt koude lucht uit de verwarming als deze stationair loopt.
Nu heb ik gelezen dat ik moet kijken of er geen lucht in het koelsysteem zit en anders: ontluchten

Ik heb onder de motorkap gekeken en de schroef van de koelvloeistof-tank open gemaakt. De koelvloeistof is gewoon vol.

Ik weet niet wat ik precies open moet maken om te ontluchten en hoe dit precies werkt.

Kan iemand mij helpen?

Groeten, Michel
"In Heaven, all the interesting people are missing."
Friedrich Nietzsche
  Vis een optie? dinsdag 28 december 2010 @ 11:45:34 #2
70532 loveli
N
pi_90530316
Slangen van het koelsysteem volgen naar het hoogste punt, daar zit een ontluchtingsnippel. Voor ontluchten motor even laten lopen tot 'ie op bedrijfstemperatuur is, dan met lopende motor (want dan doet je waterpomp het) nippel opendraaien tot er vloeistof uitkomt. En altijd oppassen met koelvloeistof dat het niet te heet is. edit: Bij Ford werkt het anders lees ik :+

Stap 1 is nu eigenlijk koude motor aanzetten en aan radiator voelen of deze volledig opwarmt. Zo niet, dan heb je geen circulatie en is het een ander probleem.

Maar wat bedoel je met koude lucht bij stationair lopen? Als je net hebt gestart met dit koude weer of als je al een flink stuk hebt gereden? Als je de motor net hebt gestart is het de bedoeling dat je motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur komt. Daarom zit er een thermostaatklep in, die gaat open als de motor warm genoeg is. Tot die tijd loopt je koelvloeistof door een kleiner circuit, zodat je motor snel opwarmt. Anders slijtage enzo.

Dus direct na starten geen warme lucht is verklaarbaar, maar na een lange rit hoor je gewoon warme lucht te krijgen.

[ Bericht 6% gewijzigd door loveli op 28-12-2010 12:07:23 ]
crap in = crap out
pi_90530481
Ford werkt met zelf ontluchtende koel systemen, koel reservoir afvullen, en op 2500 RPM houden tot dat de koelvin in de hoogste stand heeft gedraait.

Edit,

Haal eens de retourslang op het reservoir los, en laat de motor dan eens een2500 rpm draaien, komt er dan ook een goede stroom koelvloeistof uit?
pi_90530564
Top uitleg, na het werk gelijk even kijken.

Inderdaad na een langere rit wordt de verwarming koud als de motor stationair loopt. (denk aan file, spoorwegovergang, sex in de auto, etc etc :P)

Thx !
Friedrich Nietzsche
  dinsdag 28 december 2010 @ 11:57:48 #5
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_90530733
quote:
1s.gif
Op dinsdag 28 december 2010 11:52 schreef depichi het volgende:
Top uitleg, na het werk gelijk even kijken.

Inderdaad na een langere rit wordt de verwarming koud als de motor stationair loopt. (denk aan file, spoorwegovergang, sex in de auto, etc etc :P)

Thx !
:')

Sex in een Ka :')
  dinsdag 28 december 2010 @ 12:51:10 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_90532906
Hoelang doet die kachel al vreemd?
Er komt nl. niet vanzelf zo maar een luchtbel in je kachel.
Laatste 10 jaar koelvloeistof wel eens vervangen? :P

.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_90532961
Nieuwe thermostaat doet wonderen...
  dinsdag 28 december 2010 @ 12:56:30 #8
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_90533106
Thermostaat kapot is het meest voor de hand liggende, eigenlijk te weinig koelvloeistof, maar dat is OK volgens TS, dus dan is vaak de thermostaat of de regelklep van de kachel de boosdoener..

