abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89486674
Boardwalk Empire, HBO.

afbeelding

In de US is de serie bijna afgelopen, maar vanaf zondag 5 december zendt BNN de serie op de Nederlandse TV uit. Daarom een apart topic voor die kijkertjes.

De eerste aflevering is zeker aan te raden: Extra lang en geregisseerd door sterregisseur Martin Scorsese, die voor het eerst iets voor TV regisseert. En zichzelf een beetje nadoet, maar goed.

De serie speelt zich af in 1920 ten tijde van het begin van de drooglegging, in de kustplaats Atlantic City.
Boardwalk Empire is losjes gebaseerd op bestaande historische figuren zoals het hoofdpersonage Nucky Thompson (gespeeld door Steve Buscini), zonder hun levensverhaal feitelijk te volgen.
Het geeft een mooi tijdsbeeld van de periode kort na WO1 in de VS: De opkomende moderne tijd met muziek, mode en films; de eveneens opkomende georganiseerde misdaad met Al Capone, Charlie 'lucky' Luciano en Arnold Rothstein; de corruptie op elk niveau; het vrouwenkiesrecht; immigratie van allochtone criminelen: het komt er allemaal in voor.
In een Volkskrant-interview van afgelopen week vertelde de schrijver dat als hij de serie tien jaar ervoor had gesitueerd de kijkers een totaal andere wereld te zien zouden krijgen: juist in de jaren twintig zag je alle moderne elementen waar een hedendaags publiek zich mee kan identificeren al zoals film, telefoon en radio. Dingen die dus tot voor kort ontbraken en de identificatie wat moeilijker maken.
Atlantic City is een toeristische badplaats (met een grote 'boardwalk') die geregeerd wordt door een totaal corrupt bestuur. Nucky Thompson is daar de grote man achter de schermen die beslist wie er burgemeester wordt en wie de rest van de belangrijke baantjes krijgt. Samen met alle ander notabelen van de stad klinken ze het glas op de invoering van de drooglegging en op "those magnificent bastards' in Washington die daarvoor gezorgd hebben. Voor een kustplaats kan dranksmokkel uiteraard veel betekenen.
De eerste gesmokkelde partij drank is bestemd voor de op dat moment grootste gangster van het land, Arnold Rothstein uit New York. Die wordt echter geroofd door James "Jimmy" Darmody ( de protege van Nucky, en een hoofdpersoon uit de serie) en de negentienjarige nobody Al Capone die vanuit New York naar Chicago gevlucht c.q. gestuurd is. De roof loopt een beetje mis en de gevolgen daarvan duren zeker dertien afleveringen.
Het is een HBO serie en dus gelukkig meer dan alleen het in het oog springende full-frontal nudity (van Paz de la Huerta) en zinloos expliciet geweld: het heeft verschillende diepere lagen weetjewel.

Het is zeker niet de beste HBO-serie moet ik bekennen ( want dat is The Wire), maar desondanks de moeite waard, als is het alleen maar om Scorcese's TV-debuut te zien.
Kijk ernaar of neem het op als je 5 december niet kunt kijken.

[ Bericht 5% gewijzigd door NoCigar op 04-12-2010 03:43:47 ]
anonieme razernist
pi_89487503
HBO _O_

Had al over deze serie gehoord, helaas niet kunnen volgen. Nu maar doen dan. :)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_89547093
Vanavond maar even kijken :).
  zondag 5 december 2010 @ 13:42:17 #4
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_89548442
En gewoon om 20:30uur. Kijk je mee, VARA? Zo doe je dat bij topseries...
De Nostradamus van FOK! 6 mei 2009: Iniesta 90 + 3.
  zondag 5 december 2010 @ 14:55:55 #5
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_89551079
Eindelijk weer eens briljante tv op primetime. :)
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_89554694
Heb er zin an!
  zondag 5 december 2010 @ 19:39:52 #7
67174 Dos37
Come on Twente
pi_89560250
Ik ga ook kijken ondanks dat ik het al heb gezien. :Y
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  zondag 5 december 2010 @ 21:54:55 #8
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_89566418
Ik ben verkocht.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_89566771
Niet goed kunnen volgen vanwege volk over de vloer, maar zag er veelbelovend uit.
  zondag 5 december 2010 @ 22:03:12 #10
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_89566935
quote:
14s.gif Op zondag 5 december 2010 21:54 schreef Dagonet het volgende:
Ik ben verkocht.
:Y
"The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
pi_89567300
Geweldige serie! goed sfeertje! En Steve Buscemi met z'n wezelhoofd is natuurlijk helemaal baas! :D Klein detail; toen die kleine dikkerd zich voorstelde als Al Capone zat ik helemaal Sopranos-style "Ooooowwww!!!" :D _O_
  zondag 5 december 2010 @ 22:12:00 #12
67174 Dos37
Come on Twente
pi_89567448
Ja dat was echt een WTF moment net als Lucky Luciano ook wel een grote gangster naam uit het verleden.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_89568950
Toffe episode; had al van een collega gehoord dat het tof was en heb zodoende al 7 afleveringen op dvd gebrand (zonder het uberhaupt te kijken :P), nu ga ik toch snel maar de volgende afleveringen kijken
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  zondag 5 december 2010 @ 22:42:20 #14
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_89569087
Tof ook hoe een paar shots bijna gelijk waren aan shots uit The Sopranos (een paar van de droomscenes van Tony).
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_89569461
quote:
14s.gif Op zondag 5 december 2010 22:42 schreef Dagonet het volgende:
Tof ook hoe een paar shots bijna gelijk waren aan shots uit The Sopranos (een paar van de droomscenes van Tony).
Echt?!? Welke dan? (tijdje geleden dat ik alle Sopranos-seizoenen heb gezien.) :)
pi_89569530
Vandaag de eerste twee gekeken. Vond het nog niet echt pakkend ofzo.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  zondag 5 december 2010 @ 22:59:08 #17
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_89569898
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 22:50 schreef fratsman het volgende:

Echt?!? Welke dan? (tijdje geleden dat ik alle Sopranos-seizoenen heb gezien.) :)
Ze staren allebei over de zee uit vanaf de boardwalk, zelfde kleuren, zelfde setup, er zit nog wel meer in.
pi_89573779
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 22:09 schreef fratsman het volgende:
Geweldige serie! goed sfeertje! En Steve Buscemi met z'n wezelhoofd is natuurlijk helemaal baas! :D Klein detail; toen die kleine dikkerd zich voorstelde als Al Capone zat ik helemaal Sopranos-style "Ooooowwww!!!" :D _O_
De serie is niet echt historisch accuraat bij die personages, en dat doet er natuurlijk helemaal niet toe.
Maar, ik heb pas een biografie van Capone gelezen en daarom vind ik het dus leuk om hier even te melden dat Scarface in het echt een potige kerel was die kort daarvoor als uitsmijter had gewerkt in een of andere gore kroeg. En dus in werkelijkheid niet zo'n klein mannetje was, maar eens stevige vechtersbaas.

Wat me wel al eerder opviel, was zijn leeftijd: al die zaken waardoor hij wereldwijd berucht geworden is heeft ie allemaal voor zijn dertigste gedaan. Het was eigenlijk best een broekie dus toen ie van, zeg 1925 tot 1930, eigenaar was van Chicago. Ik dacht altijd dat dat ik hem er zo oud uit vond zien aan de mode lag of aan het tijdsverschil tussen mij en de jaren twintig totdat ik in die biografie las dat ze hem er toen ook al vijftien jaar ouder vonden uitzien. Het lag dus gewoon aan zijn oude kop.
Een andere bijnaam destijds, die ie liever hoorde, was trouwens 'Snorky'. Daar werden daarmee mensen aangeduid die veel aandacht aan hun kleding en verzorging schonken. Zoiets als Dandy dus. Hij scheen toen ie wat meer geld had altijd belachelijk dure pakken te dragen met als favoriete kleuren kanariegeel en blauw.
Het is maar dat jullie het even weten :P .

[ Bericht 0% gewijzigd door NoCigar op 06-12-2010 00:49:55 ]
anonieme razernist
pi_89574321
(sorry, dubbel)
anonieme razernist
pi_89589069
Wat een vette serie :).

Hoop op meer screentijd voor Omar straks, hij had nu maar 1 zin :').
pi_89589465
Voor de mensen die het hebben gemist de aflevering staat ook op uitzendinggemist:
http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1016669
pi_89698777
Vette eerste aflevering. Kon niet tot zondag wachten, dus heb maar de hele serie binnengehaald. :)
pi_89703370
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 00:29 schreef NoCigar het volgende:

[..]

De serie is niet echt historisch accuraat bij die personages, en dat doet er natuurlijk helemaal niet toe.
Maar, ik heb pas een biografie van Capone gelezen en daarom vind ik het dus leuk om hier even te melden dat Scarface in het echt een potige kerel was die kort daarvoor als uitsmijter had gewerkt in een of andere gore kroeg. En dus in werkelijkheid niet zo'n klein mannetje was, maar eens stevige vechtersbaas.

Wat me wel al eerder opviel, was zijn leeftijd: al die zaken waardoor hij wereldwijd berucht geworden is heeft ie allemaal voor zijn dertigste gedaan. Het was eigenlijk best een broekie dus toen ie van, zeg 1925 tot 1930, eigenaar was van Chicago. Ik dacht altijd dat dat ik hem er zo oud uit vond zien aan de mode lag of aan het tijdsverschil tussen mij en de jaren twintig totdat ik in die biografie las dat ze hem er toen ook al vijftien jaar ouder vonden uitzien. Het lag dus gewoon aan zijn oude kop.
Een andere bijnaam destijds, die ie liever hoorde, was trouwens 'Snorky'. Daar werden daarmee mensen aangeduid die veel aandacht aan hun kleding en verzorging schonken. Zoiets als Dandy dus. Hij scheen toen ie wat meer geld had altijd belachelijk dure pakken te dragen met als favoriete kleuren kanariegeel en blauw.
Het is maar dat jullie het even weten :P .
Wat heeft Al Capone met Scarface te maken?
  vrijdag 10 december 2010 @ 03:09:15 #24
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_89750006
quote:
12s.gif Op woensdag 8 december 2010 23:52 schreef ChickenMan het volgende:

[..]

Wat heeft Al Capone met Scarface te maken?
Dat was zijn bijnaam.
Bedankt Hans.
pi_89764423
Oke wist ik niet. Moet eigenlijk aan Tony Montana denken dan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')