langstudeerders doen amper tot geen beroep op de faciliteiten (docenten, werkgroepen, begeleiding etc) dan reguliere studenten. Dat is door universiteiten zelf ook bevestigd, die zeggen ook dat langstudeerders de samenleving eigenlijk niks kosten. Je trapt in theoretische prietpraat en de nonsens van de minister om deze pure bezuiniging (want dat is het) goed te praten.quote:Op dinsdag 14 december 2010 23:16 schreef Ryon het volgende:
[..]
Toevallig net gepost in het andere topic:
Het collegegeld dat een student betaald is maar een fractie van de werkelijke kosten, De rest wordt gesponsord door de staat. Hierdoor hoeven studenten in Nederland - in tegenstelling tot veel andere landen - geen 9000 a 16.000 euro per jaar te betalen om een studie te mogen volgen.
Hoe langer een student studeert, hoe meer hij gesponsord wordt.
Als een student alleen nog maar een scriptie moet inleveren doet hij inderdaad nauwelijks een beroep op de faciliteiten. Maar een 'normale' student (of die nou wel of niet goed leert voor de tentamens) doet dat wel. Zalen, biebruimte en docenten zijn niet goedkoop. Dat geld moet ergens vandaan komen. En die 1700 euro per jaar dekt dat niet.quote:Op dinsdag 14 december 2010 23:26 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
langstudeerders doen amper tot geen beroep op de faciliteiten (docenten, werkgroepen, begeleiding etc) dan reguliere studenten. Dat is door universiteiten zelf ook bevestigd, die zeggen ook dat langstudeerders de samenleving eigenlijk niks kosten. Je trapt in theoretische prietpraat en de nonsens van de minister om deze pure bezuiniging (want dat is het) goed te praten.
Ik denk persoonlijk dat je het wel overdrijft nu. Voor elke student moeten er inderdaad basiskosten worden gemaakt voor het voorzien van faciliteiten (in allerlei vorm), maar de aanspraak die de student hierop maakt is cruciaal. Natuurlijk zal de langstudeerder niet van niks gebruik maken, maar wel significant minder dan de nominale studenten. Ik zou eerder stellen dat de staat enorm profiteert van langstudeerders aangezien deze vaak bovenop hun studiefinanciering nog eens bijlenen om de extra studiekosten te kunnen dekken.quote:Op dinsdag 14 december 2010 23:32 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als een student alleen nog maar een scriptie moet inleveren doet hij inderdaad nauwelijks een beroep op de faciliteiten. Maar een 'normale' student (of die nou wel of niet goed leert voor de tentamens) doet dat wel. Zalen, biebruimte en docenten zijn niet goedkoop. Dat geld moet ergens vandaan komen. En die 1700 euro per jaar dekt dat niet.
Dat is in theorie zo, maar een universitaire bachelor wordt in praktijk toch niet altijd als volledig ervaren. HBO bachelor of WO master, maar WO bachelor wil nog best vaak als 'net niet' gezien worden.quote:Op dinsdag 14 december 2010 23:22 schreef Ryon het volgende:
Voor de staat maakt het niet zoveel uit of je een bachelor van 180 punten haalt of doorgaat voor de 260 punten. Met alleen een kleine bachelor ben je al gereed voor de arbeidsmarkt.
Decaan van faculteit zegt dat langstuurders niks extra kosten.quote:Op dinsdag 14 december 2010 23:32 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als een student alleen nog maar een scriptie moet inleveren doet hij inderdaad nauwelijks een beroep op de faciliteiten. Maar een 'normale' student (of die nou wel of niet goed leert voor de tentamens) doet dat wel. Zalen, biebruimte en docenten zijn niet goedkoop. Dat geld moet ergens vandaan komen. En die 1700 euro per jaar dekt dat niet.
quote:Op dinsdag 14 december 2010 14:45 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Liberalen stemmen niet op de VVD meer. Dus ikke043 is waarschijnlijk een conservatief en die houden wel van een flinke klassemaatschappij waar paupers hun plek kennen en niet de mogelijkheid krijgen om zich op te werken.
Dit.quote:Op dinsdag 14 december 2010 18:07 schreef Ryon het volgende:
Als echte vvd'r kom ik op voor mijn eigenbelang. Tegen elk plan dat mij persoonlijk raakt protesteer ik, de rest laat ik aan mij voorbij gaan.
Maar even zonder gekkigheid. Het was voor de verkiezingen al bekend dat studenten links of rechts gepakt zouden worden. Het plan is onzalig, liefst had ik alleen een sociaal leenstelsel gezien, maar er ging sowieso iets gebeuren.
He, je mantra is er weer. Niet gehinderd door enige feitenkennis overigens.quote:Op dinsdag 14 december 2010 14:45 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Liberalen stemmen niet op de VVD meer. Dus ikke043 is waarschijnlijk een conservatief en die houden wel van een flinke klassemaatschappij waar paupers hun plek kennen en niet de mogelijkheid krijgen om zich op te werken.
Hey, daar heb je hem weer, die beweert dat de VVD heus echt heel erg werkelijk waar nog liberaal is.quote:Op woensdag 15 december 2010 10:06 schreef eriksd het volgende:
[..]
He, je mantra is er weer. Niet gehinderd door enige feitenkennis overigens.
Ik doe niet mee aan dat naive contraproductieve liberalisme van je. Noem mij wat je wil, ik sta voor de oude vrijheidsrechten. Dat jij alles toestaat wat daar afbreuk aan doet onder vlag ik ben liberaal, prima.quote:Op woensdag 15 december 2010 10:14 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Hey, daar heb je hem weer, die beweert dat de VVD heus echt heel erg werkelijk waar nog liberaal is.
Het enige waar jij voor staat is voor het creeren van een nieuwe klassemaatschappij. Dat kan je liberaal noemen om zo je eigen geweten af te kopen, maar je bent overduidelijk in wat je wilt. je bent blind voor alles wat er in de maatschappij gebeurd en welke invloed dit op mensen heeft en gooit alles op eigen verantwoordelijkheid. Je wilt niet meer dan arme mensen pesten en weer naar beneden trappen, zodat je wat hebt om op neer te kijken en mensen weer hun plek weten in plaats van de mogelijkheid te krijgen zich op te werken. Inderdaad, precies zoals de oude liberalen ook graag wilden.quote:Op woensdag 15 december 2010 10:18 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik doe niet mee aan dat naive contraproductieve liberalisme van je. Noem mij wat je wil, ik sta voor de oude vrijheidsrechten. Dat jij alles toestaat wat daar afbreuk aan doet onder vlag ik ben liberaal, prima.
Daar gaan we weer. Post eens wat quotes van mij? Het is gewoon je eigen interpretatie die je -zoals gewoonlijk- weer als de waarheid deponeert. Daar heb je gister al een draai om je oren voor gehad, het mocht kennelijk niet baten.quote:Op woensdag 15 december 2010 10:25 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Het enige waar jij voor staat is voor het creeren van een nieuwe klassemaatschappij. Dat kan je liberaal noemen om zo je eigen geweten af te kopen, maar je bent overduidelijk in wat je wilt. je bent blind voor alles wat er in de maatschappij gebeurd en welke invloed dit op mensen heeft en gooit alles op eigen verantwoordelijkheid. Je wilt niet meer dan arme mensen pesten en weer naar beneden trappen, zodat je wat hebt om op neer te kijken en mensen weer hun plek weten in plaats van de mogelijkheid te krijgen zich op te werken. Inderdaad, precies zoals de oude liberalen ook graag wilden.
Nee, dat moeten we nu juist niet willen. Dat is precies de kwantiteit-voor-kwaliteit-mentaliteit van het kabinet.quote:Op dinsdag 14 december 2010 23:10 schreef Ryon het volgende:
Wij willen graag dat zoveel mogelijk Nederlanders kunnen genieten van hoger onderwijs. Dat betekent dat de beschikbare middelen verdeeld moeten worden over meer studenten.
Dit dus.quote:Op woensdag 15 december 2010 10:57 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Nee, dat moeten we nu juist niet willen. Dat is precies de kwantiteit-voor-kwaliteit-mentaliteit van het kabinet.
Er moeten minder mensen gaan studeren, niet meer. Maar zorg wel dat de mensen die studeren dan de slimste zijn, en niet de rijkste.
quote:Op woensdag 15 december 2010 10:57 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Nee, dat moeten we nu juist niet willen. Dat is precies de kwantiteit-voor-kwaliteit-mentaliteit van het kabinet.
Er moeten minder mensen gaan studeren, niet meer. Maar zorg wel dat de mensen die studeren dan de slimste zijn, en niet de rijkste.
Nee, maar 3000 euro extra betalen maakt mensen ook niet bepaald slimmer, wel?quote:Op woensdag 15 december 2010 11:24 schreef motorbloempje het volgende:
'iedereen moet kunnen studeren'
maar niet iedereen kán studeren...maar dat mag je niet zeggen...
want 'nee' bestaat niet in een land als Nederland
Ik heb weloverwogen VVD gestemd.
Nee, de boetes ben ik het niet mee eens, maargoed, daar werd dan ook niets over gezegd tijdens de verkiezingsperiode, dit is nieuw.
Ja, ik vind het jammer dat het zo loopt en ben dan ook de dupe, máár ik vind ook dat er zeker iets moet gebeuren met het niveau van het WO. Zo had ik daar laatst een betoogje over tijdens mijn college:
- minimaal een 7 voor Nederlands, Engels en het hoofdvak uit het profiel op het VWO. Had je dat niet 'maar kon je het wel', dan had je gewoon je best moeten doen.
- HBO-P mag niet zomaar een 'wildcard' zijn voor de universiteit. Een jaar HBO (wat ook niet veel meer voorstelt) kan en mag geen vervanging zijn voor het VWO diploma. Wil je na je HBO-P naar het WO? Dan geef je dat aan het begin aan, kun je wat extra vakken volgen gedurende dat jaar en aan het eind van dat jaar een extra toets doen. Hiermee verlies je geen jaar als je het gewoon niet aan kunt én waarborg je het niveau
- BSA in het eerste jaar naar 50 punten, doorgaan met de opleiding in het eerste jaar naar minimaal 45 punten, het liefst gelijktrekken. Haal je dus minder dan 45 punten in het eerste jaar, dan moet je gewoon weg.
Om maar eens wat ideeën te noemen.
Het niveau moet omhoog, en dat kán niet met de kussiekroelmethode.
En bleek dit waar te zijn?quote:Op woensdag 15 december 2010 11:43 schreef koffiekoekje het volgende:
Idem voor de mensen die VVD stemden, omdat ze (oa) tegen kilometerheffing waren.
Totdat de VVD zei: 'Benzine tot 80 eurocent duurder'
waar heb je mij zien zeggen dat ik voor de 3000 euro boete ben?quote:Op woensdag 15 december 2010 11:37 schreef Robophatt het volgende:
Ik ben in ieder geval blij dat ik op het laatste moment NIET op de VVD heb gestemd.
Voor de gemeenteraadsverkiezingen zou ik overigens nog altijd gewoon VVD stemmen, maar dat heeft er weinig mee te maken. Politiek in Weert![]()
![]()
(hier zijn er echt 3 voor nodig ja)
[..]
Nee, maar 3000 euro extra betalen maakt mensen ook niet bepaald slimmer, wel?
Niet iedereen loopt studievertraging op omdat ze 8 keer blijven zitten.
Het mag inderdaad allemaal best iets strenger, daar ben ik het mee eens. Er zijn echt veel studenten zonder enige discipline. Daar staat echter tegenover dat op veel onderwijsinstellingen alles maar slecht geregeld is. Niet erg motiverend, zeker niet voor opstandelingen die net van de middelbare school afgerold komen.
mag ik je er aan herinneren dat je stem voor een bepaalde partij nooit alles wat in een partijprogramma staat zal opleveren en dat je rekening moet houden met totaal tegengestelde maatregelen na overleg (compromissen) of stemmen in de kamer?quote:Op woensdag 15 december 2010 11:43 schreef koffiekoekje het volgende:
Idem voor de mensen die VVD stemden, omdat ze (oa) tegen kilometerheffing waren.
Totdat de VVD zei: 'Benzine tot 80 eurocent duurder'
Ik weet ook wel dat je schreef dat je niet voor de boete bent, ik vond het alleen raar dat je het direct achter elkaar aankaartte. Alsof die maatregel iets met het niveau van onderwijs te maken had.quote:Op woensdag 15 december 2010 11:50 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
waar heb je mij zien zeggen dat ik voor de 3000 euro boete ben?
Een lijstje met mogelijke oorzaken van vertragingen:quote:Op dinsdag 14 december 2010 23:32 schreef Ryon het volgende:
[..]
Eigenlijk vind ik alle voorstellen die je hier doet helemaal niet zo gek (op die zevens dan na voor die vakken). De-HBO-P-naar-WO-doorstroommethode werkt slecht (veel uitval) en de BSA-verhoging zorgt voor een verhoging van het studierendement (mijn universiteit (UvT) heeft binnenkort al een BSA van 48 en deze plannen heb ik gesteund in de faculteitsraad). Dat universiteiten extra eisen mogen stellen vind ik niks meer dan logisch.quote:Op woensdag 15 december 2010 11:24 schreef motorbloempje het volgende:
'iedereen moet kunnen studeren'
maar niet iedereen kán studeren...maar dat mag je niet zeggen...
want 'nee' bestaat niet in een land als Nederland
Ik heb weloverwogen VVD gestemd.
Nee, de boetes ben ik het niet mee eens, maargoed, daar werd dan ook niets over gezegd tijdens de verkiezingsperiode, dit is nieuw.
Ja, ik vind het jammer dat het zo loopt en ben dan ook de dupe, máár ik vind ook dat er zeker iets moet gebeuren met het niveau van het WO. Zo had ik daar laatst een betoogje over tijdens mijn college:
- minimaal een 7 voor Nederlands, Engels en het hoofdvak uit het profiel op het VWO. Had je dat niet 'maar kon je het wel', dan had je gewoon je best moeten doen.
- HBO-P mag niet zomaar een 'wildcard' zijn voor de universiteit. Een jaar HBO (wat ook niet veel meer voorstelt) kan en mag geen vervanging zijn voor het VWO diploma. Wil je na je HBO-P naar het WO? Dan geef je dat aan het begin aan, kun je wat extra vakken volgen gedurende dat jaar en aan het eind van dat jaar een extra toets doen. Hiermee verlies je geen jaar als je het gewoon niet aan kunt én waarborg je het niveau
- BSA in het eerste jaar naar 50 punten, doorgaan met de opleiding in het eerste jaar naar minimaal 45 punten, het liefst gelijktrekken. Haal je dus minder dan 45 punten in het eerste jaar, dan moet je gewoon weg.
Om maar eens wat ideeën te noemen.
Het niveau moet omhoog, en dat kán niet met de kussiekroelmethode.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |