Ja ze liggen nu boven in mijn zus d'r kamer, want mijn kamer is echt van mijn kat en hond, als de kittens hier zitten en die andere twee mogen er niet meer bij voelen ze zich helemaal buitengesloten dus dat was ook geen optie. Ik neem ze gewoon mee naar beneden voor in de kattenbak, en daarna zet ik ze op de grote tafel dat m'n hond ook kan snuffelen, had hem ook even opgetild dat die kon zien dat ze er zijn.. Tot nu toe nog niet zo heel veel geholpen, hij blijft grommen en de kittens blazen terug, als ze dit niet deden zou m'n hond er ook geen aandacht aan besteden..quote:Op maandag 6 december 2010 08:31 schreef mootie het volgende:
Ik heb er niet zo gek veel verstand van, maar ik zou denk ik eerst proberen de kittens in een aparte kamer te houden. De hond dan steeds even laten ruiken door een kiertje in de deur, dat hij wel aan ze kan wennen, maar ze niet te grazen kan nemen.
Op zich zouden honden wel moeten aanvoelen dat kittens babies zijn, en dat ze die geen kwaad moeten doen.
Het was hier in eerste instantie ook oorlog toen de kitten arriveerde. Meneer kater van 4 vond het het belachelijkste ding wat er op deze aardbol rondliep. Hij was ook echt pislink, blazen, grommen en die kleine trok zich er niks van aan. Heeft wel een week of 4 geduurd voor hij over zijn boosheid heen was.quote:Op maandag 6 december 2010 08:33 schreef pumpkinsoup het volgende:
[..]
Ja ze liggen nu boven in mijn zus d'r kamer, want mijn kamer is echt van mijn kat en hond, als de kittens hier zitten en die andere twee mogen er niet meer bij voelen ze zich helemaal buitengesloten dus dat was ook geen optie. Ik neem ze gewoon mee naar beneden voor in de kattenbak, en daarna zet ik ze op de grote tafel dat m'n hond ook kan snuffelen, had hem ook even opgetild dat die kon zien dat ze er zijn.. Tot nu toe nog niet zo heel veel geholpen, hij blijft grommen en de kittens blazen terug, als ze dit niet deden zou m'n hond er ook geen aandacht aan besteden..
Hetzelfdequote:Op maandag 6 december 2010 08:47 schreef mootie het volgende:
[..]
Het was hier in eerste instantie ook oorlog toen de kitten arriveerde. Meneer kater van 4 vond het het belachelijkste ding wat er op deze aardbol rondliep. Hij was ook echt pislink, blazen, grommen en die kleine trok zich er niks van aan. Heeft wel een week of 4 geduurd voor hij over zijn boosheid heen was.
Helaas weet ik niet hoe dat bij honden werkt.
De hond zal ze niet bijten? Bij onze katten vond ik het doodeng, de kater nam de baby echt te grazen soms, we zaten er wel altijd bovenop, maar hij scheen toch niet altijd door te hebben dat de babypoes een teer popje was.quote:Op maandag 6 december 2010 09:19 schreef Yngwie het volgende:
[..]
HetzelfdeDieren die nog onbekend met elkaar zijn hebben altijd een tijdje nodig om de rangorde onderling te bepalen, wie de baas is. Of dat nu hond-hond, hond-kat of kat-kat is maakt niet uit. Lastig is nu natuurlijk wel dat de kittens nogal weerloos zijn tegen een volwassen dier, dus ze onbeheerd samen laten zijn zou ik afraden. Maar zodra er iemand aanwezig is (en een oogje in het zeil houdt!), moet je ze gewoon bij elkaar laten en niet teveel tussenbeide komen. De hond zal wennen aan de "indringers" en zal kalmeren. Maar inderdaad, dit kan wel een paar weken duren.
Ja ik vind het nogal eng omdat mijn hond van oorsprong ook een jachthond is, dus als die z'n tanden laat zien schrik ik wel even, zo zie ik hem namelijk ook eigenlijk nooit tegen andere dieren, maar goed, ik begrijp het wel, dit is nu ook zijn huis. Vind het alleen moeilijk om er niet tussen te komen als ze lopen te blazen en grommen, heb toch meteen de neiging om de katjes te beschermen.quote:Op maandag 6 december 2010 09:19 schreef Yngwie het volgende:
[..]