Het kan trouwens ook zijn dat de waterpomp niet genoeg druk meer levert door slijtage van de schoepen, maar die is redelijk vergezocht voor nu ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 28 december 2010 @ 13:05:00 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_90533418
Thermostaat kapot is toch juist slechte verwarming als je rijdt; niet als je stilstaat :?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 28 december 2010 @ 13:09:11 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_90533579
Thermostaat kan op diverse manieren stuk zijn ;)

Stel even dat hij maar beperkt open gaat, dan heb je dus onder het rijden meer druk in het systeem, die dan toch wel enige flow door de kachel bewerktstelligt, als je dan stationair draait, zal het een pisstroompje zijn wat er door de kachel loopt, met als gevolg een te koude kachelradiateur ;)

En dat is maar één van de vele optie's, zo'n dingegie werkt nog steeds op een wasvulling, en als die niet meer goed is, kunnen er de meest interessante problemen opduiken.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 28 december 2010 @ 15:04:53 #11
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_90538269
quote:
1s.gif
Op dinsdag 28 december 2010 13:05 schreef Hyperdude het volgende:
Thermostaat kapot is toch juist slechte verwarming als je rijdt; niet als je stilstaat :?
Thermostaat stuk, had ik toevallig vorige maand ook. Ding kost €13 met pakking. Vervangen is 10 minuten werk.

Als ie stuk is blijft ie meestal open staan, daardoor warmt het koelwater niet goed op, het blijft circuleren.
Normaal als de koelvloeistof op temp is gaat de thermostaat open en loopt de vloeistof via de radiator weer terug. Bij sommige auto`s is de verwarming apart geregeld maar bij de Ka niet.
Die heeft 1 thermostaat.
Als de thermostaat dicht zou blijven staan dan kookt de motor.
pi_90538504
De auto is net 4 jaar oud, lijkt mij niet dat de thermostaat al kapot is dan... ik begin met het ontluchten, dat is de snelste,goedkoopste test. mocht het niet helpen dan kan ik altijd nog kijken naar de thermostaat.

Mijn aanvankelijke vraag was dan ook: hoe doe ik dit :P
comeaan ik wil weer sex in de KA haha!

Groetjes
Friedrich Nietzsche
  Vis een optie? dinsdag 28 december 2010 @ 16:10:21 #13
70532 loveli
N
pi_90540701
Voel ook even of je radiateur gelijkmatig warm wordt. Niet testen met een warme motor!
crap in = crap out
pi_90541686
loveli, dit kun je niet bij een ka aan de radiateur voelen, zit een koelvin tegen aan, en daar mag je in GEEN ENKEL beding je vingers tussen steken.

KANS OP ZWARE VERMINKING

aan de slang kun je wel voelen, bovenste moet eerst warm worden daarna de onderste
  Vis een optie? dinsdag 28 december 2010 @ 16:36:49 #15
70532 loveli
N
pi_90541858
Ben geen kleine auto's zonder ruimte gewend :')
crap in = crap out
pi_90549002
^O^

ik ook niet, heb te minste een auto met sleutel ruimte :). zon ka is rond uit klote om aan te werken, wil je een dynamo vervangen, kun je de bumper ed gaan zitten slopen, ik kan hem in 10 min vervangen op mn eigen auto.

of een dimlicht vervangen bij een ka, ook al zon "fijne" klus
  woensdag 29 december 2010 @ 11:06:07 #17
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_90573774
quote:
1s.gif
Op dinsdag 28 december 2010 19:21 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

of een dimlicht vervangen bij een ka, ook al zon "fijne" klus
Ah, gelukkig, nog iemand met ervaring. Mijn vrouw vond dat het al lang duurde.. }:|
pi_90586533
yup, heb er onder tussen wel handigheid in gekregen en doe ze binnen 5 min, maar makelijk is anders
  woensdag 29 december 2010 @ 16:39:09 #19
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_90588398
quote:
1s.gif
Op woensdag 29 december 2010 16:02 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
yup, heb er onder tussen wel handigheid in gekregen en doe ze binnen 5 min, maar makelijk is anders
Nou, hoop dat dit de laatste was, want ben blij als ik er vanaf ben.
Wat een rampenbak is het. Heb er alles al aan vervangen maar moet toegeven, ze rijden fijn.
pi_90627925
_O- , vind het niks aan om in te rijden. Sloom, roesten waar je bij staat (dorpels, tank klep). lelijk.

wel goedkoop
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop