abonnement Unibet Coolblue
pi_90253920
-knip-
pi_90277472
Ik meld me ook maar hier dan :P Ben gestopt met moderaten op AVP maar de vuurwerktik is er nog steeds! Dit jaar voor net iets meer dan 100 euro besteld bij een broekhoff dealer en nog wat leuke dingetjes uit België, maar ik draai dit jaar ook dienst bij de brandweer, dus ik hou het even wat rustiger :P

Leuk topic dit..
  Moderator woensdag 22 december 2010 @ 09:58:21 #153
8781 crew  Frutsel
pi_90277522
Goeie zaak *O*
Jammer dat je gestopt bent joh, maar dat zal zijn redenen hebben :)

Nog een paar dagen *O*
pi_90296587
Wil nog wat 500 gr. cakes bestellen en las net deze advertentie. Zou het wat zijn ? ..... http://www.hollandivani.nl/index_vuurwerk_2010.html
  woensdag 22 december 2010 @ 18:02:46 #155
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_90298718
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 17:06 schreef Hork het volgende:
Wil nog wat 500 gr. cakes bestellen en las net deze advertentie. Zou het wat zijn ? ..... http://www.hollandivani.nl/index_vuurwerk_2010.html
Wat bedoelen ze met "Nitraatvulling" ?

Flashpoeder mag in geen enkele mat zitten in Nederland. Ook al worden knallers in Belgie verkocht onder de noemer "nitraten", bevatten ze allemaal een flashpoeder op basis van kaliumperchloraat, dus geen nitraat. Buskruit daarentegen bevat wel nitraat.

Hier spreken ze dan wel de waarheid maar bij de onwetende onder ons lijkt deze advertentie misleidend.

Het zou wel kunnen dat vuurwerk daar tegen dumpprijzen verkocht worden, in verhouding met de reguliere verkoopprijzen, aangezien ik al tijden van mening ben dat het legale vuurwerk in NL gebogen gaat onder kunstmatig omhoog gedreven prijzen.
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
pi_90317907
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 18:02 schreef MOD het volgende:

[..]

Wat bedoelen ze met "Nitraatvulling" ?

Flashpoeder mag in geen enkele mat zitten in Nederland. Ook al worden knallers in Belgie verkocht onder de noemer "nitraten", bevatten ze allemaal een flashpoeder op basis van kaliumperchloraat, dus geen nitraat. Buskruit daarentegen bevat wel nitraat.

Hier spreken ze dan wel de waarheid maar bij de onwetende onder ons lijkt deze advertentie misleidend.

Het zou wel kunnen dat vuurwerk daar tegen dumpprijzen verkocht worden, in verhouding met de reguliere verkoopprijzen, aangezien ik al tijden van mening ben dat het legale vuurwerk in NL gebogen gaat onder kunstmatig omhoog gedreven prijzen.

Mja, leer ons nog een een natuurkunde les! had ik godverdomme nooit verwacht ik dit topiqeu :') :') :')
pi_90318377
haha :') nooit verwachten dat je in Nederland legaal belgische kwaliteit kan kopen in ieder geval ;)
pi_90320366
In bloemtollen zit toch ook flashpoeder?
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_90322398
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 23:39 schreef Thrilled het volgende:
haha :') nooit verwachten dat je in Nederland legaal belgische kwaliteit kan kopen in ieder geval ;)
Dit, snap ook niet dat mensen 60/70e neer leggen voor een legale mat in Nederland. Het is gewoon zonde om die mat om 12 uur af te steken aangezien je niks hoort.
  donderdag 23 december 2010 @ 03:58:05 #160
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_90327631
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 23:31 schreef Creatix het volgende:

[..]

Mja, leer ons nog een een natuurkunde les! had ik godverdomme nooit verwacht ik dit topiqeu :') :') :')
Scheikunde ;) Hoewel je het voortstuwen van een vuurpijl of het kinetisch effect van wondertollen wel kan toeschrijven aan de wetten van de natuur..

In wondertollen zit geen flashpoeder maar een compositie gebaseerd op strontium, barium en/of cryoliet/natrium met als brandstof aluminium of een ander reactief metaalpoeder. (hoewel natrium onwaarschijnlijk is omdat het ontzettend hygroscopisch is.)

Flash is vaak een mengsel van kaliumperchloraat en aluminium (70:30) maar in goedkope strijkers (uit China) zit vaak ook zwavel omdat het aluminium gewoon niet van de beste kwaliteit is. (dus goedkoper) Europese merken zijn vaak van betere kwaliteit. (denk aan Weco of Ricasa)

Er kan ook wel gekleurde flash gemaakt worden maar dat is in de praktijk bijna onmogelijk omdat de snelheid waarmee het verbrandt te snel is en het metaalpoeder van invloed is op de intensiteit van het licht maar ook de manier waar op het verbrand en dus essentieel is voor een flits. Daar naast moet er ook vaak een chloordonor aan worden toegevoegd als je een deftige kleur wilt krijgen, dat ook weer invloed kan uitoefenen op de verbrandingssnelheid.

Tevens heeft flash als enige functie het genereren van geluid en als toevoeging in kleinere shells als booster voor de break, dus niet het voortstuwen van een pijl of tol.

Wondertollen moeten, net zoals vuurpijlen het hebben van het gas dat geproduceerd wordt tijdens het verbranden van de sas.

Waar buskruit een volume vergrotingsfactor van ong 5100 heeft, verloopt de verbranding van flash op een andere manier waarbij er relatief weinig gas gevormd wordt en de knal niet gegenereerd wordt door de voortstuwing van een schokgolf.

De snelheid waarmee flash ontleedt is zo snel dat het tijdens de verbranding een tijdelijk bijna vacuüm ontstaat waardoor het reactiefront als het ware implodeert en dat zorgt voor de knal.

Het maximale aantal decibellen dat kan worden verkregen met flash ligt op ongeveer 190dB bij een max van ong 30gram (de huls is bij deze even niet mee gerekend maar daar kan ook het één en ander over gezegd worden). Meer van het goedje produceert amper meer geluid omdat de snelheid waarmee het poeder verbrandt te maken heeft met de partikelgrootte van het, in dit geval, aluminium. Hoe kleiner de partikels, des te sneller de reactie, des te kleiner het reactiefront.

Wil je een hardere knal dan zal je moeten zoeken naar een brandstof dat minder snel reageert dan aluminium of grotere partikels gebruiken. Met andere composities zijn er decibellen gemeten van 260dB dat natuurlijk achterlijk hard is, maar dat zal je nimmer tegen komen op de commerciele markt en zie je eigenlijk alleen maar in professioneel vuurwerk.

Ik weet ook niet waarom ik dit typ maar ik ben/was bezig met huiswerk maar toen klikte ik op dit topic. Kan trouwens geen garantie geven dat dit 100% waar is maar dat is wat ik ongeveer onthouden heb.
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
pi_90330703
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 03:58 schreef MOD het volgende:

[..]

Scheikunde ;) Hoewel je het voortstuwen van een vuurpijl of het kinetisch effect van wondertollen wel kan toeschrijven aan de wetten van de natuur..

In wondertollen zit geen ... KNIP
Ik zou er een boek over beginnen... ;(
pi_90333459
Denk je dat iemand het leest..? :P
pi_90333697
Gelezen. :P
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_90342492
Nog 6 dagen :D
pi_90362500
Nog 8 dagen !
pi_90362620
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 21:40 schreef stoeltafel het volgende:
Nog 8 dagen !
6 tot voorverkoop!
pi_90368095
809 celebration firecrackers. jwz
pi_90459132
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 21:42 schreef BobbanzPS het volgende:

[..]

6 tot voorverkoop!
3 nog. :D
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_90459344
quote:
Ziekelijk vet! Maar hoe duur is zoiets wel niet?
pi_90459407
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2010 15:00 schreef stoeltafel het volgende:

[..]

Ziekelijk vet! Maar hoe duur is zoiets wel niet?
60E :)
pi_90459476
60e huh? In Belgie?
pi_90460196
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2010 15:05 schreef stoeltafel het volgende:
60e huh? In Belgie?
Nee
pi_90483972
Nog minder dan 48 uur...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')