Daar valt over te discussiëren inderdaad, maar dat is verder niet zo relevant voor het gegeven dat kerken hoofdzakelijk volgens dezelfde principes werken als andere verenigingen en organisaties.quote:Op donderdag 6 januari 2011 11:41 schreef Telecaster het volgende:
Ik vind het anders nogal een punt.
Elke omroep moet leden hebben.. behalve de bijgelovigen, die krijgen gratis zendtijd en belastinggeld.
Krijgen kerken ook subsidie voor leden die niet meer actief zijn?quote:En het grootste verschil is natuurlijk dat (sport)scholen niet je leven lang geld, macht en invloed krijgen ook als je je allang uit hebt geschreven.
Ach so. Mja, met het protestantse smaakje is het een stuk makkelijker, in ieder geval.quote:Vooral bij katholieke kerken is je laten uitschrijven nogal een gedoe, waarbij de bisdommen zoveel mogelijk administratieve barrieres opwerpen. Met 't protestans smaakje heb ik geen ervaringen.
Maar die andere clubjes moeten, bijvoorbeeld, ook allemaal OZB betalen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 11:52 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Daar valt over te discussiëren inderdaad, maar dat is verder niet zo relevant voor het gegeven dat kerken hoofdzakelijk volgens dezelfde principes werken als andere verenigingen en organisaties.
Ja. Subsidie, zendtijd, maatschappelijke invloed... zie de bron die ik al een paar keer heb aangehaald.quote:Krijgen kerken ook subsidie voor leden die niet meer actief zijn?
Maar ja. Die zien iedereen toch al als bij voorbaat zondig.quote:Ach so. Mja, met het protestantse smaakje is het een stuk makkelijker, in ieder geval.
Zelf nog niet gezien dus kan er geen kritiek op leveren.quote:Why has the Catholic priesthood been involved in scandal after sexual scandal for the past thousand years? The answer is simple; Roman Catholicism is NOT Biblical Christianity but a mixture of numerous pagan and witchcraft doctrines and practices, all of which lead to sexual deviancy.
Bill also shockingly reveals that some Catholic priests teach that the Lord Jesus Christ was able to perform miracles only because He had gone into witchcraft and was actually using the power of the occult.
Jesus Christ called this belief the unpardonable sin, either in this life or the life to come. (Matt 12:22-32) Therefore priests who believe this heresy are no longer subject to the promptings of the Holy Spirit and can become unusually cruel and full of hate.
Bill also reveals that in the Catholic seminary he attended he discovered that about 75% of the men studying for the priesthood were homosexual, many of them very openly so.
Even the location of the Vatican is a clue to the nature of Roman Catholicism; it is built on a Roman Hill named Vaticanus, a place in ancient Rome noted for it's soothsaying and witchcraft, a place Bill calls "highly accursed".
Dus je wilt beweren dat dit niet zou kunnen voorkomen in "de ware denominatie" van het Christendom? Gek, want eerder verkondigde je nogal es dat "iedereen zondig is", en dus dat iedereen in staat zou kunnen zijn tot dergelijke zonden.quote:Why has the Catholic priesthood been involved in scandal after sexual scandal for the past thousand years? The answer is simple; Roman Catholicism is NOT Biblical Christianity but a mixture of numerous pagan and witchcraft doctrines and practices, all of which lead to sexual deviancy.
Ik beweer helemaal niets, haushofer. Ik heb een link geplaatst naar een presentatie en het commentaar erop eronder gezet.quote:Op donderdag 6 januari 2011 15:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dus je wilt beweren dat dit niet zou kunnen voorkomen in "de ware denominatie" van het Christendom? Gek, want eerder verkondigde je nogal es dat "iedereen zondig is", en dus dat iedereen in staat zou kunnen zijn tot dergelijke zonden.
Dat is natuurlijk niet zo verwonderlijk. Voor homosexuelen was in de tijd dat je daar nog niet open voor uit kon komen (en in sommige delen van de wereld is er wat dat betreft nog weinig veranderd..) het priester- of nonnenschap natuurlijk dé manier on onder een verplicht heterosexueel huwelijk uit te komen en in een gebouw met allemaal sexegenoten die in hetzelfde schuitje zaten te kunnen gaan wonen.quote:Bill also reveals that in the Catholic seminary he attended he discovered that about 75% of the men studying for the priesthood were homosexual, many of them very openly so.
Sja. Dit kan ik daarentegen weer op geen enkele manier serieus nemen.quote:Even the location of the Vatican is a clue to the nature of Roman Catholicism; it is built on a Roman Hill named Vaticanus, a place in ancient Rome noted for it's soothsaying and witchcraft, a place Bill calls "highly accursed".
Dan snap jij niet hoe het er toen aan toe ging wat nu gruwelijk is was toen normaal, leef je een beetje in.quote:Op woensdag 5 januari 2011 18:13 schreef bart2009 het volgende:
[..]
Ik neem geen verantwoordelijkheid in zoiets gruwelijks.
Misschien in het vervolg even doorlezen alvorens het te posten. Dit is namelijk niet serieus te nemen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 15:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik beweer helemaal niets, haushofer. Ik heb een link geplaatst naar een presentatie en het commentaar erop eronder gezet.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat jij in staat bent om dit als zinnig of stompzinnig te beoordelen, al zeker niet alvorens het te bekijken.quote:Op donderdag 6 januari 2011 15:28 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Misschien in het vervolg even doorlezen voor met zulke stompzinnige dingen te komen.
Vreemd, ja...quote:Op donderdag 6 januari 2011 11:54 schreef Telecaster het volgende:
Maar die andere clubjes moeten, bijvoorbeeld, ook allemaal OZB betalen.
Kerken om volslagen arbitraire redenen niet.
Maar daarin gaat het over omroepen, niet over kerken.quote:Ja. Subsidie, zendtijd, maatschappelijke invloed... zie de bron die ik al een paar keer heb aangehaald.
Precies.quote:Maar ja. Die zien iedereen toch al als bij voorbaat zondig.
Zie de vraag c.q. opmerking van Haushofer. Met dergelijke informatie valt niet zoveel te doen. In iedere kerk / gemeente komen dergelijke situaties voor. Of, om het in christelijke termen uit te drukken: ieder mens is in zonden ontvangen en geboren. Dat had je zelf ook wel kunnen bedenken in 2 seconden, neem ik aan.quote:Op donderdag 6 januari 2011 15:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd denk ik niet dat jij in staat bent om dit als zinnig of stompzinnig te beoordelen, al zeker niet alvorens het te bekijken.
Ten eerste is die vraag/opmerking gericht aan de spreker aangezien ik niet degene ben die het statement maakt. Vraag het hem.quote:Op donderdag 6 januari 2011 15:39 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Zie de vraag c.q. opmerking van Haushofer.
Wat bedoel je nu? Was het gewoon een ordinaire linkdump? Leek het je wel interessant (in dat geval blijft mijn advies staan). Of heb je er zelf bepaalde gedachten over? Dat laatste lijkt me aannemelijker, gezien het feit dat je het post.quote:Op donderdag 6 januari 2011 15:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ten eerste is die vraag/opmerking gericht aan de spreker aangezien ik niet degene ben die het statement maakt. Vraag het hem.
Je hebt het zelf nog niet gezien, maar het statement lijkt je niet logisch?quote:Ten tweede volgt wat HH zegt niet logisch op dat statement.
Jij begrijpt het kennelijk wel, maar weigert er verder woorden aan vuil te maken. Prima, maar dan heeft het ook niet zoveel zin om er nog op in te gaan.quote:Het is een vrij kansloze aanval op iets wat hij noch jij begrijpen aangezien jullie beide weigeren de spreker te horen alvorens kritiek te leveren op wat hij zegt, en zich daarnaast niet op de spreker richten maar op mij.
Nee, op dit moment heb ik er geen gedachten over. Noem het een linkdump. Ik noem het informatie.quote:Op donderdag 6 januari 2011 15:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wat bedoel je nu? Was het gewoon een ordinaire linkdump? Leek het je wel interessant (in dat geval blijft mijn advies staan). Of heb je er zelf bepaalde gedachten over? Dat laatste lijkt me aannemelijker, gezien het feit dat je het post.
Wat HH concludeert is niet logisch nee.quote:Je hebt het zelf nog niet gezien, maar het statement lijkt je niet logisch?
Ik laat het je zelf uitpluizen.quote:Jij begrijpt het kennelijk wel, maar weigert er verder woorden aan vuil te maken. Prima, maar dan heeft het ook niet zoveel zin om er nog op in te gaan.
Als je het zo neerzet dan zou ik toch verwachten dat je je er enigszins in kunt vinden, maar als dat niet zo is, dan valt er weinig op te zeggen natuurlijkquote:Op donderdag 6 januari 2011 15:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik beweer helemaal niets, haushofer. Ik heb een link geplaatst naar een presentatie en het commentaar erop eronder gezet.
Een linkdump is altijd informatie.quote:Op donderdag 6 januari 2011 16:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee, op dit moment heb ik er geen gedachten over. Noem het een linkdump. Ik noem het informatie.
Misschien zou je kunnen toelichten waarom dat niet logisch is.quote:Wat HH concludeert is niet logisch nee.
Ik stuit al snel op vragen die niet beantwoord worden dus dan houdt het op.quote:Ik laat het je zelf uitpluizen.
Dat scheelt dan weer.quote:Op donderdag 6 januari 2011 16:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Er hoeft niets op gezegd te worden.
Volgens mij kun je dat zelf ook wel bedenken? Het feit dat bepaalde leden in een bepaalde denominatie om een bepaalde specifieke reden kenmerkend voor die denominatie bepaald gedrag vertonen, wil toch niet zeggen dat bepaalde leden in een andere denominatie niet hetzelfde gedrag om een andere reden kunnen vertonen?quote:Op donderdag 6 januari 2011 16:05 schreef Xa1pt het volgende:
Misschien zou je kunnen toelichten waarom dat niet logisch is.
Dat klopt. Maar is daar sprake van? Komt misbruik alleen voor onder bepaalde denominaties, en dat om specifieke redenen die kenmerkend zijn voor de leden van die bepaalde nominatie? Volgens mij niet; misbruik komt overal voor. We hebben het hier niet over het slachten van hagedissen of het doen van de regendans waarbij het geslachtsdeel naar de Eiffeltoren moet wijzen, we hebben het over misbruik / ontucht...quote:Op donderdag 6 januari 2011 16:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Volgens mij kun je dat zelf ook wel bedenken? Het feit dat bepaalde leden in een bepaalde denominatie om een bepaalde specifieke reden kenmerkend voor die denominatie bepaald gedrag vertonen, wil toch niet zeggen dat bepaalde leden in een andere denominatie niet hetzelfde gedrag om een andere reden kunnen vertonen?
Da's prima, maar dan slaat de conclusiequote:Op donderdag 6 januari 2011 15:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ten eerste is die vraag/opmerking gericht aan de spreker aangezien ik niet degene ben die het statement maakt. Vraag het hem.
Ten tweede volgt wat HH zegt niet logisch op dat statement.
nergens op.quote:Why has the Catholic priesthood been involved in scandal after sexual scandal for the past thousand years? The answer is simple; Roman Catholicism is NOT Biblical Christianity but a mixture of numerous pagan and witchcraft doctrines and practices, all of which lead to sexual deviancy.
Als er relatief meer misbruik is binnen de KK dan in andere denominaties dan kan die reden correct zijn.quote:Op donderdag 6 januari 2011 16:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da's prima, maar dan slaat de conclusie
[..]
nergens op.
Vertel eens, hoe defnieer jij "Biblical Christianity"? En over welke versie van de bijbel hebben we het dan?quote:Op donderdag 6 januari 2011 17:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als er relatief meer misbruik is binnen de KK dan in andere denominaties dan kan die reden correct zijn.
Waarom? Zoals ik al stelde: volgens jouw opvattingen is iedereen zondig, zowel Katholieken als niet-Katholieken. Iedereen is dus in staat tot bepaalde zonden. Hoe kun je dan uit het feit dat er bepaalde zonden worden gepleegd in de Katholieke denominatie daaruit concluderen dat die denominatie misschien wel niet juist is?quote:Op donderdag 6 januari 2011 17:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als er relatief meer misbruik is binnen de KK dan in andere denominaties dan kan die reden correct zijn.
Als er inderdaad relatief meer misbruik is binnen de KK, kan dat ook te maken hebben met de gezagsverhoudingen bijvoorbeeld. Dat direct wijten aan de betreffende belijdenis / interpretatie van, lijkt me nogal kortzichtig.quote:Op donderdag 6 januari 2011 17:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als er relatief meer misbruik is binnen de KK dan in andere denominaties dan kan die reden correct zijn.
Zijn er meer stromingen die een celibaat kennen? Dat lijkt me, ondanks alle andere zondebokken die 't Vaticaan achtereenvolgens de zwarte piet probeert toe te schuiven, een niet onbelangrijke factor in deze.quote:Op donderdag 6 januari 2011 17:08 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als er inderdaad relatief meer misbruik is binnen de KK, kan dat ook te maken hebben met de gezagsverhoudingen bijvoorbeeld. Dat direct wijten aan de betreffende belijdenis / interpretatie van, lijkt me nogal kortzichtig.
Dat is het wel, omdat het verband met het celibaat nooit is aangetoond. Lust speelt immers 'nooit' een rol bij dit soort kwesties.quote:Op donderdag 6 januari 2011 17:15 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Zijn er meer stromingen die een celibaat kennen? Dat lijkt me, ondanks alle andere zondebokken die 't Vaticaan achtereenvolgens de zwarte piet probeert toe te schuiven, een niet onbelangrijke factor in deze.
quote:Onthullingen over seksueel misbruik van minderjarigen door katholieke priesters versterken de kritiek op het celibaat. Maar het verband is nooit aangetoond.
Maarten Luther zei het al: Door het priesterschap te belasten met de celibaatsverplichting gaf de Kerk aanleiding tot ontelbare, afschuwelijke zonden tegen de kuisheid. Luther was een Augustijner monnik en priester. Nadat hij in 1517 zijn stellingen tegen de aflaathandel had opgehangen aan de kerkdeur van Wittenberg werd hij geëxcommuniceerd en trouwde hij met een uitgetreden non. Nu, bijna vijf eeuwen later, volgt de voormalige jezuïet Huub Oosterhuis dezelfde redenering als Luther. De oorzaak van deze schandalen is het verplichte celibaat, en zolang dat niet wordt afgeschaft, zullen ze doorgaan, zei hij vorige maand in deze krant.
Deze schandalen slaat op een stroom berichten, eerst in de Verenigde Staten, daarna in Ierland, en nu in Duitsland en Nederland, over seksueel misbruik van minderjarigen in rooms-katholieke (kost)scholen. Opnieuw wordt gesuggereerd dat priesters zich vergrijpen aan kinderen omdat zij hun gelofte van kuisheid niet kunnen nakomen. Maar de populariteit van deze stelling zegt niets over haar wetenschappelijke houdbaarheid. Psychologen, psychiaters en criminologen hebben nog altijd geen oorzakelijk verband gevonden tussen celibaat en seksueel misbruik. Zij neigen eerder naar de conclusie dat door de geslotenheid van en de corpsgeest in de katholieke kerk misbruikplegers veel ruimte hebben gekregen.
Eind januari barstte de discussie los in Duitsland. Toen werd bekend dat zich in het Berlijnse Canisius College, een door jezuïeten geleid gymnasium, in de jaren zestig en zeventig 30 gevallen van seksueel misbruik hadden voorgedaan. Er volgden meer onthullingen. Het weekblad Der Spiegel stelde een onderzoek in en concludeerde in een omslagartikel met de kop Scheinheiligen dat tussen 1995 en 2000 94 gevallen van misbruik van minderjarigen door katholieke priesters zijn gemeld bij de Duitse politie. Daarvan hadden dertig gevallen geleid tot een veroordeling.
MEDIAHYPE
De Berlijnse gerechtspsychiater Hans-Ludwig Kröber ergerde zich aan wat hij een mediahype noemde. Tegenover het katholieke persbureau KNA rekende hij voor dat een niet-celibatair een tientallen malen grotere kans heeft misbruikpleger te worden dan een priester. De Duitse Kerk, zei hij, telt 600.000 priesters, broeders en diakenen, samen 1,8 procent van de volwassen mannelijke bevolking. In de door Der Spiegel onderzochte periode zijn in heel Duitsland 210.000 aangiften gedaan van seksueel misbruik van minderjarigen, die leidden tot 2.500 veroordelingen. Het aandeel van geestelijken in de gemelde gevallen van misbruik in die jaren is 0,045 procent, hun aandeel in de veroordelingen 0,08 procent. Nogmaals; 1,8 procent van de Duitse mannen is geestelijke.
Op internet werd Kröber meteen weggezet als een expert die voor de Kerk werkt. De hoogleraar forensische psychiatrie aan de Freie Universität komt uit een protestantse familie, maar noemt zichzelf in een telefonische reactie atheïst. Zijn enige relatie met de Katholieke Kerk is dat hij als onafhankelijk deskundige psychiatrisch advies heeft uitgebracht over enkele priesters die waren beschuldigd van seksueel misbruik.
Desgevraagd geeft Kröber toe dat zijn rekensom wat kort door de bocht is en geen rekening houdt met de mogelijkheid dat misbruik door priesters minder snel aan het licht komt. Misschien is dat zo, zegt hij, maar het aantal aangeklaagde priesters is verhoudingsgewijs opvallend klein. Ook in de media, en die melden elk geval dat hun ter ore komt. Bij het Canisius moest men meer dan twintig jaar teruggaan om drie gevallen van verdenking te vinden. In de periode 1995-2000 registreerde de politie in Berlijn 9.500 misbruikplegers, en geen enkele van het Canisius College.
VOETBALTRAINER
Kröber heeft klinische ervaring met plegers van seksueel misbruik. Je hebt geen politiestatistieken nodig om te weten dat het celibaat niet pedofiel maakt, hoewel een enkele pedofiel celibatair wordt. Van het beroep van voetbaltrainer of kapper word je ook niet pedofiel. Dat is een medisch feit. Het wijdverbreide geloof dat vrijwillige of onvrijwillige partnerloosheid er vroeg of laat toe leidt dat men zijn primaire seksuele oriëntatie verliest, is onzinnig. Je wordt niet pedofiel bij gebrek aan seksuele contacten met volwassenen. Iedereen heeft wel eens langere perioden van onthouding meegemaakt bij gebrek aan een partner. Dan begint een man niet plotseling aan jongens te denken in plaats van aan vrouwen. Jongens zijn en blijven voor een heteroseksuele man oninteressant. Men kan van mening verschillen over het celibaat, maar een oorzaak van pedofilie is het, mede gezien de zeldzaamheid van celibataire daders, niet. En het laatste wat een typisch pedofiel wil, is een leven van onthouding.
De controverse rond het celibaat - een disciplinaire regel, geen theologisch leerstuk - is al oud. Peter Raedts is hoogleraar middeleeuwse geschiedenis aan de Radboud Universiteit Nijmegen en is net als Huub Oosterhuis een uitgetreden jezuïet. Het christendom, zegt hij, heeft van meet af aan de maagdelijke levenswijze aangeprezen. Dat begon al met Paulus eerste brief aan de Korintiërs. De christenen leefden destijds in de overtuiging dat Christus spoedig zou terugkeren. Waarom dan nog trouwen, zei Paulus, richt je met onverdeeld hart op het komend koninkrijk. Maar hij zei ook: wie dat niet kan, moet maar trouwen. Hij erkende dat het niet voor iedereen was weggelegd.
In de eerste eeuwen van de Kerk waren priesters en bisschoppen oudere, getrouwde mannen. Maar vanaf de vijfde eeuw kregen zij de aanbeveling celibatair te leven. Als een man tot bisschop werd verheven, werd hem verteld dat hij geen seks meer mocht hebben met zijn vrouw. Een instructie die, erkende paus Gregorius de Grote, zwaar valt en ongelegen komt (durum atque incompetens) voor hen die hierop niet zijn voorbereid.
Raedts: In de late Oudheid bestond in de hele samenleving wantrouwen tegen seksualiteit. Dat was iets gevaarlijks, een lichamelijke passie waar je eigenlijk van los moest komen. Men keek tegen seksualiteit aan zoals wij nu tegen roken. Het is gevaarlijk voor je gezondheid, dus liever niet, en als je het toch doet, dan zeer matig.
De celibaatsverplichting voor gewone priesters ontstond pas in de 11de eeuw. Raedts: Dat ging geleidelijk. Gelovigen liepen weg bij getrouwde priesters die de mis opdroegen; het was een beweging van onderop voor meer zuiverheid. De antropologe Mary Douglas brengt dit in verband met maatschappelijke chaos. Veel historici menen dat er in de 11de en 12de eeuw een golf van puritanisme door Europa ging. Die eeuwen behoren inderdaad tot de meest chaotische van de Europese geschiedenis. Welvaart en rijkdom namen toe, maar de maatschappij veranderde razendsnel. Eeuwenoude familie- en stamverbanden vielen uit elkaar, steden kwamen op. Dat ontketende een zuiveringsgolf en het priestercelibaat was een manier om daaraan vorm te geven.
Maar het ging niet vanzelf. De historicus Arnoud-Jan Bijsterveld (Universiteit Tilburg) schrijft in zijn dissertatie dat in de Lage Landen tussen 1400 en 1500 meer dan de helft van de priesters samenleefde met een vrouw. Raedts: Ik vermoed dat het celibaat zeker bij lagere geestelijken alleen in naam geëerd werd, en dat daar weinig maatschappelijk verzet tegen was.
De Contrareformatie, die begon met het Concilie van Trente (1545-1563) pakte de priesteropleiding aan, maar ook daarna leefden veel priesters niet-celibatair. Raedts: Wij denken bij de Katholieke Kerk aan een strakke hiërarchie, maar die dateert van de 19de eeuw. De Kerk was lang heel verbrokkeld en was vaak niet in staat om disciplinaire maatregelen te nemen.
In het kielzog van de Verlichting en de Franse Revolutie gingen er aan het begin van de 19de eeuw stemmen op onder katholieke geestelijken om het celibaat af te schaffen. Met dezelfde argumenten als die van Luther: dat het onnatuurlijk was, dat een geestelijke dichter bij de mensen stond als hij vrouw en kinderen had.
POOLSE EDELMAN
Raedts: Die beweging is in de kiem gesmoord. In het destijds grootste Duitse bisdom, Breslau, hadden in 1840 alle pastoors een vrouw. De prins-bisschop was een Poolse edelman die het zelf ook niet zo nauw nam. Die is tot aftreden gedwongen en vervolgens protestant geworden. In zijn plaats werd een ijzervreter benoemd, kardinaal Melchior von Diepenbrock, een Westfaalse edelman, en die heeft de discipline met harde hand hersteld.
De vraag waarom de Kerk heeft vastgehouden aan het celibaat houdt ook Raedts bezig: Het argument dat altijd wordt genoemd is een idealistisch motief; een priester moet totaal beschikbaar zijn voor zijn kudde. Maar ik denk, eerlijk gezegd, dat het om macht gaat. Celibatairen doen denken aan de eunuchen van de Ottomaanse en Chinese hoven. Aan het hof van Byzantium was het gebruikelijk dat priesters en bisschoppen zich vrijwillig lieten castreren. Het celibaat waarborgt ongedeelde loyaliteit. Niemand in de Kerk zal het ooit hardop zeggen, maar men vreest door afschaffing de greep op de geestelijkheid te verliezen.
En de vraag is nu of dit knellende regime leidt tot meer seksueel misbruik van minderjarigen door priesters en kloosterlingen.
De eerste wetenschappelijke publicaties over de aard en omvang van seksueel misbruik van minderjarigen in de Katholieke Kerk verschenen in het laatste decennium van de vorige eeuw. Wie de omvang van het verschijnsel wil vaststellen, is aangewezen op twee soorten gegevens: cijfers van aanklachten en veroordelingen en zelfrapportage uit de klinische praktijk.
De Amerikaanse psychotherapeut A.W. Richard Sipe, een ervaren counseler van priesters en kloosterlingen, schatte in 1990 op basis van zijn klinische ervaring dat 2 procent van de priesters pedofiel gedrag vertonen en nog eens 4 procent seksuele belangstelling aan de dag leggen voor minderjarige meisjes en jongens na de puberteit.
De Amerikaanse psychologen John A. Loftus en Robert Camargo publiceerden in 1993 de resultaten van hun onderzoek onder 1.322 priesters en kloosterbroeders. Van hen rapporteerde 27,8 procent dat ze wel eens seks hadden met een volwassen vrouw, 8,4 procent gaf toe wel eens seksueel getint contact te hebben gehad met een minderjarige (onder de 18).
MISBRUIK
In 1999 verscheen het boek Bless me father, for I have sinned - Perspectives on Sexual Abuse Committed by Roman Catholic Priests. Schrijver was de Amerikaan Thomas Plante, hoogleraar psychologie aan Santa Clara University en universitair hoofddocent psychiatrie aan de Stanford School of Medicine. Plante onderzocht in de loop der jaren tientallen priesters en broeders die waren beschuldigd van seksueel misbruik van minderjarigen en extrapoleerde uit de gegevens van zijn klinische praktijk. Daaruit maakt hij op dat 2 tot 5 procent van de Amerikaanse priesters seks heeft gehad met iemand onder de 18. Volgens Plante wijkt dit cijfer niet af van andere, niet-celibataire kerkgenootschappen en ligt het lager dan dat van de mannelijke bevolking als geheel, dat hij houdt op 8 procent.
Dat misbruik in de Katholieke Kerk tot meer publicitaire ophef leidt en meer publieke verontwaardiging wekt dan misbruik in andere kerken, in scholen en sportverenigingen, schrijft Plante toe aan een combinatie van factoren: de kerkelijke aanspraak op moreel gezag, het gesloten karakter van de organisatie en de defensieve reactie op klachten. Misbruik kon in het verleden zo lang doorgaan en individuele misbruikplegers konden zoveel slachtoffers maken omdat de Kerk niet optrad, uit angst voor reputatieschade of schadeclaims. De omvang van het misbruik in de kerk is waarschijnlijk vooral een kwestie van regelmatige recidive. Niet van relatief veel daders, maar van veel slachtoffers per dader. Dat blijft schokkend, maar ondergraaft de celibaattheorie.
In januari 2002 publiceerde het dagblad The Boston Globe een reeks gevallen van ernstig en langdurig misbruik van minderjarigen in het aartsbisdom Boston. Het was een onthutsende illustratie van wat Plante mismanagement noemt. Eén priester kon dertig jaar lang zijn gang gaan met kinderen onder zijn hoede. Als hij werd betrapt, werd hij overgeplaatst naar een andere parochie. De krant vond 130 van zijn slachtoffers en reconstrueerde de kerkelijke doofpotpraktijk. Het was deze publicatie die een lawine van andere onthullingen losmaakte.
De publicitaire aardschok forceerde in de VS ook een doorbraak in het onderzoek. In juni 2002 gaf de voltallige Amerikaanse bisschoppenconferentie opdracht tot een grootschalig, onafhankelijk onderzoek naar de aard en omvang van seksueel misbruik van minderjarigen door de geestelijkheid. Het onderzoek werd uitgevoerd door het John Jay College of Criminal Justice van de City University of New York. Onderzoeksleider was criminoloog Karen Terry. Haar team mocht surveys uitvoeren in 97 procent van de bisdommen. De onderzoekers kregen inzage in de (geanonimiseerde) gegevens over alle priesters tegen wie aanklachten waren ingediend en over al hun slachtoffers.
PIEK
In het eindverslag, dat in 2004 werd afgerond, staat dat in de periode 1950-2002 in totaal 10.667 personen een klacht hebben ingediend bij de Kerk wegens seksueel misbruik. Daarvan bleven er bij nader onderzoek 6.700 overeind en die hadden betrekking op 4.392 priesters, dat wil zeggen 4 procent van alle 109.694 priesters die actief waren in de onderzoeksperiode. De percentages per bisdom lijken sterk op elkaar; er zijn geen opvallende uitschieters. Het aantal klachten nam toe in de jaren zestig, bereikte een piek in de jaren zeventig, daalde weer in de jaren tachtig en was in de jaren negentig terug op het niveau van de jaren vijftig. Tweederde van de klachten is ingediend na 1990. Eenderde is niet nagetrokken, want werd ingediend nadat de priester in kwestie was gestorven.
Van de slachtoffers was 81 procent jongens, 6 procent was 7 jaar of jonger; 16 procent was tussen de 8 en de 10; en 15 procent was 16 of 17 jaar oud. De grootste groep slachtoffers (51 procent) was tussen de 11 en 14 jaar. De helft van de daders was 35 jaar of jonger toen zij voor het eerst misbruik pleegden. Bijna 70 procent van de aangeklaagde priesters was gewijd vóór 1970 en had het seminarie bezocht vóór de kerkhervorming van het Tweede Vaticaans Concilie. Van de daders was 59 procent aangeklaagd wegens één enkel vergrijp en nog geen 3 procent voor meer dan tien.
Het John Jay Report, zoals het is gaan heten, geldt nu als modelstudie. De Rotterdamse bisschop Van Luyn wil dat oud-minister Deetman een soortgelijk onderzoek instelt naar misbruik in de Nederlandse Kerk.
BETROUWBAAR
De Amerikaanse exercitie heeft de betrouwbaarste schatting tot nu toe opgeleverd van het aantal priesters dat zich de afgelopen halve eeuw schuldig heeft gemaakt aan seksueel misbruik van minderjarigen: 4 procent van de voltallige clerus. Voor een toetsing van de celibaattheorie is een even betrouwbaar percentage nodig voor de Amerikaanse samenleving als geheel. En dat is er niet.
Het is ook niet goed mogelijk om misbruik door Amerikaanse priesters systematisch te vergelijken met dat van niet-celibataire medeburgers die beroepshalve even intensief omgaan met puberende jongens en meisjes. Maar de schaarse beschikbare cijfers geven wel aanwijzingen.
De Amerikaanse journalist Patrick Boyle deed onderzoek in de archieven van de Boy Scouts en publiceerde daarover in 1994 een boek: Scouts Honour: Sexual Abuse in Americas most trusted institution. In de periode 1971-1989 werden 416 leiders (hopmannen en vaandrigs) van de padvinderij ontslagen wegens seksueel misbruik. Boyle vond voor die periode 1.151 aanklachten. In die twee decennia telde de padvinderij 1 miljoen vrijwillige leidinggevenden.
In 2004 verscheen het verslag van een uitgebreid literatuuronderzoek naar seksueel wangedrag op Amerikaanse openbare scholen onder de titel: Educator Sexual Misconduct: A Synthesis of Existing Literature. Opdrachtgever was het ministerie van Onderwijs, onderzoeker was onderwijssocioloog Charol Shakeshaft van Hofstra University. Zij schat dat in de periode 1991-2000 zon 290.000 middelbare scholieren enigerlei seksueel misbruik hebben ondervonden van een docent of staflid, variërend van ongewenste aanrakingen door en naakt poseren voor een leraar tot verkrachting.
Hierbij valt het kerkelijke misbruik in het niet, zei Shakeshaft tegen het persbureau AP.
Ook deze cijfers geven geen uitsluitsel, want er is geteld met verschillende methoden en voor uiteenlopende perioden. Maar ze zijn evenmin reden om de celibaattheorie voor waar aan te nemen.
De Duitse gerechtspsychiater Kröber draait de theorie om. Afgaande op zijn klinische ervaring denkt hij dat de geloofsovertuiging van priesters eerder remmend werkt op degenen die zich seksueel voelen aangetrokken tot minderjarigen.
KLACHTEN
De Duitse politiestatistieken over misbruik in de samenleving als geheel in de jaren 1995-2000, waaruit Kröber put, vertonen inderdaad een grote discrepantie met het opvallend lage cijfer (94) dat Der Spiegel boven water haalde over kerkelijk misbruik in dezelfde periode.
Toegegeven, het blad had geen inzage in de complete kerkelijke dossiers over interne klachten tegen priesters, zoals het team van John Jay. Maar de discrepantie tussen de Duitse en de Amerikaanse cijfers is minder groot dan zij op het eerste gezicht lijkt. De John Jay-onderzoekers constateerden een scherpe daling van het aantal misbruikgevallen in de jaren negentig. En in die jaren is de Amerikaanse clerus niet minder celibatair geworden. Evenmin als de Duitse.
Het christendom heeft van meet af aan de maagdelijke levenswijze aangeprezen.
Sja. Misschien dat je van het celibaat niet pedofiel wordt, maar de algehele menselijke drang tot sex wordt er niet minder op, lijkt me.quote:Op donderdag 6 januari 2011 17:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat is het wel, omdat het verband met het celibaat nooit is aangetoond. Lust speelt immers 'nooit' een rol bij dit soort kwesties.
Lust heeft niets met misbruik te maken.quote:Op donderdag 6 januari 2011 17:38 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. Misschien dat je van het celibaat niet pedofiel wordt, maar de algehele menselijke drang tot sex wordt er niet minder op, lijkt me.
En daarom de minst voor de hand liggende 'doelgroep' voor mensen die hun lusten niet kunnen botvieren.quote:En kinderen zijn dan de meest toegankelijke en weerloze slachtoffers.
Sja. Dat is jouw mening dan.quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:00 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Lust heeft niets met misbruik te maken.
Je vindt de kwetsbaarste, minst mondige goep de minst voor de hand liggend..?quote:En daarom de minst voor de hand liggende 'doelgroep' voor mensen die hun lusten niet kunnen botvieren.
quote:Volgens Roger Burggraeve, emeritus hoogleraar moraaltheologie aan de K.U.Leuven, kan het celibaat wel degelijk leiden tot seksueel misbruik.
Gaan we weer...quote:
Jup.quote:Je vindt de kwetsbaarste, minst mondige goep de minst voor de hand liggend..?
En deze man is expert omdat hij hoogleraar theologie is?quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:20 schreef Telecaster het volgende:
Kijk, ik heb ook een expert:
Moraaltheoloog legt link tussen celibaat en misbruik.
[..]
Maar natuurlijk.quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:24 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, dat is niet míjn mening, dat zijn de ondervindingen van mensen die niet met hun boerenverstand zomaar iets roepen, maar er uitvoerig onderzoek naar doen.
Ah. Een kind verkrachten is in jouw logica een stuk minder risicovol dan een volwassene verkrachten, volgens jou.quote:Jup.
En jouw man is expert op gebied van kinderverkrachting omdat hij gerechtspsychiater is?quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:26 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
En deze man is expert omdat hij hoogleraar theologie is?
Wacht even... ga je nu echt op deze fucking goedkope manier proberen wetenschappelijke rapporten en onderzoeken onderuit te schoffelen? Laat dan ook maar.quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:31 schreef Telecaster het volgende:
Maar natuurlijk.
En hoeveel van die "experts" zijn zelf van 't katholliek smaakje bijgeloof, worden betaald door de kerk of hebben daar anderszins andere belangen bij?
Ik heb het niet gehad over risico's.quote:Ah. Een kind verkrachten is in jouw logica een stuk minder risicovol dan een volwassene verkrachten, volgens jou.
Right.
Doei, dit is zinloos.quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:32 schreef Telecaster het volgende:
[..]
En jouw man is expert op gebied van kinderverkrachting omdat hij gerechtspsychiater is?
Kijken of angevoerde bronnen goedbeschouwd wel neutraal zijn en niet gekleurd vind ik nou niet bepaald een goedkope truc.quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wacht even... ga je nu echt op deze fucking goedkope manier proberen wetenschappelijke rapporten en onderzoeken onderuit te schoffelen? Laat dan ook maar.
Jij vindt het niet logisch dat een priester die iemand wil misbruiken daar een kind voor uitzoekt.quote:Ik heb het niet gehad over risico's.
Sja. Wat jij wil.quote:
Dat is niet lastig, het wordt lastig als je te pas en te onpas wetenschappelijke bronnen negeert omdat criminologen of psychotherapeuten ineens betaald worden door de kerk of daar bepaalde belangen bij hebben. Dat geintje heb je eerder ook al geflikt, en als je zelfs de wetenschappelijke consensus niet als ijkpunt kunt aanhouden, dan houdt het gewoon op.quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:44 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. Wat jij wil.
Lastig he, iemand met een andere mening op een discussieforum?
Sja. Het was ooit de wetenschappelijke consensus dat de zon om de aarde draaide.quote:Op donderdag 6 januari 2011 19:02 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat is niet lastig, het wordt lastig als je te pas en te onpas wetenschappelijke bronnen negeert omdat criminologen of psychotherapeuten ineens betaald worden door de kerk of daar bepaalde belangen bij hebben. Dat geintje heb je eerder ook al geflikt, en als je zelfs de wetenschappelijke consensus niet als ijkpunt kunt aanhouden, dan houdt het gewoon op.
Verdiep je dan op z'n minst eens in het onderwerp. Hoef je ook niet met een simpel interviewtje op de proppen te komen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:44 schreef Telecaster het volgende:
Kijken of angevoerde bronnen goedbeschouwd wel neutraal zijn en niet gekleurd vind ik nou niet bepaald een goedkope truc.
Ja en nee.quote:Jij vindt het niet logisch dat een priester die iemand wil misbruiken daar een kind voor uitzoekt.
Dat ben ik dan met je eens. Maar gezonde mensen verkrachten natuurlijk sowieso niemand.quote:Op donderdag 6 januari 2011 19:24 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Vanuit het perspectief van een gezond iemand is het allerminst logisch.
Onder andere. En daarin gesteund wordt door collega's:quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:32 schreef Telecaster het volgende:
[..]
En jouw man is expert op gebied van kinderverkrachting omdat hij gerechtspsychiater is?
OK, dank je voor deze verdere onderbouwing.quote:Op donderdag 6 januari 2011 19:29 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Onder andere. En daarin gesteund wordt door collega's:
Hans-Ludwig Kröber
Prof. Dr. med. Norbert Leygraf
dr. Manfred Lütz
Even goeie vrienden hoor, maar het irriteerde me net dat ik een beetje fatsoenlijk onderbouwde samenvatting quote en dat vervolgens niet heel serieus genomen leek te worden. Maar goed, tijd voor bier. Cheers!quote:Op donderdag 6 januari 2011 19:30 schreef Telecaster het volgende:
[..]
OK, dank je voor deze verdere onderbouwing.
Als je dat ziet is dat omdat dat zo door de huidige media-hype het geval lijkt. In het eerdergenoemde artikel lijkt het er zelfs op dat dit onder de 'gangbare trend' ligt. Dus dat soort conclusies zijn me iets te voorbarig.quote:Op donderdag 6 januari 2011 20:03 schreef bart2009 het volgende:
Xa1pt, ik weet niet helemaal wat jou mening nu is over de stelling in dit topic.
Je ziet/vind dus niet dat er bij de katholieke kerk meer misbruik is als bij Lutherse/protestantse kerken?
De geloofsleer sowieso niet. De kerkelijke structuur wel, maar dat is nu ook aan het veranderen, godzijdank.quote:Of dat de kerkelijke structuur en of geloofsleer daartoe bijgedragen heeft?
Jij noemt 241 zaken tegen priesters (voorbeelden/vertrouwenspersonen) een gangbare trent onder de geloven?quote:Op donderdag 6 januari 2011 20:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als je dat ziet is dat omdat dat zo door de huidige media-hype het geval lijkt. In het eerdergenoemde artikel lijkt het er zelfs op dat dit onder de 'gangbare trend' ligt. Dus dat soort conclusies zijn me iets te voorbarig.
[..]
De geloofsleer sowieso niet. De kerkelijke structuur wel, maar dat is nu ook aan het veranderen, godzijdank.
Nee, het aantal zaken binnen de kerk afgezet tegen de zaken buiten de kerk.quote:Op donderdag 6 januari 2011 21:20 schreef bart2009 het volgende:
[..]
Jij noemt 241 zaken tegen priesters (voorbeelden/vertrouwenspersonen) een gangbare trent onder de geloven?
Maar die vallen toch ook gewoon onder de paraplu 'kerk'?quote:Op donderdag 6 januari 2011 21:51 schreef bart2009 het volgende:
Je vergeet hierbij dat het niet de gelovigen zijn die de kinderen misbruikten, maar de leraren van de middelbare priesteropleiding waar de kinderen 24 uur per dag intern zijn.
Die mensenzijn de voorbeelden van de katholieken. Hierbij kan je een vergelijk trekken tussen priesterleraren en politiek leiders.
Nou ja, als je zegt dat het er binnen de kerk ernstiger aan toe is dan daarbuiten ben je dat al aan het vergelijken.quote:Begrijp je dan niet dat zaken buiten de kerk niet te vergelijken zijn
Lolwut? Als er één onderwerp groot uitgemeten is in de media is dit het wel.quote:met dit grootse misbruikschandaal waar je zowat niets over hoort in de media.
Wat betekent dat nou in de praktijk zo een surseance van betaling??quote:Op woensdag 5 januari 2011 20:10 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ach, er is net weer een bisdom in de VS in surseance van betaling gegaan omdat de vele schadeloosstellingen zelfs de diepe zakken van dat bisdom te ver gingen.
Hit 'em where it hurts.
Ik heb hier al een filmpje over de reconquista. Dit vind ik persoonlijk heel wat smakelijker als de 'heilige optocht'.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 06:28 schreef bart2009 het volgende:
Ik weet eigenlijk niet zo heel veel over de reconquista. Is dat het feestje dat 2 keer per jaar in Spanje word gegeven, waarmee de verovering van het Iberisch schiereiland op de moslims gevierd word?
Hier is een stukje over de verovering over het laatste bolwerk van de moslims (Granada) door de 'Christenen' op het Iberisch schiereiland. Ook 1 van de prestaties van Isabelle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Granada_War
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |