LiFePo4 | zaterdag 25 december 2010 @ 01:24 |
Een goedeavond Fok!ers, Al langer wil ik een go kart ombouwen naar elektro, dit idee zal ik waarschijnlijk ook waarmaken. Nu kwam ik ongeveer een week geleden op het idee om zo'n kart dan te laten keuren e.d. zodat ik er op de openbare weg mee zou kunnen rijden. Wat heb je er aan? Juist, de wegligging waarvan een Porsche droomt en het koppel waardoor je een 'big smile' op je gezicht krijgt! Om dit waar te maken moet je (wettelijk) natuurlijk aardig wat veranderen aan zo'n kart, verlichting, remmen, banden en ga zo nog maar een tijdje door. Ik heb al een beetje ge-googled en er is schijnbaar al een kart die als auto toegelaten is en waarmee je dus legaal de weg op mag: ![]() Op de site van de RDW heb ik een beetje rondgelezen, daar kwam ik uit op dit: Ik zal hoogstwaarschijnlijk een kart kopen en hier dan van alles aan modificeren waardoor die (hopelijk) de weg op mag, daarom ga ik er van uit dat men dit als een zelfgebouwd voertuig ziet en niet als gemodificeerd voertuig. Nu hebben ze het hier over 'een groot aantal EG-richtlijnen', leuk en aardig allemaal maar waar kan ik deze vinden? Iemand enig idee? Verder heb ik gehoord/gelezen dat men de typegoedkeuring het beste in Engeland kan afleggen, hier gaat men soepeler met de eisen om. Het plaatje van bovenstaande 'auto' is een kart met een 8pk brandstof motor, daarbij vind ik het ding als speelgoed uitzien, dit is niet mijn bedoeling. Klein voorbeeldje van wat ik me voorstel (deze auto/kart is een pure fun auto, hij is niet legaal voor op de openbare weg): ![]() ![]() Mijn vraag samengevat: Wat moet er allemaal gebeuren waardoor je met een zelfgebouwd voertuig de weg op mag? Waar kan ik de EG-richtlijnen vinden? Andere tips, links e.d. waardeer ik natuurlijk ook heel erg ![]() Nog een fijne kerst gewenst en alvast een gelukkig nieuwjaar! Patrick | |
08gnoT. | zaterdag 25 december 2010 @ 02:48 |
Dit idee speelt ook al lang door mijn hoofd. Alleen heb ik er de technische kennis (en het geld) niet voor, dus het blijft bij een idee. Ik ben wel heel nieuwsgierig hoe dit uitpakt, dus ik volg mee ![]() | |
LiFePo4 | zaterdag 25 december 2010 @ 03:21 |
Haha ![]() Ik heb net nog met een vriend van me gesproken, waardoor ik een stuk meer te weten ben gekomen. Ik ga me eens alle afleveringen van 'A Car is Born' (programma op Discovery) downloaden, daar vertellen ze ontzettend veel handige dingen over het toelaten van een zelfgebouwde auto. Tevens wil ik me ergens een boekje kopen waar een samenvatting in staat van alle SVA eisen. Op het moment ben ik nog met een ander project bezig (Mountainbike ombouwen naar elektro, bijna klaar) vandaar dat ik alvast stiekem zoek naar een volgend project ![]() En nu ga ik eindelijk slapen, al bijna half 4... | |
Sounddragon | zaterdag 25 december 2010 @ 09:58 |
Tof plan, mooi projekt ![]() Het enige wat ik weet van dit soot projekten is dat je dan naar Lelystad moet met het masjien om hem een uitgebreide RDW keuring te laten ondergaan; dan gaan ze er ook in rijden, remproeven doen e.d. en bij benzinemotoren emissie- en geluid tests, maar daar heb je met een elektromobiel natuurlijk geen bips mee te maken ![]() Het zou trouwens ook wel tof zijn als je hem dan meteen in de 0,0 WB tariefgroep krijgt, want dat hoort dan natuurlijk wel zo ![]() Ik ben benieuwd, ik heb hem in het projekten subforum gegooid, wat uiteraard wel de verplichting schept om serieus aan de slag te gaan ![]() | |
oshiro | zaterdag 25 december 2010 @ 13:19 |
Dit. En dat is DUUR. Onder de 700 euro kom je echt niet ![]() | |
oshiro | zaterdag 25 december 2010 @ 13:20 |
Makkelijker is het om een KTM X-Bow of een Ariel Atom om te bouwen naar elektrisch. Dan heb je je typegoedkeuring al, maar het is natuurlijk wel heiligschennis ![]() | |
08gnoT. | zaterdag 25 december 2010 @ 13:29 |
http://www.swov.nl/rappor(...)rtuigregelgeving.pdf Heb je hier wat aan? | |
wouter37 | zaterdag 25 december 2010 @ 19:43 |
Hoi Ik heb zelf een auto gebouwd dus iets ervaring die auto van het plaatje ga je denk ik niet door de nederlands keuring krijgen een paar punten die problemen op gaan leveren - banden daar zit geen spatbord over - geluid dat meot stil zijn hoeveel db weet ik niet maar met die auto wordt dat moeilijk - achter geen verlichting - gordel berekening bekend ? -enz enz maar volgens mij zijn er voor auto's onder de 400kg andere / afwijkende regels mischien hab je dan een kans | |
rubje | zondag 26 december 2010 @ 18:08 |
tvp |