abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 december 2010 @ 04:59:33 #1
153492 M-I-L-F
Een Zwarte Idylle
pi_90162875
Ja.

Situatie is als volgt: Dit is het 3e jaar dat ik studeer, studiefinanciering ontvang en dus ook collegegeld betaal. September 2011 begin ik een nieuwe studie. Zonder mijn huidige studie af te ronden. Dit wordt hoogstwaarschijnlijk een dure grap, alhoewel ik nog steeds hoop dat de Senaat roet in het eten gaat gooien wat betreft álle kabinetsplannen. Maar daar ga ik maar even niet van uit.

Voor mij gaat dus of komend collegejaar, of het collegejaar daarop mijn collegegeld stijgen met 3000,- per jaar, en de instelling gaat een boete krijgen van 3000,- per jaar. Nu ben ik aan het overwegen om het collegegeld voor de opleiding te gaan lenen bij een bank. Ik was benieuwd of men hier ervaringen mee heeft, en of iemand een beeld kan geven hoe dit in zijn werk gaat. Ik ben wel wat research aan het doen maar kom vooral 'studentenkredieten' van 5000,- euro tegen. Behalve bij ABN Amro, waar ik mogelijkheden tegenkwam om collegegeld te kunnen lenen voor je studie.

Verder wellicht belangrijk voor mijn situatie: Ik werk, en zoveel mogelijk, ik volg dit jaar al een extra cursus als voorbereiding op mijn studie die me 3000,- kost, en merk nu dat dit erg veel geld is, en kom moeilijk rond. Verder gaat het aantal uren met mijn komende studie per week ongeveer verdubbelen, dus dat wordt sowieso een lastig verhaal. Verder is misschien belangrijk dat het om een kunstvakopleiding gaat.

Ik hoop dat iemand kan helpen!
Als de postcode ontbreekt komt de brief niet aan.
  maandag 20 december 2010 @ 05:41:22 #2
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_90163011
Echt, serieus. Ben je wel goed? Waarom niet dat jaar afmaken en daarna pas beginnen aan een andere opleiding. Je zit je zelf enorm in de nesten te werken met kosten waar je later spijt van gaat krijgen.

Ik heb zelf een max lening van de DUO en dat gaat me later 20000 euro kosten. Daarnaast heb ik een lening bij de bank voor 2500 waar ik 9,8% rente over betaal. Een maximale studenten krediet bij de ING. Het was een investering die zich langzaam maar zeker aan het terug verdienen is, maar dan nog is het een smak geld.

Reken er maar op dat als jij jaarlijks 3000 extra wilt gaan dokken en dat later moet terug betalen, je er enorm spijt van gaat krijgen. Het is niet niks om 30K terug te betalen. Dat slaat op 250 euro per maand voor de komende tien jaar.

Zie dan nog maar aan een hypotheek te komen voor dat ene huis dat je graag had willen hebben en had kunnen krijgen, als je geen lening had genomen.

Kappen in je derde jaar voor een kunstvakopleiding.

Je spreekt zelf al over dat het kabinet roet in het eten gooit voor langstudeerders, maar het snijden in de kunstsector heb je zeker over het hoofd gezien? Want dat komt er ook nog eens boven op.

Ik wens je succes met het uitvogelen van je opties, maar denk er eerst maar eens over na of het uberhaupt wel waard is, na drie jaar studie.
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
pi_90163244
Ik zou mijn huidige gewoon afmaken als ik jou was, is toch weer een diplomaatje erbij.
Ik moet ook gaan lenen omdat ik op mezelf wil maar toch, is door omstandigheden & ik hierna psychologie wil gaan volgen.
---- wie weet hier iets leuks, liefs neer te zetten, ik ben inspiratieloos ;( ---
pi_90163287
Het is een beetje optimistisch om in de huidige economie en als je al schulden hebt een kunstvakopleiding te gaan doen. Ik zou het niet doen. Ook zonder opleiding kun je iets met je talent in de kunst doen, of je er nou van kan leven of niet. Als je toch perse een nieuwe opleiding wil gaan doen zonder de andere af te maken, zou ik eerst eens een jaar of 2 fulltime gaan werken en sparen zodat je je nieuwe opleiding zonder al teveel stress kan gaan doen.
Raak en plezierig.
pi_90163596
Goed, dan kun je de komende 20 jaar dus geen huis kopen. Succes ermee.

Belachelijk dat de universiteit hier trouwens ook een boete voor krijgt. Die kunnen ook niets doen aan jouw domme keuze. Verdubbel dan de boete van de student maar.
PWBF
  maandag 20 december 2010 @ 14:46:02 #6
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_90177437
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 08:13 schreef Nielsch het volgende:
Goed, dan kun je de komende 20 jaar dus geen huis kopen. Succes ermee.

Belachelijk dat de universiteit hier trouwens ook een boete voor krijgt. Die kunnen ook niets doen aan jouw domme keuze. Verdubbel dan de boete van de student maar.
Dat soort keuzes zijn niet dom. Veel mensen komen er pas na hun 20e pas achter wat ze willen doen, en dan studeren ze al 2 of 3 jaar. Eenderde van de studenten wisselt van studie, het is dus een groot maatschappelijk probleem. Maar wat wil je als je al zo vroeg moet bepalen wat je de rest van je leven moet gaan doen?
  maandag 20 december 2010 @ 22:35:10 #7
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_90205597
Vroegah was het heel normaal dat je na een vak te hebben geleerd aan de bak ging. Tegenwoordig heb je een wildgroei aan opleidingen en weet niemand meer wat ie moet doen omdat er zo veel is. En onder het mom van "met een papiertje kom je er wel" gaan we met z'n alle massaal studeren.
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
  dinsdag 21 december 2010 @ 00:09:08 #8
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_90211750
@TS: als je deze studie afrondt, wordt jouw studie van sept 2011 wss een 2e studie. En daarvan is het collegegeld veeeel hoger geworden sinds dit jaar. Zou ik iig ff goed checken
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_90228843
Als je later niks met je huidige studierichting wilt doen zou ik als ik jou was niet eerst de studie afmaken. Dan heb je een bachelor dipoma en kun je voor elke nieuwe studie het instellingstarief betalen, wat nog veel hoger is dan het wettelijk collegegeld + die boete. Enige voordeel is dat je dan wel kunt bijlenen en je de OV mag houden.
pi_90292779
Waarom leen je niet bij DUO? lening, collegegeldkrediet. Dat is de beste schuldeiser die je kan hebben.

Lenen bij een bank is killing sjef..
I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogany
pi_90292824
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 22:35 schreef MOD het volgende:
Vroegah was het heel normaal dat je na een vak te hebben geleerd aan de bak ging. Tegenwoordig heb je een wildgroei aan opleidingen en weet niemand meer wat ie moet doen omdat er zo veel is. En onder het mom van "met een papiertje kom je er wel" gaan we met z'n alle massaal studeren.
gelukkig is het nooit meer vroegah
I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogany
  woensdag 22 december 2010 @ 21:49:33 #12
153492 M-I-L-F
Een Zwarte Idylle
pi_90311020
Het is voor mij niet mogelijk om deze studie af te maken dit collegejaar, anders had ik dat wél gedaan, was ik eerst aan het werk gegaan, en daarna aan mijn nieuwe studie begonnen.

Veel reacties die ik hier lees komen neer op 'denk er maar eens goed over na'. Heb ik gedaan. Zo'n 2 jaar. Het is niet bepaald een impulsief plan geweest om nu te besluiten dat ik na mijn afstuderen de eerste tien jaar alleen maar werk om mijn lening terug te betalen.

Mijn vraag is dus: Zijn er Fok!kers die ervaring hebben in het collegegeld lenen bij een bank?
Als de postcode ontbreekt komt de brief niet aan.
pi_90311101
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 21:49 schreef M-I-L-F het volgende:
Het is voor mij niet mogelijk om deze studie af te maken dit collegejaar, anders had ik dat wél gedaan, was ik eerst aan het werk gegaan, en daarna aan mijn nieuwe studie begonnen.

Veel reacties die ik hier lees komen neer op 'denk er maar eens goed over na'. Heb ik gedaan. Zo'n 2 jaar. Het is niet bepaald een impulsief plan geweest om nu te besluiten dat ik na mijn afstuderen de eerste tien jaar alleen maar werk om mijn lening terug te betalen.

Mijn vraag is dus: Zijn er Fok!kers die ervaring hebben in het collegegeld lenen bij een bank?
Nee, die ervaring heb ik niet. Denk sowieso dat er heel weinig mensen zijn die daar ervaring mee hebben. Sterker nog, als ik een bank zou zijn, zou ik je geen geld lenen als je daarmee een kunstachtige studie zou gaan doen.
PWBF
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')