abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90128860
Help, wij zijn op zoek naar tips voor het boren van gaten in gewapende beton plafonds (nieuwbouw). Boorhamer aangeschaft en schoonvader heeft gaten in het plafond geboord voor verschillende lampen, maar net als bij de buren ontstaat het probleem dat het plafond afbrokkelt rondom de geboorde gaten! Buren zitten met een redelijk groot gat van een paar cm breed na het boren van een gat (8 mm boor) voor gordijnrails.

Gaten bij de lampen vallen daarachter weg, maar vraag is voor de meer ervaren klussers die ik hier ongetwijfeld vind: is er een manier om dit te voorkomen? Gordijnrails moeten hier nog bevestigd worden en we hebben geen zin in gaten in net-gespackte plafond!
  zondag 19 december 2010 @ 16:38:37 #2
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_90129067
Je kan het natuurlijk weer opvullen met extra sterke Alabastine. Daar een plug in en wachten tot het hard is.

Maar ik vraag me wel af of een betonnen plafond in een nieuwbouw huis hoort te brokkelen.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  zondag 19 december 2010 @ 16:47:58 #3
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_90129502
Eerste stukje niet op de hamerstand boren?
Of misschien eerst met een smallere boor voor boren?
Ik heb er geen verstand van maar dat lijkt me het enige dat je kan doen.
  zondag 19 december 2010 @ 16:53:35 #4
63722 z80
I fink you freaky
pi_90129728
quote:
1s.gif
Op zondag 19 december 2010 16:34 schreef -Maartje- het volgende:
Help, wij zijn op zoek naar tips voor het boren van gaten in gewapende beton plafonds (nieuwbouw). Boorhamer aangeschaft en schoonvader heeft gaten in het plafond geboord voor verschillende lampen, maar net als bij de buren ontstaat het probleem dat het plafond afbrokkelt rondom de geboorde gaten! Buren zitten met een redelijk groot gat van een paar cm breed na het boren van een gat (8 mm boor) voor gordijnrails.

Gaten bij de lampen vallen daarachter weg, maar vraag is voor de meer ervaren klussers die ik hier ongetwijfeld vind: is er een manier om dit te voorkomen? Gordijnrails moeten hier nog bevestigd worden en we hebben geen zin in gaten in net-gespackte plafond!
breekt het stukwerk of het beton af.
als het alleen het stukwerk is kun je het eerste stukje met een oude metaalboor en niet kloppen voorboren.
of met een scherp mes het stukje waar je gaat boren in/uit snijden zodat als het gaat brokkelen het tot dit stukje beperkt blijft.
en neem voor het boren wel de tijd, dus de boor het werk laten doen. en niet zelf als een gek op de boor drukken.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_90130100
Hm tja, of een betonnen plafond hoort te brokkelen weet ik niet. Op meeste plekken gaat het goed, alleen spackwerk brokkelt inderdaad klein beetje af, maar op andere plekken valt er echt puin uit en ontstaat er een gat in het beton zelf (o.a. kiezels bij buren dacht ik). Kracht zetten op de boor is het niet, daar hebben we op gelet. Buren hebben dus hetzelfde probleem, zal andere buren nog eens vragen.
pi_90131039
Tja, als je het sowieso moet repareren, kan je net zo goed met een mini rondegatenbetonboor (de grote uitvoering wordt gebruikt om gaten te maken voor luchtafvoeren) voorboren en daarna het residu weghakken met de hamerboor en het op te vullen met muurvastgips, om vervolgens met een normale boor de gaten te maken voor de pluggen.
  zondag 19 december 2010 @ 17:25:03 #7
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_90131049
Begin met 5 mm. en laat idd de boor het werk doen.
Of voorboren met een klopboormachine.

Offtopic: 8mm. voor een gordijnrails?
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
  zondag 19 december 2010 @ 17:27:37 #8
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_90131172
quote:
1s.gif
Op zondag 19 december 2010 17:25 schreef dribbel79 het volgende:
Begin met 5 mm. en laat idd de boor het werk doen.
Of voorboren met een klopboormachine.

Offtopic: 8mm. voor een gordijnrails?
Is inderdaad wel een beeetje overdone. 6 mm werkt ook prima.
Het gebruik van een scherpe betonboor is ook aan te raden, niet eentje waar je de roest vanaf moet boren :*
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zondag 19 december 2010 @ 17:31:35 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_90131362
Dat is vrij normaal... je moet bij voorkeur ook beginnen met een kleine boor, zonder klopstand. zodat het spuitwerk weg is op de plek waar je wil boren. Daarna ga je verder met een grotere boor.

Maar 8mm is veel te groot voor een gordijnrails. Dan heb je zelfs kans dat de schroeven niet goed houden in de plug. 6mm is groot zat (met M4 schroeven).
So we just called him Fred
pi_90131553
Overigens dacht ik dat het vrij algemeen was te beginnen met boren met een kleine boor en daarna een grotere en daarna een nog grotere. Maar blijkbaar niet :)
pi_90136403
lijkt mij ook, maarja, niet iedereen doet dat :P
pi_90137628
Wat denken jullie dat de vakmensen die vele gaten op een dag moeten boren voor elk gat dat ze boren twee of drie maal van boordiameter wisselen?

De opdrachtgever ziet ze aankomen

Ze zorgen voor goed gereedschap en goede scherpe boren
  zondag 19 december 2010 @ 20:18:54 #13
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_90139826
quote:
1s.gif
Op zondag 19 december 2010 19:38 schreef exlurker het volgende:
Wat denken jullie dat de vakmensen die vele gaten op een dag moeten boren voor elk gat dat ze boren twee of drie maal van boordiameter wisselen?

De opdrachtgever ziet ze aankomen

Ze zorgen voor goed gereedschap en goede scherpe boren
SDS+ boren van Hilti, machtig mooi spul, en geen afbrokkelt plafond.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_90151424
Heb het zelf ook wel met mijn nieuwbouwhuis en betonnen muren/plafonds. In mijn (gestorte) plafond kom je er met een klopboor ook goed doorheen en daarmee brokkelt het nauwelijks. Mijn Boschhammer met SDS+ geeft inderdaad (soms) wat meer schade. Oftewel: klopboormachine, en het eerste stukje (door je spuitwerk heen) zonder kloppen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop