abonnement Unibet Coolblue
pi_89786953
We hebben een mooie meubellijn gevonden O+ Alleen is het onbehandeld massief eiken uit China. We willen het liefst lakken i.p.v olie omdat je er dan minder onderhoud aan hebt en het krasbestendiger wordt (correct me if i'm wrong). Alleen vinden we de blanke bijna white wash huidige kleur zo mooi. Een schildersbedrijf raadde parketlak aan tegen krassen maar dan wordt het wel echt een tikkeltje donkerder van en dat willen we juist niet. Ook willen we geen glanslak.
Mijn vraag nu; is dit überhaupt wel haalbaar? Of blijf je altijd een duidelijk merkbaar kleurverschil houden als je hout gaat behandelen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-12-2010 23:35:52 ]
  vrijdag 10 december 2010 @ 23:27:39 #2
323560 Microtubuli
transporteert vesikels
pi_89787035
Gelakt eiken wordt sowieso altijd lichter (lees: verkleurd geel) dus ik snap niet waarom het niet donkerder mag.
  vrijdag 10 december 2010 @ 23:29:52 #3
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_89787142
ga gewoon eens bij een goede verfwinkel naar binnen. Daar hebben ze allerlei stalen van hout, meestal eiken dat met een bepaalde lak/olie is gedaan.

Overigens... IS dat hout echt zo onbehandeld als jij denkt dat het is? Is het niet in de olie gezet? Zo ja, dan kun je lakken helemaal vergeten. Eenmaal in de olie is lakken niet meer mogelijk.

En onderhouds vrij.... Ik vind het nadeel van lak dat als daar een kras in komt dat het echt een beschadiging is. Komt er een kras in hout in de olie dan krijgt het juist meer karakter.

Mocht je het echt in de lak willen zetten. Gewoon even zoeken, desnoods ook even bij bootlakken kijken. Die zijn echt top, maar wel aan de prijs. Ook kun je kijken naar lakken die voor keukens gebruikt worden. Er zijn er namelijk die een onbewerkt effect geven terwijl er toch lak op zit.

Persoonlijk ben ik geen fan van lak. Als je niet oppast geeft het zo;n plastic effect en is het mooie karakter van hout helemaal weg.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_89787249
We hebben ook meubels gezien die behandeld waren met matte lak, was echt niks van te merken en toch goed beschermd :) We willen wel echt goed spul hebben natuurlijk. De meubels zijn echt onbehandeld (Pronto winkel).
De schildersmeneer zei dat het hout donkerder wordt als je het lakt. Vergelijkbaar met een vinger speeksel erop (dus dat hebben we lekker even uitgeprobeerd :P). Het werd er zeker niet lichter op!

De reden dat we voor lak willen gaan is omdat wij echt geen 2 keer per jaar de boel weer in de olie gaan zetten.. Tevens hebben we het idee dat het het hout ook beter beschermd tegen vochtinwerking e.d.? Maar nogmaals, correct me if i'm wrong, ik ben best over te halen als olie toch beter is volgens jullie ;)

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 10-12-2010 23:34:24 ]
  vrijdag 10 december 2010 @ 23:34:52 #5
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_89787390
ik twijfel aan die opmerking hoor. Dat hout donkerder word na het lakken. Ik heb ook stukken eiken in de lak gezet die echt niet donkerder werden. Licht helemaal aan de lak die je gebruikt.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_89787436
Whehe ja daarom heb ik dit topic geopend ;) Om uit te zoeken welke het hout zo min mogelijk van kleur doet veranderen!
pi_89787606
Wij hebben hier een massief eiken vloer. Elk jaar zet ik hem in de olie, kost me wel een volledige dag om dit uit te voeren. De kleur is eigenlijk meer bruin, het is maar net wat je wil, ga bij een vloerboer langs en laat je goed informeren.
Huh?
  vrijdag 10 december 2010 @ 23:39:33 #8
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_89787658
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 23:35 schreef heaven7 het volgende:
Whehe ja daarom heb ik dit topic geopend ;) Om uit te zoeken welke het hout zo min mogelijk van kleur doet veranderen!
en dus moet je bij een goede verfzaak naar binnen... Wij kunnen hier toch niet bepalen wat er gaat gebeuren met een bepaalde lak en wat jij mooi vind ?
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  zaterdag 11 december 2010 @ 00:20:29 #9
83087 Stepho
¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_89789823
Nouja wij vinden het mooi als het dus eigenlijk volledig onzichtbaar erop zit en hoopten dat jullie misschien tips hadden of merken/soorten weten die dat kunnen :) Of misschien bestaat het wel helemaal niet..
  zaterdag 11 december 2010 @ 01:11:44 #10
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_89791581
dat bestaat dus idd.... Ik heb het in diverse handgemaakt massief eikenhouten keukens gezien. Die zijn met een speciale lak bewerkt waarbij je zou denken.... er zit helemaal niks op... nou, reken maar dat er wel wat op zit.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_89832118
Goed om te weten :) We zijn gister naar een fix-it geweest maar daar hadden ze alleen maar hoogglans en zijdeglans lak. Ze hadden ook botenlak maar daar zat ook een glans op. Hij raadde ons aan naar een vloerenzaak te gaan waar ze verschillende houtsoorten met verschillende lakken erop hebben liggen. Dus dat gaan we binnenkort maar eens doen.
  maandag 13 december 2010 @ 03:27:01 #12
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_89862232
Ik zou eens contact op nemen met zo'n exclusieve keukenboer. En dan niet gewoon dure keukens, maar zo'n maatwerk man.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_90711994
Nou we hebben nog steeds geen keuze gemaakt :') Hoewel we meer neigen naar olie omdat dat makkelijker is en beter te bewerken als er een kring oid zit. Alleen vraag ik me af hoe gevoelig olie is? Als er een beker drinken over de tafel heen gaat, heb je dan direct beschadigingen en moet je dan meteen in de weer met nieuwe olie? En hoe gaat zelf oliën in z'n werk? Hoe vaak moet je dat doen voor de meubels verzadigd zijn? Hoeveel tijd zit daartussen?
pi_90781401
Heb je al eens nagedacht over beitsen?
Tja, probeer maar eens origineel te zijn in je signature...
pi_90822822
Ik zit hier ook nog steeds te twijfelen tussen lakken of olieën. Ik heb het met de jongens van de verfgroothandel ook al besproken en daar zegt de een of olieën terwijl de andere zweert bij blank aflakken.
pi_90829146
Ja er is ook geen goede of slechte manier denk ik, het is maar net wat je voorkeur heeft :)

Beitsen is met een kleur en we willen het juist ongekleurd laten.
pi_91055793
Als je de meubels lakt met skylt lak dan zie je absoluut niet dat er lak op zit.

Wij hebben onze vloer en meubels daarmee behandeld, hebben we bij de paal parket gekocht.

Dit is een 2 komponenten PU lak.

Verder heb ik trae lix en bona naturale bekeken, maar de skylt lak vond ik het matste en lichtste
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')