HetzelfdeDieren die nog onbekend met elkaar zijn hebben altijd een tijdje nodig om de rangorde onderling te bepalen, wie de baas is. Of dat nu hond-hond, hond-kat of kat-kat is maakt niet uit. Lastig is nu natuurlijk wel dat de kittens nogal weerloos zijn tegen een volwassen dier, dus ze onbeheerd samen laten zijn zou ik afraden. Maar zodra er iemand aanwezig is (en een oogje in het zeil houdt!), moet je ze gewoon bij elkaar laten en niet teveel tussenbeide komen. De hond zal wennen aan de "indringers" en zal kalmeren. Maar inderdaad, dit kan wel een paar weken duren.
Ja daar ben ik dus bang voor, dat die gaat bijten. Als ze een lel krijgen maakt het niet zo uit, maar als ze worden gebeten is het gewoon afgelopen.quote:Op maandag 6 december 2010 09:21 schreef mootie het volgende:
[..]
De hond zal ze niet bijten? Bij onze katten vond ik het doodeng, de kater nam de baby echt te grazen soms, we zaten er wel altijd bovenop, maar hij scheen toch niet altijd door te hebben dat de babypoes een teer popje was.
Ik ga er maar van uit dat hij ze niet als prooi ziet, maar wel als indringer (op het moment). Dat had mijn kater ook, hij was ook echt hardhandig met de kleine, als het (voor ons gevoel) te heftig werd, gooiden we een bolletje sokken oid naar ze, zodat ze de onderbreking niet aan ons linkten.quote:Op maandag 6 december 2010 09:24 schreef pumpkinsoup het volgende:
[..]
Ja daar ben ik dus bang voor, dat die gaat bijten. Als ze een lel krijgen maakt het niet zo uit, maar als ze worden gebeten is het gewoon afgelopen.
Precies, da's het einige juiste eigenlijkquote:Op maandag 6 december 2010 09:29 schreef mootie het volgende:
[..]
Ik ga er maar van uit dat hij ze niet als prooi ziet, maar wel als indringer (op het moment). Dat had mijn kater ook, hij was ook echt hardhandig met de kleine, als het (voor ons gevoel) te heftig werd, gooiden we een bolletje sokken oid naar ze, zodat ze de onderbreking niet aan ons linkten.
Geweldig die katten komen later en de hond moet inbinden .quote:Op maandag 6 december 2010 13:29 schreef Miss_Isis het volgende:
De manier die ik toe zou passen:
Hond in bench met tralies (dus open, zodat hij alles kan zien en ruiken) opsluiten in de kamer. Kittens vrij rond laten lopen, laten doen wat ze zelf willen. Andere methode is hond aan de riem houden en dan de kittens rond laten lopen. Eventueel kun je ook een muilkorf gebruiken. Begint de hond te blaffen (of erger: te grommen) direct hard ingrijpen en (zwaar) bestraffen. Geen gezeik, zero tolerance. Een hond kan katten zwaar beschadigen, dat is echt gevaarlijk. Grommen, terecht proberen te wijzen, snauwen, blaffen... allemaal gevaarlijk en onacceptabel gedrag. Desnoods zou ik dat fysiek bestraffen.
In ons huis staan de poezen (sinds kort ook weer een kitten erbij, en twee volwassen poezen) onder en boven de wet, en de honden (schnauzer en havanezer) mogen zich daar niet teveel mee bemoeien. Er wordt niet gegromd tegen poezen en al helemaal niet gesnauwd of gehapt (de honden halen zich dat dan ook niet in hun hoofd, komt er eens een grommetje uit als de poes bv aan een bot of koekje likt dan worden de honden direct bestraft). Een andere hond kan dat wel hebben, en die begrijpt wat een hond bedoeld als hij gromt oid. Maar een kat of kitten snapt dat totaal niet en kan zwaar beschadigd raken (of doodsbang worden) als ze gebeten worden. En dat een hond alleen maar zou bijten als hij bedreigd wordt zou ik niet van uit gaan, hij kan het wel nodig vinden om zo'n kitten 'de plaats te wijzen', en hoewel een andere hond dat wel kan hebben kan een klein katje daar dood van gaan.
Het is wel belangrijk dat ze bij elkaar blijven zoveel mogelijk, anders is er geen mogelijkheid ze aan elkaar te laten wennen. Als ze genoeg bij elkaar zijn wennen de kittens ook aan de hond en houden ze vanzelf op met blazen. Niet zonder toezicht bij elkaar laten natuurlijk, maar zoveel mogelijk er bij blijven en dan hond in bench of aan de riem, of met muilkorf (dan opletten dat-tie kitten niet tegen de vloer pint oid). De hond moet gewoon leren dat hij niet de baas is en dat jij beslist wie of wat je in huis haalt. En als dat twee kittens zijn moet de hond dat gewoon accepteren, stel dat je zelf een baby oid krijgt? De hond moet gewoon zijn plaats leren imo
Als totale niet-expert lijkt me dit voor de hond ook niet erg bevorderlijk. Het lijkt me juist beter om aan te geven dat de hond niet minder lief gevonden wordt nu de kittens er zijn.quote:Op maandag 6 december 2010 14:39 schreef zeeeend het volgende:
[..]
Geweldig die katten komen later en de hond moet inbinden .
lekker strak aan de halsband (slipketting waarschijnlijk) of een muikorf
en schelden natuurlijk ,flink veel adrenaline er in douwen
Desnoods met fysiekgeweld ,steekje los bij je waarschijnlijk ?
Nou een bench word het echt niet, zeker niet voor de hond. Vorige gezin die toen een baby kreeg dacht precies hetzelfde, hond in de bench, maar hij werd er alleen maar wild van en kreeg er alleen maar meer het gevoel van alsof die werd afgestoten. Je bench verhaal had me overigens wel op ideeen gebracht. Ik heb de bench gepakt en de kittens blijven nu een paar uurtjes per dag daar zodat de hond van buiten af kan snuffelen en als de hond wil bijten of grijpen zijn de kittens in ieder geval veilig, en 's avonds slapen ze gewoon nog boven.quote:Op maandag 6 december 2010 13:29 schreef Miss_Isis het volgende:
De manier die ik toe zou passen:
Hond in bench met tralies (dus open, zodat hij alles kan zien en ruiken) opsluiten in de kamer. Kittens vrij rond laten lopen, laten doen wat ze zelf willen. Andere methode is hond aan de riem houden en dan de kittens rond laten lopen. Eventueel kun je ook een muilkorf gebruiken. Begint de hond te blaffen (of erger: te grommen) direct hard ingrijpen en (zwaar) bestraffen. Geen gezeik, zero tolerance. Een hond kan katten zwaar beschadigen, dat is echt gevaarlijk. Grommen, terecht proberen te wijzen, snauwen, blaffen... allemaal gevaarlijk en onacceptabel gedrag. Desnoods zou ik dat fysiek bestraffen.
In ons huis staan de poezen (sinds kort ook weer een kitten erbij, en twee volwassen poezen) onder en boven de wet, en de honden (schnauzer en havanezer) mogen zich daar niet teveel mee bemoeien. Er wordt niet gegromd tegen poezen en al helemaal niet gesnauwd of gehapt (de honden halen zich dat dan ook niet in hun hoofd, komt er eens een grommetje uit als de poes bv aan een bot of koekje likt dan worden de honden direct bestraft). Een andere hond kan dat wel hebben, en die begrijpt wat een hond bedoeld als hij gromt oid. Maar een kat of kitten snapt dat totaal niet en kan zwaar beschadigd raken (of doodsbang worden) als ze gebeten worden. En dat een hond alleen maar zou bijten als hij bedreigd wordt zou ik niet van uit gaan, hij kan het wel nodig vinden om zo'n kitten 'de plaats te wijzen', en hoewel een andere hond dat wel kan hebben kan een klein katje daar dood van gaan.
Het is wel belangrijk dat ze bij elkaar blijven zoveel mogelijk, anders is er geen mogelijkheid ze aan elkaar te laten wennen. Als ze genoeg bij elkaar zijn wennen de kittens ook aan de hond en houden ze vanzelf op met blazen. Niet zonder toezicht bij elkaar laten natuurlijk, maar zoveel mogelijk er bij blijven en dan hond in bench of aan de riem, of met muilkorf (dan opletten dat-tie kitten niet tegen de vloer pint oid). De hond moet gewoon leren dat hij niet de baas is en dat jij beslist wie of wat je in huis haalt. En als dat twee kittens zijn moet de hond dat gewoon accepteren, stel dat je zelf een baby oid krijgt? De hond moet gewoon zijn plaats leren imo
Topplan!quote:Op maandag 6 december 2010 15:28 schreef pumpkinsoup het volgende:
[..]
Nou een bench word het echt niet, zeker niet voor de hond. Vorige gezin die toen een baby kreeg dacht precies hetzelfde, hond in de bench, maar hij werd er alleen maar wild van en kreeg er alleen maar meer het gevoel van alsof die werd afgestoten. Je bench verhaal had me overigens wel op ideeen gebracht. Ik heb de bench gepakt en de kittens blijven nu een paar uurtjes per dag daar zodat de hond van buiten af kan snuffelen en als de hond wil bijten of grijpen zijn de kittens in ieder geval veilig, en 's avonds slapen ze gewoon nog boven.
quote:Op maandag 6 december 2010 14:39 schreef zeeeend het volgende:
[..]
Geweldig die katten komen later en de hond moet inbinden .
lekker strak aan de halsband (slipketting waarschijnlijk) of een muikorf
en schelden natuurlijk ,flink veel adrenaline er in douwen
Desnoods met fysiekgeweld ,steekje los bij je waarschijnlijk ?
Heeft de hond bij Cesar Milan een keus ?quote:Op maandag 6 december 2010 17:47 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Ik ben dan ook fan van Cesar Milan
Ik denk dat de meesten het er wel over eens zijn dat je grommen niet moet accepteren, en of je dat nu oplost door de hond aan te raken, danwel door hem op een andere manier af te leiden is voor ieder zijn eigen keuze. Maar het lijkt de goede kant op te gaanquote:dus die zit niet meer achter de kittens aan. Toen hij ze net in de kooi zag was hij weer bezig met grommen, maar al een stuk minder als gister
Nog niet alleen laten met de hond, maar als je er bent wel bij elkaar, de hond duidelijk maken dat naar gedrag niet wordt getolereerd, maar zeker ook niet weghouden bij elkaar.quote:Op maandag 6 december 2010 08:26 schreef pumpkinsoup het volgende:
Ik heb al 10 jaar een kat in huis, en hij is heel erg bazig tegenover andere dieren, hij vecht met alle katten uit de buurt en rent zelfs buiten achter honden aan die 10 keer zo groot zijn. Nu hebben we sinds een paar maanden een hond overgenomen die nu bijna 3 jaar is. Hij is uit een gezin weggehaald die een baby had gekregen en daardoor niet meer voor de hond konden zorgen, hij werd heel erg jaloers en begon non stop te janken. Toen die hier kwam, was ik echt bang dat het oorlog zou worden tussen mijn kat en de hond, maar het viel eigenlijk wel mee, mijn kat gaf hem gewoon een lel en hij snapt dat die hem gewoon met rust moet laten. Sinds gister heb ik twee kittens erbij, ik dacht dat het wel goed zou komen, mijn kat reageert er inderdaad ook wel goed op, even geblazen maar negeert ze verder volledig en de kleintjes blazen ook niet terug. Maar mijn hond begon helemaal te blaffen en te grommen, als ze nou groot waren was het niet zo erg geweest, maar het zijn nog kleintjes dus als m'n hond ze een keer te pakken krijgt als ik een keertje niet oplet, zijn ze gewoon weg. Mijn zus krijgt binnenkort haar eigen huis hier in de buurt, dus ik dacht eerst dat ik ze tijdelijk daar zou kunnen laten tot de kittens wat groter zijn, maar dan wennen de beestjes helemaal niet aan elkaar. Dus ik vroeg me af wat nou eigenlijk het verstandigst is om te doen? Weggeven zie ik nu niet als een optie
Nou...naast dat de hond gewoon zijn plek moet behouden en zijn aandacht moet krijgen mag toch ook wel echt duidelijk zijn dat jij de baas bent in huis en dat welk agressief gedrag, hoe klein dan ook niet wordt getolereerd.quote:Op maandag 6 december 2010 15:17 schreef mootie het volgende:
[..]
Als totale niet-expert lijkt me dit voor de hond ook niet erg bevorderlijk. Het lijkt me juist beter om aan te geven dat de hond niet minder lief gevonden wordt nu de kittens er zijn.
Maar deze hond komt al uit een situatie waar hij zich ongewenst voelde. Dus ik kan me voorstellen dat Pumpkin hem dat niet weer wil aandoen.quote:Op maandag 6 december 2010 22:05 schreef erodome het volgende:
[..]
Nou...naast dat de hond gewoon zijn plek moet behouden en zijn aandacht moet krijgen mag toch ook wel echt duidelijk zijn dat jij de baas bent in huis en dat welk agressief gedrag, hoe klein dan ook niet wordt getolereerd.
Een berisping tot een correctie aan toe op z'n tijd is niet verkeerd, pappen en nathouden kan tot zeer ernstige ongelukken leiden.
Geen geschreeuw, gesla of andere onzin natuurlijk, maar grommen e.d. mag best gecorrigeerd worden.
Vooral niet uit elkaar houden, zoveel mogelijk(onder begeleiding tot het goed gaat) bij elkaar laten en natuurlijk ook goed gedrag belonen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |