abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Boks-Chick vrijdag 17 december 2010 @ 10:59:58 #1
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_90034708
[weern00b]

Ok, here's a first for me!

Het sneeuwt hier gigantisch (hier = Den Haag). Ok, dat ken ik :P.
Maar tijdens het sneeuwen (en ik heerlijk thuis aan het werk ben gegaan ipv mijn nek te hebben gewaagd op spekgladde binnenwegen enz) hoorde ik in ene kabaal. En nog een keer.
Ik kijk op en denk "het lijkt wel onweer joh!". En ja hoor, KABOEM! lichtflitsen en donder, gewoon onweer terwijl het aan het sneeuwen is!

Hoe zit dat?

[/weern00b]

:P
lolwut
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 17 december 2010 @ 11:01:13 #2
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_90034739
Dat was hier gisteravond ook. Het sneeuwde, ineens een flits en een gigantische klap. Gelukkig maar 1x.
pi_90034806
Onweersbuien ontstaan in een instabiele atmosfeer
  Boks-Chick vrijdag 17 december 2010 @ 11:03:29 #4
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_90034809
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 11:01 schreef qltel het volgende:
Dat was hier gisteravond ook. Het sneeuwde, ineens een flits en een gigantische klap. Gelukkig maar 1x.
hier veel gedonder en ik heb 3 flitsen gezien, waarvan een heel erg fel. Heel bizar, zijn in mijn beleving twee weertypes die niet bij elkaar passen. Onweer hoort bij donker, grauw, nat weer. Sneeuw bij koud, wit, licht en droog-nat ( :')) weer.
lolwut
  Boks-Chick vrijdag 17 december 2010 @ 11:04:20 #5
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_90034846
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 11:03 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Onweersbuien ontstaan in een instabiele atmosfeer
eh ja, zover was ik. Maar nu wat verdere lekenuitleg? :@
Waarom bij sneeuw en flink vriezen ipv regen en doorgaans minimaal +5 graden ofzo?
lolwut
pi_90035158
Ja? Kan toch? Gebeurt wel vaker hoor :)
pi_90035282
ik vind het een vreemd verschijnsel,ben als de sodemieter naar huis gerend met de hond
Kut het meest veelzijdige stukje vlees
  Boks-Chick vrijdag 17 december 2010 @ 11:16:15 #8
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_90035283
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 11:12 schreef enQdir het volgende:
Ja? Kan toch? Gebeurt wel vaker hoor :)
Ik heb het nog nooit meegemaakt.
Uberhaupt wanneer het vriest niet?
lolwut
  vrijdag 17 december 2010 @ 11:17:37 #9
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_90035325
Even goed door lezen en je bent al een heel eind op weg om meer te weten te komen over het weer ;)

quote:
Midden in de winter kan het gebeuren. Felle bliksemflitsen en hevige onweersklappen
en dat terwijl er een pak sneeuw ligt. Hoe kan het sneeuwen en tegelijkertijd onweren?

Hoe onweer ontstaat is nog steeds niet precies bekend. In ieder geval gaat het om
ontlading van elektriciteit in hoge onweerswolken. Die ontstaat bij grote
temperatuursverschillen tussen de grond en de lucht op enkele kilometers hoogte. De
warme lucht bij de grond stijgt dan in rap tempo omhoog en koelt hoog in de atmosfeer
af. Veel vocht in de lucht is ook bevorderlijk voor onweer.

Door afkoeling condenseert het aanwezige vocht tot enorme onweerswolken die wel
acht tot twaalf kilometer hoog kunnen worden. Zoals gezegd is niet precies bekend hoe
daarbij elektriciteit wordt opgebouwd. Volgens een van de theorieën heeft het te maken
met hagelkorrels, die in de koude top van een onweerswolk ontstaan. De buitenkant
van de hagelstenen zijn positief geladen.

Als bijvoorbeeld door botsingen met andere ijsdeeltjes zich ijsschilfers afscheiden,
worden zij door de verticale stroming mee omhoog gezogen. De zwaardere, negatief
geladen kernen van de hagelstenen blijven lager in de wolk hangen. Zo ontstaat een
spanningsverschil in de wolk dat zich door een heftige bliksemflits kan ontladen. Omdat
de temperatuur in de flits oploopt tot wel dertigduizend graden, zet de lucht vlak in de
buurt explosief uit. Dit veroorzaakt geluidstrillingen die we als donder kunnen horen.

Iedereen kent het warmte-onweer, tegen het einde van een hete, broeierige zomerdag.
Toch hoeft het voor een onweer niet altijd warm te zijn. Waar het op aankomt is het
temperatuurverschil tussen de grond en de bovenlucht op vijf kilometer hoogte. Dat
moet minstens veertig graden bedragen, zodat er een krachtige, opwaartse stroming
ontstaat waaruit een onweersbui kan groeien. Lagedrukgebieden op de oceaan sturen
soms ijskoude poollucht onze kant uit. Wanneer die in aanraking komt met zachte lucht
uit het zuiden, ontstaan buienwolken en neerslag.

De opstijgende, warme lucht krijgt nog een extra zetje mee doordat de zwaardere,
koude lucht zich onder de zachte lucht wil wringen. Mits de bovenlucht koud genoeg is
kunnen dan op de grens tussen de twee luchtsoorten onweerswolken ontstaan. Die
gaan vergezeld van sneeuw als de temperatuur van de oprukkende koude lucht aan de
grond rond het vriespunt schommelt. Wel is de kans op onweer in de winter beduidend
kleiner dan in de zomer. Ook is het aantal bliksemontladingen minder. De kans dat een
enkele ontlading ook inslaat is echter groter, omdat ze 's winters lager in de wolk
plaatsvinden.
quote:
19s.gif Op vrijdag 17 december 2010 11:04 schreef BrandX het volgende:

[..]

eh ja, zover was ik. Maar nu wat verdere lekenuitleg? :@
Waarom bij sneeuw en flink vriezen ipv regen en doorgaans minimaal +5 graden ofzo?
Omdat sneeuw kouder is dan regen.
Als het bewolkt is, is het warmer dan als het helder is, vooral in de nachten dan.
Dit heeft te maken met temp straling.
Je moet het zien als de wolken een deken is, die houd je lekker warm, als je de deken af doet wordt het ineens stuk kouder, dit gebeurd dus ook met het weer, de warmte kan omhoog en de kou van de sneeuw blijft achter ;)
  Boks-Chick vrijdag 17 december 2010 @ 11:25:32 #11
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_90035629
Net zoals een ieder die een vraag stelt op FOK! is het door lappen tekst met veeeeeel meer info dan ik vraag en ik vervolgens zelf een antwoord moet distilleren iets wat ik niet wil en geen tijd voor heb (ben onderwijl aan het werk nl :@)

Dus dank je HSG, maar ik hoopte eigenlijk op iemand die gewoon even kort in jip en janneke taal kan vertellen hoe het zit.

Maar laat maar, men is blijkbaar wat minder behulpzaam momenteel als dat ik gewend ben O+
lolwut
  Boks-Chick vrijdag 17 december 2010 @ 11:26:23 #12
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_90035666
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 11:17 schreef SpeedyGJ het volgende:
Even goed door lezen en je bent al een heel eind op weg om meer te weten te komen over het weer ;)

[..]

[..]

Omdat sneeuw kouder is dan regen.
Als het bewolkt is, is het warmer dan als het helder is, vooral in de nachten dan.
Dit heeft te maken met temp straling.
Je moet het zien als de wolken een deken is, die houd je lekker warm, als je de deken af doet wordt het ineens stuk kouder, dit gebeurd dus ook met het weer, de warmte kan omhoog en de kou van de sneeuw blijft achter ;)
je toelichting snap ik en weet ik. Maar is niet mijn vraag. Wel bedankt voor het uitzoeken :Y.
lolwut
pi_90035726
Het is maar een klein stukje tekst, ik denk dat je ipv dit topic te maken en al die reacties lezen/posten net zo goed zelf had kunnen lezen en veel minder tijd was kwijtgeweest. :'). Ik link je namelijk geen boek van 500 pagina's of zo.

Het staat er duidelijk in, en kan eigenlijk niet duidelijker. Verder zelf weten hoor.
  Boks-Chick vrijdag 17 december 2010 @ 11:28:46 #14
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_90035765
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 december 2010 11:27 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Het is maar een klein stukje tekst, ik denk dat je ipv dit topic te maken en al die reacties lezen/posten net zo goed zelf had kunnen lezen en veel minder tijd was kwijtgeweest. :'). Ik link je namelijk geen boek van 500 pagina's of zo.

Het staat er duidelijk in, en kan eigenlijk niet duidelijker. Verder zelf weten hoor.
Ok, doe jij Danny even de melding dat hij FOK! op kan doeken?
lolwut
  Boks-Chick vrijdag 17 december 2010 @ 11:30:08 #15
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_90035825
Overigens gelezen en geen antwoord gevonden. Sterker nog, meer verwarring want op de wiki staat:

quote:
Onweersbuien ontstaan in een instabiele atmosfeer, waarin warme en koude, droge en vochtige lucht met elkaar in aanraking komen. Dit manifesteert zich als opborrelende stapelwolken, waarin de lucht door de koude bovenlucht nog sneller stijgt. Wolkendruppeltjes bevriezen tot ijskristallen en die klonteren weer samen tot hagel en sneeuw, die door de sterke stijgwinden hoger de wolk in worden geblazen.
Hoger, dus niet neerdalen in grote getalen op aarde :*
lolwut
pi_90035849
quote:
19s.gif Op vrijdag 17 december 2010 11:28 schreef BrandX het volgende:

[..]

Ok, doe jij Danny even de melding dat hij FOK! op kan doeken?
Dat slaat nergens op, er zijn namelijk genoeg topics die heel specifiek zijn. Zo moeilijk kan het toch niet zijn een simpele bron te lezen? Ik neem aan dat mods toch nog wel enige intelligentie bevatten.
  Boks-Chick vrijdag 17 december 2010 @ 11:32:37 #17
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_90035935
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 11:30 schreef HSG-BOMBER het volgende:

[..]

Dat slaat nergens op, er zijn namelijk genoeg topics die heel specifiek zijn. Zo moeilijk kan het toch niet zijn een simpele bron te lezen? Ik neem aan dat mods toch nog wel enige intelligentie bevatten.
leer zelf lezen
quote:
19s.gif Op vrijdag 17 december 2010 11:30 schreef BrandX het volgende:
Overigens gelezen en geen antwoord gevonden. Sterker nog, meer verwarring want op de wiki staat:

[..]

Hoger, dus niet neerdalen in grote getalen op aarde :*
lolwut
  Boks-Chick vrijdag 17 december 2010 @ 11:33:21 #18
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_90035958
Maar laat maar verder, tis ondertussen toch opgehouden met onweren dus fucking boeiend :W
lolwut
  vrijdag 17 december 2010 @ 11:34:22 #19
34663 SpeedyGJ
pi_90036000
Om het dan in het kort te vertellen:
Als er een zware sneeuwval plaats vind dan is de dichtheid van de sneeuw stuk dichter dan bij matige sneeuwval. Daarnaast speelt ook de onstabiliteit in de lucht ook een rol, met die sneeuw erbij krijg je wrijving waardoor er eclectische ontladingen ontstaan en dus onweer. Nou is dit nou zo moeilijk om het te begrijpen? Anders zou ik het niet kunnen vertellen, want als je het verhaal allemaal niet gaat lezen wordt het inderdaad lastig om het te begrijpen. Ik zou zeggen, maak eens tijd en verdiep je er eens in, dat scheelt al een hoop gedoe!
  Boks-Chick vrijdag 17 december 2010 @ 12:11:18 #20
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_90037596
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 11:34 schreef SpeedyGJ het volgende:
Om het dan in het kort te vertellen:
Als er een zware sneeuwval plaats vind dan is de dichtheid van de sneeuw stuk dichter dan bij matige sneeuwval. Daarnaast speelt ook de onstabiliteit in de lucht ook een rol, met die sneeuw erbij krijg je wrijving waardoor er eclectische ontladingen ontstaan en dus onweer. Nou is dit nou zo moeilijk om het te begrijpen? Anders zou ik het niet kunnen vertellen, want als je het verhaal allemaal niet gaat lezen wordt het inderdaad lastig om het te begrijpen. Ik zou zeggen, maak eens tijd en verdiep je er eens in, dat scheelt al een hoop gedoe!
sorry hoor, maar ik ga me ook niet verdiepen in de volledige werking van een motor van een auto als ik alleen maar vraag hoe en wanneer ik de olie moet verwisselen -O-
lolwut
  vrijdag 17 december 2010 @ 12:31:19 #21
34663 SpeedyGJ
pi_90038339
Beter valt gewoon niet uit te leggen, dan moet ik met meteo termen gaan beginnen en moet ik dat ook allemaal nog eens uitleggen omdat je dat toch niet gaat snappen, dan maak je een hele omweg.
Tegen de tijd dat je het eindelijk snapt heb je het verhaal al 10X gelezen ;)
  Boks-Chick vrijdag 17 december 2010 @ 12:36:57 #22
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_90038527
ohw.

Naja, ik had de verwachting dat het in jip en janneke taal kort uit te leggen was. Blijkbaar niet.
iig thanks voor je moeite.
lolwut
pi_90038930
Een onweersbui met sneeuw ipv regen.. Dat moet ik nog een keer meemaken. :D
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_90444094
Dude. Het niveau van mods hier is echt droevig laag. :{
pi_90445369
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 12:46 schreef drumstickNL het volgende:
Een onweersbui met sneeuw ipv regen.. Dat moet ik nog een keer meemaken. :D
1x lang geleden meegemaakt... een paar keer bliksem en donder waargenomen en toen ik uit het raam keek sneeuwde het volop. :)

Actueel:
Zo op de radar te zien krijgt Eindhoven er zo nog een paar vlokjes bij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')