abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90250352
Hallo,

Een vraag over het stopzetten van de zorgtoeslag van mijn toeslagpartner;

Ongeveer een jaar geleden woonde ik op kamers met een vriend van mij, hij heeft toen zijn zorgtoeslag aangevraagd. Wij woonden toen al meer dan 6 maanden op het zelfde adres, wat ervoor zorgde dat hij toeslagpartner was. Dit had tot gevolg dat ik zijn zorgtoeslag kreeg. Een half jaar geleden ben ik verhuisd, echter krijg ik nog steeds de zorgtoeslag van mijn toeslagpartner.
Mijn toeslagpartner woont inmiddels ook niet meer op het adres waar wij ooit samen hebben gewoond. Het was een lakse huisgenoot, hij heeft zijn gegevens voor zorgtoeslag niet gewijzigd. Na een aantal maanden heeft hij het geprobeerd, maar lukte het niet. Met als resultaat dat ik nog steeds zijn zorgtoeslag ontvang.
Inmiddels maak ik het ook niet meer over naar hem, omdat hij zijn gegevens moet aanpassen.
Mijn vraag is of ik gevaar loop dat de belastingdienst het geld terug gaat vragen.
En is het ook mogelijk dat ik dit verander? De belastingdienst kan hier geen duidelijk antwoord op geven...
Onze BSA-gegevens zijn inmiddels al een tijdje niet meer op hetzelfde adres, kan iemand vertellen wat ik nu het beste kan doen?
Alvast bedankt!
pi_90254496
Nou jij niks doen. Hij moet het maar goed regelen. Waarom kan hij die zorgtoeslag niet wijzigen... is hij debiel?

Anyway, gewoon wachten. Niet het geld gaan besteden ofzo, het is niet van jou.
Facts don't care about your feelings
pi_90254958
Het advies van YoshiBignose is helaas als een heel slecht advies aan te duiden.
U bent aanvrager / aanvraagster als ik het goed lees. Uw vriend is de toeslagpartner. Uw vriend kan dus niets wijzigen, veranderen, stopzetten. Dat moet u doen. Het verzoek van uw vriend is niet ontvankelijk verklaard omdat hij geen aanvrager is van de toeslag. Dit betekent niet dat hij zich niet wat actiever had kunnen opstellen. U heeft ook de zorgtoeslag waarschijnlijk op uw rekening gekregen. Er is een gerede kans dat u een deel van de verkregen toeslag zal moeten terugbetalen. Het is bij een toeslag niet mogelijk dat er op 2 rekeningen wordt gestort. U zult dus de adreswijziging van uzelf moeten doorgeven, de zorgtoeslag van de toeslagpartner (uw vriend) moeten stopzetten miv de datum dat hij is verhuisd.

Uw vriend kan overigens, als hij voldoet aan de voorwaarden zelf de zorgtoeslag aanvragen - of zorgtoeslagpartner van een ander worden als dat van toepassing is. Herstelreparatie voor hem kan nog voor 2010 met terugwerkende kracht maw: uw vriend kan de zorgtoeslag miv de datum dat hij is verhuisd alsnog op zijn naam verkrijgen. U zult dat deel moeten terugbetalen.

De belastingdienst - afdeling toeslagen zal u op uw vragen zeker een goed antwoord kunnen geven. Maar u moet de situatie wel goed aanduiden. Aanvrager / toeslagpartner / beide verhuisd.
Onmiddellijk actie ondernemen dus. U hoeft uw toeslag niet stop te zetten: wel adres veranderen en de toeslagpartner eraf halen. Wat bedoelt u overigens met BSA-gegevens?
pi_90263246
Lijkt me stug. Ik denk dat hij met BSA de GBA bedoeld. Als daar al staat dat ze uit elkaar zijn en op hele andere adressen wonen dan kunnen ze natuurlijk nooit meer toeslagpartner zijn.

Oh wacht ik lees het nu al iets anders inderdaad. Nou ja, als hij en z'n vriend beide gewoon het huur- en zorgtoeslag aangifteprogramma invullen maar nu dus beide zonder toeslagpartner (of alweer een andere) dan wordt dat toch gewoon gecorrigeerd?
pi_90267022
Wanneer alles weer goed staat wordt het natuurlijk weer met terugwerkende kracht gecorrigeerd. Probeer dan maar eens je geld terug te krijgen van die vriend (de onterecht verkregen zorgtoeslag die je de eerste maanden aan hem hebt overgemaakt). Jij moet dat geld namelijk gewoon terugbetalen aan de belastingdienst. En als hij zijn zorgtoeslag aanvraagt krijgt hij zijn deel met terugwerkende kracht. Hij krijgt dus dubbel en jij moet dat binnenkort betalen. Succes met het terugvragen van je geld...
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 22 december 2010 @ 01:36:25 #6
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_90270071
hij kan in dit geval niets doen tot TS de toeslag op 1 persoon zet. Want hij kan geen 2 keer ontvangen en aangezien hij bij TS in het papier staat moet TS hem eerst van het papier halen.

Kortom TS... werk aan de winkel!!
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_90270296
Met BSA zal inderdaad GBA worden bedoeld - Gemeentelijke Basis Admiknistratie.
Het aanvragen, wijzigingen, stopzetten van toeslagen gaat vrijwel geheel geautomatiseerd. Als zowel Droplollie als de vriend apart de toeslag aanvragen, zullen de aanvragen waarschijnlijk weer als niet ontvankelijk worden geretourneerd. Maw: men is terug bij af. De computer is een prachtig ding, maar kan chronologsich slechts een enkele handeling tegelijk uitvoeren. Dat blijkt bijvoorbeeld als men twee correcties tegelijk verstuurt. Een goede kans dat het misgaat. De Belastingdienst geeft als advies minimaal 1 dag (24 uur) de tijd te nemen voordat de volgende wijziging(en) ingestuurd wordt / worden. Welke wijzigingen wel gelijktijdig kunnen, is in de link hieronder te lezen.

De te nemen stappen in deze situatie:
1. Wijziging zorgtoeslagpartner doorgeven (erafhalen). Kan het beste via de Belastingtelefoon doorgegeven worden omdat er al geruime tijd geen toeslagpartner meer is en men zo verzekerd is van de eerste goede stap.
2. Afhankelijk van de informatie via de Belastingtelefoon verder handelen. Digitaal doorgeven van de nieuwe gegevens mbv het programma Huur- en Zorgtoeslag 2011 verdient de voorkeur boven papieren doorgifte.
NB: in de bijgaande link staat informatie hoe er gehandeld dient te worden als er wijzigingen doorgegeven moeten worden.
http://www.toeslagen.nl/p(...)n-11.html#P166_13630
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 22 december 2010 @ 01:58:27 #8
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_90270842
quote:
7s.gif Op woensdag 22 december 2010 01:42 schreef belfis het volgende:
Met BSA zal inderdaad GBA worden bedoeld - Gemeentelijke Basis Admiknistratie.
Het aanvragen, wijzigingen, stopzetten van toeslagen gaat vrijwel geheel geautomatiseerd. Als zowel Droplollie als de vriend apart de toeslag aanvragen, zullen de aanvragen waarschijnlijk weer als niet ontvankelijk worden geretourneerd. Maw: men is terug bij af. De computer is een prachtig ding, maar kan chronologsich slechts een enkele handeling tegelijk uitvoeren. Dat blijkt bijvoorbeeld als men twee correcties tegelijk verstuurt. Een goede kans dat het misgaat. De Belastingdienst geeft als advies minimaal 1 dag (24 uur) de tijd te nemen voordat de volgende wijziging(en) ingestuurd wordt / worden. Welke wijzigingen wel gelijktijdig kunnen, is in de link hieronder te lezen.

De te nemen stappen in deze situatie:
1. Wijziging zorgtoeslagpartner doorgeven (erafhalen). Kan het beste via de Belastingtelefoon doorgegeven worden omdat er al geruime tijd geen toeslagpartner meer is en men zo verzekerd is van de eerste goede stap.
onmogelijk. Alle wijzigingen moeten via het programma of op papier, Via de telefoon kun je niets wijzigen. Medewerkers heten daar Informanten. Die geven Informatie.
quote:
2. Afhankelijk van de informatie via de Belastingtelefoon verder handelen. Digitaal doorgeven van de nieuwe gegevens mbv het programma Huur- en Zorgtoeslag 2011 verdient de voorkeur boven papieren doorgifte.
NB: in de bijgaande link staat informatie hoe er gehandeld dient te worden als er wijzigingen doorgegeven moeten worden.
http://www.toeslagen.nl/p(...)n-11.html#P166_13630
Zoals ik al aangaf. TS moet actie ondernemen en als de sodemieter maken dat hij per datum dat hij verhuisd is een toeslag voor 1 persoon aanvraagt zodat de voormalig huisgenoot ook eindelijk toeslag aan kan vragen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_90277507
Nizno: je hebt gelijk. Wijzigingen op zich kunnen niet via de Belastingtelefoon doorgegeven worden. Ik gaf deze eerste stap zo aan omdat iemand die dit nog nooit bij de hand heeft gehad dan de situatie zich kan laten uitleggen. Maar het resultaat is meestal dat er papier wordt toegestuurd. En dat betekent dat je het formulier handmatig moet invullen met weer kans op vergissingen en vertraging.

Digitaal invullen dus als eerste actieve stap. In het programma aanvraag of wijziging HZ 2010 of 2011 even opletten bij de vraag: wonen er op ............ nog andere mensen in huis: NEE. De toeslagpartner in de situatie van Droplolly is immers per die daatum verhuisd. Het programma schakelt niet door naar de toeslagpartner maar naar: overzicht. Er wordt een nieuwe berekening gemaakt voor droplolly zonder toeslagpartner miv de datum / maand die aangegeven staat bij: wonen er nog andere mensen in huis.
pi_90277646
LET OP: Niks meer naar hem overmaken. De belastingdienst gaat een herberekening uitvoeren waaruit blijkt dat jij geen recht hebt op dit geld. Jij moet dus alles terugbetalen. Zie het dan maar eens terug te krijgen van die lakse gast.
pi_90277698
Nou ja, gezien het feit dat hij het geld gewoon heeft overgemaakt lijkt het me dat ze nog wel "vrienden" zijn. Ik neem dan ook aan dat z'n vriend het geld dat droplollie heeft overgemaakt weer terugbetaald.
pi_90277789
Hij kan gewoon met terugwerkende kracht eigen zorgtoeslag aanvragen.

Jij moet opgeven dat je geen toeslagpartner meer hebt. Je gaat waarschijnlijk nog erg lang geld krijgen. Ik ben woonde zelf in 2006 met een toeslagpartner en ze kwamen er pas oktober 2009 definitief achter. (Terwijl ik het wel in 2006 heb aangegeven geen partnertoeslag meer te willen ontvangen toen mijn huisgenoot weg ging.)

Zie het als een mooie renteloze lening, zet het op een spaarrekening.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 22 december 2010 @ 10:23:40 #13
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_90278202
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 10:09 schreef brulaap112 het volgende:
Hij kan gewoon met terugwerkende kracht eigen zorgtoeslag aanvragen.

Jij moet opgeven dat je geen toeslagpartner meer hebt. Je gaat waarschijnlijk nog erg lang geld krijgen. Ik ben woonde zelf in 2006 met een toeslagpartner en ze kwamen er pas oktober 2009 definitief achter. (Terwijl ik het wel in 2006 heb aangegeven geen partnertoeslag meer te willen ontvangen toen mijn huisgenoot weg ging.)

Zie het als een mooie renteloze lening, zet het op een spaarrekening.
daarom moet je een wijziging die je na 1 nov indient ook indienen voor het jaar er op.
pi_90292199
Een wijziging huur- zorgtoeslag (of andere toeslag) na 1 november zal meestal 2011 betreffen. Maar ook voor 2010 kan nu nog een wijziging worden ingestuurd. Dus met terugwerkende kracht een wijziging HZ2010 en een tweede wijziging HZ2011. Gelijktijdig versturen is hier geen probleem.

In de situatie van Droplollie adviseer ik nu nog de zorgtoeslag 2010 te wijzigen. Dan kan hij financieel schoon schip maken en er een punt achter zetten. Wel betekent dit dat er binnen 4 tot 6 weken een aanslag binnenkomt dat de teveel verkregen zorgtoeslag 2010 terugbetaald moet worden. Als dat financieel niet uit kan, kan er nog een jaartje gewacht worden tot de Belastingdienst erzelf mee komt. Maar betalen zal je!
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 22 december 2010 @ 16:17:47 #15
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_90294252
kap eens met dit nagepraat.
pi_90313895
Pardon?
daarom moet je een wijziging die je na 1 nov indient ook indienen voor het jaar er op. (.......)
pi_90320530
Het gaat inderdaad om GBA-gegevens.

Als ik wijzig dat wij pas, laten we zeggen, 1 december zijn verhuisd, komt de belasting dienst er dan ook achter? Ik weet dat het niet de officiele weg is, echter hebben wij uiteraard wel beiden recht op zorgtoeslag.

Ik zal dus mijn gegevens wijzigen, betaal inmiddels al een poos niet meer aan hem.
Meende dat de belastingdienst de GBA-gegevens altijd controleerde en dat ik zodoende ook geen wijziging in mijn toeslag hoefde door te geven.
pi_90320660
Vreemd dit, hoor. Als je je op je nieuwe adres inschrijft bij de gemeente, wordt automatisch ook je adres bij de belastingdienst gewijzigd. Is dat niet gebeurd?

-edit- Wel dus, niet alles gelezen. Sorry. Maar wat raar dat ze niet zelf een en een bij elkaar optellen.
pi_90320726
Blijkbaar, want ik ontvang nog steeds het geld.
Vind het zelf ook vreemd. Heb, volgens mij van de BD zelf, gehoord dat het inderdaad automatisch wordt doorgevoerd.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 23 december 2010 @ 01:34:38 #20
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_90323827
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 00:15 schreef Droplollie het volgende:
Het gaat inderdaad om GBA-gegevens.

Als ik wijzig dat wij pas, laten we zeggen, 1 december zijn verhuisd, komt de belasting dienst er dan ook achter? Ik weet dat het niet de officiele weg is, echter hebben wij uiteraard wel beiden recht op zorgtoeslag.

Ik zal dus mijn gegevens wijzigen, betaal inmiddels al een poos niet meer aan hem.
Meende dat de belastingdienst de GBA-gegevens altijd controleerde en dat ik zodoende ook geen wijziging in mijn toeslag hoefde door te geven.
ja daar komen ze achter.
En zij wijzigen niet een aanvraag op geschatte gegevens.. Zij passen pas aan bij de definitieve die je halverwege 2011 krijgt.

En dan loopt de toeslag voor 2011 al.. Dus die moet je zelf ook aanpassen.

quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 00:19 schreef Droplollie het volgende:
Blijkbaar, want ik ontvang nog steeds het geld.
Vind het zelf ook vreemd. Heb, volgens mij van de BD zelf, gehoord dat het inderdaad automatisch wordt doorgevoerd.
Het GBA wordt idd ook gewoon overgenomen.. Dat komt helemaal goed.. Alleen toeslagen worden gedaan op basis van schattingen en toekomstvoorspellen.. vandaar dat de BD daar zijn handen niet aan brandt om dingen te veranderen in het lopende jaar.

Ze doen het dus pas op moment dat het jaar afgesloten is en ze alles precies hebben.
pi_90328840
quote:
7s.gif Op woensdag 22 december 2010 09:57 schreef belfis het volgende:
Nizno: je hebt gelijk.
Dat wist ik al voordat ze begon te typen.
quote:
Wijzigingen op zich kunnen niet via de Belastingtelefoon doorgegeven worden. Ik gaf deze eerste stap zo aan omdat iemand die dit nog nooit bij de hand heeft gehad dan de situatie zich kan laten uitleggen. Maar het resultaat is meestal dat er papier wordt toegestuurd. En dat betekent dat je het formulier handmatig moet invullen met weer kans op vergissingen en vertraging.
Dat is raar. Dus als iemand nieuw is met de materie, geef je eerst foute informatie, zodat TS tegen een muur aan loopt en vervolgens een oplossing aangereikt gaat krijgen die volgens jou vergissingen in de hand werkt? :? Volgens mij valt dit in de categorie "uit je nek kletsen en het niet toe willen geven."

Het lijkt mij handiger, als je al informatie verstrekt, dat het informatie is die correct is en het niet allemaal nog omslachtiger maakt voor TS. Dat is per slot van rekening waarom TS hier een topic over opent.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_90494415
Ik ben inderdaad niet echt thuis in de materie.
Is het afdoende om de wijziging via het programma van 2011 door te geven?
pi_90518065
Ja, dit is afdoende. U kunt de wijziging via het programma van HZ2011 doorgeven. Ik gaf dit al aan in mijn berichten van 22 december 01.42 en 22 december 09.57 (zie hieronder)
Mijn advies om de Belastingtelefoon te bellen omtrent de wijzigingen was niet direct een goed advies. (gevolg zou zijn geweest: het toesturen van in te vullen papieren aangaande de wijziging / dus omweg) Met nederige excuses. Niemand is foutloos of onfeilbaar.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Informatie van 22 december 09.57
quote:
Digitaal invullen dus als eerste actieve stap. In het programma aanvraag of wijziging HZ 2010 of 2011 even opletten bij de vraag: wonen er op ............ nog andere mensen in huis: NEE. De toeslagpartner in de situatie van Droplolly is immers per die daatum verhuisd. Het programma schakelt niet door naar de toeslagpartner maar naar: overzicht. Er wordt een nieuwe berekening gemaakt voor droplolly zonder toeslagpartner miv de datum / maand die aangegeven staat bij: wonen er nog andere mensen in huis.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 28 december 2010 @ 00:22:10 #24
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_90519137
Die van 2010 ook zelf wijzigen anders kan het in je nadeel door de BD gedaan worden. Wijzigingen voor 2010 kun je gewoon nog tot 1 april 2010 indienen.
  dinsdag 28 december 2010 @ 00:54:51 #25
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_90520783
Wat is eigenlijk het voordeel van een toeslagpartner? Mits je beide meer geld krijgt zie ik geen voordeel :/

[ Bericht 5% gewijzigd door La_Vita op 28-12-2010 00:59:58 ]
My mama didn't raise no fool
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')