abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 19 december 2010 @ 10:52:40 #26
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_90114897
Gelatine is meestal een varkensproduct. Maar voor een vegetarische eter klinkt de rest goed.

Maar voor de gasten die wel normaal eten is er toch wel een mooi stuk vlees op tafel?
pi_90115271
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 10:52 schreef Erasmo het volgende:
Gelatine is meestal een varkensproduct. Maar voor een vegetarische eter klinkt de rest goed.

Maar voor de gasten die wel normaal eten is er toch wel een mooi stuk vlees op tafel?
Volgens mij is dat achterhaald hoor, er is ook veel vegetarische gelatine op basis van pectine meen ik. Voor moslims ook, halal enzo. Anders ga ik er wel voor naar de reformzaak of de turkse winkel. Ik vind het ook niet echt optimaal maar het is zo lastig zonder melk. Alles wat ik verzin aan gebak zit wel boter of melk in ofzo. Enige andere wat ik tot nu toe heb verzonnen is fruit met sorbetijs, maar dat vind ik ook niet heel erg bijzonder :{

Die andere gasten, dat zijn er maar 3. Waaronder zijn vrouw, dus ik vermoed dat die ook geen lekker ribstuk meer blieft. Dus het wordt zalm for all denk ik. Op zich is zalm wel lekker natuurlijk. Maar ik denk dat ik ter compensatie bij het andere diner wat ik organiseer maar flink ga uitpakken qua vlees :9~
pi_90115460
Even opgezocht: agar-agar heet die vegetarische gelatine. Moet ik alleen de pudding korter van te voren maken. Maar zal ook nog even vragen of het principieel geen vlees eten is, of om een andere reden. Volgens mij zijn er namelijk vrij veel vegetariers die wel gewoon snoepjes / gebakjes / chocolademousse enzovoort eten. En hij heeft onlangs nog nieuwe leren schoenen gekocht dus ik weet niet of het sowieso wel een probleem is, gelatine.
pi_90115698
Als je even googled op veganistische cupcakes of cakes dan kom je al een heel eind voor een feestelijk toetje :)
pi_90115789
Ik vind cake niet zo feestelijk eigenlijk. Ja voor een verjaardag, maar niet zo geschikt voor kerst zeg maar.

Zoiets wil ik maken met prosecco of champagne, maar dan wat kerstiger dan deze. Denk dat ik er ook cranberrysap in ga doen.

[ Bericht 55% gewijzigd door Dipkip op 19-12-2010 11:34:28 ]
pi_90116010
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 11:29 schreef Dipkip het volgende:
Ik vind cake niet zo feestelijk eigenlijk. Ja voor een verjaardag, maar niet zo geschikt voor kerst zeg maar.
http://wingitvegan.blogsp(...)ng-pancakes-and.html Even scrollen naar de Strawberry Santa Hats. Ik vind ze leuk :P
pi_90116154
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 11:35 schreef Elvi het volgende:
http://wingitvegan.blogsp(...)ng-pancakes-and.html Even scrollen naar de Strawberry Santa Hats. Ik vind ze leuk :P
Vind ik meer iets voor een kinderfeestje ofzo ;)
  zondag 19 december 2010 @ 12:55:38 #33
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_90118954
Dipkip voor heel veel dingen zoals taarten etc. kun je ook zonnebloem ( of olijfolie etc. ) gebruiken.
Ik bak alle koekjes/taartjes etc voor de dochter met zonnebloem olie, het is alleen zeker met bepaalde dingen dat je dus de olie echt wat op je gevoel scheutjes wijs erbij gooit, omdat je niet dezelfde hoeveelheid aan olie als boter moet gebruiken :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_90131780
Dat gevoel heb ik dus nog helemaal niet :+ misschien ga ik even oefenen in de kerstvakantie, kerstkransjes zouden wel leuk zijn natuurlijk! Denk je dat dat lukt, een soort zandkoekjesachtig deeg?
  zondag 19 december 2010 @ 20:18:52 #35
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_90139824
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 17:39 schreef Dipkip het volgende:
Dat gevoel heb ik dus nog helemaal niet :+ misschien ga ik even oefenen in de kerstvakantie, kerstkransjes zouden wel leuk zijn natuurlijk! Denk je dat dat lukt, een soort zandkoekjesachtig deeg?
:Y
  zondag 19 december 2010 @ 20:20:42 #36
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_90139926
je kan bijvoorbeeld een batch maken met boter als voorbeeld, dan heb je enig idee hoe de structuur van het deeg een beetje moet zijn.

Dan doe je alles zoals in de mix staat, alleen gooi je er nu telkens een scheutje olie bij in, totdat je dezelfde structuur krijgt. ^O^ ( ik doe het zelfs nog met ei vervanger en glutenvrij meel tel uit je winst :+ )
pi_90142202
Oh dat is slim ja! Dan maak ik die met boter gewoon voor de echte kerstdagen, als we eters hebben die wel melk mogen. En dan schrijf ik op hoeveel olie ik gebruikt heb voor de namaakbatch ^O^
pi_90145217
Ik heb zelf als klein meisje een hele heftige koemelkeiwitallergie gehad. Geitenkaas was voor mij prima te doen ^O^
  zondag 19 december 2010 @ 23:07:31 #39
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_90152076
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 21:35 schreef Puala het volgende:
Ik heb zelf als klein meisje een hele heftige koemelkeiwitallergie gehad. Geitenkaas was voor mij prima te doen ^O^
Lastige met een allergie is dat je tig mensen hebt die een koemelk allergie hebben, maar allemaal er verschillend op reageren. En zeker bij kleine kindjes wordt het advies dan gegeven om soja en geitenkaas weg te laten omdat de eiwit structuren heel erg lijken op die van de koemelk en daardoor door het lichaam ook als koemelkeiwit gezien worden en kan het lichaam antistoffen maken. :)

Dipkip ik kook/bak vooral op gevoel, juist omdat het hier met meer middelen beetje aanpassen is zeg maar.
Het is echt simpelweg uit proberen. komt goed!
pi_90168595
Vind het heel knap hoe je dat allemaal doet evenstar. Ik lurk regelmatig in OUD en het lijkt me vreselijk ingewikkeld al die allergieen van je dochter. Echt supergoed hoe jij daar mee om gaat.
  maandag 20 december 2010 @ 13:13:26 #41
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_90172504
heb geen keus ist wel ;) maar thanks :* en als je nog eens recepten nodig hebt oid ermee , je weet me te vinden!
pi_90176503
Dankjewel!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')