abonnement Unibet Coolblue
pi_90421696
Een goedeavond Fok!ers,

Al langer wil ik een go kart ombouwen naar elektro, dit idee zal ik waarschijnlijk ook waarmaken. Nu kwam ik ongeveer een week geleden op het idee om zo'n kart dan te laten keuren e.d. zodat ik er op de openbare weg mee zou kunnen rijden. Wat heb je er aan? Juist, de wegligging waarvan een Porsche droomt en het koppel waardoor je een 'big smile' op je gezicht krijgt!
Om dit waar te maken moet je (wettelijk) natuurlijk aardig wat veranderen aan zo'n kart, verlichting, remmen, banden en ga zo nog maar een tijdje door. Ik heb al een beetje ge-googled en er is schijnbaar al een kart die als auto toegelaten is en waarmee je dus legaal de weg op mag:


Op de site van de RDW heb ik een beetje rondgelezen, daar kwam ik uit op dit:
quote:
Zelfgebouwde voertuigen

Bij zelfbouw met bijvoorbeeld bouwpakketten is er doorgaans sprake van een geheel nieuw voertuig. Dat moet dus voldoen aan de huidige toelatingseisen voor individuele voertuigen. De datum waarop het voertuig een kenteken krijgt, geldt in dit geval als de datum eerste toelating.

Als een voertuig opnieuw moet worden toegelaten, moet de aanvrager door middel van certificaten of beproevingen aantonen dat het voertuig voldoet aan een groot aantal EG-richtlijnen, zoals die op dit moment van kracht zijn.
Ik zal hoogstwaarschijnlijk een kart kopen en hier dan van alles aan modificeren waardoor die (hopelijk) de weg op mag, daarom ga ik er van uit dat men dit als een zelfgebouwd voertuig ziet en niet als gemodificeerd voertuig. Nu hebben ze het hier over 'een groot aantal EG-richtlijnen', leuk en aardig allemaal maar waar kan ik deze vinden? Iemand enig idee?

Verder heb ik gehoord/gelezen dat men de typegoedkeuring het beste in Engeland kan afleggen, hier gaat men soepeler met de eisen om. Het plaatje van bovenstaande 'auto' is een kart met een 8pk brandstof motor, daarbij vind ik het ding als speelgoed uitzien, dit is niet mijn bedoeling. Klein voorbeeldje van wat ik me voorstel (deze auto/kart is een pure fun auto, hij is niet legaal voor op de openbare weg):



Mijn vraag samengevat: Wat moet er allemaal gebeuren waardoor je met een zelfgebouwd voertuig de weg op mag? Waar kan ik de EG-richtlijnen vinden?
Andere tips, links e.d. waardeer ik natuurlijk ook heel erg :) Heeft er hier al iemand zelf een voertuig gebouwd en deze door de keuring gekregen?

Nog een fijne kerst gewenst en alvast een gelukkig nieuwjaar!

Patrick
pi_90423492
Dit idee speelt ook al lang door mijn hoofd. Alleen heb ik er de technische kennis (en het geld) niet voor, dus het blijft bij een idee.

Ik ben wel heel nieuwsgierig hoe dit uitpakt, dus ik volg mee :P
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_90424009
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2010 02:48 schreef 08gnoT. het volgende:
Dit idee speelt ook al lang door mijn hoofd. Alleen heb ik er de technische kennis (en het geld) niet voor, dus het blijft bij een idee.

Ik ben wel heel nieuwsgierig hoe dit uitpakt, dus ik volg mee :P
Haha :P De technische kennis heb ik eigenlijk ook niet maar dat wel allemaal goedkomen denk ik, het geld heb ik er eigenlijk wel voor.

Ik heb net nog met een vriend van me gesproken, waardoor ik een stuk meer te weten ben gekomen. Ik ga me eens alle afleveringen van 'A Car is Born' (programma op Discovery) downloaden, daar vertellen ze ontzettend veel handige dingen over het toelaten van een zelfgebouwde auto. Tevens wil ik me ergens een boekje kopen waar een samenvatting in staat van alle SVA eisen.

Op het moment ben ik nog met een ander project bezig (Mountainbike ombouwen naar elektro, bijna klaar) vandaar dat ik alvast stiekem zoek naar een volgend project :P En niet denken dat die MTB gemaakt is met een of ander kitje, alles is zelf uitgewerkt en gemaakt, het ding is alles behalve kinderspeelgoed.

En nu ga ik eindelijk slapen, al bijna half 4...
pi_90425297
Tof plan, mooi projekt ^O^

Het enige wat ik weet van dit soot projekten is dat je dan naar Lelystad moet met het masjien om hem een uitgebreide RDW keuring te laten ondergaan; dan gaan ze er ook in rijden, remproeven doen e.d. en bij benzinemotoren emissie- en geluid tests, maar daar heb je met een elektromobiel natuurlijk geen bips mee te maken :+
Het zou trouwens ook wel tof zijn als je hem dan meteen in de 0,0 WB tariefgroep krijgt, want dat hoort dan natuurlijk wel zo :Y

Ik ben benieuwd, ik heb hem in het projekten subforum gegooid, wat uiteraard wel de verplichting schept om serieus aan de slag te gaan :7
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 25 december 2010 @ 13:19:54 #5
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_90429398
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 december 2010 09:58 schreef Sounddragon het volgende:
Tof plan, mooi projekt ^O^

Het enige wat ik weet van dit soot projekten is dat je dan naar Lelystad moet met het masjien om hem een uitgebreide RDW keuring te laten ondergaan; dan gaan ze er ook in rijden, remproeven doen e.d. en bij benzinemotoren emissie- en geluid tests, maar daar heb je met een elektromobiel natuurlijk geen bips mee te maken :+
Het zou trouwens ook wel tof zijn als je hem dan meteen in de 0,0 WB tariefgroep krijgt, want dat hoort dan natuurlijk wel zo :Y

Ik ben benieuwd, ik heb hem in het projekten subforum gegooid, wat uiteraard wel de verplichting schept om serieus aan de slag te gaan :7
Dit.

En dat is DUUR. Onder de 700 euro kom je echt niet :P.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  zaterdag 25 december 2010 @ 13:20:54 #6
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_90429431
Makkelijker is het om een KTM X-Bow of een Ariel Atom om te bouwen naar elektrisch. Dan heb je je typegoedkeuring al, maar het is natuurlijk wel heiligschennis :').
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_90429685
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_90437814
Hoi

Ik heb zelf een auto gebouwd dus iets ervaring

die auto van het plaatje ga je denk ik niet door de nederlands keuring krijgen een paar punten die problemen op gaan leveren

- banden daar zit geen spatbord over
- geluid dat meot stil zijn hoeveel db weet ik niet maar met die auto wordt dat moeilijk
- achter geen verlichting
- gordel berekening bekend ?
-enz enz

maar volgens mij zijn er voor auto's onder de 400kg andere / afwijkende regels mischien hab je dan een kans
pi_90464377
tvp
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')