abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 31 december 2010 @ 14:32:18 #176
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90676531
_O-
Net zo naïef als een monotheïst? O-)

Zodra je gaat zeggen dat er "Iets" is tussen hemel en aarde geef je de monotheïstische voorbedachte rade weer wortels, krijg je weer van die paranormale gebedstoestanden van... die zijn ook niet gezond.
Zo zijn Mozes, Jezus en Mohammed waarschijnlijk ook een keer begonnen.
Met die retoriek wordt snarentheorie weer 'een lastige omschrijving van de schaduw van God' oid. 8)7
quote:
Daarbij ben je niet zo'n beste.
Daar geef ik graag aan toe, ik bezit ook maar een klein beetje inzicht, geen wijsheid. Ik hoop dat meer narcistische mensen die claimen 'de Waarheid' te kennen ooit dezelfde nederigheid kunnen tonen ^O^
I'd Like to build the world a home
and furnish it with love
grow apple trees and honey bees
and snow white turtle doves
pi_90679168
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 13:52 schreef Judas4Justice het volgende:

Iedereen ook met zijn eigen primitieve ideeën over wat 'wijsheid' en 'Waarheid' is, wat zijn we toch een stelletje holbewoners ~O>
Het is ook makkelijker als je je posten vult met beweringen waarin je zelf niet in geloofd.
  zondag 2 januari 2011 @ 21:40:40 #178
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90766305
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 15:37 schreef deelnemer2 het volgende:

[..]

Het is ook makkelijker als je je posten vult met beweringen waarin je zelf niet in geloofd.
Moeilijker juist! Ik moet mijn hele geloof zelf verzinnen, en daar nog voor durven uitkomen ook _O-
Als de mens in staat is nihilisme te aanvaarden, dan geloof je dus eigenlijk helemaal niets meer.
Dat ik 'Het Niets' geloof sluit mijn fantasie voor 'Bijbelse Ideeën' niet uit.
Ik heb niet alleen overlevingsdrang, er zijn ook zaken waar ik bewust in wil geloven, zoals 'naastenliefde'.
Zolang je er in gelooft bestaat het ^O^
Als absurdist geloof ik dat sarcasme een zuiverend effect heeft op de logica van mensen.
Het kan ze slopen en/of het kan 'de blinden' weer laten zien. O-)
Heldere verklaringen over 'Het Waarom' zullen nog even op zich laten wachten, wij zijn zwakke geesten in vergelijking met de (hypothetische) God.
Hij heeft ons niet in Zijn evenbeeld geschapen, wij kunnen Zijn doortastendheid hooguit proberen te benaderen met onze vrije wil en nieuwsgierigheid. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Judas4Justice op 02-01-2011 21:42:43 ('verstand' vervangen door 'nieuwgierigheid' :P) ]
and furnish it with love
pi_90767457
Ik ben niet gelovig. Ik heb op een Christelijke basisschool gezeten en ben dus zeg maar met het geloof 'opgegroeid'. Dus ik weet ook wel wat over het Christelijk geloof, maar ik geloof niet. Ik ga mijn principes niet uit een boek halen.
  zondag 2 januari 2011 @ 23:31:37 #180
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_90772759
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 21:40 schreef Judas4Justice het volgende:

[..]

Moeilijker juist! Ik moet mijn hele geloof zelf verzinnen, en daar nog voor durven uitkomen ook _O-
Als de mens in staat is nihilisme te aanvaarden, dan geloof je dus eigenlijk helemaal niets meer.
Dat ik 'Het Niets' geloof sluit mijn fantasie voor 'Bijbelse Ideeën' niet uit.
Ik heb niet alleen overlevingsdrang, er zijn ook zaken waar ik bewust in wil geloven, zoals 'naastenliefde'.
Zolang je er in gelooft bestaat het ^O^
Als absurdist geloof ik dat sarcasme een zuiverend effect heeft op de logica van mensen.
Het kan ze slopen en/of het kan 'de blinden' weer laten zien. O-)
Heldere verklaringen over 'Het Waarom' zullen nog even op zich laten wachten, wij zijn zwakke geesten in vergelijking met de (hypothetische) God.
Hij heeft ons niet in Zijn evenbeeld geschapen, wij kunnen Zijn doortastendheid hooguit proberen te benaderen met onze vrije wil en nieuwsgierigheid. :)
Pas op !!!, hou je vast aan je geloof in 'naastenliefde', want onder het nihilisme kun je gemakkelijk bezwijken. Je kan wel leuk filosofisch 'ouwehoeren' met mensen die in 'Het Niets' geloven. c_/

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 03-01-2011 00:08:02 ]
The view from nowhere.
  maandag 3 januari 2011 @ 02:06:27 #181
223370 Ceminon
Aaarrgghhh
pi_90779147
Iemand kan uit rationaliteit begrijpen dat objectieve moraliteit niet bestaat en toch zijn of haar naasten liefhebben in een bepaalde zin. Dat is namelijk hoe wij biologisch in elkaar zitten. Wederzijds altruïsme zit in onze genen. (Had daar nog een hele interessante paper over gelezen, maar kan hem ff niet vinden.)
"The discovery of truth is prevented more effectively, not by the false appearance things present and which mislead into error, not directly by weakness of the reasoning powers, but by preconceived opinion, by prejudice."
- Schopenhauer
  maandag 3 januari 2011 @ 11:36:50 #182
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90785254
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 23:31 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Pas op !!!, hou je vast aan je geloof in 'naastenliefde', want onder het nihilisme kun je gemakkelijk bezwijken. Je kan wel leuk filosofisch 'ouwehoeren' met mensen die in 'Het Niets' geloven. c_/
Ik heb geen constante stroom van 'naastenliefde' nodig hoor, zo zit mijn wereld niet in elkaar, ik ben verdomme geen hippie :P
Nihilisme kan alleen succesvol opgenomen worden in de perceptie van een persoon die niet bang is om toe te geven aan 'Het Niets', oftewel iemand die niet bang is voor de 'zinloze' dood. Als kind vond ik al veel Waarheid/Leegte in de allegorie van "The Neverending Story"; 'alleen hetgeen waar je in wilt geloven bestaat 'echt'.

Net als Gmork ben ik 'a servant behind the power of The Nothing'.
Mijn intenties zijn wel nobeler, maar voor gelovigen is de uitwerking net zo destructief.
Om een collectief 'Fantasia' te kunnen stichten moeten er in mijn wereldje nog heel wat heilige huisjes gesloopt worden door "Het Niets". ~O>
Het is mijn missie om maatschappij-bewust te fantaseren. ^O^
Ik wil werken aan een verdraagzame toekomst waarin iedereen kan samenleven zoals hij/zij dat wil. In totale vrijheid van onderdrukking, oftewel zonder angst voor de 'zinloze dood'. *O*

The litany against fear*

"I must not fear.
Fear is the mind-killer.
Fear is the little-death that brings total obliteration.
I will face my fear.
I will permit it to pass over me and through me.
And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path.
Where the fear has gone there will be Nothing.
Only I will remain..."

* Dune 1984

O-)
and furnish it with love
  maandag 3 januari 2011 @ 13:34:46 #183
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_90789714
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 11:36 schreef Judas4Justice het volgende:

[..]

Ik heb geen constante stroom van 'naastenliefde' nodig hoor, zo zit mijn wereld niet in elkaar, ik ben verdomme geen hippie :P
Dat zou een anachronisme zijn.

quote:
Nihilisme kan alleen succesvol opgenomen worden in de perceptie van een persoon die niet bang is om toe te geven aan 'Het Niets', oftewel iemand die niet bang is voor de 'zinloze' dood. Als kind vond ik al veel Waarheid/Leegte in de allegorie van "The Neverending Story"; 'alleen hetgeen waar je in wilt geloven bestaat 'echt'.
Maar dan moet je wel echt geloven, anders werkt het niet.

quote:
Net als Gmork ben ik 'a servant behind the power of The Nothing'.
Mijn intenties zijn wel nobeler, maar voor gelovigen is de uitwerking net zo destructief.
Om een collectief 'Fantasia' te kunnen stichten moeten er in mijn wereldje nog heel wat heilige huisjes gesloopt worden door "Het Niets". ~O>
Het is mijn missie om maatschappij-bewust te fantaseren. ^O^
Ik wil werken aan een verdraagzame toekomst waarin iedereen kan samenleven zoals hij/zij dat wil. In totale vrijheid van onderdrukking, oftewel zonder angst voor de 'zinloze dood'. *O*

The litany against fear*

"I must not fear.
Fear is the mind-killer.
Fear is the little-death that brings total obliteration.
I will face my fear.
I will permit it to pass over me and through me.
And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path.
Where the fear has gone there will be Nothing.
Only I will remain..."

* Dune 1984

O-)
De bevrijding van angst. Is dat genoeg?

Een liedje uit de hippie tijd

The view from nowhere.
  maandag 3 januari 2011 @ 15:04:34 #184
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90794005
quote:
Sw33t BroNcO - B Not So FeArF4l
Onderdrukken van angsten is niet genoeg :N
je moet er mee geconfronteerd worden om ze te leren begrijpen.

Geweld en andere bedreigingen bagatelliseren/in de doofpot stoppen is een typische Klassieke/Traditionele houding voor mensen die terrorisme bedrijven en goedpraters als de paus.
quote:
dan moet je wel echt geloven, anders werkt het niet.
Ook weer iets wat alleen religieuzen lijken te kunnen geven; blind vertrouwen.
Dat het werkt hoef je mij niet te bewijzen, dat weten we ondertussen wel ^O^
De vraag is alleen welke vorm van sharia het meest interessant is voor de rest van de wereld O-)

Ik gebruik liever Zen-methodes in mijn retoriek, daarmee behoud ik een rationele afstand van mijn semi-spirituele geloof in begrippen als 'naastenliefde' of 'wereldvrede' waar ik in wil geloven
"If you see the Buddha in your visions, KILL Him, he is only a creation of your own mind" ~O>
and furnish it with love
  maandag 3 januari 2011 @ 15:44:31 #185
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_90795919
Is er iemand die een geldige reden kan aandragen om te geloven in iets hogers?

En nou niet komen met: het staat in de bijbel of koran of ik voel en geloof zus en zo.
  maandag 3 januari 2011 @ 16:33:37 #186
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90798665
quote:
Is er iemand die een geldige reden kan aandragen om te geloven in iets hogers?
Yup, zelfs een atheïst kan dat (als hij z'n nihilistische bril af zou doen ;) )
"Iets hogers" hoeft voor mij namelijk geen God te zijn, maar is alles wat zich in de fantasie afspeelt.
Ik wil geloven in Onvoorwaardelijke Liefde *;
Die werkt alleen maar als je er (liefst met z'n tweeën of meer) in kunt geloven.
Ik weet dat de Liefde niet bestaat en ontstaan is uit elektronische impulsen/chemische/hormonale reacties plus een gedeelde toekomstvisie, maar toch wil ik graag in de romantische/fantasierijke omschrijvingen van Shakespeare geloven :)
and furnish it with love
  maandag 3 januari 2011 @ 18:10:24 #187
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_90802668
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 15:04 schreef Judas4Justice het volgende:

[..]

Onderdrukken van angsten is niet genoeg :N
je moet er mee geconfronteerd worden om ze te leren begrijpen.

Geweld en andere bedreigingen bagatelliseren/in de doofpot stoppen is een typische Klassieke/Traditionele houding voor mensen die terrorisme bedrijven en goedpraters als de paus.
Geen angst hebben is nog geen motief om iets te doen of laten.

quote:
Ook weer iets wat alleen religieuzen lijken te kunnen geven; blind vertrouwen.
Dat het werkt hoef je mij niet te bewijzen, dat weten we ondertussen wel ^O^
De vraag is alleen welke vorm van sharia het meest interessant is voor de rest van de wereld O-)

Ik gebruik liever Zen-methodes in mijn retoriek, daarmee behoud ik een rationele afstand van mijn semi-spirituele geloof in begrippen als 'naastenliefde' of 'wereldvrede' waar ik in wil geloven
"If you see the Buddha in your visions, KILL Him, he is only a creation of your own mind" ~O>
en uit eerdere post

quote:
Als kind vond ik al veel Waarheid/Leegte in de allegorie van "The Neverending Story"; 'alleen hetgeen waar je in wilt geloven bestaat 'echt'.
Sinterklaas bestaat, of je er nu in geloofd of niet. Maar alleen als je in Sinterklaas gelooft, bestaat hij 'echt'.
The view from nowhere.
pi_90802954
Ik geloof niet om een hele eenvoudige reden: waarom? Wat is het nut?
Waarom de mensheid creëren of welke levensvorm dan ook om die ene almachtige Man te eren? Waarom heeft het zo lang geduurd voordat er ubberhaupt een teken van God kwam? Was de mensheid een uit de hand gelopen concept? Was men de weg kwijt en moest er op de rem getrapt worden? Heeft God daar geen invloed op afgezien dan op die rem trappen toen het uit de klauwen liep? Waarom is in de loop der tijd andere vormen van visie ontstaan? Waarom gelooft de een in die profeet en de ander weer in die? Wat is het verschil? Is het een vorm van macht? Of is het al die tijd gewoon een politiek manifest geweest en dat zo nu en dan nog steeds van stal wordt gehaald zodra er oorlog op komst is of wanneer het ene volk de ander moet gaan uitroeien?
  maandag 3 januari 2011 @ 18:38:03 #189
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90803698
quote:
Geen angst hebben is nog geen motief om iets te doen of laten.
Pfjoew... moeilijke zin, klopt ie wel?
Als je wel angst hebt (zoals voor de dood/Het Laatste Oordeel) dan heb je zeker wel een reden om iets niet te doen of te zeggen. Sterfelijkheid accepteren heeft mij een nieuw besef van "vrijheid" gegeven.

Bewijs:
"God, ik haat Uw volgelingen! Bij dezen beloof ik U dat ik Uw Schriften voor de rest van mijn bestaan belachelijk zal maken en Uw relatie met de mens zal verstoren. Tref mij met uw bliksem! U weet mij te vinden?" ~O>

quote:
Sinterklaas bestaat, of je er nu in geloofd of niet. Maar alleen als je in Sinterklaas gelooft, bestaat hij 'echt'.
Precies! ^O^ Dat was voor mij ook een hele Openbaring _O-

quote:
Ik geloof niet om een hele eenvoudige reden: waarom? Wat is het nut?
Puur nihilisme maakt (een nutteloos persoon) suïcidaal, je gelooft vast wel in één reden om voor te leven, ook al is jouw overlevingsdrang misschien 'simpel', gevoed door een primitieve hedonistische nieuwsgierigheid. :)
and furnish it with love
  maandag 3 januari 2011 @ 18:43:08 #190
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_90803912
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 02:06 schreef Ceminon het volgende:
Wederzijds altruïsme zit in onze genen. (Had daar nog een hele interessante paper over gelezen, maar kan hem ff niet vinden.)
Werken van Hamilton volstaan.
  maandag 3 januari 2011 @ 18:46:59 #191
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_90804073
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 10:33 schreef Judas4Justice het volgende:

[..]

Jood? O-)

Ik ben een hoax, Jezus was een hoax, een creatieve volgeling van paragnost Johannes de Doper ~O>
Het blijft lastig om advocaat van de duivel te spelen voor de christenen,
maar na enkele jaren ervaring met christenen heb ik hun retoriek leren waarderen *;
God is een essentieel onderdeel van hun perceptie,
hoe wil je daar in godsnaam een serieuze discussie mee aan gaan? |:(

De enige manier om mensen God te laten zien,
is door ze te laten beseffen hoe ouderwets hun Traditie is.
God is namelijk inherent verbonden aan de mindset van de primitieve mens,
Dé Verklaring voordat alle andere verklaringen gevonden zijn.
Vroeger was Hij degene die de zon/Zon om de aarde liet draaien,
tegenwoordig is hij Almachtig over Higgs-deeltjes en snarentheorie ^O^

Nope, sorry voor de troll, maar dat hoort een beetje bij mijn filosofie: absurdisme :+
Daarbij ook nog eens postmodern transhumanist en beginner in het Zen-boeddhisme.
"If you see the Buddha in your mind, kill him, he is only a primitive creation of your mind"
Oftewel: Sloop de Traditionele visie van God, Hij is al oud, dus niet meer zo wijs of realistisch. :')

We are Borg, you will alll be assimilated to create our peacefull hyve-mind 8-)
Resistance is futile, God = Technology O-)
Wat sla jij een hoop nonsense uit zeg, mijn god. En dat in zowat elke topic. Je gebrek aan kennis is stuitend.
pi_90804547
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 18:46 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Wat sla jij een hoop nonsense uit zeg, mijn god. En dat in zowat elke topic. Je gebrek aan kennis is stuitend.
Wat hier nonsens aan is, ontgaat me. Kun je dat even toelichten ?
  maandag 3 januari 2011 @ 19:24:06 #193
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90805916
"The individual has always had to struggle to keep from being overwhelmed by the tribe.
If you try it, you will be lonely often,
and sometimes frightened.
But no price is too high to pay
for the privilege of owning yourself."

Nietzsche.

Ik kan van mijzelf zeggen dat ik een individu ben,
en mijn standpunten kan verdedigen tegen kritiek.

Ik hoop dat het jouw motiveert om mijn retoriek te slopen Aryamehr,
als jij écht nihilistisch kunt denken dan zou je het verschil tussen onmogelijkheid, onwaarschijnlijkheid en fantasie kunnen maken.

Misschien valt er inderdaad wat aan bij te schaven, ik geef graag mijn waanideeën op voor helder inzicht.
Dan moet je alleen niet aankomen met échte Waarheden, Wijsheden of andere waarde-oordelen waar ik geen zak aan heb ;)
and furnish it with love
pi_90808687
-edit niet nodig.

[ Bericht 96% gewijzigd door Haushofer op 03-01-2011 21:06:00 ]
  dinsdag 4 januari 2011 @ 00:08:31 #195
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_90821401
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 18:38 schreef Judas4Justice het volgende:

[..]

Pfjoew... moeilijke zin, klopt ie wel?
Nihilisme leidt al gauw tot goochelen met ontkenningen.

(Om nog maar te zwijgen over de herwaardering van alle waarden, deconstructies, het zwijgen over hetgeen waarover men niet spreken kan, of met God lopen zeulen van iets naar niets en weer terug)

quote:
Als je wel angst hebt (zoals voor de dood/Het Laatste Oordeel) dan heb je zeker wel een reden om iets niet te doen of te zeggen. Sterfelijkheid accepteren heeft mij een nieuw besef van "vrijheid" gegeven.
Accoord.

(Heb je toch niet iets van een hippie?)

quote:
Puur nihilisme maakt (een nutteloos persoon) suïcidaal, je gelooft vast wel in één reden om voor te leven, ook al is jouw overlevingsdrang misschien 'simpel', gevoed door een primitieve hedonistische nieuwsgierigheid. :)
Het lijkt me ook beter om in 'Het Niets' te geloven, dan nergens in te geloven.

[ Bericht 4% gewijzigd door deelnemer op 04-01-2011 00:29:05 ]
The view from nowhere.
pi_90822013
Is er geen quote functie meer?

quote:
Tuurlijk zijn er meerdere redenen waarvoor je leeft. Maar ik dacht dat het hier specifiek ging om het geloof in God. Of bedoel je te zeggen dat er zonder het geloof in God niks anders aanwezig kan zijn? Spreek je jezelf daarmee niet wat tegen gezien je eigen inzicht over religie? een drang dat simpelweg gevoed wordt door genotzucht? Niet dat ik weet hoor, ik ben juist meer een minimalist.
pi_90826107
Waarschijnlijk heb je een oude lay-out, of gebruik je advertentie-blokkers :)
  dinsdag 4 januari 2011 @ 12:50:55 #198
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90832208
quote:
(Heb je toch niet iets van een hippie?)
Absoluut! :)
Als je daarmee een utopische toekomstvisie bedoelt die door de actualiteiten steeds bijgeschaafd moet worden wel ja. Openheid, eerlijkheid en vrijheid in globale democratie zijn moeilijk te bereiken als niemand zijn fouten en zonden durft toe te geven. Mocht ik ooit de kans krijgen om voor mijn ideeën te leven en sterven dan wil ik dat misschien zelfs overwegen.

Maar ik durf het alleen pas toe te passen als ik ervaren genoeg ben om mijn retoriek in een politiek programma te vertalen.
Daar is de tijd nog lang niet rijp voor :N
En ik trouwens ook niet :P
Ik ben maar een dromer die meer leiding en hulp nodig heeft dan hij kan geven O-)

quote:
bedoel je te zeggen dat er zonder het geloof in God niks anders aanwezig kan zijn? Spreek je jezelf daarmee niet wat tegen gezien je eigen inzicht over religie? een drang dat simpelweg gevoed wordt door genotzucht?
Volgens mij niet.
Ik volg existentialisme, dus ik kan mijn eigen perceptie relativeren aan de manier waarop hij ontstaan is; uit het nihilistische (bijna) Niets. Mijn persoonlijke behoeften gaan verder dan dierlijk genot, dankzij mijn zelfverzonnen romantiek kan ik ook geloven in de illusie die ik 'gelukkig zijn' noem met levensdoelen als 'het vinden van echte liefde' *;
Maar 'echte liefde' bestaat natuurlijk niet, en dat maakt het leven wel weer een beetje paradoxaal 8)7
and furnish it with love
pi_90929402
Ik geloof zelf in God en in de evolutietheorie. Ik denk dat er ooit iets in gang is gezet zodat evolutie mogelijk werd door een hogere macht.
Twiddel
  donderdag 6 januari 2011 @ 14:42:40 #200
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90932008
Ook een mooie theorie inderdaad. ^O^

De meest complexe Omniteit ooit stond aan het begin van de 'eenvoudige' celdeling en liet dat evolueren tot iets wat nog lang niet zo complex is als de Omniteit Zelve.

Verklaart een hoop :P
and furnish it with love
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')