Daar geef ik graag aan toe, ik bezit ook maar een klein beetje inzicht, geen wijsheid. Ik hoop dat meer narcistische mensen die claimen 'de Waarheid' te kennen ooit dezelfde nederigheid kunnen tonenquote:Daarbij ben je niet zo'n beste.
Het is ook makkelijker als je je posten vult met beweringen waarin je zelf niet in geloofd.quote:Op vrijdag 31 december 2010 13:52 schreef Judas4Justice het volgende:
Iedereen ook met zijn eigen primitieve ideeën over wat 'wijsheid' en 'Waarheid' is, wat zijn we toch een stelletje holbewoners
Moeilijker juist! Ik moet mijn hele geloof zelf verzinnen, en daar nog voor durven uitkomen ookquote:Op vrijdag 31 december 2010 15:37 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Het is ook makkelijker als je je posten vult met beweringen waarin je zelf niet in geloofd.
Pas op !!!, hou je vast aan je geloof in 'naastenliefde', want onder het nihilisme kun je gemakkelijk bezwijken. Je kan wel leuk filosofisch 'ouwehoeren' met mensen die in 'Het Niets' geloven.quote:Op zondag 2 januari 2011 21:40 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Moeilijker juist! Ik moet mijn hele geloof zelf verzinnen, en daar nog voor durven uitkomen ook![]()
Als de mens in staat is nihilisme te aanvaarden, dan geloof je dus eigenlijk helemaal niets meer.
Dat ik 'Het Niets' geloof sluit mijn fantasie voor 'Bijbelse Ideeën' niet uit.
Ik heb niet alleen overlevingsdrang, er zijn ook zaken waar ik bewust in wil geloven, zoals 'naastenliefde'.
Zolang je er in gelooft bestaat het
Als absurdist geloof ik dat sarcasme een zuiverend effect heeft op de logica van mensen.
Het kan ze slopen en/of het kan 'de blinden' weer laten zien.![]()
Heldere verklaringen over 'Het Waarom' zullen nog even op zich laten wachten, wij zijn zwakke geesten in vergelijking met de (hypothetische) God.
Hij heeft ons niet in Zijn evenbeeld geschapen, wij kunnen Zijn doortastendheid hooguit proberen te benaderen met onze vrije wil en nieuwsgierigheid.
Ik heb geen constante stroom van 'naastenliefde' nodig hoor, zo zit mijn wereld niet in elkaar, ik ben verdomme geen hippiequote:Op zondag 2 januari 2011 23:31 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Pas op !!!, hou je vast aan je geloof in 'naastenliefde', want onder het nihilisme kun je gemakkelijk bezwijken. Je kan wel leuk filosofisch 'ouwehoeren' met mensen die in 'Het Niets' geloven.![]()
Dat zou een anachronisme zijn.quote:Op maandag 3 januari 2011 11:36 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Ik heb geen constante stroom van 'naastenliefde' nodig hoor, zo zit mijn wereld niet in elkaar, ik ben verdomme geen hippie![]()
Maar dan moet je wel echt geloven, anders werkt het niet.quote:Nihilisme kan alleen succesvol opgenomen worden in de perceptie van een persoon die niet bang is om toe te geven aan 'Het Niets', oftewel iemand die niet bang is voor de 'zinloze' dood. Als kind vond ik al veel Waarheid/Leegte in de allegorie van "The Neverending Story"; 'alleen hetgeen waar je in wilt geloven bestaat 'echt'.
De bevrijding van angst. Is dat genoeg?quote:Net als Gmork ben ik 'a servant behind the power of The Nothing'.
Mijn intenties zijn wel nobeler, maar voor gelovigen is de uitwerking net zo destructief.
Om een collectief 'Fantasia' te kunnen stichten moeten er in mijn wereldje nog heel wat heilige huisjes gesloopt worden door "Het Niets".![]()
Het is mijn missie om maatschappij-bewust te fantaseren.![]()
Ik wil werken aan een verdraagzame toekomst waarin iedereen kan samenleven zoals hij/zij dat wil. In totale vrijheid van onderdrukking, oftewel zonder angst voor de 'zinloze dood'.![]()
The litany against fear*
"I must not fear.
Fear is the mind-killer.
Fear is the little-death that brings total obliteration.
I will face my fear.
I will permit it to pass over me and through me.
And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path.
Where the fear has gone there will be Nothing.
Only I will remain..."
* Dune 1984
Onderdrukken van angsten is niet genoegquote:Sw33t BroNcO - B Not So FeArF4l
Ook weer iets wat alleen religieuzen lijken te kunnen geven; blind vertrouwen.quote:dan moet je wel echt geloven, anders werkt het niet.
Yup, zelfs een atheïst kan dat (als hij z'n nihilistische bril af zou doenquote:Is er iemand die een geldige reden kan aandragen om te geloven in iets hogers?
Geen angst hebben is nog geen motief om iets te doen of laten.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:04 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Onderdrukken van angsten is niet genoeg![]()
je moet er mee geconfronteerd worden om ze te leren begrijpen.
Geweld en andere bedreigingen bagatelliseren/in de doofpot stoppen is een typische Klassieke/Traditionele houding voor mensen die terrorisme bedrijven en goedpraters als de paus.
en uit eerdere postquote:Ook weer iets wat alleen religieuzen lijken te kunnen geven; blind vertrouwen.
Dat het werkt hoef je mij niet te bewijzen, dat weten we ondertussen wel![]()
De vraag is alleen welke vorm van sharia het meest interessant is voor de rest van de wereld![]()
Ik gebruik liever Zen-methodes in mijn retoriek, daarmee behoud ik een rationele afstand van mijn semi-spirituele geloof in begrippen als 'naastenliefde' of 'wereldvrede' waar ik in wil geloven
"If you see the Buddha in your visions, KILL Him, he is only a creation of your own mind"![]()
Sinterklaas bestaat, of je er nu in geloofd of niet. Maar alleen als je in Sinterklaas gelooft, bestaat hij 'echt'.quote:Als kind vond ik al veel Waarheid/Leegte in de allegorie van "The Neverending Story"; 'alleen hetgeen waar je in wilt geloven bestaat 'echt'.
Pfjoew... moeilijke zin, klopt ie wel?quote:Geen angst hebben is nog geen motief om iets te doen of laten.
Precies!quote:Sinterklaas bestaat, of je er nu in geloofd of niet. Maar alleen als je in Sinterklaas gelooft, bestaat hij 'echt'.
Puur nihilisme maakt (een nutteloos persoon) suïcidaal, je gelooft vast wel in één reden om voor te leven, ook al is jouw overlevingsdrang misschien 'simpel', gevoed door een primitieve hedonistische nieuwsgierigheid.quote:Ik geloof niet om een hele eenvoudige reden: waarom? Wat is het nut?
Werken van Hamilton volstaan.quote:Op maandag 3 januari 2011 02:06 schreef Ceminon het volgende:
Wederzijds altruïsme zit in onze genen. (Had daar nog een hele interessante paper over gelezen, maar kan hem ff niet vinden.)
Wat sla jij een hoop nonsense uit zeg, mijn god. En dat in zowat elke topic. Je gebrek aan kennis is stuitend.quote:Op vrijdag 31 december 2010 10:33 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Jood?![]()
Ik ben een hoax, Jezus was een hoax, een creatieve volgeling van paragnost Johannes de Doper![]()
Het blijft lastig om advocaat van de duivel te spelen voor de christenen,
maar na enkele jaren ervaring met christenen heb ik hun retoriek leren waarderen![]()
God is een essentieel onderdeel van hun perceptie,
hoe wil je daar in godsnaam een serieuze discussie mee aan gaan?![]()
De enige manier om mensen God te laten zien,
is door ze te laten beseffen hoe ouderwets hun Traditie is.
God is namelijk inherent verbonden aan de mindset van de primitieve mens,
Dé Verklaring voordat alle andere verklaringen gevonden zijn.
Vroeger was Hij degene die de zon/Zon om de aarde liet draaien,
tegenwoordig is hij Almachtig over Higgs-deeltjes en snarentheorie![]()
Nope, sorry voor de troll, maar dat hoort een beetje bij mijn filosofie: absurdisme![]()
Daarbij ook nog eens postmodern transhumanist en beginner in het Zen-boeddhisme.
"If you see the Buddha in your mind, kill him, he is only a primitive creation of your mind"
Oftewel: Sloop de Traditionele visie van God, Hij is al oud, dus niet meer zo wijs of realistisch.![]()
We are Borg, you will alll be assimilated to create our peacefull hyve-mind![]()
Resistance is futile, God = Technology
Wat hier nonsens aan is, ontgaat me. Kun je dat even toelichten ?quote:Op maandag 3 januari 2011 18:46 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Wat sla jij een hoop nonsense uit zeg, mijn god. En dat in zowat elke topic. Je gebrek aan kennis is stuitend.
Nihilisme leidt al gauw tot goochelen met ontkenningen.quote:Op maandag 3 januari 2011 18:38 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Pfjoew... moeilijke zin, klopt ie wel?
Accoord.quote:Als je wel angst hebt (zoals voor de dood/Het Laatste Oordeel) dan heb je zeker wel een reden om iets niet te doen of te zeggen. Sterfelijkheid accepteren heeft mij een nieuw besef van "vrijheid" gegeven.
Het lijkt me ook beter om in 'Het Niets' te geloven, dan nergens in te geloven.quote:Puur nihilisme maakt (een nutteloos persoon) suïcidaal, je gelooft vast wel in één reden om voor te leven, ook al is jouw overlevingsdrang misschien 'simpel', gevoed door een primitieve hedonistische nieuwsgierigheid.
Tuurlijk zijn er meerdere redenen waarvoor je leeft. Maar ik dacht dat het hier specifiek ging om het geloof in God. Of bedoel je te zeggen dat er zonder het geloof in God niks anders aanwezig kan zijn? Spreek je jezelf daarmee niet wat tegen gezien je eigen inzicht over religie? een drang dat simpelweg gevoed wordt door genotzucht? Niet dat ik weet hoor, ik ben juist meer een minimalist.quote:Puur nihilisme maakt (een nutteloos persoon) suïcidaal, je gelooft vast wel in één reden om voor te leven, ook al is jouw overlevingsdrang misschien 'simpel', gevoed door een primitieve hedonistische nieuwsgierigheid.
Absoluut!quote:(Heb je toch niet iets van een hippie?)
Volgens mij niet.quote:bedoel je te zeggen dat er zonder het geloof in God niks anders aanwezig kan zijn? Spreek je jezelf daarmee niet wat tegen gezien je eigen inzicht over religie? een drang dat simpelweg gevoed wordt door genotzucht?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |