TigerXtrm | zaterdag 11 december 2010 @ 19:14 |
Gisteren bij de garage geweest voor de jaarlijkse APK. Hij is goedgekeurd, maar wel met het advies dat ik op korte termijn wel de accu ga vervangen omdat ie schijnbaar lekt ofzo. De monteur liet me zien wat ie precies bedoelde, namelijk dat er allemaal wit spul om de + en - punten van de accu zit. Zag er inderdaad niet heel goed uit, maar het is dat ze het zeiden anders zou ik het niet hebben gemerkt bij het rijden ofzo. Zal morgen overdag ff een fototje maken voor de duidelijkheid. Mijn vraag is nou dus, hoe belangrijk is het dat ik die accu ga vervangen. Hoe lang kan ik nog doorrijden zonder risico te lopen dat de auto ineens stilvalt? Het liefst stel ik dit nog even uit, aangezien ik pas al een rekening van ruim 600 euro had voor het vervangen van 2 onderdelen voor de verwarming, dus nog meer grote uitgaven heb ik nu even liever niet. Maar met die strenge winter weet ik dus niet of die accu het wel overleeft? | |
Osiris024 | zaterdag 11 december 2010 @ 19:17 |
De accupolen zijn geoxideerd, en maakt daarom slechter contact bij het laden/voeden. Iedergeval schoonmaken met een staalborstel o.i.d. Als het weer gaat vriezen merk je meteen of de accu nog sterk is ![]() Auto start gewoon goed ? | |
TigerXtrm | zaterdag 11 december 2010 @ 19:19 |
Ja, ten minste ik merk niets vreemds. Als het goed koud is geweest moet ik de sleutel net even iets langer contact laten maken voordat de motor aanslaat maar dat is vrij normaal lijkt me? En kan ik die contacten gewoon schoonmaken met een staalborstel zonder een opdonder te krijgen van die accu ofzo? Moet ik iets los halen? | |
densmee | zaterdag 11 december 2010 @ 19:25 |
gewoon goed schoonborstelen inspuiten met kopervet en je accu is weer zo goed als nieuw | |
Martinovibes | zaterdag 11 december 2010 @ 19:29 |
I'll second that De garagehouder probeert je te tillen. PS : ook ff je accuklemen borstelen met speciale aandacht voor de binnenkant van de ogen , daar kunnen ook oxidatieresten zitten | |
Sometimes | zaterdag 11 december 2010 @ 19:38 |
Als je de polen niet loshaalt dan kan je nooit de oxidatie tussen klem en pool weghalen. Heel vreemd als de garage dit niet vanzelf gedaan heeft. Als je het niet weghaalt dan doet je auto op zeker moment helemaal niets meer (qua accu). Die oxidatie heb ik ook wel eens gehad bij een nagenoeg nieuwe accu, na een paar weken. | |
TigerXtrm | zaterdag 11 december 2010 @ 22:17 |
Tja ik laat mijn auto gewoon keuren bij de Kwik-Fit dus ze zullen het wel druk gehad hebben ofzo, ik weet het niet. Je krijgt waar je voor betaald, I suppose. Maar ik neem aan dat het los halen van de polen niet gevaarlijk is ofzo? Krijg geen vonken of een opdonder? ![]() | |
Type-R | zaterdag 11 december 2010 @ 22:20 |
Kwik-Fit, weet je dat wel zeker ![]() | |
Schild | zaterdag 11 december 2010 @ 22:21 |
Wat voor auto is het? Bij de nieuwere auto's zijn er vaak wat speciale procedures voor het loskoppelen van de auto. Heeft de maken met de boordcomputers etc, deze moeten eerst in 'slaap stand' komen. | |
Barcaconia | zaterdag 11 december 2010 @ 22:25 |
Eerst de min los, dan de plus. Dan is het gevaar geweken. Als je namelijk eerst de plus los zou halen zou je met je sleutel tegen een min (chassis) aan kunnen stoten en kortsluiting maken. Als je met de min begint is er helemaal niets aan de hand. Vastzetten doe je dus ook eerst de plus, dan de min. | |
densmee | zaterdag 11 december 2010 @ 22:25 |
was je uitlaat ook niet verroest en je schokdempers lek en de bandjes versleten. ze naaien je waar je bij staat bij de kwikfit en gewoon die accupool loshalen misschien moet je je radio code weer invoeren ofzo | |
thumbnail | zaterdag 11 december 2010 @ 22:41 |
Meestal is je accu niet best meer als de polen wit worden. | |
Sounddragon | zaterdag 11 december 2010 @ 23:22 |
Gelul, da's gewoon oxidatie, je kunt het op 2 manieren weghalen, door te borstelen, en de klemmen krijg je brandschoon door ze in een bakkie zeepsop te hangen een minuutje of 5 ![]() Na het terugmonteren een likkie vaseline eroverheen zodat het niet weer gaat oxideren en je kunt er weer tegenaan.. het oxideren van de polen heeft geen kont met de staat van de accu te maken; zolang hij normaal start en je geen lampjes ziet is er niets aan de hand ![]() | |
TigerXtrm | zondag 12 december 2010 @ 02:19 |
De mensen bij deze Kwik-Fit zijn volgens mij wel eerlijk tegen hun klanten als ik het zo zie, kom er al een aantal jaar en nog nooit twijfelachtige dingen op de rekening gezien. Dat vermoeden heb ik eerder bij mijn dealer's garage eigenlijk ![]() Top ![]() ![]() | |
Sounddragon | zondag 12 december 2010 @ 09:22 |
Voorlopig spelden ze je een bullshit verhaal op de mouw over een kapotte accu ![]() | |
TigerXtrm | zondag 12 december 2010 @ 20:32 |
Ik bedoelde meer dat ze dat verhaal van die accu ook hadden kunnen meenemen in de APK (accu vervangen of hij wordt niet goedgekeurd). Kreeg ten minste gewoon vrijblijvend 'advies' ![]() | |
TigerXtrm | woensdag 15 december 2010 @ 00:01 |
Stap vanochtend in de auto, start dat klote ding niet. Kijk ik omhoog, ben ik 2 dagen geleden vergeten het lampje uit te zetten ![]() Maar goed, ANWB erbij om de accu op te laden en meteen ff door te meten. Meneer van ANWB kwam met het zelfde verhaal als de Kwik Fit, dat er kleine beetjes zuur lekken rond de polen wat vervolgens gaat oxideren. Tevens nog even de accu doorgemeten en die test gaf ook aan dat de accu aan vervanging toe was, niet dringend maar wel iets wat volgende keer even moet worden meegenomen in het onderhoud. De startspanning was ook een tikkeltje aan de lage kant, zo liet de ANWB meneer mij weten. Toch op termijn die accu maar vervangen denk ik. Gelukje bij een ongelukje ![]() |