abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89972005
Hi,

Ik hoop op deze forum mensen te vinden die meteorologie studeren.
Ik weet wel zelf waar...
Mijn vraag is eigenlijk welke universiteit is beter Utrecht of Wageningen.
Ervaringen ? Ik hoor ze heel graag !

Ik ben 10 maanden werkzaam bij een meteo-software bedrijf ( www.weather2umbrella.com ) en interesse voor de weervoorspellingen neemt iedere dag toe.
Het is gewoon een passie geworden en ik hoop dat ik door het studeren ook nieuwe modellen kan ontwikkelen.

Dus mocht je ervaring hebben met een van de universiteiten of weet je een andere instelling waar het minder dan 5 jaar duurt, ik hoor het heel graag.

Alvast bedankt,

Adisa
  woensdag 15 december 2010 @ 20:13:12 #2
57340 dabadbass
@Whitehouse.gov
pi_89972170
Kon het ook niet aan de Radboud?
"Niets smeedt twee mensen zo aaneen als kwaadspreken over een derde"
pi_89972255
Utrecht is beter dan W, W is een aardappeluniversiteit-met-gemankeerde-ambitie ; de basisvakken in U worden veel beter gegeven ; W is dan wel weer n gezellig dorp ; :W
pi_89972429
Was ook een optie, het is gewoon dat een kennis niet tevreden is daar mee.

Ik kom zelf uit Dordrecht en het is iets verder weg dan andere twee instellingen.
pi_89972977
:@ Spam
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_89973336
DroogDok, suit yourself !

Ik heb al aangegeven dat ik een programmeur ben, werk bij een grootste bedrijven in Europa en je zegt SPAM.

Nou... dat denk ik niet.

Ik heb netjes aangegeven wat ik zoek.

Adisa
pi_89974088
Vraag over meteo opleiding :
zijn de basisvakken niet vooral natuurkunde, fysische chemie en wiskunde ? minder scheikunde dan natuurkunde ?
pi_89975441
Ik ben zelf momenteel masterstudent Meteorologie aan de universiteit Wageningen. Ik heb echter wel een aantal vakken bij Natuur&Sterrenkunde gevolgd in Utrecht, omdat ik m'n wiskunde kennis een beetje op wilde werken.

Kort gezegd is dat eigenlijk ook het verschil tussen Wageningen en Utrecht. In Wageningen kom je veel meer in aanraking met de praktische kant van meteo en gaan ze niet te diep in op de wiskunde erachter (de natuurkunde is belangrijker) en in Utrecht is de nadruk denk ik iets meer richting wiskunde (en minder de natuurkundige toepassing). Vergis je echter niet, het blijft een technische studie en ik heb mensen gezien waarvan 'het weer' een enorme passie was, maar deze studie een behoorlijke afknapper.

Aangezien ik zelf erg richting oceanografie, vloeistofdynamica e.d. ga, heb ik nauwelijks scheikunde (kan daar m'n vakken goed op uitzoeken). Ik zou daarom ook willen zeggen dat natuurkunde en wiskunde de hoofdvakken zijn voor meteorologie.
pi_89976016
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 21:14 schreef dakpan90 het volgende:
Ik ben zelf momenteel masterstudent Meteorologie aan de universiteit Wageningen. Ik heb echter wel een aantal vakken bij Natuur&Sterrenkunde gevolgd in Utrecht, omdat ik m'n wiskunde kennis een beetje op wilde werken.

Kort gezegd is dat eigenlijk ook het verschil tussen Wageningen en Utrecht. In Wageningen kom je veel meer in aanraking met de praktische kant van meteo en gaan ze niet te diep in op de wiskunde erachter (de natuurkunde is belangrijker) en in Utrecht is de nadruk denk ik iets meer richting wiskunde (en minder de natuurkundige toepassing). Vergis je echter niet, het blijft een technische studie en ik heb mensen gezien waarvan 'het weer' een enorme passie was, maar deze studie een behoorlijke afknapper.

Aangezien ik zelf erg richting oceanografie, vloeistofdynamica e.d. ga, heb ik nauwelijks scheikunde (kan daar m'n vakken goed op uitzoeken). Ik zou daarom ook willen zeggen dat natuurkunde en wiskunde de hoofdvakken zijn voor meteorologie.
Oke, ik zeg alleen maar wat ik bij ons zie. Jongens en een meisje ( naast mij ), als ze de satelliet fotos aan het bekijken zijn gebruiken ze het meest scheikunde en wiskunde voor de berekeningen.
Het is gewoon jammer dat bij ons ( meestal bij online bedrijven ) heel weinig tijd is voor interne opleidingen voor een specifieke richting.
pi_89976288
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 21:24 schreef Adisa1 het volgende:

[..]

Oke, ik zeg alleen maar wat ik bij ons zie. Jongens en een meisje ( naast mij ), als ze de satelliet fotos aan het bekijken zijn gebruiken ze het meest scheikunde en wiskunde voor de berekeningen.
Het is gewoon jammer dat bij ons ( meestal bij online bedrijven ) heel weinig tijd is voor interne opleidingen voor een specifieke richting.
Nee, ik zeg ook niet dat scheikunde niet heel belangrijk kan zijn. Voor absorptie van straling in de atmosfeer heb je uiteraard kennis van de chemische bestanddelen nodig. Ik heb alleen zelf heel makkelijk scheikunde weg kunnen moffelen :P
pi_89977378
Een paar jaar geleden zag ik op MBO heel veel mensen vastlopen met scheikunde en ik had het zelf niet altijd makkelijk er mee. Volgens mij moet het je ook liggen, misschien wordt je ook er mee geboren.

Wat ik hier lees, uit jullie antwoorden ( dank daar voor ), is dat deze studie voor mij verloren tijd en geld is, helaas.

Er is niets minder dan 5 jaar in meteo studie ?
pi_90031115
Even iets rechtzetten:

quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 20:14 schreef quirigua het volgende:
Utrecht is beter dan W, W is een aardappeluniversiteit-met-gemankeerde-ambitie ; de basisvakken in U worden veel beter gegeven ; W is dan wel weer n gezellig dorp ; :W
:W Wageningen Universiteit wordt al gelange tijd door studenten het beste beoordeeld; geroemd om zijn kleinschaligheid en persoonlijke onderwijs. Daardoor staat de WU al jarenlang op de nummer 1 van de Keuzegids Hoger Onderwijs. Zie ook bijvoorbeeld hier. Niks 'aardappeluniversiteit-met gemankeerde-ambitie', maar samen met het Researchcentre marktleider op gebied van omgevingsstudies.
pi_90048462
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 08:29 schreef Sodium het volgende:
Even iets rechtzetten:

[..]

:W Wageningen Universiteit wordt al gelange tijd door studenten het beste beoordeeld; geroemd om zijn kleinschaligheid en persoonlijke onderwijs. Daardoor staat de WU al jarenlang op de nummer 1 van de Keuzegids Hoger Onderwijs. Zie ook bijvoorbeeld hier. Niks 'aardappeluniversiteit-met gemankeerde-ambitie', maar samen met het Researchcentre marktleider op gebied van omgevingsstudies.
Bedankt voor je post. Zoals ik het hierboven al aangegeven heb, moet goed nadenken voordat ik met deze studie begin.
pi_90053579
Ja, ik las het. Mijn reactie was ook meer bedoeld om onjuiste informatie recht te zetten. Wat is je vooropleiding, eigenlijk? Want misschien moet je eerst even kijken wat de exacte instroomeisen zijn. Misschien gewoon een open dag bezoeken?
  vrijdag 17 december 2010 @ 19:00:07 #15
325287 Flori1991
The one and only ...
pi_90053918
In de tuin met een hobbyboek ;)
pi_90066407
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 18:51 schreef Sodium het volgende:
Ja, ik las het. Mijn reactie was ook meer bedoeld om onjuiste informatie recht te zetten. Wat is je vooropleiding, eigenlijk? Want misschien moet je eerst even kijken wat de exacte instroomeisen zijn. Misschien gewoon een open dag bezoeken?
Vooropleiding... vapro C , proces/techniek, heel andere richting. Toen dacht ik dat het iets voor mij was...
Open dag is een optie...
pi_90091937
Hm. Ik kan niet direct achterhalen met welk opleidingsniveau ik je vooropleiding mag vergelijken, maar realiseer je dat je, om toegelaten te worden aan de universiteit wanneer het een bachelor betreft minstens aan vwo- of daaraan gelijkgesteld diploma nodig hebt. Om toegelaten te worden aan een master op WO-niveau, heb je minstens een WO-bachelor of HBO-bachelor in dezelfde richting als je toekomstige master nodig. Dus wellicht moet je eerst uitzoeken in hoeverre je met jouw vooropleiding uberhaupt kan instromen alvorens een keuze tussen universiteiten te maken/open dagen te bezoeken.
pi_90132831
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 18:47 schreef Sodium het volgende:
Hm. Ik kan niet direct achterhalen met welk opleidingsniveau ik je vooropleiding mag vergelijken, maar realiseer je dat je, om toegelaten te worden aan de universiteit wanneer het een bachelor betreft minstens aan vwo- of daaraan gelijkgesteld diploma nodig hebt. Om toegelaten te worden aan een master op WO-niveau, heb je minstens een WO-bachelor of HBO-bachelor in dezelfde richting als je toekomstige master nodig. Dus wellicht moet je eerst uitzoeken in hoeverre je met jouw vooropleiding uberhaupt kan instromen alvorens een keuze tussen universiteiten te maken/open dagen te bezoeken.
Bedankt Sodium, vapro C is gewoon MBO.
Ik ga mij best doen om uit te zoeken hoe en of ik deze opleiding kan volgen. Open dag lijkt me beste optie op dit moment.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')