abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90102560
Ik denk dat relativeren 1 van de krachtigste instrumenten is om sterk in je schoenen te staan en om gelukkig te zijn. Ik ben zelf veel bezig met wetenschap en met name kosmologie en daardoor wordt mijn wereldbeeld veel groter, veel diepzinniger en meer allesomvattend.

Ik merk dat ik hierdoor veel lichter over het leven ga denken omdat ik alles veel beter kan relativeren. Als ik mijn dagelijkse problemen in het perspectief van het universum plaats, dan maakt mijn frustratie snel plaats voor een glimlach.

Nu zijn er mensen die zeggen dat je niet teveel of te ver moet doorrelativeren, omdat je dan te ver verwijderd raakt van de realiteit en er dan een te klinische kijk op het leven op na houdt. Maar is dit wel zo? Wanneer dit gezegd wordt, doelen we dan eigenlijk niet op mensen die hun gevoelens het liefst wegstoppen en dit goedpraten door zogenaamd te relativeren?

Ik ervaar mijn verregaande relativering van het leven niet als koud of klinisch. Ik ervaar het juist als een extra dimensie, iets wat mij veel plezier en geluk oplevert. Nu is het zo dat ik een bepaald wereldbeeld heb opgebouwd en vanuit dat wereldbeeld kijk naar het leven. Het wereldbeeld komt eerst en daar uit volgt automatisch een lichte opvatting ten opzichte van het leven.

Het gaat verkeerd, wanneer het andersom gaat. Iemand heeft een bepaald wereldbeeld en er gebeurt iets vervelends in zijn of haar leven. In eerste instantie roept dit misschien pijn of frustratie op. Vervolgens probeert de persoon van deze negatieve gevoelens af te komen en gaat op zoek naar een excuus. Dit excuus wordt dan gevonden in de vorm van een verrregaande relativatie. Dit is in mijn ogen geen oplossing omdat het maar een tijdelijke oplossing is. De negatieve gevoelens krijgen niet echt een plek omdat deze plek maar tijdelijk gecreeerd is en weer zal verdwijnen als de persoon verder gaat met zijn of haar leven.

Dit betekent dan dat de gevoelens weer los zullen komen en de persoon hier op een later tijdstip weer mee geconfronteerd wordt. Niet perse in een direct herkenbare vorm, maar misschien in de vorm van stress of innerlijke onrust die niet direct te linken is met de weggestopte en tijdelijk weggerelativeerde negatieve gevoelens.

Als je wereldbeeld heel groot en allesomvattend is en al een tijdje onderdeel is van je denken, dan zal dit de bril worden waardoor je naar het leven kijkt. Dit beeld van de wereld is dan onderdeel geworden van je onderbewustzijn, het is vanzelfsprekend geworden. Vanuit deze positie is relativeren heel normaal en gezond denk ik. Want vanuit deze positie hoef je je negatieve gevoelens niet te ontkennen of proberen te ontvluchten. Je kunt dan je negatieve gevoelens heel makkelijk accepteren en ze er laten zijn om ze vervolgens te zien oplossen of zelfs zien transformeren naar positieve emoties.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties op het bovenstaande :)

Als afsluiting wil ik graag mijn favoriete uitspraak met jullie delen om te zien hoe jullie hier over denken:

"Whatever your main struggle is, it is insignificant in the face of your death; it is petty and unimportant and has no meaning at all. It is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing."

Brad Blanton - Radical Honesty
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_90102722
Tuurlijk is relativeren belangrijk , maar je kan er ook in door slaan.
Bij sommige dingen mag best je gevoelens eens uit gooien en inzien dat het niet goed gaat zodat je kan veranderen of emoties er uit laat die er echt uit moeten.

Juist als je eerst die gevoelens eruit hebt gegooid kan je pas verder en het relativeren.
pi_90102834
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 22:59 schreef formerjellybean het volgende:
Tuurlijk is relativeren belangrijk , maar je kan er ook in door slaan.
Wanneer is het doorslaan dan in jouw ogen?

quote:
Bij sommige dingen mag best je gevoelens eens uit gooien en inzien dat het niet goed gaat zodat je kan veranderen of emoties er uit laat die er echt uit moeten.

Juist als je eerst die gevoelens eruit hebt gegooid kan je pas verder en het relativeren.
Mijn stuk gaat er juist over dat er bij relativeren helemaal geen sprake hoeft te zijn van het ontkennen van emoties. Relativatie geeft juist de mogelijkheid om je negatieve emoties te accepteren ipv ze weg te stoppen of ze te krachtig te uiten.
pi_90103018
Ik kan mij wel in je verhaal vinden. Zelf ben ik echt erg onverschillig en ervaar minder 'problemen' dan andere mensen. Als ik dan iemand hoor klagen over kleine problemen moet ik altijd een beetje lachen. Maar ik merk wel dat, zoals je al zei, mijn gevoelens zich opkroppen.
No resentment ever evened out a weaker hand
pi_90103121
Nou bijvoorbeeld als je in een rouwverwerking zit , dan heb je even geen ruimte voor relativering of te concentreren op de problemen van een ander, want je moet juist door het verdriet heen. Eerst moet je even kunnen zeggen ik voel me kut en dat komt daardoor.

Bij sommige dingen moet je juist even krachtig kunnen uiten dat heb je dan nodig en dan kun je daarna weer verder.
Voor de echt ingrijpende gebeurtenissen is het belangrijk juist eerst het verdriet te hebben en dan later als je weer wat beter voelt komt de relativering later wel.
pi_90103152
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 23:06 schreef Silv het volgende:
Ik kan mij wel in je verhaal vinden. Zelf ben ik echt erg onverschillig en ervaar minder 'problemen' dan andere mensen. Als ik dan iemand hoor klagen over kleine problemen moet ik altijd een beetje lachen. Maar ik merk wel dat, zoals je al zei, mijn gevoelens zich opkroppen.
Hoe oud ben je?
pi_90103193
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 23:10 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Hoe oud ben je?
19.
No resentment ever evened out a weaker hand
pi_90103373
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 23:09 schreef formerjellybean het volgende:
Nou bijvoorbeeld als je in een rouwverwerking zit , dan heb je even geen ruimte voor relativering of te concentreren op de problemen van een ander, want je moet juist door het verdriet heen. Eerst moet je even kunnen zeggen ik voel me kut en dat komt daardoor.
Relativering is iets dat altijd aanwezig is. De heftigheid of grootte van je probleem wordt bepaald aan de hand van het wereldbeeld dat je hebt. Is je wereldbeeld heel klein en bekrompen dan zullen bepaalde gebeurtenissen veel harder aankomen dan bij een groter wereldbeeld.

Ook het verwerken van een verlies kan tot op zekere hoogte worden gerelativeerd. Nogmaals, ik zeg niet dat je je gevoelens moet ontkennen of wegstoppen. Wanneer je van negatieve gevoelens af wil en op zoek gaat naar een relativering, dan is het in mijn ogen geen relativeren maar goedpraten.

Het echte relativeren in mijn ogen, is het in de eerste plaats hebben van een groots wereldbeeld waarbinnen het leven zich afspeelt. Dat is iets heel anders en dat is het punt dat ik probeer te maken in de OP.

quote:
Bij sommige dingen moet je juist even krachtig kunnen uiten dat heb je dan nodig en dan kun je daarna weer verder.
Voor de echt ingrijpende gebeurtenissen is het belangrijk juist eerst het verdriet te hebben en dan later als je weer wat beter voelt komt de relativering later wel.
Ik heb het idee dat mijn punt dat ik probeerde te maken in de OP niet echt goed is overgekomen...
pi_90103543
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 23:11 schreef Silv het volgende:

[..]

19.
Oh, no worries dan :)

Het opkroppen door "relativeren" is iets wat ik eerder ook deed. Zoals ik in de OP al zei, is het niet echt relativeren als je je gevoelens opkropt. Het is meer het goedpraten van je gevoelens zonder ze een echte plek te geven.

Bij relativeren geef je je gevoelens juist wel een plek en om goed te kunnen relativeren heb je een groot wereldbeeld nodig en dat hebben de meeste mensen nog niet in hun jeugd. Dat is iets wat later pas komt.
  zondag 19 december 2010 @ 00:26:15 #10
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_90106282
Ik denk er net zo over als jij. Niets aan toe te voegen, laten we het leven vooral niet te serieus nemen.
pi_90107234
ach, brand is erger
pi_90108579
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 23:09 schreef formerjellybean het volgende:

Helemaal mee eens :)

Voorheen kropte ik de gevoelens ook op tot het niet meer ging, na mijn moeders dood er de daarop volgende emoties ben ik er anders mee omgegaan. Nu merk ik dat ik inderdaad totaal anders naar de wereld om mij heen kijk dan sommige mensen. Gevoelens laat ik nog steeds op mij af komen, maar ik stop ze niet meer weg. Hoeft niet :)

Als dat daarna voorbij is kun je eigenlijk al weer heel snel met beide benen op de grond staan :)
  zondag 19 december 2010 @ 01:28:04 #13
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_90109180
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 01:12 schreef Cocktailprikker het volgende:

[..]

Helemaal mee eens :)

Voorheen kropte ik de gevoelens ook op tot het niet meer ging, na mijn moeders dood er de daarop volgende emoties ben ik er anders mee omgegaan. Nu merk ik dat ik inderdaad totaal anders naar de wereld om mij heen kijk dan sommige mensen. Gevoelens laat ik nog steeds op mij af komen, maar ik stop ze niet meer weg. Hoeft niet :)

Als dat daarna voorbij is kun je eigenlijk al weer heel snel met beide benen op de grond staan :)
Mijn eerste grote wereldschok was de dood van mijn vader toen ik 17 was. Ik dacht zulke gevoelens nooit meer mee te kunnen maken. Maar inmiddels is er zoveel gebeurd in het leven, wordt je ouder en maakt meer mee. De plotselinge dood van mijn zwager 7 jaar geleden, die 2 kleine kindjes van 1 en 2 naliet, schopte me weer helemaal overhoop.

Nu ben ik "gelaten". We stonden hem 2 dagen voor Kerst te begraven. Het gevoel van Kerst is voor mij niet meer hetzelfde. Ik hoef niet meer zonodig. Ik versier wel en bedenk wel iets leuks voor het menu, maar als ik zou moeten werken is me dat om het even. Het is niet meer zo'n belangrijk iets zeg maar. Omdat deze dagen (gezellig samenzijn) het hele jaar door kunnen en niet perse aan die 2 dagen gelinkt zijn. Iemand kan er dan wel helemaal niet meer zijn.

Naarmate je ouder wordt en steeds meer meemaakt wordt je milder. Zie je de dingen ook vanuit een ander perspectief. Is alles niet meer zo "zwart/wit".

Ik vind het een mooie eigenschap van ouder worden :Y
pi_90109521
Ouder worden... Ik moet altijd een beetje gniffelen tegenwoordig als het daar over gaat. Ik ben nu 21, maar voel me soms 60 met mijn rugzak. Als ik kijk naar mijn omgeving, sta ik zoveel anders in het leven dan andere mensen van mijn leeftijd of zelfs ouder. En bij sommige, die ook al een flinke tocht achter de rug hebben daar zie je het dan wel in terug.

Ouder worden, volwassen, eigenlijk begin ik steeds meer te denken dat het weinig met je leeftijd te maken heeft.
  zondag 19 december 2010 @ 01:43:24 #15
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_90109713
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 01:37 schreef Cocktailprikker het volgende:
Ouder worden... Ik moet altijd een beetje gniffelen tegenwoordig als het daar over gaat. Ik ben nu 21, maar voel me soms 60 met mijn rugzak. Als ik kijk naar mijn omgeving, sta ik zoveel anders in het leven dan andere mensen van mijn leeftijd of zelfs ouder. En bij sommige, die ook al een flinke tocht achter de rug hebben daar zie je het dan wel in terug.

Ouder worden, volwassen, eigenlijk begin ik steeds meer te denken dat het weinig met je leeftijd te maken heeft.
Dat klopt. Ik ben wel "wat" ouder( 28 jaar om precies te zijn ;) ), maar heb mijn rugzak inmiddels flink vol. Als je nog zo jong bent, dan moet je gewoon heel goed in de gaten houden dat je ook vooral plezier moet kunnen maken en soms luchtig moet kunnen denken. Ik ben ouder en berust dus in de dingen die mij overkomen zijn. Als jongere moet je dat niet willen. Er is nog zoveel in het leven wat je moet kunnen/ willen doen. Je moet niet zover in het relativeren gaan dat je als een 50 jarige gaat leven :P
  zondag 19 december 2010 @ 01:48:13 #16
277627 Seven.
We are Borg.
pi_90109883
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 01:37 schreef Cocktailprikker het volgende:

Je bent niet de enige 21-jarige die er zo over denkt.
Resistance is futile.
  zondag 19 december 2010 @ 02:47:04 #17
326139 amouretvin
Du Vin et de l'Amour <
pi_90111327
quote:
10s.gif Op zondag 19 december 2010 01:48 schreef Seven. het volgende:

[..]

Je bent niet de enige 21-jarige die er zo over denkt.
Ik ben het met hem eens.
ik hou van wijn. ik hou van de liefde. &lt;3
pi_90526552
ik heb meegekregen dat je pas moreel volwassen ben zodra je je eigen belangen kan relativeren met het belang van anderen.
als je dit topic bekijkt na kracht van het nu (1t/m7) heb gelezen, dan zie je wel de OP in het perspectief wat je bedoelt denk ik, maar het staat er niet zo ;)

overigens is er best wel wat onderzoek gedaan naar het relativeren van dingen na het benadrukken van de eigen sterfelijkheid. dit heet de terror management theory waarbij ook gebruik wordt gemaakt van het zichelf herinneren aan sterfelijkheid, en hierdoor zijn mensen meer geneigd om 'bepaalde dingen' anders te doen. in de gevallen die ik ken zal de persoon zich meer vastklampen aan cultuur en/of geloof omdat dit betekenis aan de dood geeft, of een soort gevoel van onsterfelijkheid geeft

[ Bericht 43% gewijzigd door Rick.Gulmans op 28-12-2010 09:14:13 (laatste alinea kwam er nog bij) ]
  dinsdag 28 december 2010 @ 09:32:13 #19
262 Re
Kiss & Swallow
pi_90526890
zolang relativieren niet fatalistische wordt of tot een persoonlijkheidsstoornis leidt... prima, maar als iedereen zo denkt zouden we als soort weinig kans hebben om te overleven, niet dat dat nou belangrijk is in de ogen van een relativist, die zie ik dan meer als een profiteur van de maatschappij
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 28 december 2010 @ 09:49:14 #20
329798 spirity
That's the spirit!
pi_90527205
Ik weet niet, maar echt niks kan mij raken... Het enige dat me geak maakt zijn vrouwen. Me ex, moeder zus en lover... Verder heb ik nog nooit echt een dierbare verloren... Toen me oma kanker kreeg dee ut me echt niks... Terwijl dat wel me beste maatje is! Best raar toch? Ik ben btw ook 19...
pi_90532441
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 22:56 schreef Probably_on_pcp het volgende:

"Whatever your main struggle is, it is insignificant in the face of your death; it is petty and unimportant and has no meaning at all. It is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing."

Brad Blanton - Radical Honesty
Ik begrijp je punt zeer goed, en zo sta ik ook in het leven. Die quote die je aanhaalt is leuk en ik zie er zeker wat in. Toch vind ik het ook heerlijk om me af en toe eens kut te voelen, te zwelgen in zelfmedelijden en te klagen over mijn insignificante, triviale issues. Ik ben niet voor niks op aarde gekomen om een menselijke ervaring te ondergaan, dus maak ik ook graag de ups en downs mee. Dus inderdaad wat jij zegt, niet je "negatieve" emoties wegstoppen, maar ze gewoon ten volle ervaren, accepteren dat ze er zijn en ze vervolgens omzetten in iets positiefs. :)
pi_90532855
Ik denk dat het woord 'accepteren' hier ook van belang is.
Op het moment dat er iets vervelends gebeurd, zoals een overlijden, is het van belang dat dit geaccepteerd wordt. Daarnį kun je relativeren, er afstand van nemen, en er vervolgens op een andere manier naar gaan kijken.
Maar op het moment dat deze gevoelens van verlies en rouw niet geaccepteerd kunnen worden door degene die ze voelt, wordt er door middel van doorslaan in relativeren een excuus gezocht waarom de persoon in kwestie het niet zou kunnen accepteren.
pi_90536084
Relativeren is mooi. Het helpt negatieve gevoelens te onderdrukken en kan jezelf flink motiveren uit een dal te kruipen.Een gevaar is echter dat je het positieve gaat relativeren.
Ikzelf kan een euro op straat vinden en me dag is weer helemaal goed. Blij worden van kleine dingen, dat is puur emotie.
Als je dingen goed weet te relativeren is leven op je emotie 'the next level'. Emotie zit altijd in je, dus kan je er beter mee leven dan er tegen relativeren.
En dan kan je nog happier worden :P
Ik ben een superster want ik drink jupiler!
pi_90554200
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 09:09 schreef Rick.Gulmans het volgende:
ik heb meegekregen dat je pas moreel volwassen ben zodra je je eigen belangen kan relativeren met het belang van anderen.
als je dit topic bekijkt na kracht van het nu (1t/m7) heb gelezen, dan zie je wel de OP in het perspectief wat je bedoelt denk ik, maar het staat er niet zo ;)

overigens is er best wel wat onderzoek gedaan naar het relativeren van dingen na het benadrukken van de eigen sterfelijkheid. dit heet de terror management theory waarbij ook gebruik wordt gemaakt van het zichelf herinneren aan sterfelijkheid, en hierdoor zijn mensen meer geneigd om 'bepaalde dingen' anders te doen. in de gevallen die ik ken zal de persoon zich meer vastklampen aan cultuur en/of geloof omdat dit betekenis aan de dood geeft, of een soort gevoel van onsterfelijkheid geeft
Klinkt interessant. In het weekend eens goed naar kijken :)
pi_90554240
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 09:49 schreef spirity het volgende:
Ik weet niet, maar echt niks kan mij raken... Het enige dat me geak maakt zijn vrouwen. Me ex, moeder zus en lover... Verder heb ik nog nooit echt een dierbare verloren... Toen me oma kanker kreeg dee ut me echt niks... Terwijl dat wel me beste maatje is! Best raar toch? Ik ben btw ook 19...
Of dat raar is weet ik niet. Daarvoor weten we te weinig van je om daar echt iets over te kunnen zeggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')