Ben ik het niet mee eens, voor een 8 of 9 is echt wel een stukje begrip van het rechtsgebied nodig wat niet alleen uit de matige verslagen valt te halen.quote:Op donderdag 17 februari 2011 23:29 schreef Finitio het volgende:
[..]
Ik sprak meer vanuit mijn ervaring als rechtenstudent. Je krijgt bij rechten steeds boeken om te lezen, maar uiteindelijk gaat het vrijwel uitsluitend om de colleges.. met alleen de SIR-verslagen kun je prima een acht of een negen halen. Rechten is meer een test van je geheugen waar economie meer een test van je inzicht is. Kennis van recht is wel erg nuttig, daar niet van, maar de tentamencijfers zijn wat mij betreft niet veel waard. Een nieuw dieptepunt was het vak oefenrechtbank (ook wel gezien als de bachelorscriptie van rechten) waar slechts 2 onvoldoendes voor waren. Wat is een voldoende dan nog waard?
Mijn cijferlijst zegt van niet. Je kunt met de verslagen zelfs een 10 halen. Zo matig zijn die verslagen trouwens ook niet, vaak staat er gewoon letterlijk wat in het college is verteld, en dat is dus ook wat je moet weten voor het tentamen.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 00:38 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens, voor een 8 of 9 is echt wel een stukje begrip van het rechtsgebied nodig wat niet alleen uit de matige verslagen valt te halen.
Oefenrechtbank heb ik geen ervaring mee overigens.
Baasquote:
Dat bleek wel weer uit de toets van dinsdag zeker?quote:Op vrijdag 18 februari 2011 00:09 schreef Finitio het volgende:
[..]
Voor toegepaste micro nu ook weer, iedereen kan een excess burden uitrekenen, maar niemand kan uitleggen wat het eigenlijk inhoudt..
En dan kom je in de master, geen verslagen meer, boeken die gelezen moeten worden... Zal wel pijn gaan doen tegen die tijdquote:Op vrijdag 18 februari 2011 01:01 schreef Finitio het volgende:
[..]
Mijn cijferlijst zegt van niet. Je kunt met de verslagen zelfs een 10 halen. Zo matig zijn die verslagen trouwens ook niet, vaak staat er gewoon letterlijk wat in het college is verteld, en dat is dus ook wat je moet weten voor het tentamen.
Bij Goederenrecht stond er dat een kettingbeding te vergelijken was met erfdienstbaarheid en een kwalitatief recht. Als dat geen fouten zijn.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 01:01 schreef Finitio het volgende:
[..]
Mijn cijferlijst zegt van niet. Je kunt met de verslagen zelfs een 10 halen. Zo matig zijn die verslagen trouwens ook niet, vaak staat er gewoon letterlijk wat in het college is verteld, en dat is dus ook wat je moet weten voor het tentamen.
Haha ja ik lees het nu op Sin-online. Wat een timing!quote:Op vrijdag 18 februari 2011 12:10 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Bij Goederenrecht stond er dat een kettingbeding te vergelijken was met erfdienstbaarheid en een kwalitatief recht. Als dat geen fouten zijn.
Misschien ben jij gewoon uitzonderlijk goed.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 09:56 schreef BoerBert het volgende:
[..]
Dat bleek wel weer uit de toets van dinsdag zeker?
Dat zeiden ze voor mijn economiemaster ook altijd. Met ingang van mijn jaar (dit jaar) worden er voor mijn master echter ook verslagen geschreven.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 10:42 schreef TypoQ het volgende:
[..]
En dan kom je in de master, geen verslagen meer, boeken die gelezen moeten worden... Zal wel pijn gaan doen tegen die tijd
Dan rest alleen de vraag waarom er nog mensen zijn die wel onvoldoende scorenquote:Op vrijdag 18 februari 2011 12:23 schreef Finitio het volgende:
[..]
