Goeie morgen,
al een hele tijd wil ik wat stress van mij afgooien. Ik heb heel veel problemen met de aanpak op havo.
Nu zit ik in Havo 4, ik heb goede punten (1 onvoldoende, en dat is mijn wensvak die ik ga laten vallen) en qua gedrag ben ik redelijk oke aangezien ik er nooit uit ben gezet en een leraar nooit heeft geklaagd over mijn gedrag.
Nu spreek ik met mijn fouten wel een beetje richting mijn school aan, omdat niet elke school precies dezelfde aanbod en aanpak heeft(wat ook al een fout is).
Nou, laat ik dus maar beginnen met mijn 1e klacht erover.
Je moet al in het 3e tot 4e kwartaal van het jaar HAVO3 kiezen, wat al veel te vroeg is omdat je op 15 jarige leeftijd vaak niet eens weet wat je interessant vindt. (Tenminste bij mij en veel vrienden zo)
De profielen, je kan kiezen uit 4 richtingen:
- Economie en Maatschappij (Economie, wiskunde a/b & geschiedenis verplicht)
- Cultuur en Maatschappij (Economie, geschiedenis & een taal)
- Natuur & Techniek (Scheikunde, Natuurkunde & Wiskunde B)
- Natuur & Gezondheid (Scheikunde, Wiskunde & Biologie)
Je kijkt en ziet 4 profielen, en denkt, 1 is wel goed genoeg voor mij. Maar merkt al gauw dat die profielen raar zijn opgesteld. Wil je de economische richting op, dan is geschiedenis(???) verplicht. Ik snap niet wat economie met geschiedenis heeft te maken, hoewel ik geschiedenis zelf wel interessant vind, is het gewoon een vak dat niet essentieel is voor de economie, tenzij je over de economie in de geschiedenis leert maar dat leer je amper. Dan zie je Cultuur en Maatschappij, waarbij je wiskunde kan laten vallen, wat een pluspunt is. Zo kunnen de mensen die bijv. goed zijn in talen maar niet in wiskunde dat kiezen. Natuur&Techniek en Natuur&Gezondheid heb ik niet veel over te zeggen omdat ik de profielen niet heb bestudeerd.
Nu is dus mijn 1e probleem mijn eigen profiel. Ik heb E&M gekozen met de volgende vakken:
Frans,M&O & Spaans(Wensvak, ga ik laten vallen). Engels,Nederlands etc. kan je niet uit kiezen en heel NL heeft het. Daarbij heb ik wiskunde A gekozen.
Mijn probleem is dus nu dat ik nog steeds van vakken wil veranderen.
Mijn school heeft me heel erg slecht ingelicht over hoe de vakken precies werken. Ik wil Frans laten vallen maar dat kan niet aangezien de helft van het jaar al voorbij is en ik dus 2 toetsweken heb gemist wil ik een andere vak kiezen. Waarom zijn de vakkenpakketten eigenlijk zo slecht bij elkaar samengesteld?
Is het niet beter als we de gemeenschappelijke vakken (Engels,Nederlands,Maatschappijleer en Gym) verplicht stellen met 2 extra vakken erbij en daarna de keuze zelf laten aan de leerlingen?
Dat zou bijvoorbeeld mij al een hoop extra inzet, motivatie en tijd besparen.
Zo zou ik bijvoorbeeld Wiskunde A, Economie, M&O, Geschiedenis en wiskunde C kiezen. Allemaal Economisch/Wiskundige kanten op, en dat wil ik dan ook. Maar nee, ik moest dus tussen Maatschappijwetenschappen, Frans, Duits & Aardrijskunde kiezen en kreeg daarbij maar 1 wensvak (Spaans, puur uit interesse, zie nu adat ik er slecht in ben en laat het ook vallen).
Nu ben ik dus heel veel tijd kwijt aan Frans, terwijl ik toch niet in het Frans zaken ga doen aangezien ik niks met de franse taal te maken wil hebben. Overigens denk ik dat alles in de toekomst met Engels zal plaatsvinden en frans etc. nog maar weinig voorkomt in de formele sector. Waarom frans en niet de andere vakken gekozen? Omdat ik in frans beter be ndan aardrijskunde, duits etc. Dus natuurlijk kies ik mijn beste alternatief.
Nu wil ik hier niet al te veel over kwijt maar ik wil dus gewoon zeggen dat de profielen heel erg kut in elkaar zijn gestemd en dat we beter de leerlingen zelf kunnen laten kiezen, zodat we ook daadwerkelijk doen wat we willen, en niet doen waar we uit kunnen kiezen!
Mijn 2e probleem is een aantal vakken die op poep slaan.
Dingen zoals CKV en HACO.
HACO = een vak waarbij je eigenlijk niets doet. Onze lerares doet er dus echt NIKS voor. ze laat ons meestal na 20 minuten al weg gaan, maar het is dus een vak die je '' helpt voor een keuze naar het hbo '' (Wat het dus eigenlijk helemaal niet doet)
CKV =
http://nl.wikipedia.org/wiki/Culturele_en_kunstzinnige_vormingWat een nutteloze vakken. Je hebt het helemaal nergens voor nodig. Zo moeten wij dus voor CKV naar de film en musea, terwijl ik helemaal niks daarmee wil gaan doen later. Allemaal tijdverspilling dus. En bovendien, je leert er amper wat bij. Hooguit hoe een schilderij heet ofzo. Deze vakken kosten allemaal geld en bovendien kosten ze ook nog eens TIJD. Zo heb ik CKV 2 uur per week en HACO 1 uur, dus als ik deze nutteloze vakken niet had, had ik 3 uur minder per week, 3 uur meer tijd om iets voor mijzelf te doen of meer te leren bijv. Maar nee, de overheid wil natuurlijk dat leerlingen zo min mogelijk hun best doen.
Ik kan me geen reden bedenken waarom deze vakken iets kunnen opleveren.
Mijn 3e klacht is het afwezig zijn bij een toetsweek of SO.
Wanneer je dus afwezig bent, krijg je een 1. Ben je afgemeld, dan mag je hem inhalen als je inhaaltoets, ben je niet afgemeld, dan heb je peg en heb je een 1 gehaald.
En dus als je een S.O mist, die als 1/3 van een toets meetelt, heb je een keuze als je een toets inhaalt. Of je haalt je S.O in die een laag gewicht heeft, dan haal je misschien een hoge punt, of je haalt je toets in maar hebt dan wel een 1 voor dat SO.
En bovendien heb je in ALLE toetsen samen, voor 2 toetsweken maar EEN herkansing.
Dit is echt heel erg belachelijk. Waarom zo'n verschil met de andere jaren? Mensen die blijven zitten omdat ze een 1 hebben gekregen hebben dus gewoon lekker peg, terwijl als ze die 1 niet hadden gewoon wel over konden, dus wel het niveau hadden van HAVO van 2 jaar geleden, maar nu opeens niet meer...?
Wat de leerlingen 2 jaar geleden hebben gedaan betekent toch niet dat wij het ook doen? Zo heb ik een 1 gekregen voor Spaans en sta daarom nu een 3.5, Ik laat het wel vallen ja, maar toch. Een 1 krijgen zal toch wel indirect je benadelen.
Ik weet dat het geen zin heeft dat ik dit allemaal schrijf maar het voelt veel fijner nu ik het heb getypt. En misschien deelt iemand hier dezelfde gedachten met mij. Ja, ik heb het gevoel dat ik HAVO4 haal, maar dat kan zo veel makkelijker. En bovendien besparen we nog meer geld die we kunnen investeren in andere punten van het onderwijs.
En waarom ik het niet in klaagbaak heb geschreven? Omdat ik daar een paar topics heb gekeken en heb gezien dat het daar volzit van onzin, en ik het gevoel heb hier nog wel wat serieuze reacties zal krijgen.
MVG