abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89945801
Beste fokkers,

Een vraagje van een studentje, woon sinds een jaar op mezelf alleen heb 1 fout gemaakt bij de aankoop van mijn spullen. In mijn beperkte ruimte, +- 25 vierkante meter staat nu het volgende bed.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S39849799

Ik had als reden dat ik toen der tijd geen hoogslaper wou omdat ik me zou ergeren aan het trapje, vind het inmiddels een belachelijke reden als ik zie hoeveel ruimte ik zou kunnen besparen.

Het is toch wel wat geld voor nodig om een goede hoogslaper te kopen ook al is 140 cm breedte ook voldoende, mijn bed is nu 160 cm bij 200 cm.. Maar had het er vandaag nog met mijn vader over, die is wat handiger dan mij. Zou het überhaupt mogelijk zijn om een bed om te toveren na een hoogslaper, en bij mijn bed?

Ik weet zeker dat met de juiste begeleiding dit te doen moet zijn, kan er alleen nog weinig over vinden...niet echt mensen gevonden op internet die tegen hetzelfde probleem stuiten.
pi_89946179
Als je een frame maakt waarop het bed rust dan moet dat best mogelijk zijn. Alleen goed kijken wat de drukpunten worden. De plek waar heb bed dus contact maakt met het frame.
Dat frame kan zowel met hout als open vierkanten ijzeren balkjes en daar tussen maak je dan een buro.
Op dinsdag 27 augustus 2013 15:07 schreef KomtTijd... het volgende:
"ik zoek een autootje om boodschappen mee te doen in het dorp, is een bugatti veyron snel genoeg?"
pi_89946225
Gewoon makkelijk te maken met wat bouwsteigers .
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_89946226
lijkt me niet echt het type bed voor om de lucht in te tillen met een zelf geklust frame
pi_89947818
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 02:57 schreef Mankatans het volgende:
lijkt me niet echt het type bed voor om de lucht in te tillen met een zelf geklust frame
Bed met poten zou makkelijker zijn inderdaad.

Ik denk dat je het best de plank aan voor en achterzijde weg kan laten en de rest op een zelf gelust frame monteren. Wel vraag ik me af of je dan niet nu alsnog beter een nieuwe hoogslaper kan kopen. Matrassen enzo heb je al en die ombouw zal de wereld niet kosten.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_89947843
het is zeker wel mogelijk, maar je constructie moet echt enorm stevig zijn voor dit type bed, daarnaast moet je je achterwand inkorten, want dat is nodeloze balast..

Wat je je af moet vragen is of het het wel waard is. Want alles wat je daar voor nodig hebt en je zou t bij de Gamma kopen, dan loopt dat aardig in de papieren. In een studentenhuis (ik neem aan dat je daar woont) kun je niet altijd vertrouwen op de muren, dus zal je echt een volledig frame moeten maken. Ga eerst voor de grap maar eens kijken wat een beetje degelijk balk kost :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_89950194
Hmm precies, verschillende reacties.
Ik ben het er mee eens dat dit niet echt het ideale bed is om een hoogslaper van te maken en aan de muur bevestigen is inderdaad geen optie. Hmm, kijken naar een nieuwe hoogslaper heb ik gedaan maar een hoogslaper van 160 breed is erg lastig te vinden, en dan nog de prijs.

Van mij part verkoop ik alles, heb dit bed nu nog niet zo lang en koop ik een hoogslaper(dan 140cm) alleen volgens mij gaan ze tweedehands altijd heel goedkoop weg dus geen idee wat ik voor alles kan vragen.
pi_89965495
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 10:50 schreef Nevels het volgende:
Hmm precies, verschillende reacties.
Ik ben het er mee eens dat dit niet echt het ideale bed is om een hoogslaper van te maken en aan de muur bevestigen is inderdaad geen optie. Hmm, kijken naar een nieuwe hoogslaper heb ik gedaan maar een hoogslaper van 160 breed is erg lastig te vinden, en dan nog de prijs.

Van mij part verkoop ik alles, heb dit bed nu nog niet zo lang en koop ik een hoogslaper(dan 140cm) alleen volgens mij gaan ze tweedehands altijd heel goedkoop weg dus geen idee wat ik voor alles kan vragen.
Zeer verstandig.
Je huidige bed ombouwen tot hoogslaper zal zeer waarschijnlijk mee gaan kosten dan een nieuwe hoogslaper.

Een hoogslaper moet niet alleen functioneel zijn, maar bovendien ook veilig.
Je bedbodem moet bijvoorbeeld zo geconstrueerd zijn dat deze er niet uit kan vallen, deze moet dus vastgezet zijn.
Losse planken of een lattenbodem is riskanter dan een bodem van bijvoorbeeld gaatjesboard.

Buiten het feit dat je je eigen bed verkoopt via MP, kun je natuurlijk ook een hoogslaper kopen via MP.
Zolang het maar het frame betreft en niet de matras kun je het makkelijk reinigen en vervolgens gebruiken.
pi_89968562
ik ben juist van een hoogslaper overgegaan op dat bed

waarom? omdat ik gek werd van het trapje en de beperkte ruimte tussen matras en plafond.
  woensdag 15 december 2010 @ 23:22:58 #10
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_89982990
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 17:33 schreef klipper het volgende:
Buiten het feit dat je je eigen bed verkoopt via MP, kun je natuurlijk ook een hoogslaper kopen via MP.
Zolang het maar het frame betreft en niet de matras kun je het makkelijk reinigen en vervolgens gebruiken.
Er staan nu maar liefst 41 Ikea Tromso 2-persoons hoogslapers te koop op MP. Die dingen worden veelvuldig aangeboden, en voor zo'n 70-80 euro moet je er zeker eentje kunnen scoren. Veel goedkoper dan zelf iets gaan construeren - en hoogstwaarschijnlijk ook veel veiliger.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_89983699
tromso had ik ook. goed en stevig bed. kan ook een bureau onder hangen(die is nog wel te koop dacht ik). meet wel ff de hoogte van je kamer op zodat je weet hoeveel ruimte je tussen het matras en je plafond gaat hebben. ik kan zeggen 60cm is echt te weinig. eventueel kan je de poten nog inkorten.

nadeel is dan wel dat je een nieuw matras moet kopen. want 160 matras gaat niet passen.
(waarom heb je eigenlijk voor 160 gekozen in een studentenkamer? 140 is toch groot genoeg voor 1 en af en toe 2 personen)

ik weet niet hoe vaak er iemand blijft slapen. maar anders is een 1persoons-hoogslaper met (slaap) bank ook een goed idee.
normaal kan je boven slapen, met vrienden kan je op de bank zitten en met zn 2e kan je de bank uitklappen tot een 2persoons bed.
  woensdag 15 december 2010 @ 23:50:41 #12
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_89984273
^^ Ja, uiteraard moet je plafond wel hoog genoeg zijn. Even nameten! Anders wordt het veelvuldig over je kop wrijven wegens bulten vrees ik...

Inderdaad, een 1-persoons hoogslaper met een slaapbankje eronder kan natuurlijk ook.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_90092750
Iets dat je zeker moet hebben is een goede bodem. Een houten paneel dat je volledige bedbodem ondersteunt. Ik heb hetzelfde bed, en ik ben vaak genoeg door die lattenbodem gezakt, totdat ik een schroefje bij de diagonale stukken blik had gezet. Maar zelfs dan zou ik niet rustig kunnen slapen op 2 meter hoogte. Zeker als je een vriendin meeneemt voor andere bed-activiteiten.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_90094782
door de lattenbodem gezakt? wat voor slechte lattenbodem heb je of wat spook jij voor raars uit op je bed dat je er doorheen zakt?

bij mij (ook zelfde bed) zit de lattenbodem met de rubbers volledig klem. die kan geen kant op. enkel beetje doorbuigen voor de vering van het bed.
de lattenbodems hebben zelfs 2 springende kinderen overleefd.
pi_90095894
Het bed was de tweede keer in elkaar gezet (Ikea-spul schijnt maar eenmalig geschroefd te kunnen worden...) Daardoor waren de schroefjes van de diagonale schuifijzers lurp. Ik dacht, mwah, tzal wel goedkomen, maar de zijkanten gingen toen naar buiten staan, dus lattenbodem+rubbers schieten van de drager af. En dat gebeurde al als je een beetje neerplofte op het bed...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_90096425
verder geen problemen gehad met het opnieuw in elkaar zetten?
ik hoop namelijk binnenkort te verhuizen en dan weet ik waar ik op moet letten ;)
pi_90098558
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 20:33 schreef loecje het volgende:
verder geen problemen gehad met het opnieuw in elkaar zetten?
ik hoop namelijk binnenkort te verhuizen en dan weet ik waar ik op moet letten ;)
in de schroefgaten gelijk wat montagekit spuiten.
pi_90099078
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 21:22 schreef klipper het volgende:

[..]

in de schroefgaten gelijk wat montagekit spuiten.
ik weet niet of dat handig is. Ik ben niet van plan daar jaren te blijven wonen dus het bed moet wel weer uit elkaar kunnen.
pi_90105198
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 21:35 schreef loecje het volgende:

[..]

ik weet niet of dat handig is. Ik ben niet van plan daar jaren te blijven wonen dus het bed moet wel weer uit elkaar kunnen.
Is geen probleem, zolang je het maar in de gaten een klein beetje spuit en niet erbuiten.
pi_90108711
quote:
..de schroefjes van de diagonale schuifijzers lurp. Ik dacht, mwah, tzal wel goedkomen, maar de zijkanten gingen toen naar buiten staan, dus lattenbodem+rubbers schieten van de drager af. En dat gebeurde al als je een beetje neerplofte op het bed...
Dit is echt zo waanzinnig debiel aan die bedden van IKEA.
Daar moet toch iets stevigers op te verzinnen zijn.
Anyway ik heb bij de bouwmarkt een balk op maat laten zagen en deze vastgezet aan het frame.
Als je in de bouwmarkt vertelt wat je gaat doen kunnen ze je de juiste maat hoekbeugels, bolkopschroeven (dit zijn schroeven zonder inkeping voor een schroevedraaier, dit ziet er mooier uit de buitenkant van je bed) en moeren en houtboor geven.
De gaten voor de hoekbeugels voorboren met het houtboortje onderin in de zijkanten van je bedrame (begin het boren aan de buitenkant, dan komt de lelijke doorboorkant aan de binnenkant), daarna kunnen de bolkopschroeven er door en de moeren erop. De hoekbeugels monteer je aan de balk met ringetjes en normale schroeven (ook voorboren met een miniboortje, anders splijt de balk). Hoera nu zak je nooit meer door je bed.

[ Bericht 13% gewijzigd door Onverlaatje op 19-12-2010 01:36:53 ]
pi_90118724
onverlaatje, ik heb geen enkel probleem met stevigheid met mijn ikea bed. Ik weet niet welk bed jij bedoeld maar de meeste ikea bedden zijn stevig.
ik kan hem niet diagonaal scheef drukken/trekken met 2 personen (iets wat bij leenbakker en andere goedkope beddenzaken wel kon)

quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 00:00 schreef klipper het volgende:

[..]

Is geen probleem, zolang je het maar in de gaten een klein beetje spuit en niet erbuiten.
^O^ dan ga ik dat proberen. Bed moet immers wel stevig blijven O-)
pi_90130044
Nou, als ze er van die diagonale schuifijzers bij doen weet je wat je kan verwachten.
pi_90131392
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 17:00 schreef Onverlaatje het volgende:
Nou, als ze er van die diagonale schuifijzers bij doen weet je wat je kan verwachten.
wees blij dat die dingen erbij zitten. juist als je die schuifijzers gebruikt zoals het hoort is er niets aan de hand.
de ikea bedden zijn een stuk steviger dan andere bedden in dezelfde prijsklasse.
pi_90132796
Nog bedankt voor de adviezen, normaal als ik het gelezen heb vergeet ik snel dat ik een topic heb gemaakt, probeer me daarin iets te verbeteren. Ik heb nog geen geschikt bed gevonden maar kijk af en toe op marktplaats, moet even geluk hebben in het feit dat mensen überhaupt op marktplaats terugmailen haha!

Bedankt.
pi_90134324
quote:
wees blij dat die dingen erbij zitten. juist als je die schuifijzers gebruikt zoals het hoort is er niets aan de hand.
de ikea bedden zijn een stuk steviger dan andere bedden in dezelfde prijsklasse.
Volgens mij is het je ontgaan dat de praktijk ons verteld heeft dat schuifijzers de zijkanten niet stevig vast zetten. De kracht op het schroefje is veel te groot. Je gaat me niet vertellen dat dit een goede oplossing is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')