abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89810484
Gisteren bij de garage geweest voor de jaarlijkse APK. Hij is goedgekeurd, maar wel met het advies dat ik op korte termijn wel de accu ga vervangen omdat ie schijnbaar lekt ofzo. De monteur liet me zien wat ie precies bedoelde, namelijk dat er allemaal wit spul om de + en - punten van de accu zit. Zag er inderdaad niet heel goed uit, maar het is dat ze het zeiden anders zou ik het niet hebben gemerkt bij het rijden ofzo. Zal morgen overdag ff een fototje maken voor de duidelijkheid.

Mijn vraag is nou dus, hoe belangrijk is het dat ik die accu ga vervangen. Hoe lang kan ik nog doorrijden zonder risico te lopen dat de auto ineens stilvalt?

Het liefst stel ik dit nog even uit, aangezien ik pas al een rekening van ruim 600 euro had voor het vervangen van 2 onderdelen voor de verwarming, dus nog meer grote uitgaven heb ik nu even liever niet. Maar met die strenge winter weet ik dus niet of die accu het wel overleeft?
No amount of money ever bought a second of time.
pi_89810581
De accupolen zijn geoxideerd, en maakt daarom slechter contact bij het laden/voeden.

Iedergeval schoonmaken met een staalborstel o.i.d.

Als het weer gaat vriezen merk je meteen of de accu nog sterk is :)

Auto start gewoon goed ?
pi_89810655
Ja, ten minste ik merk niets vreemds. Als het goed koud is geweest moet ik de sleutel net even iets langer contact laten maken voordat de motor aanslaat maar dat is vrij normaal lijkt me?

En kan ik die contacten gewoon schoonmaken met een staalborstel zonder een opdonder te krijgen van die accu ofzo? Moet ik iets los halen?
No amount of money ever bought a second of time.
pi_89810824
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 19:19 schreef TigerXtrm het volgende:
Ja, ten minste ik merk niets vreemds. Als het goed koud is geweest moet ik de sleutel net even iets langer contact laten maken voordat de motor aanslaat maar dat is vrij normaal lijkt me?

En kan ik die contacten gewoon schoonmaken met een staalborstel zonder een opdonder te krijgen van die accu ofzo? Moet ik iets los halen?
gewoon goed schoonborstelen
inspuiten met kopervet en je accu is weer zo goed als nieuw
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_89810979
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 19:25 schreef densmee het volgende:

[..]

gewoon goed schoonborstelen
inspuiten met kopervet en je accu is weer zo goed als nieuw
I'll second that
De garagehouder probeert je te tillen.
PS : ook ff je accuklemen borstelen met speciale aandacht voor de binnenkant van de ogen , daar kunnen ook oxidatieresten zitten
pi_89811339
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 19:19 schreef TigerXtrm het volgende:
Moet ik iets los halen?
Als je de polen niet loshaalt dan kan je nooit de oxidatie tussen klem en pool weghalen.
Heel vreemd als de garage dit niet vanzelf gedaan heeft.
Als je het niet weghaalt dan doet je auto op zeker moment helemaal niets meer (qua accu).

Die oxidatie heb ik ook wel eens gehad bij een nagenoeg nieuwe accu, na een paar weken.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_89816853
Tja ik laat mijn auto gewoon keuren bij de Kwik-Fit dus ze zullen het wel druk gehad hebben ofzo, ik weet het niet. Je krijgt waar je voor betaald, I suppose.

Maar ik neem aan dat het los halen van de polen niet gevaarlijk is ofzo? Krijg geen vonken of een opdonder? :')
No amount of money ever bought a second of time.
pi_89816951
Kwik-Fit, weet je dat wel zeker :{
¯ _(ツ)_/¯
  zaterdag 11 december 2010 @ 22:21:16 #9
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_89816988
Wat voor auto is het?
Bij de nieuwere auto's zijn er vaak wat speciale procedures voor het loskoppelen van de auto. Heeft de maken met de boordcomputers etc, deze moeten eerst in 'slaap stand' komen.
  zaterdag 11 december 2010 @ 22:25:25 #10
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_89817129
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 22:17 schreef TigerXtrm het volgende:
Tja ik laat mijn auto gewoon keuren bij de Kwik-Fit dus ze zullen het wel druk gehad hebben ofzo, ik weet het niet. Je krijgt waar je voor betaald, I suppose.

Maar ik neem aan dat het los halen van de polen niet gevaarlijk is ofzo? Krijg geen vonken of een opdonder? :')
Eerst de min los, dan de plus. Dan is het gevaar geweken.
Als je namelijk eerst de plus los zou halen zou je met je sleutel tegen een min (chassis) aan kunnen stoten en kortsluiting maken. Als je met de min begint is er helemaal niets aan de hand.

Vastzetten doe je dus ook eerst de plus, dan de min.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_89817143
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 22:17 schreef TigerXtrm het volgende:
Tja ik laat mijn auto gewoon keuren bij de Kwik-Fit dus ze zullen het wel druk gehad hebben ofzo, ik weet het niet. Je krijgt waar je voor betaald, I suppose.

Maar ik neem aan dat het los halen van de polen niet gevaarlijk is ofzo? Krijg geen vonken of een opdonder? :')
was je uitlaat ook niet verroest en je schokdempers lek en de bandjes versleten.
ze naaien je waar je bij staat bij de kwikfit

en gewoon die accupool loshalen misschien moet je je radio code weer invoeren ofzo
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_89817797
Meestal is je accu niet best meer als de polen wit worden.
  zaterdag 11 december 2010 @ 23:22:27 #13
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_89819070
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 22:41 schreef thumbnail het volgende:
Meestal is je accu niet best meer als de polen wit worden.
Gelul, da's gewoon oxidatie, je kunt het op 2 manieren weghalen, door te borstelen, en de klemmen krijg je brandschoon door ze in een bakkie zeepsop te hangen een minuutje of 5 ;)
Na het terugmonteren een likkie vaseline eroverheen zodat het niet weer gaat oxideren en je kunt er weer tegenaan.. het oxideren van de polen heeft geen kont met de staat van de accu te maken; zolang hij normaal start en je geen lampjes ziet is er niets aan de hand ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_89823858
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 22:25 schreef densmee het volgende:

[..]

was je uitlaat ook niet verroest en je schokdempers lek en de bandjes versleten.
ze naaien je waar je bij staat bij de kwikfit

en gewoon die accupool loshalen misschien moet je je radio code weer invoeren ofzo
De mensen bij deze Kwik-Fit zijn volgens mij wel eerlijk tegen hun klanten als ik het zo zie, kom er al een aantal jaar en nog nooit twijfelachtige dingen op de rekening gezien. Dat vermoeden heb ik eerder bij mijn dealer's garage eigenlijk :').
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 22:25 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Eerst de min los, dan de plus. Dan is het gevaar geweken.
Als je namelijk eerst de plus los zou halen zou je met je sleutel tegen een min (chassis) aan kunnen stoten en kortsluiting maken. Als je met de min begint is er helemaal niets aan de hand.

Vastzetten doe je dus ook eerst de plus, dan de min.
Top ^O^ . Echt zo'n fout die ik dus zou maken :'). Bedankt!
No amount of money ever bought a second of time.
  zondag 12 december 2010 @ 09:22:21 #15
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_89825575
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 02:19 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

De mensen bij deze Kwik-Fit zijn volgens mij wel eerlijk tegen hun klanten als ik het zo zie, kom er al een aantal jaar en nog nooit twijfelachtige dingen op de rekening gezien. Dat vermoeden heb ik eerder bij mijn dealer's garage eigenlijk :').

Voorlopig spelden ze je een bullshit verhaal op de mouw over een kapotte accu ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_89846263
Ik bedoelde meer dat ze dat verhaal van die accu ook hadden kunnen meenemen in de APK (accu vervangen of hij wordt niet goedgekeurd). Kreeg ten minste gewoon vrijblijvend 'advies' :')
No amount of money ever bought a second of time.
pi_89943757
Stap vanochtend in de auto, start dat klote ding niet. Kijk ik omhoog, ben ik 2 dagen geleden vergeten het lampje uit te zetten :')

Maar goed, ANWB erbij om de accu op te laden en meteen ff door te meten. Meneer van ANWB kwam met het zelfde verhaal als de Kwik Fit, dat er kleine beetjes zuur lekken rond de polen wat vervolgens gaat oxideren. Tevens nog even de accu doorgemeten en die test gaf ook aan dat de accu aan vervanging toe was, niet dringend maar wel iets wat volgende keer even moet worden meegenomen in het onderhoud. De startspanning was ook een tikkeltje aan de lage kant, zo liet de ANWB meneer mij weten.

Toch op termijn die accu maar vervangen denk ik. Gelukje bij een ongelukje :P
No amount of money ever bought a second of time.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')