abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89615651
Hoi allemaal,

Ik wil het slot van een kamerdeur vervangen. Volgens mij is het een gewoon standaard cilinderslot en de kerel bij de Gamma vertelde me: gewoon schroefje eruit en slot d'r uit duwen, maar het lukt me niet. Hij zit muurvast. Ik heb alle schroefjes er uit gehaald behalve die voor de deurklink (het schroefje daarvan is helemaal zacht en zit te strak).
Ik heb al geprobeerd om een beetje met de sleutel te draaien maar het heeft geen nut. Ik heb ook de borgplaat ervanaf proberen te halen, maar toen begon de deur opeens uit elkaar te vallen; die zit ook verdomde vast. Iemand enig idee?

pi_89615771
Even voor de zekerheid: wil je alleen de cilinder vervangen of de hele behuizing? Gezien het feit dat je alle schroeven op de kop eruit gedraaid hebt, denk ik het laatste. In dat geval zal toch echt je klink eruit moeten, die zit namelijk door je behuizing heen.
pi_89615852
Nee, ik wil eigenlijk alleen de cilinder vervangen. Die schroeven heb ik er uitgehaald toen hij er niet uit ging door alleen de middelste er uit te halen: ik dacht dat hij misschien nog ergens anders vast zat.
Zou hij misschien vastgelijmd kunnen zijn? Of vastgekoekt of zo.
pi_89616021
Het is een cilinder met platte sleutel zie ik. Probeer de sleutel eens in te steken en een klein slagje te geven, zeg maar een hoek van 30 graden tov uitgangssituatie. Ik weet niet welke kant op. Ik meen me te herinneren dat de lip in de cilinder niet haaks op het slot staat, om te voorkomen dat je het inbrekers wel erg makkelijk maakt. (Geen praktijkervaring met losse cilinders, so don't blame me als het niet werkt).
pi_89617787
Aan de eerste foto te zien heeft er oorspronkelijk een ander model insteekslot in gezeten. Het zou kunnen zijn dat deze er met enig geweld in is gedrukt, dus lastig om hem er weer uit te halen.

Als ik op de tweede foto zie hoe erg het inlegslot al beschadigd is zou ik die er ook maar uithalen en vervangen.
Dus deurklinken er af halen (desnoods doorzagen), schilden verwijderen en dan de cilinder er uit peuteren. Als je zeker weet dat de lip van het cilinderslot niet meer uitsteekt desnoods wat gepast geweld gebruiken.
Als je zo alles hebt verwijderd het inlegslot er uit wrikken.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_89617811
Je moet aan de voorkant (kopse kant deur) de middelst schroef eruit halen, dit is een vrij lange schroefbout, deze houdt namelijk de cilinder op zijn plaats.
Vervolgens doe je de sleutel in de cilinder en deze moet je iets draaien, als je dit doet terwijl je tevens je cilinder eruit probeert te duwen dan merk je vanzelf wanneer het lipje in de cilinder welke dus de nachtschoot beweegt gelijk ligt met de cilinder en er dan uit gedrukt kan worden.
Soms gaat het wat zwaarder doordat de schilden teveel op de cilinder drukken, deze kun je dan iets oplossen.
pi_89622988
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 23:36 schreef Coelho het volgende:
Het is een cilinder met platte sleutel zie ik. Probeer de sleutel eens in te steken en een klein slagje te geven, zeg maar een hoek van 30 graden tov uitgangssituatie. Ik weet niet welke kant op. Ik meen me te herinneren dat de lip in de cilinder niet haaks op het slot staat, om te voorkomen dat je het inbrekers wel erg makkelijk maakt. (Geen praktijkervaring met losse cilinders, so don't blame me als het niet werkt).
Dit is het idd, de cilinder is ruststand kan er niet zomaar uit, het draaiende palletje zit namelijk niet in lijn met de cilinder. Dus even de sleutel erin, de cilinder iets draaien en dan kun je als het goed is de cilinder er zo uit duwen
pi_89624776
Heb je een nieuwe cilinder? Dan zal je daaraan inderdaad zien dat de "meenemer" in ruststand dusdanig staat dat je de cilinder er niet uit krijgt.

Op de tekening is het niet heel goed te zien, maar je moet hem dus een klein slagje terug draaien.

I got soul, but I'm not a soldier
pi_89660147
Zoals ik al zei: ik heb al met de sleutel geprobeerd te draaien, zowel linksom als rechtsom. Ik heb er met een hamer op geprobeerd te slaan.
Ik denk dat ik het hele ding er maar afhaal, morgen even een tang fixen voor die schroef van de deurklink.
pi_89663890
Aangezien je je cilinder toch wilt vervangen, maakt afbreken van de oude dan ook niets uit.

Zorg ervoor dat je de schilden verwijderd hebt.
Vervolgens pak je een waterpomptang en daarmee grijp je de cilinder vast, heen en weer wrikken totdat deze breekt, vervolgens kun je de ene helft naar je toe trekken en de andere helft eruit duwen.
pi_89665713
Als ik die deur zo zie kun je het ook overwegen dat ding helemaal te vervangen ;)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_89741335
Ik heb de schilden verwijderd en ik zie nu waarom het slot zo vastzit: het gat waarin het slot zit is opgevuld met gips ofzo. Ik zal kijken of 'm er uit kan bijtelen en anders trek ik hem er uit met een tang,
pi_89742367
Het is gelukt! Ik heb stukken gips weg zitten hakken en flink zitten trekken en het slot is er uit!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')