Mooi onderwerp dit. Ik heb de OP niet helemaal gelezen om eerlijk te zijn, maar ik beschouw relativeren wel als een belangrijk iets. Je maakt het jezelf erg moeilijk als je het te weinig doet - problemen worden veel zwaarder.
Edoch, je kunt ook teveel relativeren, zoals in 1 van de eerste reacties is gezegd. Daar heb ik wel een handje van. Ik
kan kon werkelijk alles weg-relativeren. Dan kun je wel eens voorbij gaan aan je eigen emoties - en, ik iig, soms je wat moeilijker inleven in de problemen van anderen.
Ik heb eens vanuit het niets huilend in de gang bij een huisgenoot gestaan. Ik zei: ik voel me helemaal niet rot, ik snap niet waarom ik nu huil. Mijn huisgenoot zei: hallo, je relatie van 3,5 jaar is over, je hebt een baan die je kut vindt, je hebt niet eens voldoende geld om eten te kopen, je band met je vader is niet goed en je ouders zijn net een half jaar uit elkaar, daarbij woon je net een half jaar op jezelf, das ook een grote verandering. Mijn reactie: dat kon het allemaal niet zijn, want <insert de redenen waarom al die dingen eigenlijk ook goed waren, of dat ik ze toch niet kon veranderen dus het geen zin had om me erover druk te maken>.
Als je zoveel relativeert, dat je je eigen emoties om dingen niet eens meer herkent, kortom, dan relativeer je teveel. Maar, in principe denk ik dat veel mensen te weinig relativeren. En dat relativering iets is waarmee je een stuk beter met tegenslag kan omgaan (het raakt je minder diep, en je kunt gemakkelijker rationeel de situatie bekijken en een oplossing zoeken). En sommige problemen zijn zelfs geen problemen meer als je een beetje relativeert.