Haha ja ik lees het nu op Sin-online. Wat een timing!![]()
'Geachte studenten,
Bij het nakijken van het tentamen Goederen- en Insolventierecht is gebleken dat een groot aantal studenten bij de beantwoording van vraag A1 sterk vergelijkbare fouten heeft gemaakt. Naar aanleiding daarvan hebben de docenten het SIR-verslag geraadpleegd. Gebleken is dat in dat verslag een onjuiste uitleg van het kettingbeding is opgenomen. Het kettingbeding wordt daar namelijk verward met een erfdiensbaarheid (art. 5:70 BW) en een kwalitatieve verplichting (art. 6:252 BW). Vermoedelijk is deze onjuiste uitleg de oorzaak is van de geconstateerde fouten.
De docenten hebben het SIR-verslag verder niet gecontroleerd, maar een oppervlakkige lezing leert dat het SIR-verslag meer (grote) fouten bevat. De docenten raden het gebruik van een SIR-verslag af. Als u al gebruik wenst te maken van een SIR-verslag, dan dient u zich te realiseren dat dit verslag door studenten wordt gemaakt en dat er geen enkele garantie bestaat dat hetgeen in het SIR-verslag staat juist is. De universiteit is op geen enkele manier betrokken bij het tot stand komen van een SIR-verslag. Een SIR-verslag heeft dus niet meer waarde dan de collegeaantekeningen die u van een medestudent zou kunnen kopiëren.
Met vriendelijke groet, XXX'
Natuurlijk ben ik niet dom en kun je het in SIR verslagen vaak duidelijk zien als er een fout gemaakt is, als het stuk niet consistent is bijvoorbeeld. Of als de wettekst iets heel anders zegt dan het verslag. Dat komt echter niet zo vaak voor. Om het aan mijn kwaliteit toe te schrijven lijkt me onterecht, ik kan de stof zelf ook niet verzinnen, mijn kennis komt gewoon uit het verslag.
SIR verslagen zijn dus handiger dan SlimStuderen?quote:Op vrijdag 18 februari 2011 01:01 schreef Finitio het volgende:
[..]
Is ook het geval bij Wiskunde 2 vind ik, iedereen word geleerd om te rekenen met matrices. Maar wat je er precies mee kan is al meerdere keren gevraagd en nog steeds niet bekend...quote:Op vrijdag 18 februari 2011 00:09 schreef Finitio het volgende:
[..]
Voor toegepaste micro nu ook weer, iedereen kan een excess burden uitrekenen, maar niemand kan uitleggen wat het eigenlijk inhoudt..
Vind ik erg per vak verschillen. Ik heb nu een geschiedenisvak bij Economie en dan kies ik voor SlimStuderen, maar bij internationale economie vond ik SIR weer erg handig, omdat daar de colleges worden samengevat ipv het boek.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:00 schreef kort het volgende:
[..]
SIR verslagen zijn dus handiger dan SlimStuderen?
Ik heb bij macro het boek zowat niet gebruikt trouwensquote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:06 schreef kort het volgende:
Overigens word er bij macro-economie bijna elk hoorcollege wel gemeld dat er weer een fout in het boek staat... lekker boek dan.
Wat dan wel? Ik zit nu SlimStuderen door te nemen en wil ook nog even de practica opnieuw doornemenquote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:15 schreef BoerBert het volgende:
[..]
Ik heb bij macro het boek zowat niet gebruikt trouwens
Zowiezo is het voor notities enorm handig. Verder komt het goed van pas als je moet gaan rekenen aan grote datasets op de computer. En er zijn nog allemaal andere toepassingen maar ik weet niet of dat relevant is als je economie oid doet.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:03 schreef kort het volgende:
[..]
Is ook het geval bij Wiskunde 2 vind ik, iedereen word geleerd om te rekenen met matrices. Maar wat je er precies mee kan is al meerdere keren gevraagd en nog steeds niet bekend...
Dit hangt er net van af hoe jij deze verslagen/samenvattingen gebruikt. Gebruik je ze als pure aanvulling op je eigen aantekeningen, dan is de kans groter dat je het optimale uit de colleges, lesstof en aantekeningen haalt. Ik ken mensen die een gebrek aan tijd hadden voor Inleiding Strafrecht & Criminologie om de dikke pil van Mevis door te lezen. Die besloten dus om de samenvatting van het boek te kopen. Dat hadden ze net niet moeten doen, want voor het tentamen had de werkgroepdocent gewaarschuwd dat er vragen zouden komen die je alleen zou kunnen weten wanneer je het boek redelijk grondig had gelezen.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:00 schreef kort het volgende:
[..]
Haha tsjah.. gebrek aan inzet / slecht hoofdzaken van bijzaken weten te onderscheiden / leerproblemenquote:Op vrijdag 18 februari 2011 12:40 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Dan rest alleen de vraag waarom er nog mensen zijn die wel onvoldoende scoren?
Als je de colleges niet volgt én het boek niet leest wel. In het algemeen wil dat zeggen dat de colleges belangrijker zijn dan het boek. Als je dus één van de twee wil vervangen voor een verslag kun je dus het beste voor het verslag van de colleges kiezen, het SIR-verslag. Of je daar het meeste van leert is een andere vraag, maar het SIR-verslag bereidt het beste voor op het tentamen.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:00 schreef kort het volgende:
[..]
Zoals ik al uitlegde werkt het voor mij (en een aantal vrienden van mij) prima als vervanging van de verplichte literatuur en de lessen.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 18:00 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Dit hangt er net van af hoe jij deze verslagen/samenvattingen gebruikt. Gebruik je ze als pure aanvulling op je eigen aantekeningen, dan is de kans groter dat je het optimale uit de colleges, lesstof en aantekeningen haalt. Ik ken mensen die een gebrek aan tijd hadden voor Inleiding Strafrecht & Criminologie om de dikke pil van Mevis door te lezen. Die besloten dus om de samenvatting van het boek te kopen. Dat hadden ze net niet moeten doen, want voor het tentamen had de werkgroepdocent gewaarschuwd dat er vragen zouden komen die je alleen zou kunnen weten wanneer je het boek redelijk grondig had gelezen.
Moraal van het verhaal is dat je die verslagen/samenvattingen nooit moet gebruiken als vervanging voor je verplichte literatuur. Daarnaast moet je niet te veel verwachten van deze verslagen/samenvattingen. Mocht de kwaliteit goed zijn, dan is dat toch mooi meegenomen.
Als ik het mij goed kan herinneren, heb ik vooral sheets gebruikt. Ik kan het boek niet zo goed meer voor me halen, dus het zou best kunnen dat ik dat ook wel gebruikt hebquote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:23 schreef kort het volgende:
[..]
Wat dan wel? Ik zit nu SlimStuderen door te nemen en wil ook nog even de practica opnieuw doornemen
Beter ook de hoorcolleges. Worden wel eens dingen gevraagd die niet in het boek staan (bijvoorbeeld optimale consumptie aan de hand van een nutsfunctie) en het afleiden van IS, LM etc. wordt er erg duidelijk omdat je dan punt voor punt ziet hoe dat gebeurt.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:23 schreef kort het volgende:
[..]
Wat dan wel? Ik zit nu SlimStuderen door te nemen en wil ook nog even de practica opnieuw doornemen
Welk verslag is het best voor een duidelijke samenvatting van de IS-LM curves etc, H1-9 ken ik allemaal wel maar vanaf H10 lijkt mij een goede samenvatting wel handig.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 13:13 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Beter ook de hoorcolleges. Worden wel eens dingen gevraagd die niet in het boek staan (bijvoorbeeld optimale consumptie aan de hand van een nutsfunctie) en het afleiden van IS, LM etc. wordt er erg duidelijk omdat je dan punt voor punt ziet hoe dat gebeurt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |